Vilniaus oro uosto plėtra – pasaka be galo…

Džiaugiuosi, kad 2018 m. Vilniaus oro uosto, Susisiekimo ministerijos ir Vilniaus miesto savivaldybės palaiminta Vilniaus oro uosto naujo terminalo statyba, kurio planuota statybų vertė buvo apie 60 mln. eurų, taip ir neįvyko.

Tuo metu kritikavau šį projektą kaip žingsnį į praeitį. Aišku, visuomenė turėtų žinoti, kiek kainuoja planai ir projektai, kurie taip ir lieka stalčiuose – projektavimas, konkursas, nutraukta sutartis ir, pagaliau, prarastas laikas.

Tuo metu siūliau priimti drąsų sprendimą – statyti naują, šiuolaikišką ir modernų XXI a. Lietuvos oro uostą. Esamą – griauti. Kaip praeities atminimą galima palikti ir į naują oro uosto projektą įkomponuoti sovietinio oro uosto priekinį fasadą ir gal dar Sutikimo salę. Kad taip įvyktų, būtina atlikti namų darbus ir kreiptis į Kultūros paveldo departamentą su prašymu išbraukti Vilniaus oro uostą iš saugomų objektų sąrašo. (Galite paskaityti pilną straipsnį, įvedę nuorodą „Artūras Zuokas: Vilniaus oro uostas – vėl pirmyn į praeitį“).

Negali sovietmečio kartotinis provincijos lygio oro uosto projektas lemti Europos Sąjungos šalies ir sostinės ateitį. Ilgalaikio poveikio prasme, šis sovietinis paveldas realiai veikia kaip ekonominė diversija ir Vilniaus pažeminimo simbolis. Jis demonstruoja provincijos pakraščio ir uždaro miesto statusą, kokį Vilniui sovietmečiu numatė komunistų partijos strategai. Paveldosaugos ekspertai iš saugotinų objektų sąrašo išbraukė Žaliojo tilto skulptūras, Petro Cvirkos paminklą. Sovietinis Vilniaus oro uosto pastatas su primesta planine struktūra bei realiu poveikiu miesto įvaizdžiui ir konkurencingumui, mano vertinimu, yra daug didesnis sovietizmo demonstravimas.

Todėl labai sveikinu Vilniaus oro uosto ir Susisiekimo ministerijos pateiktus planus parengti esamo oro uosto rekonstrukcijos projektą, oro uostą statant išilgai pakilimo takų. Būtent tokie oro uostai – patogiausi keleiviams ir oro kompanijoms, kartu taupomos investicijos. Nauja statyba padėtų išspręsti privažiavimo, trumpalaikio parkavimo klausimus, integruotų viešąjį transportą bei taksi paslaugas. Pagaliau, tai būtų Europos Sąjungos valstybės lygio vartai į mūsų šalį.

Tačiau, kai kas mane neramina:

Pirma – spaudos konferencijose susisiekimo ministras agituoja už naują oro uosto projektą ir senojo griovimą. Kultūros paveldo departamentas dar 2019 m. pravėrė vartus išbraukimo procedūrai, bet nei Susisiekimo ministerija, nei Vilniaus oro uostas iki šiol praktiškai neatliko jokių veiksmų. Kaip dabar įprasta, politikai apie tai kalba viešumoje ar spaudos pranešimų forma, tačiau oficialaus kreipimosi į Kultūros paveldo departamentą pradėti sovietmečio oro uosto išbraukimo iš saugotinų vertybių sąrašo procedūrą dar iki šiol nėra. Na, visi suprantame, kad biurokratinė procedūra prasideda, kai valstybinė įstaiga gauna oficialų ir argumentuotą raštą. Ypač, kai kalbame apie Kultūros paveldo departamentą, kuris tikrai nesivargins konspektuoti ministro spaudos konferencijoje išsakytų teiginių. Logiškiau nudirbti namus darbus ir tik tada apie tai paskelbti viešai. Būtent taip turėtų dirbti valstybės institucijos.

Antra – ministras jau pateikė viešai ir būsimo naujo Vilniaus oro uosto projektinius pasiūlymus. Atrodo vėl arklį statome prieš vežimą… Dabartinis oro uostas dar nėra išbrauktas iš saugotinų objektų sąrašo, o projektuojamas naujas. Ir, kas blogiausia, ministro parodytos naujo oro uosto vizualizacijos primena ilgą paprastą dėžę. Paveldosaugos specialistai tai pamatę turi pagrindą įsižeisti ir dar įžvelgs esamo oro uosto privalumus lyginant su „dėžės“ architektūra. Tikrai, tai ne XXI a. architektūra. Būtinas tarptautinis konkursas ir geriausia architektūra, kurios Lietuvos sostinės oro vartai nusipelno. Ir gera architektūra bei funkciniai sprendimai nekainuoja daugiau nei prasti vienadieniai sprendimai. Pagaliau, tarptautinio konkurso tokio lygio projektams reikalauja Vilniaus miesto tarybos patvirtinta tvarka. Na, nebent liberaliame mieste ji galioja tik privatiems projektams.

Trečia – kas ypač svarbu vilniečiams, Susisiekimo ministerija ir Vilniaus oro uostas turi pateikti ne tik naujo Vilniaus oro uosto terminalo vizijas, bet ir pakilimo takų rekonstrukcijos projektą, kuris leistų išvengti lėktuvų nusileidimo virš vilniečių galvų. Žirmūnų, Antakalnio, Senamiesčio ir Naujininkų gyventojai bunda 5 val. ryto – su pirmųjų lėktuvų kilimu, o kai lėktuvai leidžiasi, turi prilaikyti indus ant stalo ir padaryti tylos pauzes. Didėjant skrydžių skaičiui ši problema taps ypač aktuali ir trukdys oro uosto veiklai.

