Klaipėdos kaimynystėje – nauji dujų terminalai

Klaipėdos SGD terminalas įgis ir konkurentą – Estijos rinkoje, kur jis taip pat tiekdavo dujų, bus statomas analogiškas FSRU laivo pagrindu veikiantis dujų terminalas.

SGD terminalų kainos

Suomijos vyriausybė pranešė, kad jos bendrovė "Gasgrid" iš JAV bendrovės "Excelerate Energy" nuomos suskystintųjų gamtinių dujų atšildymo ir saugojimo (FSRU) laivą "Exemplar".

Vakarų Europoje tai jau bus penktas FSRU laivas, dėl kurio pasirašyta nuomos sutartis. Kitus 4 laivus – po du iš Graikijos bendrovės "Dynagas" ir Norvegijos "Hoegh LNG" nuomos Vokietijos kompanijos.

Dar vieną FSRU laivą iš JAV bendrovės "Excelerate Energy" planuojama išsinuomoti ir statyti Lenkijos Gdansko uoste, tačiau dėl šio laivo nuomos sutartis dar nėra pasirašyta.

Suomijos valstybės bendrovė per dešimt metų už vieno FSRU laivo nuomą mokės 460 mln. JAV dolerių.

Vokietijos energetikos kompanija RWE už dviejų laivų nuomą Norvegijos "Hoegh LNG" mokės apie 1,1 mlrd. eurų. "Dynagas" metinė laivų nuomos sutartis taip pat sukasi apie milijardą eurų.

Ar šie terminalai pigūs, o gal brangūs, galima spręsti pagal tai, kiek už "Independence" nuomą mokėjo Lietuva. Vienas iš žinomų Lietuvos ekonomistų Žygimantas Mauricas socialiniame tinkle paskelbė, kad per 7 metus (nuo 2015 iki 2021 m.) sumokėta 424 mln. eurų.

Iki 2024 m., kai baigsis šio laivo nuomos sutartis, Lietuva iš viso turėtų būti sumokėjusi per 610 mln. eurų. Jau nuspręsta, kad 2024 m. Lietuva "Independence" išsipirks už 138 mln. eurų. Iš viso šis laivas Lietuvai atsieis beveik 750 mln. eurų.

Pokyčiai: Vakarų Europa atsisako dujų vamzdynų iš Rusijos ir juos keis SGD terminalais, kur juodi yra jau veikiantys, raudoni – planuojami atidaryti. / So­cia­li­nių tink­lų nuo­tr.

Ilgesnis už "Independence"

Pagal FSRU laivų nuomos kainas tiek Vokietijoje (du už 1,1 mlrd. eurų), tiek Suomijoje (460 mln. JAV dolerių) galima manyti, kad net ekstremaliomis sąlygomis FSRU laivų nuoma kaimynams bus pigesnė.

Vokietija nuomos du naujus didelius laivus. Pagal Lietuvos analogą jų kaina būtų turėjusi siekti 1,4 mlrd. eurų.

Lyginti Suomijos FSRU laivą su "Independence" būtų sunkoka, nes Lietuva 2014 m. išsinuomojo visiškai naują laivą. O Suomijos išsinuomojamas laivas yra 2010 m. statybos.

Laivų dydžiai yra panašūs. "Independence" ilgis 290 m, tonažas 109 tūkst. GT, jis gali priimti 170 tūkst. kubinių metrų suskystintųjų gamtinių dujų. "Exemplar" ilgis yra 291 metras, tačiau jo tonažas 100 tūkst. tonų, o talpa 148 tūkst. kubinių metrų.

Kai pradės veikti Estijos ir Suomijos jungtis, SGD terminalai, jos greičiausiai nebeims dujų iš Klaipėdos SGD terminalo.

Šiuo metu šis laivas dirba Argentinoje. Jis naudojamas ir kaip transportinis dujovežis, ir kaip plaukiojantis SGD terminalas. "Independence" paskirtis yra tik SGD terminalo funkcija – dujų atšildymas, saugojimas ir perdavimas į dujų liniją arba dujovežį.

Estijai palanki kaina

Skubos tvarka įsigyti ne visai FSRU tipo laivą  Suomiją privertė nutrūkusi dujų tiekimo sutartis su Rusija.

Suomija per Latviją ir Estiją jau yra sujungta su Lietuva, kartu ir su Klaipėdos SGD terminalu, o per GIPL (Lietuvos ir Lenkijos dujų jungtis) ir su Lenkija. Todėl ji galėjo gauti dujų iš kaimyninių valstybių. Juo labiau kad ir Lenkija turi savo SGD terminalą.

Tačiau Suomija nusprendė skubiai imtis kurti savo SGD terminalą. Ji planuoja jau iki metų pabaigos įsirengti infrastruktūrą, kad iš jūros galėtų priimti dujas.

Iš to bus nauda ir Estijai. Numatyta, kad plaukiojantis terminalas su dujomis galės švartuotis tiek Estijoje Paldiskyje, tiek Suomijoje Inge. Pagal susitarimą abi šalys kurs infrastruktūrą plaukiojančiam dujovežiui-išdujinimo laivui tiek Estijoje, tiek Suomijoje. Apie 20 proc. šio laivo priimamų dujų teks Estijai, 80 proc. – Suomijai. Dėl glaudžios kaimynystės su Suomija Estijai SGD terminalo kaina bus itin palanki.

Jungtis: vienas laivas aprūpins du SGD terminalus – Suomijoje Ingą ir Estijoje Paldiskį. / So­cia­li­nių tink­lų nuo­tr.

Kai šis laivas ir abu terminalai pradės veikti, Estija ir Suomija nebeims dujų per Klaipėdos SGD terminalą. Jis be darbo neliks. Dujos bus tiekiamos Lietuvos rinkai, dalis jų keliaus ir į Lenkijos Šiaurės Rytų dalį. Klaipėdos SGD terminalas dujomis aprūpins ir Latviją, kol ši, kaip yra deklaravusi, pasistatys savo terminalą.

Dėl Latvijos SGD terminalo statybos Skultės uoste nėra tiek daug optimizmo kiek dėl bendro terminalo su Suomija atsiradimo Estijos Paldiskyje. Skultės terminalo statyba nesulaukia gyventojų palaikymo, diskutuojama, kad tokio terminalo statybai geresnė vieta būtų Rygos uoste. Ir pagal kainą – 120 mln. eurų Skultės SGD terminalo statyba neatrodo reali. Už tokią kainą nerealu išsinuomoti netgi FSRU laivo. Bet gal latviai statys kažkokį mažą stacionarų terminaliuką, iš kurio dujos būtų tiesiogiai transportuojamos į Inčukalno požeminę dujų saugyklą, jei tokia technologinė schema įmanoma?



NAUJAUSI KOMENTARAI

Anonimas

Anonimas portretas
Rimtai? Komentatoriai is medzio iskrite.. Tam ir pirkom ta laiva, jog sumazinti priklausomybe nuo ruskiu..

Kas tie jūs,-

Kas tie jūs,- portretas
russnaciai?Tada, pataikei,bankrutuosit,niekalai. ..

to isvada

to isvada portretas
Kol jiems bus krachas mes. Tris kartus bankrutuosime...
VISI KOMENTARAI 8

Galerijos

Daugiau straipsnių