Gaivins ir Lietuvai svarbų vandens kelią

Kai Lietuvoje trys savivaldybės nesugeba turizmo reikmėms sutvarkyti vos 27 kilometrų ilgio Karaliaus Vilhelmo kanalo, tenka stebėtis, su kokiu entuziazmu vidaus vandenų pritaikymo imamasi Lenkijoje.

Nuo Aistmarių iki Oderio

Liubušo, Didžiosios Lenkijos, Kujavijos Pamario, Pamario ir Varmijos Mozūrų vaivadijų maršalkos (kažkas panašaus į krašto savivaldos tarybų pirmininkus) šiemet birželio pradžioje pasirašė deklaraciją iš esmės atnaujinti ir vidaus vandens laivybai bei turizmui pritaikyti E70 kelią.

E70 vandens kelio tinklas Lenkijoje turi būti modernizuotas, pastatyti nauji hidrotechniniai įrenginiai (šliuzai) arba rekonstruoti senieji. Daugelyje vietų upes ir jas jungiančius kanalus reikia gilinti, šalinti įvairias kliūtis.

Šis kelias turi sujungti Vyslos marias, Gdansko įlanką per Vyslos, Notecės, Vartos upes su Oderiu prie Vokietijos sienos. Nuo Aistmarių, tiksliau Elbingo iki Kostšynio prie Oderio yra apie 700 kilometrų.

Toliau E70 maršrutu per Vokietiją įmanoma pasiekti netgi Nyderlandus.

Maršrutas: E70 vandens kelias Aistmares sujungtų su Oderio upe Vokietijos pasienyje. "Portalmorski" nuotr.

Gaivintų seną maršrutą

Prašoma, kad į šio maršruto gaivinimą įsitrauktų Lenkijos vyriausybė. Jau pavyko pasiekti, kad Lenkijos Infrastruktūros ministerija parengtų E70 tarptautinio vandens kelio atgaivinimo planą.

Pagal jį siekiamas atgaivinti E70 kelias būtų įtrauktas į Lenkijos nacionalinę veiklos programą iki 2030 m. Tai leistų šio kelio gaivinimui naudotis ES parama.

Realiai nė viena vidaus vandens kelių atkarpa, kuri Lietuvą per Kaliningrado sritį jungtų su Lenkija, neveikia.

Minėtos penkios vaivadijos, kurios pasirašė deklaraciją, siekia prie vandens maršruto E70 kurti gamtos ir kultūros vertybes išryškinančias priemones. Prie gražių istorinių vietų būtų statomos prieplaukos.

Verta prisiminti, kad minėtas vandens kelias buvo įrengtas dar XIX a. pabaigoje. Socialistinė Lenkija apie 1970 m. buvo parengusi jo gaivinimo planą, tačiau jis taip ir neįgyvendintas.

Dabar vėl atgaivinti E70 kelio tvarkymo idėją paskatino ir žymūs pokyčiai Lenkijos Vyslos mariose, kai čia perkasta šių marių nerija ir bus įrengtas plaukimo kanalas.

Prisiminimas: pasiplaukiojimas po Aistmares nedideliais laivais – patrauklus užsiėmimas. V. Matučio nuotr.

Galimybes uždaro realybė

Lenkijos E70 kelio atgaivinimas būtų svarbus, tiksliau įdomus ir Lietuvai. Šį kelią, kai jis jau veiks, galės išbandyti ir Lietuvos mažosios laivybos entuziastai.

Vienas būdų bus iš Klaipėdos per Baltijos jūrą plaukti iki Vyslos kanalo. Tokia galimybė atsiras jau kitais metais.

Yra ir dar bent pora galimybių, bet šiuo metu jos tarsi ir užkirstos dėl to, kad pagrindinis Lietuvos vandens kelias E41 (Kuršių mariomis ir Nemunu) nuo Klaipėdos iki Kauno yra sujungtas su E70 per Kaliningrado sritį.

Per Kuršių marias, Poleską, Deimenos, Priegliaus upėmis galima nuplaukti iki Karaliaučiaus (Kaliningrado), toliau kanalu į Aistmares ir į minėtą E70 kelią. Būtų galimas plaukimas ir iš Nemuno Gilija, po to Polesko kanalu iki Polesko ir toliau Deimena, Priegliumi į Aistmares.

Realiai nė viena vidaus vandens kelių atkarpa, kuri Lietuvą per Kaliningrado sritį jungtų su Lenkija, neveikia. Atskiri entuziastai yra išbandę plaukimą iš Kuršių marių per Kaliningrado srities vandenis į Aistmares.



NAUJAUSI KOMENTARAI

to To anonimas

to To anonimas portretas
Kisti kaip pavyzdį.. šalį su pačiais geriausiais sprendimais laivybos klausimais.... Pas.mus savos bėdos, kitokia motyvacija, todėl ir stringa projektai.

Kas keliu atvažiuoja?

Kas keliu atvažiuoja? portretas
Toli gražu, ne visada draugai... :(

OB

OB portretas
Tai kad "valstiečiai" atskirą turizmo departamentą nukišo kažkurios ministerijos nežinomybėn, ko tada norėti iš turizmo, kaip svarbios ūkio šakos
VISI KOMENTARAI 8

Galerijos

Daugiau straipsnių