Todėl sveikindami iniciatyvą ir strateginį požiūrį, visi tikimės ir Susisiekimo ministerijos bei Vilniaus oro uosto realių veiksmų.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Proklamacija

Proklamacija portretas
Zuokas gal juokauja? Jau dabar saldžiausiose Vilniaus vietose gyvenantys vilniečiai ( kuriais čia neva lbiausiai rūpinamasi) neturi kur dingti nuo lėktuvų keliamo triukšmo. Tik naujas, tarp V ir Kauno, o gal dar toliau tenkintų visus.

Gytis

Gytis portretas
Reikia rupintis oro tarsa ir plesti gelezinkelius,o ne oro transporta.Juk salia Vilniaus yra ir Kauno aerodromas.Ar mums neuztenka?

Ėėėch..

Ėėėch.. portretas
Nebūtum tu Zuokula asocialas tai tau kainos nebūtų..
VISI KOMENTARAI 5

Galerijos

  • Pirmi mero V. Benkunsko kadencijos metai: sostinė išsirinko merą, kuris dirba puse etato
    Pirmi mero V. Benkunsko kadencijos metai: sostinė išsirinko merą, kuris dirba puse etato

    Kasmetinė mero ir tarybos darbų ataskaita ilgus metus buvo privalomas dokumentas, kurį miesto vadovas kasmet pateikdavo vilniečiams, kad jie galėtų matyti, kaip vykdomi valdžios  įsipareigojimai. Šią tradiciją įvedė Artūras Zuokas, ka...

  • Timūras be būrio
    Timūras be būrio

    Potvynis Sibire nesibaigia, užtvindė jau ir urano kasyklas (skęstantys miestai, kaimai, namai su visu gyvuoju inventoriumi šiuo atveju – ne tiek svarbūs), taiką vis drumsčia ukrainiečių koviniai dronai (nepainioti su kovinėmis žąsimis),...

  • Atstatėme istorinį teisingumą
    Atstatėme istorinį teisingumą

    Man, kaip partizano ir tremtinės dukrai, itin svarbu ir labai džiugu, kad balandžio 18-ąją Seime įstatymo pakeitimu atstatytas istorinis teisingumas nuo okupacijų nukentėjusiems panašaus likimo Lietuvos gyventojams. Mano inicijuotoms Asmenų, nu...

  • Strateginė migla
    Strateginė migla

    Agresija prieš kaimynus, tarptautinės teisės ignoravimu Maskva išvadavo Vakarų sąjungininkus nuo vidinio poreikio laikytis tam tikro komunikacijos etiketo. Auklėjimas laisvojo pasaulio atstovams trukdo nusileisti iki Rusijos nebeprezidento D...

  • E. Lucasas: pavėluotas JAV pagalbos paketas Ukrainai turėtų išsklaidyti niūrią nuotaiką
    E. Lucasas: pavėluotas JAV pagalbos paketas Ukrainai turėtų išsklaidyti niūrią nuotaiką

    Skleidžiasi pavasaris. Nusilpę Ukrainos gynėjai gaus dalį jiems reikalingos amunicijos. Nukentėję Ukrainos miestai turėtų gauti daugiau oro gynybos priemonių. JAV politinė sistema pagaliau, vėluodama pusę metų, pasiekė rezultatą, kurio norėjo d...

  • Willkommen in Litauen
    Willkommen in Litauen

    Vos Vyriausybė ir „Rheinmetall“ pasirašė ketinimų protokolą dėl amunicijos gamyklos Lietuvoje, jau tą pačią dieną ėmė tyliai mutuoti nepasitenkinimo erzelis. Kadangi gamyklą planuojama statyti ant Sveikatos mokslų universiteto v...

    19
  • Kur eina karavanas?
    Kur eina karavanas?

    Dar neišsivadėjo keturių komunarų aura Ramybės parke – jau iš peties triūsia naujo paminklo statytojai. Nors sakoma, kad dovanotam arkliui į dantis nežiūrima, kauniečiai išdrįso: ne visi entuziastingai sutinka verslininko i...

    16
  • Autoritarinis populizmas: kur slypi pavojai?
    Autoritarinis populizmas: kur slypi pavojai?

    1950-aisiais parama populistinėms jėgoms svyravo ties 10 proc., 2023 m. išaugo beveik iki 27 proc., rodo švedų analitinio centro TIMBRO ir Europos laisvosios rinkos analitinių centrų tinklo EPICENTER parengtas Autoritarinio populizmo indeksa...

    11
  • Ar prezidento vadovaujama Valstybės gynimo taryba nieko nebereiškia?
    Ar prezidento vadovaujama Valstybės gynimo taryba nieko nebereiškia?

    Lietuvą pasiekė puiki žinia – Vokietijos gynybos pramonės gigantas ,,Rheinmetall AG‘‘ planuoja statyti Lietuvoje amunicijos gamyklą. Tai ne tik geros ir ilgalaikės darbo vietos viename iš Lietuvos regionų, Lietuvos eksporto didi...

    5
  • Žiurkėnas mumyse
    Žiurkėnas mumyse

    Reikia saugoti savo kailiuką, nes gyvename kosminės įtampos laikais. Todėl svarbu ne gynyba, o mityba. Visavertė. Tokia yra mūsų, žiurkėnų, ambicija. Misime iki susivėmimo ir gal išvengsime susinaikinimo. ...

    8
Daugiau straipsnių