- Remigijus Bielinskas, BNS
- Teksto dydis:
- Spausdinti
„Lietuvos geležinkeliams“ (LTG) gavus trijų Baltarusijos bendrovių prašymus vežti vienos didžiausių pasaulyje kalio trąšų gamintojų ir eksportuotojų „Belaruskalij“ trąšas, Lietuvos nacionalinės ekspeditorių ir logistų asociacijos „Lineka“ prezidentas sako, jog remiantis tarptautine vežimo geležinkeliais konvencija reikia labai rimtos priežasties nesuteikti leidimo norintiems per Lietuvą vežti krovinius.
„Nelabai yra techninių ir juridinių galimybių tą uždrausti ar neleisti. Jeigu vežėjas nėra kriminalinis nusikaltėlis ar sankcionuojama įmonė ir prašo atlikti paslaugą Lietuvos teritorijoje, tai „Lietuvos geležinkeliai“ praktiškai tranzitą gali reguliuoti tik kainomis, bet sakyti – ne, tam reikia labai solidžios priežasties“, – BNS sakė Edmundas Daukantas.
LTG penktadienį pranešė, kad vežti trąšas per Lietuvą geležinkeliais prašo kompanijos „Belintertrans“, „Belkali-Migao“ ir „Belaruskalij“ antrinė trąšų eksporto bendrovė „Belorusskaja kalinaja kompanija“ (BKK) – pastaroji nori vežti jau nuo sausio 24 dienos.
Anot E. Daukanto, „Belintertrans“ priklauso Baltarusijos valstybei ir yra viena didžiausių šalies ekspeditorių įmonių.
„Ji („Belintertrans“ – BNS) tikrai bus pajėgi tai daryti, o kadangi su valstybės palaikymu veikia, tai tikrai jai nebus didelių sunkumų vežti“, – BNS sakė E. Daukantas.
Jo teigimu, logistine veikla greičiausiai užsiimtų pagrindinė įmonė, o atsiskaitymams gali būti panaudotas ir filialas Europos Sąjungoje, pavyzdžiui, Lietuvoje.
„Lukašenkos vyriausybė turi labai gerą įprotį nusavinti valiutą – visos netgi valstybei priklausančios įmonės stengiasi turėti filialus Europos Sąjungoje, kad nepumpuotų į Baltarusiją valiutinių pinigų. O tam, kad atsidarytų sąskaitą ES, reikia čia atsidaryti įmonę“, – teigė E. Daukantas.
„Belintertrans“ valdomos Klaipėdos įmonės „Belintertrans Baltic“ vadovas Artūras Gaidauskas BNS teigė, kad įmonė paraiškos vežti trąšas nepateikė.
„Mūsų įmonė su „Belaruskalij“ ir kalio trąšomis šiai dienai neturi jokių sąsajų“, – BNS sakė A. Gaidauskas. Jis nenorėjo komentuoti, kaip ši įmonė yra susijusi „Belintertrans“.
„Su „Belintertrans“ esame partneriai, bendradarbiaujame, o dėl priklausymo „Belintertrans“ nekomentuosiu“, – sakė „Belintertrans Baltic“ vadovas.
Registrų centro duomenimis, Baltarusijoje registruota „Belintertrans“ valdo 100 proc. „Belintertrans Baltic“ akcijų. 2020 metais pastarosios apyvarta buvo 35,7 mln. eurų, pelnas – 34,6 tūkst. eurų.
Minsko srities Salihorsko mieste veikiančią bendrovę „Belkali-Migao“ 2019 metų pabaigoje įkūrė „Belaruskalij“ kartu su Kinijos įmone „Migao Corporation Limited“.
Bendrovė savo tinklapyje nurodo, kad pirmaisiais metais ji planavo pagaminti 80 tūkst. tonų kalio nitrato ir 62 tūkst. tonų granuliuotų azoto-kalio trąšų, jas ketino pardavinėti Europos Sąjungoje, Turkijoje, Rusijoje, Kinijoje. Vėliau planuota skverbtis į Šiaurės Afrikos ir Lotynų Amerikos rinkas.
„Lietuvos geležinkelius“ konsultavęs advokatų kontoros „TGS Baltic“ Baltijos šalių valdybos pirmininkas Vilius Bernatonis anksčiau BNS teigė, jog pagal tarptautinę ir nacionalinę teisę „Lietuvos geležinkeliai“ negali be pagrindo atsisakyti vežti kitų ūkio subjektų krovinių – tokiu pagrindu galėtų būti įstatymas, kuriame turėtų būti numatytos tokio draudimo apimtys ir ribos.
Pasak teisininko, Lietuvos Vyriausybės pasirašytas Tarptautinio krovinių vežimo geležinkeliais susitarimas bei Europos Sąjungos ir Lietuvos konkurencijos teisė neleidžia dominuojančiam ūkio subjektui atsisakyti sudaryti sandorių – visa teisinė sistema skatina būtent užsiimti ūkine veikla, o apribojimai ir išimtys turi būti retos ir pagrįstos.
V. Bernatonio teigimu, tarptautinis susitarimas nustato labai nedidelį – 5 ar 7 dienų terminą, per kiek laiko turi būti priimtas užsakymas.
„Lietuvos geležinkelių“ grupė nuo vasario 1-osios nutrauks sutartį su į JAV sankcijų sąrašus įtraukta viena didžiausių pasaulyje kalio trąšų gamintojų ir eksportuotojų „Belaruskalij“, apie tai LTG jau informavo Baltarusijos bendrovę.
Dėl naujų prašymų LTG kreipėsi į vyriausybinę strateginių įmonių sandorius tikrinančią komisiją, kad ji turėtų teisinį pagrindą atmesti bendrovių prašymus ir taip išvengtų rizikos sulaukti ieškinių tiek LTG, tiek ir valstybei.
Sausio 12 dieną Vyriausybė patvirtino gruodį priimtą komisijos išvadą, jog sutartis tarp „Lietuvos geležinkelių“ ir „Belaruskalij“ neatitinka nacionalinio saugumo interesų, todėl turi būti nutraukta nuo vasario 1-osios.
Pernai gruodžio 8 dieną įsigaliojo JAV sankcijos „Belaruskalij“, tačiau trąšos per Lietuvą toliau važiuoja. Balandžio 1-ąją įsigalios pernai gruodžio pradžioje paskelbtos JAV sankcijos ir „Belorusskaja kalinaja kompanija“.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Siūlomos elektromobilių plėtrai palankios įstatymo pataisos
Seimo Laisvės frakcijos narys Kasparas Adomaitis registravo įstatymų pakeitimų projektus, kuriais siekiama paskatinti elektros įkrovimo stotelių plėtrą Lietuvoje bei nuo kelių naudotojo mokesčio atleisti komercinius, krovininius elektromobilius. ...
-
Elektros rinkos barometras: per savaitę elektra Lietuvoje brango 56 proc.2
Praėjusią savaitę elektros kaina Lietuvoje šoktelėjo aukštyn – elektra brango 56 proc., iki 189,35 Eur/MWh. Analogiškas kainos augimas fiksuotas ir Latvijoje, o Estijoje kaina kilo kiek mažiau, 50 proc., iki 181,06 Eur/MWh. ...
-
Užimtumo tarnyba: įstatymo pataisos padės mažinti ilgalaikį nedarbą2
Pandemijos laikotarpiu išaugęs, tačiau jau dvylika mėnesių nuosekliai mažėjantis ilgalaikių bedarbių skaičius šalyje turėtų dar labiau susitraukti šiais metais. Daryti tokias prielaidas specialistams leidžia praėjusią savait...
-
R. Kuodis apie ekonominius sunkumus: reiktų formuoti lūkesčius, kad ateityje bus dar blogiau
Valstybė neturėtų ateities sąskaita švelninti dabar kilusių ekonominių sunkumų, o patys gyventojai turėtų nusiteikti, kad jų gerovė ilgai augo, tad teks išgyventi ir blogesnius laikus, sako ekonomistas Raimondas Kuodis. Jo teigimu, pro...
-
Vyriausybė: nuo birželio didinamos įvairios šalpos išmokos1
Siekiant amortizuoti infliacijos pasekmes, mažinti skurdą ir socialinę atskirtį Vyriausybė pirmadienį patvirtino naujus socialinės paramos išmokų dydžius. Jie didinami nuo birželio. ...
-
Ekonomikos ir inovacijų ministerija ieško penkių naujų komercijos atašė
Plėsdama Lietuvos ekonominio atstovavimo tinklą pasaulyje, Ekonomikos ir inovacijų ministerija paskelbė konkursus Lietuvos Respublikos komercijos atašė pareigoms Lenkijoje, Japonijoje, Pietų Korėjoje, JAV ir Vokietijoje užimti. ...
-
Lietuvos pramonė šiemet augo 23 proc., balandį smuko 7 proc.1
Visos pramonės produkcijos vertė šių metų sausio–balandžio mėnesiais siekė 12,4 mlrd. eurų to meto kainomis ir, palyginti su tuo pačiu praėjusių metų laiku, padidėjo 22,7 proc. (palyginamosiomis kainomis). ...
-
Siūlymas Seime: savaiminukais apaugusią ne miško žemę keisti mišku
Siūloma palengvinti tvarką, kada ne miško žemė būtų įtraukiama į apskaitą kaip miškas. Tai galima būtų atlikti, jei ne miško žemėje savaime išaugusių medžių vidutinis amžius siektų ne mažiau nei 10 metų arba nepr...
-
R. Kuodis: centriniai bankai negali suvaldyti kainų augimo1
Bazinių palūkanų normų dydžius reguliuojantys centriniai bankai neturi praktiškai jokios įtakos valdant infliacijos tempus, įsitikinęs Lietuvos banko valdybos pirmininko pavaduotojas Raimondas Kuodis. Ekonomisto nuomone, įsivaizdavimas, kad pin...
-
G. Landsbergis: privalome padėti Ukrainai, kad būtų užkirstas kelias pasaulinei maisto krizei
Užsienio reikalų ministras Gabrielius Landsbergis, antrą kartą nuo karo pradžios lankęsis Ukrainoje, sako, kad sutelkę dėmesį į karą ir neatidėliotinas pastangas padėti ukrainiečiams kovoti ir laimėti, pamiršome užkirsti kelią dar viena...