- Eleonora Budzinauskienė, ELTA
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Transporto verslo ekspertai, vertinantys Finansų ministerijos siūlymus nuo 2023 metų didinti akcizus degalams Lietuvoje, sako, kad brangstantys degalų akcizai skaudžiai palies ne tik transporto sektoriaus įmones ir degalinių tinklus, bet visų sričių verslus, kurie patirs didesnes išlaidas dėl augančių pervežimų kainų. Labiausiai tai pajus vartotojai – jiems teks mokėti brangiau už paslaugas ir daugelį prekių. Dėl to verslas ir žmonės gali ieškoti pigesnių paslaugų ir prekių svetur, pavyzdžiui, Lenkijoje, Latvijoje, o įmonių kraustymasis svetur intensyvės, daugės bankrotų.
Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava“ generalinis sekretorius Zenonas Buivydas tvirtina, kad planuojami didinti akcizai degalams neigiamai paveiktų transporto sektorių, kuris pastaruoju metu patiria vis daugiau iššūkių.
„Bet kokie mokesčių didėjimai visuomet neigiamai paveikia ir verslą, ir žmones – galutinius vartotojus, kurie pilasi kurą į automobilius, apsiperka parduotuvėse, kur įsigyja maistą, būtinas buities prekes, avalynę, drabužius. Brangiau kainuoti gali ir pasibuvimas kavinėse, paslaugos pramogų erdvėse, automobiliai ir jų dalys. Šių paslaugų kainos priklauso ir nuo logistikos grandinių įkainių, kurie augs dėl kylančių akcizų ir nuvažiuojamų kilometrų, kol pasiekia Lietuvą“, – sako Z. Buivydas.
Pasak jo, nepaisant to, kad didėja atlyginimai ir palaipsniui didinama minimali mėnesio alga (MMA), tai neatsvers augančių būtinųjų poreikių išlaidų, kurios patiriamos kasdien. Darbdaviai moka ir toliau mokės didesnius mokesčius valstybės biudžetui, kad galėtų sumokėti daugiau darbuotojams.
Asociacijos viceprezidento Vyto Bučinsko teigimu, augančios išlaidos labiausiai palies vidaus rinkoje dirbančius vežėjus, vidutines, mažąsias ir smulkiąsias įmones, keleivinį transportą, kurie ne visada turi galimybę degalus ir prekes bei paslaugas įsigyti svetur.
„Tad natūralu, kad esant tokiai situacijai gali kilti vidaus pervežimų paslaugų kainos, kurios brangins ir pervežamas vietinių gamintojų, ūkininkų prekes, nes klientai už pristatymą mokės daugiau. Brangs ir viešojo transporto paslaugos – ypač tai pajus gyventojai, kai reikės mokėti daugiau už tarpmiestinius ir vietinius autobusų bilietus. Nereikėtų pamiršti ir taksi bei pavežėjų paslaugų, kurių kainos irgi priklauso nuo patiriamų kuro sąnaudų“, – sako V. Bučinskas.
Pasak jo, tikėtina, kad tarptautinius krovinių pervežimus atliekančios įmonės degalus vis dažniau pils ne Lietuvoje, o Lenkijoje, Latvijoje ir kitose šalyje, per kurias vyksta ir kuriose mokestinė aplinka bei kainos mažiau kandžiojasi, nei Lietuvoje.
Nereikėtų pamiršti ir to, kad nuo 2022 m. Lietuvoje didėja ir kelių mokestis – jis kai kurioms transporto priemonėms išaugs net 20 kartų, o tai irgi brangins paslaugas ir prekes.
Blogiausias scenarijus – dėl bankrotų gali mažėti įmonių, ypač mažųjų, smulkiųjų, vidutinių, taip pat keleivių pervežėjų, jei jiems auganti mokestinė našta taps nepakeliama ir neturės finansinių išteklių veiklų perkelti svetur, į kaimynines šalis.
Tokios tendencijos stebimos ir dabar. Pavyzdžiui, 2021 m. sausį iš prieš pandemiją buvusių 4 577 įmonių Lietuvoje bent vieną darbuotoją turėjo 4 435 bendrovės, turinčios transporto licencijas. Šių metų rugsėjį tokių įmonių skaičius susitraukė iki 4 357, t. y. nuo šių metų pradžios nebeliko 78 bendrovių. Nuo 2021 m. pradžios ženkliai sumažėjo smulkių įmonių, turinčių iki 10 darbuotojų – jei šių metų sausį smulkių transporto bendrovių Lietuvoje buvo 2 684, rugsėjį jų liko 2 584.
