Automobilio gedimui diagnozuoti užtenka įgudusios ausies

Vienas didžiausių galvos skausmų vairuotojui – netikėti automobilio gedimai kelionėje. Įsivaizduokite, kad vieną rytą išsirengę į darbą ar atostogų išgirstate, jog kažkas pradėjo cypti, barškėti, bildėti ar kliuksėti. Aptarkime penkis apie gedimus informuojančius garsus, kuriuos turėtų atpažinti vairuotojai.

Išgąsdino menkniekis

Užmiesčio kelionės metu išgirstas neįprastas bildėjimas vidurinėje automobilio dalyje privertė sunerimti. Iš pradžių pasirausiau šalia esančios daiktadėžės-porankio viduje – gal dunksi ten paliktas metalinis kavos puodelis. Vėliau pasirodė, kad garso šaltinis yra po bėgių perjungimo svirtimi. Vadinasi, gedimas gali būti rimtesnis – labai ne laiku, nes kelionė tik prasidėjo, o joje numatyti atlikti darbai net neprasidėjo.

Tačiau nei automobilio prietaisų skydelis, nei automobilio elgesys jokių problemų nerodė. Vis dėlto įkyrus bildesys nesiliovė. Galiausiai atsidarius langą ir geriau įsiklausius paaiškėjo, kad garsus skleidė atsilaisvinusi apsauginė automobilio dugno skarda. Menkniekis, kurį sutvarkyti servise pakako 5 minučių.

Tiesa, vairuotojai, atvykę į automobilių remonto dirbtuves, ne visada gali aiškiai nurodyti specialistams, ką ir kur jie girdi. Jei tai pavyksta, nemažai gedimų ar problemų galima atpažinti labai anksti ir užbėgti didesniems rūpesčiams už akių.

Pasak automobilių remonto specialisto Giedriaus Matulevičiaus, dažnai apie tai, kad automobilis netrukus susidurs su gedimu, pirmiausia išduoda vairuotojo ausiai neįprasti garsai, kurių anksčiau nebuvo. Sklisti jie gali iš pačių įvairiausių vietų, tačiau kai kuriuos, dažnesnius, identifikuoti ir įvardyti ne itin sudėtinga.

Požymiai: jei su­kant vai­ras ima tar­si de­juo­ti, ga­li bū­ti, kad trūks­ta vai­ro stip­rin­tu­vo skys­čio. / Vy­tau­to Pet­ri­ko nuo­tr

Cypimas ratuose

Vienas dažniausių ir bene lengviausiai identifikuojamų garsų – cypimas, metalo trinties į metalą girgždesys, sklindantis iš ratų. Pasak G.Matulevičiaus, dažniausiai tai reiškia, kad automobilio stabdžių trinkelės yra visiškai arba iš dalies nusidėvėjusios.

„Stabdžių trinkelių gamintojai dažniausiai jose sumontuoja nedidelį indikatorių, kuris tuomet, kai trinkelės nusidėvi, pradeda skleisti cypimo garsą. Jeigu vairuotojas jo nepaiso, visiškai susidėvėjusios trinkelės ima skleisti metalo gergždimo garsą“, – apibūdino atsargines automobilių dalis tiekiančios bendrovės „Ferdinand Bilstein“ verslo vystymo vadovas.

Toks garsas reiškia, kad vairuotojas turėtų nuimti ratą ir patikrinti, kokia stabdžių trinkelių būklė. Jei iš ratų sklindančių garsų nepaisoma ypač ilgai, tikėtina, kad nusidėvėjusios trinkelės sugadins ir išdėvės stabdžių diską, tad teks keisti ir jį. Tai kur kas didesnės investicijos nei vien pakeisti trinkeles.

Čirpimas iš variklio skyriaus

Anot pašnekovo, kitas populiarus indikatorius – iš variklio skyriaus girdimas garsas, kuris primena cypsėjimą, cypimą arba čirpimą. Jei šis garsas pasigirsta vos paleidus vidaus degimo variklį (o kai kuriais atvejais yra girdimas ir nuolat, kai variklis veikia), tikėtina, kad jis kyla dėl pernelyg laisvo vieno iš diržų.

„Nedaug vairuotojų žino, kad daugelis prietaisų, tokių, kaip kondicionierius, vandens siurblys, vairo stiprintuvo siurblys ir kiti, veikiantys automobilyje, veikia valdomi vieno, juostiniu vadinamo, diržo. Tokie įtaisai, kaip generatorius, gali turėti atskirą jų veikimui skirtą diržą“, – pasakojo G.Matulevičius.

Kai šie diržai nusidėvi, pasensta, kartais net sutrūkinėja jų paviršius. Tai lemia, kad jie būna įtempti netinkamai ir pradeda skleisti įvairius garsus. Paleidus automobilio variklį ir pasigirdus cypimui iš variklio skyriaus, ekspertas pataria pamėginti įjungti ir išjungti atskirus prietaisus, pavyzdžiui, kondicionierių, pasukioti vairą. Jeigu garsas keičiasi, tikėtina, kad problema – diržas, valdantis vieną iš minėtų prietaisų.

„Tuomet galima atrasti reikiamą diržą variklio skyriuje ir pamėginti apžiūrėti jo vidinį paviršių. Jei šis susidėvėjęs, sutrūkinėjęs, jeigu galima diržą lengvai pasukti, kad paviršių pavyktų apžiūrėti, tikėtina, jis per laisvas. Be to, kai kurie automobiliai turi specialius įtempiklius, tad reikėtų patikrinti, ar jie veikia tinkamai“, – akcentavo pašnekovas.

Padariniai: ūži­mas ra­te ga­li at­si­ras­ti dėl ne­to­ly­giai su­si­dė­vė­ju­sių padan­gų ar­ba ra­tų guo­lių. / Eval­do Še­mio­to nuo­tr

Dejavimo priežastis – oras

Vairuotojams daug nerimo kelia garsas, atsirandantis sukant vairą. Atrodo, kad tuo metu automobilis dejuoja ar verkšlena. Tačiau problema gali būti ir ne itin rimta.

„Neretai tokie garsai, sklindantys, kai sukamas vairas, rodo, kad paprasčiausiai trūksta vairo stiprintuvo skysčio. Taip pat gali būti, kad vairo stiprintuvo sistemoje yra oro“, – nuramino G.Matulevičius.

Pasitikrinti šią versiją, anot jo, paprasta: užtenka rasti vairo stiprintuvo skysčio rezervuarą ir pasižiūrėti, ar skysčio užtenka. Jeigu sistemoje yra oro, tuomet galima paleisti variklį ir, atsukus rezervuaro dangtelį, pasižiūrėti, ar skystis burbuliuoja. Jeigu jis pabalęs ir atrodo, kad skystyje yra daugybė mažyčių burbuliukų, vadinasi, iš kažkur į vairo stiprintuvo sistemą patenka oro. Tokiu atveju teks atidžiau ieškoti problemos arba pakeisti visą vairo stiprintuvo siurblį.

Ūžimas lekiant greitai

Nors patyrusiai ausiai šis garsas nesunkiai atpažįstamas, dėl kelio nelygumų, šiurkštesnio asfalto ne vienas vairuotojas gali jo ir neatpažinti. Dažnai nemalonus ūžimas stiprėja didėjant greičiui.

„Paprastai galimi du variantai: arba ūžia netinkamai, nevienodai nusidėvėjusios automobilio padangos, arba susidėvėję ratų guoliai“, – komentavo ekspertas.

Patikrinti, ar tai šie gedimai, automobilyje su mechanine pavarų dėže galima ganėtinai paprastai. Ant lygaus asfalto galima trumpam įjungti neutralią pavarą ir paklausyti, ar garsas dingsta. Jeigu taip, tikėtina, kad ūžimas susijęs su pavarų dėže ar varikliu. Jei ne – verta tikrinti ratų guolius ir padangas.

„Vienas būdų patikrinti – važiuojant greitkeliu pamėginti pasukioti vairą į kairę, į dešinę ir paklausyti, ar garsas kinta, dingsta. Mat plika akimi be specialios įrangos patikrinti, ar ratų guoliai geros būklės, neįmanoma. O štai nevienodai nusidėvėjusios, laiptuotos padangos bus matomos ir jas patikrinus vizualiai“, – aiškino G.Matulevičius.

Jis pabrėžė, kad netolygiai nusidėvėjusios padangos signalizuoja, jog automobiliui gali reikėti geometrinio ratų suvedimo – vien pakeisti susidėvėjusių padangų naujomis gali neužtekti.

Traškėjimas sukant vairą

Traškėjimą primenantis garsas, sklindantis iš automobilio priekio (kai kuriais atvejais ir iš galo) tada, kai važiuojate ir sukate vairą į kairę ar dešinę, greičiausiai gali reikšti tai, kad susidėvėjo pusašių lankstai. Neretai drauge su garsais juntamas ir pakabos laisvumas, kartais net vibracijos, kai norima pagreitėti ir bandoma įsibėgėti, o vibracija dingsta vos atleidus akceleratorių.

Žinovai: kai ku­riais at­ve­jais neįp­ras­tų gar­sų prie­žas­tis nu­sta­tys tikm pa­ty­rę meist­rai. / Eval­do Še­mio­to nuo­tr.

„Šio gedimo taip lengvai pamatyti nepavyks, mat reikia žvilgtelėti į automobilio dugną. Jeigu tokią galimybę turite, verta ieškoti pusašio lankstų gumų ir pasižiūrėti, ar šiose nėra įtrūkių, ar nesusidėvėjusios, ar ant pusašių nėra išvarvėjusio tiršto tepalo. Nuo amžiaus šios gumos susidėvi, į pusašio lankstų vidų patenka purvo ir tai lemia, kad girdite garsą ir jaučiate vibraciją“, – pasakojo žinovas.

Pasak G.Matulevičiaus, daugumos problemų, kylančių eksploatuojant automobilį, pavyktų išvengti, jeigu transporto priemone būtų rūpinamasi reguliariai, o vairuotojai kreiptų dėmesį į atitinkamus mazgus ne tik tuomet, kai šie sugenda.

„Pavyzdžiui, vairo stiprintuvo skystį vairuotojai ypač dažnai  pamiršta ir susirūpina juo tik tada, kai pasigirsta nemalonūs ausiai garsai. Užtektų žinoti, kad šį skystį verta pakeisti nauju kas porą metų. Taip ir lygis išliks pakankamas, ir skystis nepraras savo savybių“, – nurodė jis.

Reguliari automobilio priežiūra lemia, kad net ir senesnė transporto priemonė gali puikiai atlaikyti ilgas keliones ar ekstremalias perkrovas.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Orka

Orka portretas
O jei boba zirzia, servisan važiuot, ar pačiam suremontuot?
VISI KOMENTARAI 1

Galerijos

Daugiau straipsnių