- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Kai kurios Lietuvos valdžios baltarusiškiems kroviniams nustatytos sankcijos sukėlė ir kuriozų, kai geležinkeliais uždrausta gabenti netgi tuščius konteinerius.
Konteineriai pasienio stotyje
Lietuvos krovinių ekspedijavimo bendrovė „Intermodal Container Service“ teismuose bylinėjosi su Lietuvos geležinkelių vežėju „LTG Cargo“. Iš jo per teismus reikalauta per 58 tūkst. eurų žalos už tai, kad nevežė krovinių iš Kenos geležinkelio stoties Baltarusijos pasienyje į Draugystės geležinkelio stotį prie Klaipėdos uosto.
„Intermodal Container Service“ su „LTG Cargo“ susiderino, kad geležinkelių vežėjas iš Klaipėdos iki Kenos geležinkelio stoties nuveš 140 tuščių konteinerių. Nuvežus 70 konteinerių dalis buvo perduoti į Baltarusiją, dalis užstrigo Kenos geležinkelio stotyje. Likusius konteinerius atsisakyta vežti.
Kai dalis jau pakrautų konteinerių iš Baltarusijos sugrįžo į Keną, jie buvo sulaikyti geležinkelio stotyje. Imta aiškinti, kad Baltarusijos įmonė Svetlogorske esanti nepatikima, todėl jos krovinys – celiuliozė negali keliauti geležinkeliais per Lietuvą į Klaipėdos uostą.
Kilo klausimas, kodėl dalis krovinių vos įvažiavus į Lietuvą buvo sulaikyti?
Gal kas nors iš Vilniaus valdžios koridorių pašnibždėjo, kad su Baltarusija Lietuva nenorinti turėti nieko bendro?
Minėtas susitarimas dėl konteinerių, o vėliau ir Baltarusijos įmonės krovinių gabenimo buvo pradėtas vykdyti 2023 m. vasarį, praėjus maždaug vieneriems metams po to, kai Rusija užpuolė Ukrainą (taip pat ir iš Baltarusijos teritorijos).
JAV netaikė sankcijų
Įvykus tokiam tarsi ir nesusipratimui, „Intermodal Container Service“ kreipėsi į teismą.
Prieš tai „LTG Cargo“ jai nurodė, kad vadovaujasi nulinės rizikos tolerancijos principais ir bendradarbiauja tik su patikimais ir nerizikingais partneriais ir klientais.
„Intermodal Container Service“ buvo kreipusis į įvairias Lietuvos tarnybas, kad šios nurodytų, ar Baltarusijos celiuliozės gamybos įmonei iš Svetlogorsko ar jos gaminamai produkcijai celiuliozei yra taikomos kokios nors sankcijos.
Nebuvo gauta jokių duomenų, kad „Svetlogorsk Pulp and Cardboard Mill“ įmonei ar jos celiuliozės produkcijai tiesiogiai būtų taikomos kokios nors sankcijos dėl karo Ukrainoje ar dėl kokių nors kitų aplinkybių.
Nors JAV ir netaikė sankcijų baltarusiškiems kroviniams, dėl jų savo verslą smaugė Lietuvos valdžia.
Tai sužinojusi „Intermodal Container Service“ pareikalavo, kad „LTG Cargo“ imtųsi vykdyti pasižadėjimą pristatyti konteinerius su celiulioze iš Kenos į Draugystės geležinkelio stotį. To nepadarius, „Intermodal Container Service“ kreipėsi į teismą.
Vilniaus miesto apylinkės teismas 2024 m. kovo 7 d. „Intermodal Container Service“ prašymą atmetė. Nors teisme konstatuota, kad celiuliozei kaip kroviniui nėra taikomos JAV sankcijos. Pateiktas argumentas, kad krovinio pristatymo taškas – ne JAV, todėl nėra svarbu, taikomos jam JAV sankcijos, ar ne. Tokiu atveju neva svarbesni Lietuvoje taikomi juridiniai apribojimai.
Teismo vertinimu, ekspeditorius su Lietuvos muitine yra pasirašęs sutartį, kuri numatė, kad su šalimi agresore prekybiniai santykiai nevykdomi. Baltarusija esanti kvalifikuojama kaip šalis, kuri įsitraukė į Rusijos agresiją prieš Ukrainą.
Tai skamba lyg ir keistokai, nes konkretus verslas neatsako už visą šalį. Juo labiau kad nei pačiai Baltarusijos Svetlogorsko celiuliozės įmonei, nei atskiriems jos vadovams jokios tiesioginės sankcijos netaikomos. Sankcijos tuo metu buvusios taikomos tik Baltarusijos prezidentu pasiskelbusiam Aliaksandrui Lukašenkai ir 30 šios šalies tiesioginės valdžios asmenų.
Geležinkelininkai nieko nepažeidė
Šiuos ir kitus argumentus „Intermodal Container Service“ bandė išsakyti apeliacine tvarka. Sustabdžius krovinių gabenimą, ji tiesiogiai patyrė įvairių nuostolių.
Pateiktas Europos Sąjungos Teisingumo Teismo praktikos pavyzdys, kur aiškinta, kad nors įmonė moka mokesčius valstybei, kurie privalomi visiems subjektams, tai neduoda pagrindo pripažinti, kad tokiu veiksmu ji teikia ekonominę naudą režimui.
Nei šis, nei kiti argumentai apeliacinio teismo teisėjams įspūdžio nepadarė. Vilniaus apygardos teismas 2024 m. birželio 13 d. taip pat priėmė krovinio ekspeditoriui nepalankų apeliacinį nutarimą.
Jo argumentai buvo tokie: „Vagonai su kroviniu sulaikyti dėl to, kad krovinio savininko šaliai buvo taikomos sankcijos. Po sulaikymo vagonai su kroviniu buvo grąžinti. Muitinės paslaugos nebuvo suteiktos. Prekės nebuvo įvežtos į Lietuvos teritoriją. Lietuvos geležinkelių vežimo bendrovė jų negalėjo vežti į Klaipėdos uostą. Todėl nelaikytina, kad vežėjas pažeidė kokią nors sutartį.“
Teismas konstatavo, kad susiklosčius tokioms aplinkybėms „LTG Cargo“ neturi atlyginti jokių nuostolių. Visi nuostoliai tiek dėl konteinerių, tiek dėl vagonų nuomos, tiek dėl jų sugrąžinimo, konteinerių nukėlimo, prastovų, manevrinių ir kitokių darbų, įskaitant teismų išlaidas, teko pačiam ekspeditoriui.
„Intermodal Container Service“ dar kreipėsi į Lietuvos Aukščiausiąjį Teismą. Jo kasaciją nagrinėjusi kolegija 2024 m. rugpjūčio 8 d. atsisakė priimti skundą. Tuo ji patvirtino, kad 2024 m. birželio 13 d. Vilniaus apygardos sprendimas buvo galutinis ir neskundžiamas.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Net penkiose savivaldybėse – nemokamos fizinio aktyvumo treniruotės vandenyje
VšĮ Plaukimo mokykla inicijuoja projektą „Fizinio aktyvumo treniruotės vandenyje paaugliams ir jų šeimos nariams“, kuris bus vykdomas Kupiškio ir Klaipėdos baseinuose. ...
-
Gimtadienį švenčianti radijo stotis „Laluna“ savo klausytojams padovanojo gabalėlį dangaus8
Šią vasarą savo 29 – ąjį gimtadienį švenčianti radijo stotis „Laluna“ nusprendė gimtadienio dovanas ne priiminėti, o dovanoti. Dvi savaites radijo eteryje programų vedėjai ieškojo drąsuolių, norinčių sudainu...
-
Kuršių marių maudykloje užfiksuota vandens tarša1
Pirmadienį Kuršių marių maudykloje ties Kintais nustatyta 2,4 karto didesnė nei leidžiama vandens tarša. ...
-
„Gaisrinė“ kviečia į vasaros pabaigtuvių fiestą ir džiaugiasi tarptautiniu įvertinimu10
„Šios vietos idėja visuomet bus platesnė nei tik kokybiško restobaro“, – teigia pačioje Klaipėdos širdyje įsikūrusio restobaro „Gaisrinė“ vadovė Inga Sauserytė-Mažeikienė. Klaipėdiečių itin pam...
-
Vasara trauktis neketina
Paskutinė vasaros diena ir pirmoji rudens savaitė pajūryje bus neįprastai šilta ir net karšta. Lietaus neprognozuojama, pūs lengvas vėjas, kai kuriomis dienomis bus vasariškai karšta. O pirmoji naujų mokslo metų diena turėt...
-
Laivyba Nemune atgimsta: vienijamos jėgos ir Jurbarko uostui išvystyti5
Pastaraisiais metais dedamos pastangos upinės laivybos Nemunu atgimimui tapo impulsu ir planams išvystyti Jurbarko uostą. Šiandien pasirašytas Klaipėdos uosto direkcijos ir Jurbarko rajono savivaldybės bendradarbiavimo susitarimas, tik...
-
„Sputnik“ plyšauja ir toliau32
Klaipėdiečiams vis dar tenka radijo imtuvuose išgirsti Kremliaus propagandinės radijo stoties transliaciją. Tiesa, kartais propagandistų lojimą stelbia foninis triukšmas. Tačiau arčiau Rusijos sienos, Šilutės rajone, rusų radijas...
-
Paukščių gaudyklėje – gudrus lapiukas8
Ventės rago ornitologinės stoties teritorijoje įjunko lankytis jaunas lapiukas. Keturkojis čia jaučiasi it namuose, tad ornitologams teks spęsti spąstus plėšrūnui, nes šis įsigudrino ilsėtis paukščių gaudyklėje. ...
-
Ką byloja Dangėje žydinti plaumuonė?1
Gamtininkai Dangės upėje, ties Liepų gatve, aptiko į Lietuvos raudonąją knygą įrašytą augalą. Aplinkosaugininkai aiškina, kad šio augalo augavietė byloja, kad upė nėra jau tokia užteršta, kaip manyta. ...
-
Klaipėdos uostas ir Jurbarkas plės upinį krovinių uostą1
Klaipėdos jūrų uosto direkcija ir Jurbarkas pradeda įgyvendinti bendrą projektą – vystys upinį krovinių uostą Jurbarke, prie Nemuno. ...