- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Negalią turintys vairuotojai ruošiami Valakupių reabilitacijos centre – ten jie įgauna tiek teorinių, tiek praktinių žinių. Apie vairavimą turint negalią ir taisykles pokalbis su Aidu ir Valakupių reabilitacijos centro Neįgaliųjų vairavimo mokyklos koordinatore Lina.
– Aidai, tavo gyvenimas apsivertė 180 laipsnių. Ar pameni nelaimės dieną, momentą?
– Iš dalies pamenu, kad važinėjau su draugu motociklais, buvo vakaras, iki namų buvo likę 180 m, o vėliau prisimenu, kad atsikėliau po dviejų savaičių po komos.
– Su krosiniu motociklu trenkeisi į medį?
– Taip. Pirmą kartą vairavau krosinį motociklą, pasimokiau ir išvažiavau.
– Kaip tau atrodė, kokios gyvenimo alternatyvos – judėti toliau, pasiekti įprastas vietas, kaip gali atrodyti kasdienybė?
– Man gana pasisekė – liko sveikos rankos. Po avarijos, kai atsistačiau, visur judėjau vežimėliu ir tėvai padėdavo nuvažiuoti arba taksi. Tada pasiūlė išsilaikyti teises, nes prieš tai jų neturėjau, vyko kursai Kaune, ir per du mėnesiu dėl gerų instruktorių ir organizavimo pavyko išsilaikyti teises.
– Tavo automobilyje dirba rankos?
– Taip. Viską valdau rankomis – vairavimą, greitį.
Valakupių reabilitacijos centro Neįgaliųjų vairavimo mokyklos koordinatorė Lina supažindino, kokia situacija, neįgaliesiems norint išsilaikyti vairavimo pažymėjimą: „Sudėtinga sistema. Problema, kad neįgaliųjų vairavimo mokymo prieinamumas yra labai ribotas. Lietuvos mastu neįgaliųjų vairavimo kaip ir niekas nerengia, išskyrus mūsų centrą, kadangi finansuoja Neįgaliųjų reikalų departamentas. Problema jau ne vienus metus net turintiems lengvesnę negalią, kuriems užtektų automatinės pavarų dėžės, bet problema, kad vairavimo mokyklos neapsiima mokyti neįgalių asmenų.“
– Tuoj bus ketveri metai, kai esu neįgaliojo vežimėlyje, o pats vairuoju trejus metus.
– Iš kur sužinojai apie neįgaliųjų vairavimo mokymus, kaip atrodė kursai?
– Lankiau treniruotes Valakupių reabilitacijos centre ir ten man viską paaiškino – kad vyksta neįgaliesiems skirti kursai, galima užsiregistruoti.
Lina toliau vardija problemas, su kuriomis susiduria neįgalieji.
– Dar didelė problema automobilio pritaikymas ir įsigijimas. Valstybė kompensuoja, bet tik tuomet, kai neįgalus asmuo įsigyja automobilį ir jį pritaiko. Neturint lėšų, neįsigysi.
Visas LNK reportažas – vaizdo įraše:
– Kiek brangiau gali kainuoti toks automobilis nei įprastas?
– Labai skiriasi, priklauso nuo to, kokio pritaikymo reikia. Valstybė kompensuoja tik apie 2,5 tūkst. eurų ir tik kas šešerius metus.
– Man šie kursai labai svarbūs. Prieš avariją nebuvau automobilių entuziastas. Visur keliavau viešuoju transportu, pėsčiomis arba dviračiu. Tačiau dabar , kai esu neįgalus, man automobilis yra realiai išsigelbėjimas. Be jo negaliu normaliai niekur judėti.
– Koks neįgaliesiems pritaikytų automobilių pasirinkimas?
– Mano pirmas automobilis buvo už 600 eurų. Pavyko rasti Kaune, kas parduoda pritaikytą.
– Kaip automobilis valdomas?
– Rankinis valdymas. Spaudžiant pavarą į priekį – stabdo, atgal – gazuoja. Viena ranka ant vairo, kita – ant pavaros. Būna avarinių situacijų, bet ranka jau įpratusi, kad reikia greitai stabdyti. Kartais nuo įtemptų nervinių situacijų jaučiu kojų raumenų spazmus, todėl kartais pasimaišo po pedalais, bet tai nieko baisaus. Vairavimo egzamine buvo trys teoriniai klausimai, egzaminas vyko pritaikytame automobilyje.
Valakupių reabilitacijos centro Neįgaliųjų vairavimo mokyklos koordinatorė Lina pažymi, kad neįgalieji susiduria su sunkumais ir dėl neįgaliųjų kodų pažymėjime: „Šiuo metu vis liberaliau žiūrima į vairuotojus, turinčius negalią, tačiau regionas, ypač kaimo vietovėse gyvenantiems sudėtinga, nes gydytojai žiūri skeptiškai. Taip pat yra neįgaliųjų kodų apribojimai, kurie įrašomi vairuotojų medicininėje pažymoje. Dažnai nurodoma, kad jie negali važiuoti automagistrale, nes labai didelis greitis. Gydytojams rekomenduojame skambinti mums ir diskutuojame. Jei laikausi vairuotojo pažymėjimą, eismo sąlygos visiems eismo dalyviams vienodos.“
– Poreikis yra visada. Neįgaliųjų atsiranda nemažai.
– Kokios būna grupės, kiek susirenka žmonių?
– Per metus numatyta paruošti 30 asmenų.
– Ar valstybė visiškai kompensuoja?
– Taip. Kompensuoja visus kursus – tiek teorijos mokymus, tiek praktinius variavimus. Prireikus, jei asmuo iš kito miesto, kompensuoja apgyvendinimo paslaugas.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Kelių ereliai ir toliau lakstys į pajūrį: matuoklių automagistralėje link Klaipėdos – nebus8
Vairuotojai pastebi, kad vis daugiau kelių reguliuojami vidutinio greičio matuokliais. Daugumai jų jie kelia pasipiktinimą, tačiau Lietuvos automobilių kelių direkcijos direktorius Remigijus Lipkevičius akcentuoja, kad jie padeda išvengti skaud...
-
Karštis tirpdo vairuotojų dėmesį ir pinigines3
Automobilis vos pravertais langais, numestas atokioje senamiesčio gatvelėje, iškart atkreipė dėmesį. Plieskiant daugiau nei 30 °C karščiui, jame lekavo paliktas šuo. Kadangi po pusvalandžio einant pro tą pačią vietą gyvūnas...
-
ES ketina iki 2035-ųjų nutraukti automobilių su vidaus degimo varikliais pardavimą5
Europos Sąjunga pritarė tam, kad iki 2035-ųjų Europoje būtų nutrauktas automobilių su vidaus degimo varikliais pardavimas, anksti trečiadienį paskelbė 27 narių blokas, siekiantis neutralumo klimato atžvilgiu. ...
-
Lakstūnai bus stebimi dar akyliau: daugės vidutinio greičio matuoklių13
Lietuvos kelio ruožuose, kuriuose buvo įrengtos vidutinės greičio matavimo sistemos, nukentėjusiųjų avarijose per metus sumažėjo 70 proc. ...
-
Aleksote vairuotojus stebina uždengtas šviesoforas8
Aleksote, Europos prospekte vairuotojus glumina šviesoforas, kurį iš dalies uždengia apšvietimo stulpas. Kauniečiai nesupranta, kodėl priimtas sprendimas, kuris prastina eismo saugumą. ...
-
Elektromobilių įsigijimo kompensavimui prašoma 300 tūkst. eurų6
Nuo birželio pradžios bendra gyventojų ir įmonių prašoma kompensuoti elektromobilių įsigijimų suma viršija 300 tūkst. eurų, pranešė Susisiekimo ministerija. ...
-
Lietuva – priešpaskutinė: pralenkėme tik graikus13
Jau daugybę metų Lietuvos pasiekimai skatinant žaliąją energiją transporto sektoriuje yra kuklūs, o greitu metu proveržio tikėtis nerealu. ...
-
Kelionė išskirtiniu autobusu – ypatinga
Kauno „Žalgirio“ krepšinio komanda į visas išvykos rungtynes Lietuvoje keliauja aukščiausios komforto klasės autobusu „Setra S 516 HD“. ...
-
Vežėjų prognozė: gali brangti bilietai24
Keleivių vežimo verslas – vienas labiausiai nukentėjusių dėl COVID-19 pandemijos. Šiuo metu situaciją dar labiau komplikuoja brangstantys energiniai resursai, planuojami transporto verslo pokyčiai. ...
-
Įdaužų sezonas: ar visada būtina keisti stiklą?2
Iš tamsos atskriejęs akmenukas vos neužbaigė mano daugiau nei 200 km turėjusios trukti kelionės į Daugpilį. Pasak specialistų, pavasariop keliuose prasideda metas, kai aptrupėjęs kelio dangos asfaltas arba po sniegingos žiemos likęs barstymo...