Malkų įlanka: atvertos naujos galimybės

Iki šių metų pabaigos bus užbaigta didžioji Malkų įlankos infrastruktūros plėtros bei rekonstrukcijos projektų dalis. Penkerius metus trukę įlankos pertvarkymo darbai atvėrė visiškai naujas ne tik krovos, bet ir laivų remonto galimybes uoste. Apie Malkų įlankos rekonstrukciją žurnalistas Vidmantas Matutis kalbėjosi su Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos generaliniu direktoriumi Algiu Lataku.

Likviduotas sovietmečio palikimas

– Kuo Malkų įlanka ypatinga, kad joje įvykdyta viena didžiausių uoste vystymo programų?

– Klaipėdos uostas turi daug privalumų, kurie leidžia jam konkuruoti su kitais ir netgi pirmauti tarp rytinės Baltijos šalių uostų. Tačiau yra ir didelis trūkumas – uosto vystymo teritorijų stoka. Tenka veikti su dideliais iššūkiais – griežtai laikytis aplinkosauginių reikalavimų, papildomai investuoti į geresnę uosto ir miesto kaimynystę. Investuodami į Malkų įlanką mes pirmiausia išsprendėme su aplinkosauga susijusią problemą. Įlankoje buvo išvalytas užterštas dumblas, kuris susikaupė nuo sovietmečio čia remontuojant ir statant laivus. 2018 m. visas užterštas Malkų įlankos gruntas buvo iškastas ir sudėtas į specialiai įrengtą užteršto grunto aikštelę prie Smeltės pusiasalio. Tai atvėrė naujus Malkų įlankos vystymo planus.

– Nuo ko jie prasidėjo?

– Jau kasant užterštą gruntą buvo pradėti Malkų įlankos tvarkymo parengiamieji planavimo ir tyrimo darbai. Buvo apsispręsta Malkų įlanką gilinti iki 14,5 m. Tai lėmė vis didėjantys laivai, noras Malkų įlankoje veikiančioms bendrovėms sudaryti konkurencingas sąlygas. Tam, kad būtų galima pasiekti 14,5 m gylį, reikėjo įrengti povandeninę sienutę pagal Malkų įlankos botaninio draustinio pakrantę. Toks projektas už 9,5 mln. eurų baigtas 2018 m.

Priims didelius laivus

– Ir tai atvėrė galimybę gilinti įlanką?

– Taip, atlikti svarbūs parengiamieji darbai – pastatyta sienutė ir sutvarkytas užterštas gruntas – leido pradėti gilinti Malkų įlanką. 2019 m. pradėti įlankos laivybos kanalo su apsisukimo ratu gilinimo iki 14,5 m darbai. Pirmajame etape Olandijos įmonė "Van Oord" už 12,5 mln. eurų išgilino didžiąją įlankos dalį. Antrajame etape vyko gilinimo darbai labiau prie krantinių. Šiuo metu visi laivybos kanalo gilinimo darbai yra užbaigti. Daug kur vyksta ar jau įvyko gilinimas iki 14 m prie krantinių. Iš viso Malkų įlankoje buvo iškasta per 2 mln. kubinių metrų grunto. Jau šiuo metu į Malkų įlanką gali įplaukti ir prie daugumos krantinių švartuotis 300 m ilgio laivai.

Pertvarkymas: pastaraisiais metais Malkų įlankoje – didžiuliai pokyčiai.( KVJUD nuotr.)

– Kaip vyko krantinių pritaikymas naujiems gyliams? Juk tai gana sudėtingas procesas, nes krantines tenka perstatyti?

– Didžioji dalis krantinių jau yra pertvarkytos. Kai kur dar vyksta darbai, dalis bus baigta šiemet, kiti – 2022 m. Pertvarkytos arba tvarkoma daug Vakarų laivų gamyklos naudojamų krantinių. Esminis pokytis – nuardžius vieną pirsą buvo pertvarkytos krantinės, dokų duobės, sudarytos galimybės statyti dokus "Post Panamax" iki 235 m ilgio, "Panamax" iki 200 m ilgio ir "Aframax" laivams. Investicijos čia siekė 22 mln. eurų. Jos baigtos vykdyti 2020 m. viduryje.

139–140 krantinės, kurių investicinė vertė 12 mln. eurų, užbaigtos šių metų liepą. Iki šių metų pabaigos numatyta baigti prie jų gilinti iki 14 m.

142 krantinę už 7,5 mln. eurų planuojame užbaigti iki šių metų pabaigos. Ji skirta Malkų įlankos terminalo grūdų ir kitų produktų krovai.