Taip pat prognozuojama, kad vis daugiau transporto įmonių, kurios dar turi galimybių tai padaryti, veiklas arba padalinius perkels svetur, norėdamos pabėgti nuo bankrotų, ir kursis ten, kur verslui palankesnės sąlygos. Vadinasi, mokesčius valstybė turės surinkti iš Lietuvoje likusių žmonių ir verslų, kuriuos, tikėtina, vėl didins.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Seimas spręs, ar verslui lengvinti ginklų dalių gamybą2
Seimas spręs, kokiais atvejais ginklų dalių gamybą įtraukti į nelicencijuojamų veiklų sąrašą. ...
-
Kai kuriems elektros vartotojams – nemaloni žinia2
Nemaloni žinia elektros vartotojams, pamirštantiems ar tyčia nedeklaruojantiems suvartotos elektros energijos. Jei vartotojai naudojasi ne išmaniuoju skaitikliu ir daugiau nei metus nedeklaruoja suvartotos elektros kiekio, nuo kitų metų jiems...
-
Penktadienį protestą rengiantis maitinimo verslas prašo grąžinti 9 proc. PVM lengvatą5
Maitinimo sektoriaus atstovai penktadienį prie Vyriausybės rengia protesto akciją reikalaudami grąžinti iki šių metų galiojusį lengvatinį 9 proc. pridėtinės vertės mokesčio (PVM) tarifą. ...
-
Seimas svarstys griežtinti tvarką į Lietuvą atvykstantiems dirbti užsieniečiams3
Seimas imsis svarstyti griežtinamus reikalavimus dirbti į Lietuvą atvykstantiems užsieniečiams ir juos kviečiančioms įmonėms. ...
-
G. Nausėda palaiko pelno mokesčio didinimą gynybai, dėl PVM sako esąs „kategoriškai prieš“5
Tariantis dėl didesnio gynybos finansavimo, prezidentas Gitanas Nausėda sako palaikantis papildomą pelno apmokestinimą, tačiau pabrėžia esantis „kategoriškai prieš“ pridėtinės vertės mokesčio (PVM) kėlimą. ...
-
Seimas nustatė tvarką, kaip bus laikinai nuomojama laisva valstybinė žemė
Laisvą valstybinę žemę ir mieste, ir kaime laikinai išsinuomoti galės tik ūkininkai arba įmonės, kurie naudojo ją iki praėjusių metų pabaigos bei deklaravo joje augintas naudmenas. Jiems atsisakius toliau žemę dirbti, į tuos sklypus gal...
-
Regionuose mažėja bankų skyrių: ką daryti gyventojams?2
Regionuose mažėja bankų skyrių, gyventojams tenka važiuoti keliasdešimt kilometrų iki artimiausio banko, kad gautų konsultaciją. Bankai aiškina paprastai – žmonės į padalinius ateina vis rečiau ir ragina nuo šiol su banku...
-
Seimas palengvino neįgaliuosius vežančių automobilių parkavimą1
Nuo lapkričio lengvės neįgaliųjų vairuojamų ar juos vežančių automobilių parkavimas – jų savininkams leista nemokėti mokesčio už stovėjimą savivaldybių nustatytose vietose. ...
-
N. Mačiulis: gynybą galima finansuoti parduodant valstybės įmonių turtą10
Vyriausybei iškėlus idėją steigti specialų fondą gynybai papildomai finansuoti iš didesnių mokesčių, „Swedbank“ ekonomistas Nerijus Mačiulis sako, kad krašto apsaugą reikėtų finansuoti ne didinant mokesčius, o pard...
-
Premjerė: pratęsus bankų solidarumo įnašą valstybė negautų realių pajamų5
Lietuvoje veikiantiems bankams pernai uždirbus dukart didesnį pelną nei 2022-aisiais, premjerė Ingrida Šimonytė sako, kad pratęsus laikinąjį bankų solidarumo įnašą, pajamų iš šio mokesčio valstybė nebesurinktų, nes ma...