- „Kauno dienos“, Aplinkos apsaugos instituto inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
„Supirkėjai žada dosniai sumokėti ir patys išsivežti netinkamą naudoti automobilį. Tačiau reikia būti atidiems, ar paslaugas siūlo legalūs atliekų tvarkytojai“, – tvirtino Eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkytojų asociacijos (ENTPTA) vadovas Vladimiras Jankoitas.
Įsisenėjusi problema
Netinkamai tvarkomos eksploatuoti netinkamos transporto priemonės (ENTP) – įsisenėjusi problema, kelianti iššūkių tiek socialiniu, tiek aplinkosaugos požiūriu.
Likimo valiai kiemuose palikti nebevažiuojantys automobiliai užima vietą, gadina vaizdą, iš jų į aplinką gali pasklisti pavojingų medžiagų. Nors dalis transporto priemonių savininkų žino, kaip atsikratyti ENTP, aplinkosaugos specialistai įspėja, kad kita dalis gali tapti pažeidėjais visiškai netyčia.
Legaliai veikiančios įmonės ENTP sutvarkys pagal visus aplinkosaugos reikalavimus.
„Regitros“ duomenimis, pernai Lietuvoje buvo išregistruoti 172 728 M1 klasės automobiliai. Iš jų daugiau nei 25 tūkst. išregistruoti baigus eksploatavimą ir pranešus apie sunaikinimą, ir tai didžiausia dėl šios priežasties išregistruotų automobilių dalis per pastaruosius kelerius metus.
Pasak ENTPTA vadovo V. Jankoito, gyventojų sąmoningumas auga, todėl vis daugiau vairuotojų su savo transporto priemonėmis atsisveikina taip, kaip ir priklauso, – perduoda jas teisėtiems atliekų tvarkytojams ir gauna pažymėjimą apie transporto priemonės sunaikinimą. Tačiau V. Jankoitas įspėjo: kartais ir sąmoningi gyventojai gali apsigauti.
„Populiariuose portaluose matyti daugybė skelbimų apie superkamus senus automobilius. Tačiau pirmiausia pravartu įsitikinti, kad automobilį pasiims teisėti atliekų tvarkytojai. Legaliai veikiančios įmonės ENTP sutvarkys pagal visus aplinkosaugos reikalavimus. Nelegalai atsirinks tik vertingas dalis, o beverčių ir tų, už kurių atidavimą reikia sumokėti, likimas neaiškus. Jos gali atsidurti pamiškėje, gali būti neteisėtai sudegintos“, – teigė V. Jankoitas.
Reikalaukime dokumentų
Vasario mėnesį Aplinkos apsaugos instituto užsakymu „Vilmorus“ atlikta apklausa parodė, kad 75 proc. gyventojų teigia žinantys jų savivaldybėje legaliai veikiančius atliekų tvarkytojus, kuriems gali atiduoti statybines, automobilių remonto, elektronikos, baterijų, cheminių medžiagų atliekas.
Tačiau paklausti, ar žino, kaip įvertinti, ar paslaugas teikiantis šių atliekų tvarkytojas veikia legaliai, daugiau nei pusė (51,5 proc.) apklaustųjų prisipažino to nežinantys.
„Jeigu atliekų tvarkytojas skelbime nurodo tik savo telefono numerį, prašo atsiskaityti tik grynaisiais pinigais, vengia atliekų surinkimą patvirtinančių dokumentų, galima įtarti, kad toks subjektas veikia neteisėtai arba savo veiklos apimtį slepia. Jeigu turite automobilį, kuris tikrai nebetinkamas eksploatuoti, visada iš supirkėjų reikalaukite dokumento apie sunaikinimą – tik taip būsite tikri, kad transporto priemonė nebus išardyta, parduota dalimis, o likusios atliekos nenuguls kur nors pamiškėje“, – reziumavo V. Jankoitas.
ENTP ardymu gali verstis tik šios veiklos leidimus turintys fiziniai ir juridiniai asmenys, o pagal ES direktyvą, kuri galioja ir Lietuvai, beveik visos ENTP atliekos turi būti panaudotos pakartotinai, panaudotos ir perdirbtos, nes teisėtai pašalinti galima vos 5 proc. šių atliekų.
Kur rasti informacijos?
„Transporto priemonių atliekų perdirbimas yra itin svarbus procesas. Netinkamai tvarkomos jos gali sukelti rimtų aplinkosaugos problemų. Tereikia 1 l panaudotos ir netinkamai pašalintos automobilių alyvos, kad būtų užterštas 1 mln. l vandens. Toksiški ir nebenaudojami akumuliatoriai, nes jų sudėtyje yra sunkiųjų metalų ir korozinių medžiagų“, – teigė Gamintojų ir importuotojų asociacijos (GIA) atstovė Vitalija Sičiūnienė.
Informaciją apie savo veiklą aplinkosaugai deklaravusius autoservisus galima rasti https://atliekos.lt/autoservisai/, o tinklalapyje www.autotvarkymas.lt – kur kreiptis dėl ENTP paėmimo ir pranešti apie bendro naudojimo erdvėse paliktas ENTP ir nelegalius transporto priemonių ardytojus.
GIA, siekdama paskatinti autoservisus rūšiuoti ir rinkti atliekas atskirai, jų nešalinti su kitomis atliekomis, kasmet vykdo aplinkosaugos projektus „Mes rūšiuojame autoservise“ ir „Mes rūšiuojame automobilių atliekas“. Šiais projektais taip pat siekiama šviesti ir informuoti visuomenę apie atliekų rūšiavimą ir draugišką aplinkai veiklą.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Gruodžio 1-ąją įsigalios nauji Kelių eismo taisyklių pakeitimai9
Jau šį sekmadienį, gruodžio 1 d., įsigalios nauji Kelių eismo taisyklių (KET) pakeitimai, numatantys keletą naujovių šalies keliuose. Reikės laikytis saugaus atstumo lenkiant ar apvažiuojant dviratininkus ir pėsčiuosius, bus draudžia...
-
Dviratininkų gerovei – papildomi milijonai
Susisiekimo ministerija, įvertinusi Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo plano „Naujos kartos Lietuva“ priemones, pasiūlė Finansų ministerijai papildomus 33,7 mln. eurų skirti dviračių infrastruktūros plėtrai. ...
-
Plikledžio sezonas prasidėjo – ką verta prisiminti vairuotojams?
Artėjant žiemai, į darbą skubantys vairuotojai vis dažniau susiduria su slidžia kelio danga. Ryte netikėtai susiformavęs plikledis pastarosiomis savaitėmis sukėlė ne vieną eismą paralyžavusią avariją. Ką reikėtų prisiminti vairuojant slidži...
-
Naujus pokyčius lėmė poreikiai ir prognozės1
Keleivių vežimo bendrovė „LTG Link“ parengė naują traukinių metinį tvarkaraštį, įsigaliosiantį gruodžio 15 d. Daugiau reisų suplanuota populiariausiuose maršrutuose, trumpės kelionių trukmė. ...
-
Pasaulyje – „Toyota“, Europoje – „Dacia“7
Visų laikų geriausiai parduodamų lengvųjų automobilių lyderė „Toyota Corolla“ pernai pasaulyje buvo tik ketvirta, bet šiemet rudenį susigrąžino prarastą poziciją. ...
-
Griežto žingsnio atsisakė, bet trūkumų netoleruos1
Nuo 2025 m. vasario 1-osios turėjęs įsigalioti griežtesnis valstybinio numerio ženklų būklės vertinimas Techninės apžiūros centre (TAC) atšaukiamas. Taip nusprendė Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA). ...
-
Atšvaitai – niekis? Keiskime požiūrį1
Baltijos šalyse eismo sąlygos šaltuoju sezonu panašios, tačiau pėsčiųjų požiūris į savo saugumą keliuose itin skiriasi. ...
-
Svajonių automobilio kaina – tik išlaidų pradžia
Mažiau patyrę vairuotojai, planuodami įsigyti automobilį, žiūri tik į kainą. Sumokėjai 4 ar 5 tūkst. eurų ir nerūpestingai švilpi Lietuvos keliais! Tačiau realios tokio pirkinio sąnaudos gali nustebinti. ...
-
Primena: dalis vairuotojų nuo sausio gali netekti teisės vairuoti3
Svarbi žinia vairuotojams: lieka pusantro mėnesio pasitikrinti sveikatą tiems, kurie dar to nepadarė. Jeigu jūsų medicininė pažyma nebegalioja, nuo sausio 1-osios nebegalėsite vairuoti. Nuo naujųjų metų įvedama nauja tvarka: vairuotojo pažymėjim...
-
Dėmesio, vairuotojai: demaskavo, kaip jūs elgiatės, pravažiavę greičio matuoklius35
Jau daugiau nei savaitę turėtume važinėti lėčiau, nes įsigaliojo žiemos sezono taisyklės. Autostradoje bei greitkeliuose lengvieji automobiliai iki balandžio mėnesio galės važiuoti ne didesniu nei 110 km/val. greičiu. Automobilininkai kelia klaus...