Už 25,5 mln. eurų rekonstruota143 ir pertvarkoma 143A krantinės, kurias naudoja Klaipėdos konteinerių terminalas. Įrengti nauji pokraniniai keliai, skirti bendrovės įsigytiems naujiems STS kranams. Prie šių krantinių šiemet turi būti baigtas gilinimas iki 14 m.

Šiuo metu už 8,5 mln. eurų 135 ir 136 krantinių Vakarų laivų gamyklos naudojamas pirsas.

Planuojamas greitas atsipirkimas

– Ar po šių pertvarkymų Malkų įlankoje dar liks kokių nors probleminių taškų?

– Reikės remontuoti 141 krantinę, kuri yra avarinės būklės. Problematiška vieta lieka prie botaninio draustinio. Ateityje reikės pailginti Vakarų laivų gamyklos pirsą, bet tam trukdo dabartinis Malkų įlankos laivų apsisukimo ratas. Reikės spręsti klausimą ir dėl botaninio draustinio iškėlimo. Reti augalai iš jo galėtų būti perkeliami į kitą vietą.

– Kaip greitai galėtų atsipirkti Malkų įlankos pertvarkymas?

– Esame investavę apie 125 mln. eurų, įskaitant ir 28 mln. eurų ES paramą. Investicijų atsipirkimą planuojame per 5–6 metus. Iš visų Malkų įlankos kompanijų tikimės žymaus krovos pagyvėjimo, nes jos galės priimti didesnius laivus. Matome, kad Malkų įlankoje auga konteinerių, metalo laužo krova. Kartais vizualiai šioje įlankoje matosi daugiau laivų nei visame uoste. Laivai stovi ir prie krovos kompanijų krantinių, bet ypač daug laivų yra prie Vakarų laivų gamyklos. Ši bendrovė, dirbdama su dideliais dokais, pasiekė žymias veiklos apimtis. Kartais prie jų pačių krantinių nebetelpa remontuojami ir dokuojami laivai. Juos tenka statyti prie kitų uosto kompanijų naudojamų krantinių.

Akivaizdi ekonominė nauda

– Ar nebijote, kad, vykstant geopolitiniams pokyčiams regione, į Malkų įlanką įdėtos investicijos gali sunkiau, nei planuota, atsipirkti, nes dalis krovos Malkų įlankoje susijusi su Baltarusija?

– Dėl Malkų įlankos krovos bendrovių tokių baimių neturiu. Klaipėdos uoste verslo energingumas, veiklumas yra labai aukšto lygio. Kompanijos tikrai nesnaudžia dėl krovos galimybių. Jei kas nors ir atsitiktų, krovos bendrovės turės gylius, infrastruktūrą. Jei praras vieną krovinį, galės organizuoti savo taktiką, galvoti apie kitą krovinį. Kai parametrai yra įrengti, persiorientuoti yra daug paprasčiau. Tą sakydamas turiu galvoje ne vien Malkų įlankos, bet ir viso Klaipėdos uosto krovą.

– Kokią naudą uostui, Klaipėdos miestui, Lietuvos valstybei ateityje galėtų duoti Malkų įlankos pertvarkymas?

– Uoste mes tikimės daugiau rinkliavų iš laivų. Džiaugiamės, kad efektyviau bus išnaudojama teritorija aplink Malkų įlanką. Nauda Klaipėdos miestui jau yra akivaizdi, nes Malkų įlankoje išvalytas taršus gruntas. Įžvelgiu didžiulį potencialą augti Vakarų laivų gamyklos didelių laivų remonto verslui. Jau dabar Vakarų laivų gamyklos verslo grupė yra viena didžiausių darbdavių regione. Tai pajamos ir miestui per gyventojų pajamų mokestį ir socialinius projektus, ir šaliai per pridėtinės vertės ir kitus mokesčius. Tiek augantis didelių laivų dokavimo ir remonto verslas, tiek ir Malkų įlankoje augsianti krova suteiks pridėtinę vertę ir papildomas pajamas kitiems verslams.



NAUJAUSI KOMENTARAI

?

? portretas
Is kur istrauke sita sena muhomora?

Jonui

Jonui portretas
Malkų įlankos gilinimas nedaro jokios įtakos Kuršių marioms, nes tai yra nuo marių atskirtas užutekis.

Jonas

Jonas portretas
Niekas nekalba apie gilinimo įtaką Kuršių marių būklei: sūrus vanduo veršis į marias, augmenijai ir žuvims bus pražūtis, bet kas tai prieš pinigus...
VISI KOMENTARAI 5

Galerijos

Daugiau straipsnių