Ateities technologijos: ar bus sukurtas savaeigis lėktuvas?

  • Teksto dydis:

Savaeigių lėktuvų kol kas nėra. Bet technologijos nuolat tobulinamos, todėl galima manyti, kad jų bus, rašo „The Wall Street Journal“.

Kiek išmanus galėtų būti lėktuvas? JAV nacionalinės aeronautikos ir kosmoso administracijos (NASA) vyriausioji pažangiojo valdymo teorijos ir taikymo technologė Irene Gregory įsitikinusi, kad kada nors lėktuvais naudosimės panašiai kaip taksi – į juos galėsime įsėsti kada panorėję ir kur panorėję, nereikės nė vairuotojo.

Jau ir šiandien lėktuvai yra itin išmanūs, tačiau kiekvieną kelionės akimirką vis dar valdo žmogus. Vis dėlto, jau kuriamos technologijos, padėsiančios mokslinę fantastiką paversti tikrove, taigi netrukus šioje srityje gali būti žengtas didžiulis žingsnis – lėktuvai patys save valdys, o tai ne tik užtikrins didesnį jų našumą, bet ir padidins skrydžių saugumą.

Šių metų birželį Amerikos aeronautikos ir astronautikos institute Vašingtone vykusioje konferencijoje, skaitydama pranešimą, I. Gregory paragino prisiminti XX a. septintajame dešimtmetyje sukurto animacinio filmo „The Jetsons“ personažą George`ą Jetsoną ir jo transporto priemonę – skraidantį automobilį.

Automobilį iš „The Jetsons“ animacinio filmo primenantis Aptera 2e. Scanpix nuotr.

I. Gregory neteigia, kad ateityje skraidys būtent tokios mašinos, kaip minėtame animaciniame filme, tačiau užsimena, kad vieną dieną šalia pilotuojamų orlaivių gali atsirasti ir skraidantys taksi. Kai tai įvyks, už skrydį bus atsakingas nebe žmogus, o mašina. „Nereikėtų nieko daryti – tik pasakyti, kokiu adresu vykti, ir orlaivis pats jus nugabentų ten, kur reikia“, – konferencijoje sakė I. Gregory.

Lėktuvai nesusidurs

Kaip pagrindinį tikslą I. Gregory įvardija siekį sukurti savaeigį lėktuvą, kuris gebėtų kontroliuoti savo techninę būklę, stebėti veikimą ir „matyti“, kas vyksta aplinkui. Turėdamas visą šią informaciją, lėktuvas pats priimtų sprendimą dėl tolesnio savo paties valdymo saugiausiu būdu, sakė specialistė.

Savaeigis orlaivis gebėtų pats pasikoreguoti savo skrydžių planą kilus nesklandumams ir numatyti įvairias galimai kilsiančias problemas – nuo techninių gedimų iki nepalankių skrydžiams oro sąlygų ir kitų pavojų keliančių aplinkybių.

Daugelis technologijų, kurios galėtų praversti kuriant savaeigį lėktuvą, naudojama jau ir šiandien. Pavyzdžiui, naujausiuose gamintojų „Boeing Co.“ ir „Airbus Group SE“ modeliuose yra sumontuoti jutikliai, padedantys įvertinti tūkstančius saugos parametrų tiek orlaivio išorėje, tiek viduje.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių