Birštone – dailininkės D. Maslauskaitės tapybos paroda: ne įprasta, o iš vidaus išspinduliuota

Birštono kurhauzo galerija toliau tęsia iš Birštono kilusių menininkų parodų ciklą ir šįkart jame – Kaune tapybos magistrantūrą bebaigiančios dailininkės Dainos Maslauskaitės (Light) kūryba. Kadaise iš gimtojo Birštono išvykusi studijuoti teisės mokslų, po 20 metų ji grįžo pristatyti savo tikrojo pašaukimo vaisiaus – tapybos parodos "Su šviesa".

Simboliai, spalva ir gylis

Menininkė jau yra surengusi ne vieną personalinę ir dalyvavusi grupinėse parodose, tarpdisciplininio meno projektuose, rengusi performansus, eksponavusi instaliacijas, demonstravusi eksperimentinius filmus. Gimtojo miesto meno gerbėjams ji šįkart pristatė savo kūrybinį kelią nuo figūratyvinės tapybos iki abstrakcijos.

D.Maslauskaitės (Light) kūryba kelia prasmingą susižavėjimą daugiasluoksniais simboliais, intuityviomis spalvinėmis išraiškomis, pasyviu tikrovės suvokimu grįstais kompoziciniais sprendimais, filosofiniu požiūriu į gyvenimo trapumą ir kaip tik tame trapume atsiveriančią jo prasmę.

Figūratyvinė menininkės kūryba stipriai persmelkta simbolizmo apraiškų, sprendžianti monochrominės ir atviros spalvos panaudojimo ir individualaus santykio su spalva ir šviesa problemas.

Figūros idealizuojamos, remiantis klasicistinėmis tradicijomis. Esminė figūratyvinės serijos kūrinių idėja – per simbolius atskleisti pasaulį, mus ir save kaip nedalomą vienį. Simbolizmas, kaip interpretavimo menas, D.Maslauskaitės (Light) kūryboje didina sąmonės vaizdinio gylį.

Daina Maslauskaitė (Light). „Ugninių esybių skrydis“. / D. Kilinskio nuotr.

Pasyvi laiko tėkmė

Kūrėjos abstrakcijose aktuali gestiškumo problematika, akcentuojamos tapymo proceso idėjos, siejančios jos tapybą su abstrakčiuoju ekspresionizmu. Vis dėlto autorės požiūris į nefigūrinę, konkrečiąją tapybą personalizuotas, visai kitoks, nei esame įpratę matyti Lietuvos abstrakcionistų kūriniuose.

Dailininkė teigia, kad jos kūrybai stiprią įtaką daro meditacijos, tad nestebina ir kūriniuose juntamas pasyvaus laiko tėkmės fiksavimo momentas, akimirkomis priartinantis jos kūrybą prie rytietiškai dailei būdingo kontempliatyvumo. Prisiminkime, kad tradicinės kinų dailės meistro garbės reikalas buvo užfiksuoti savo viziją iš karto, kol jo dar neapleido įkvėpimas.

D.Maslauskaitė (Light) taip pat teigia, kad temą ji medituodama  brandina savaitę ar net ilgiau, o paveikslu atėjusi vizija gali tapti ir vos per vieną vakarą. Rafinuotas domėjimasis grynosios tapybos problemomis menininkės kūriniuose nuolatos susipina su spontaniško impulso proveržiais, atspindinčiais dzen doktrinos teiginį, kad neatsikratęs racionalaus mąstymo žmogus negali pasiekti prašviesėjimo, o būtent jis ir yra tapytojos kūrybinė siekiamybė.

Kūriniai ne tik žavi estetiškai, bet ir skleidžia harmonizuojančią energiją.

Šviesa, spindėjimas, švytėjimas, kurie pirmiausia svarbūs kūrinių turiniui, idėjai, greta šios savo misijos D.Maslauskaitės (Light) kūryboje atlieka ir reikšmingą estetinę funkciją, kurdami fantastišką nepaprasto grožio pasaulį, subalansuodami formas ir nukreipdami žiūrovo akis norima linkme. Estetinį poveikį žiūrovui daro ir puikiai dailininkės įvaldyti dideli formatai, savo dydžiu sustiprinantys iš kūrinių plūstančios šviesos įspūdį.

Dalis D.Maslauskaitės (Light) abstrakcijų sukurta pagal žymiąsias Ludvigo van Beethoveno simfonijas.

Daina Maslauskaitė (Light). „Motinystė“. / D. Kilinskio nuotr.

Pažinimo kelionė

Antroji abstrakcijų dalis – tarsi savotiška šiuolaikinė asmeniniam pamaldumui skirtų devocinių paveikslų pakaita. Tai kūriniai, skirti žiūrovo individualiems dvasiniams poreikiams išgryninti, vidinei šviesai. Kūriniai ne tik žavi estetiškai, bet ir skleidžia harmonizuojančią energiją.

Nors parodoje eksponuojami figūratyvinės ir abstrakčiosios dailės kūriniai meninės išraiškos ir stiliaus prasme tarsi atstovauja dviem skirtingiems pasauliams, į prasminę vienovę juos suveda tiek simbolizmu persmelktam figūratyvizmui, tiek abstrakcionizmui būdingos iracionalistinės nuostatos.

Po regimąja tikrove slypinčio intuityvaus giliaprasmio prado paieškos sieja D.Maslauskaitės (Light) kūrybą su žymiausiais Lietuvos simbolistais – Mikalojumi Konstantinu Čiurlioniu ir jo mokytoju Kazimieru Stabrausku, XX a. pr. dailininkų mistikų (draugija "Sursum corda" ir pan.) kūrybos principais.

Pati autorė, paklausta, kas jai yra kūryba, atsako: "Tai sakrali savęs ir pasaulio pažinimo misterija. Turiu misiją dėl savęs ir kitų – keliauti į degančią sakralią šviesą savyje, transformuotis toje šviesoje, o šią kelionę nuolat kūnyti mene."

Daina Maslauskaitė (Light). „Sugrįžę į rojų. Vizija I“. / D. Kilinskio nuotr.

Kūrėjos tapyboje regimi dvasiniai filosofiniai ieškojimai, atsiskleidžiantis nepaprastai gilus, sudėtingas vidinis pasaulis, subtiliai ir estetiškai įkūnytos jos meninės vizijos liudija ne tik menininkės profesionalumą, bet ir žmogiškąją gelmę.

Simbolinę transcendentinio žinojimo versmę atveriantis paveikslų turinys kartais kelia pojūtį, kad tapymo procese ne D.Maslauskaitės (Light) ranka vedžiojo teptuką, o kažkokia aukštesnė jame įsikūnijusi jėga. Toks atsidavimas šiam mistiniam vedliui veikiausiai ir yra stiprioji menininkės pusė, nelikusi nepastebėta parodos lankytojų, tarpusavyje atidarymo metu besišnekučiavusių apie tai, kad iš kūrinių juste justi, kad tai "ne šiaip įprasta tapyba, o kažkas iš vidaus išspinduliuota".


Kas? D.Maslauskaitės (Light) paroda "Su šviesa".

Kur? Birštono kurhauzo galerijoje.

Kada? Veikia iki spalio 21 d.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių