- Gintarė Krasuckaitė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Vadinamosios lūžio kartos dailininkus pristatančioje Paveikslų galerijoje atėjo eilė dar vienam svarbiam vardui – Aušrai Andziulytei. Menininkė atidaro savo parodą "Beveik apčiuopiama, beveik neapčiuopiama".
Vadinamosios lūžio kartos dailininkus pristatančioje Paveikslų galerijoje atėjo eilė dar vienam svarbiam vardui – Aušrai Andziulytei. Menininkė atidaro savo parodą "Beveik apčiuopiama, beveik neapčiuopiama".
Emocijos svarba
Nors ilgai Kaune kurianti menininkė turi užtektinai dėmesio vertų kūrinių užpildyti didžiąją Paveikslų galerijos erdvę, dailininkės paroda kamerinėje erdvėje nė kiek nenuvilia. Pristatomi tiek naujausi, tiek senesni kūriniai ne tik atskleidžia menininkės raiškos kaitą, bet ir kūrybinių idėjų tęstinumą.
Menininkas, nebijantis eksperimentuoti – visada įdomus. Visada įdomu sekti bei lyginti tokių menininkų kūrybos kaitą. 1991-aisiais A.Andziulytės sukurtas "Ankstyvo rytmečio natiurmortas" pasižymi tiek potėpio, tiek pačios paveikslo erdvės formavimo intensyvumu. Drąsus, neabejotinai ekspresionistinis dailininkės potėpis ne tik kuria figūras, bet kartu ir paslepia, tarsi ištrina.
Centrinėje dalyje vaizduojama žmogaus–gyvūno figūra kuria įtampą, tikrai ne itin šviesaus ir malonaus rytmečio nuotaiką. Ryškų, drąsų, ekspresionistinį paveikslo vaizdą tarsi įrėmina ir dar labiau išryškina ruda spalva, kuria vedžiojamos kūrinio išorinės ribos. Potėpiai netvarkingi, išsilieję – tai dailininkės pasirinkimas nevaržyti tiek pačių dažų, tiek savo impulsyvaus tapymo gesto.
Toks menininkės sprendimas paveikslą padaro daugiau nei "Ankstyvo rytmečio natiurmortu" – čia tradicinę natiurmorto sąvoką užgožia emocija, jos perkėlimas į paveikslo vaizdinius. Jau daugiau nei prieš 20 metų sukurtas A.Andziulytės darbas rodo dailininkės polinkį į pojūčio, o ne vaizdo svarbą.
Geometrijos nesuvaržyta
Panašiai kaip ir anksčiau toje pačioje erdvėje savo darbus eksponavęs kitas lūžio kartos atstovas Rolandas Karalius, A.Andziulytė nuo abstrakčiojo ekspresionizmo pasuko abstrakcijos link. Vis dėlto tokia bendra tendencija tikrai nerodo dailininkų plaukimo pasroviui – veikiau išryškina savitus abstrahavimo būdus, skirtingas idėjas.
R.Karaliaus abstrakcijos grįstos linijomis, geometrinėmis formomis, ryškiu, aštriu koloritu, o A.Andziulytės abstrakcijos pasižymi priešingomis ypatybėmis. Pavyzdžiui, trijuose 2012 ir 2013 m. sukurtuose paveiksluose "Tirpstantis sniegas" dailininkė drobę padengia plonu, lygiu potėpiu. Nors linija šiuose darbuose svarbi, bet nerėžia akies, pasižymi nesukaustytu, geometrija negrįstu tapymu. Pati linija nutapyta juoda, raudona spalvomis, dėl plono potėpio išlieka blyški, švelniai formuojanti paveikslo vaizdą.
Toks linijų išblukimas atkartoja pačių kūrinių siūlomą sniego tirpimo idėją – tirpstantis sniegas dažnai tarsi sulieja į viena visa, kas ant žemės.
Išplėstos erdvės
Pastarojo kūrinio idėja ir tam tikras ryšys su gamta, rodo, kad dailininkė nesirenka radikalios abstrakcijos. Pati A.Andziulytė pripažįsta, kad ją įkvepia gamtos vaizdiniai, būtent juos čia ir galime įžvelgti. Žinoma, tai nebus tokia gamta, kurią galime konkrečiai įvardyti – tai ne berželis ir ne bijūnas. Čia dailininkė renkasi vaizduoti ne atpažįstamus objektus, o natūralų gamtos procesą, virsmą. Be to, ir pats procesas čia tarsi supaprastinamas, išgryninamas.
Blyškumas, išsiliejusios linijos, pamažu ryškėjantys žemės, gamtos kontūrai – viskas vaizduoja sniego tirpimą. Būtent tokiomis užuominomis ir apibendrintais vaizdiniais dailininkė formuoja kūrinį.
Kūrėjos meninius sprendimus taikliai apibūdina Kristina Civinskienė: "Paveiksle natūros vaizdai įgauna visai kitokias, naujas formas. Tokias realaus vaizdo transformacijas dailininkė vadina apčiuopiamomis-neapčiuopiamomis. Ir jos tapyba yra šiek tiek abstrakti, šiek tiek konkreti." A.Andziulytė tiesiog abstrahuoja gamtos vaizdinius, spalva, kūrinio faktūra bando perteikti ne realų vaizdą, o sukurti, nutapyti pojūtį.
Eksperimentų ir pokyčių nebijanti, bet aiškias kūrybines idėjas turinti tapytoja nepraranda kūrybinės intrigos ir savitumo. Nors paroda ir kamerinė, joje pakanka erdvės žiūrovui pabandyti patirti ar pamatyti tai, kas "Beveik apčiuopiama, beveik neapčiuopiama".
Kas? A.Andziulytės paroda "Beveik apčiuopiama, beveik neapčiuopiama". Iš ciklo "Lūžio kartos vardai".
Kur? Paveikslų galerijoje.
Kada? veikia iki birželio 29 d.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Mecosopranas J. Gringytė: sukurti meilę muzikai galima tik pačiam ją mylint
Koncentruota dramaturgija, meistriškai sukurti personažų charakteriai ir nežemiško grožio muzika, – taip Jules’io Massenet operą „Teresė“ apibūdina Justina Gringytė. Operos solistė pasiūlė šį itin retai ...
-
J. Cininas – menininkė tarp Lietuvos ir Australijos1
Gimusi Australijoje, grafikė Jazmina Cininas puikiai valdo savo protėvių kalbą. Veikiausiai dėl to jai nesunku prašnekinti ir mūzas, kurios įkvepia kūrybai. ...
-
„ConTempo“: pasaulio scena – iš arti
Į Kauną ir Kauno rajoną šią vasarą jau šeštą kartą sugrįš festivalis „ConTempo“, vėl subursiantis ryškiausius Lietuvos ir užsienio scenos menų kūrėjus. ...
-
Meninių eksperimentų jungtys tarp plieno ir spalvos
Nacionalinio M. K. Čiurlionio muziejaus padalinyje A. Žmuidzinavičiaus kūrinių ir rinkinių muziejaus filiale veikė tapytojos ir asmbliažų kūrėjos Margaritos Ado personalinė dviejų krypčių paroda „Pirštų galiukais tarp plieno ir spa...
-
Muziejų vertybių saugyklos Rumšiškėse architektūriniam konkursui pateikta 12 projektų
Atviros centralizuotos muziejinių vertybių saugyklos su kompetencijų centru architektūrinio projekto konkursui pateikta dvylika darbų, trečiadienį pranešė Kultūros ministerija. ...
-
Mecosopranas J. Gringytė: operos „Teresė“ muzika – nežemiško grožio
Birželio 26 d. Pažaislio muzikos festivalis pristatys antrą didįjį koncertą Pažaislio vienuolyno kieme. Pirmą kartą Lietuvos publika išgirs retai skambančios Jules‘io Massenet operos „Teresė“ koncertinį atlikimą. Savo siu...
-
Pažaislio festivalio savaitė: atgaiva su klasika
XXIX Pažaislio muzikos festivalis šią savaitę klausytojus pradžiugins net keturiais koncertais, o renginių geografija drieksis nuo Kauno valstybinės filharmonijos salės iki jaukios Zyplių dvaro erdvės. ...
-
Į Kauną grįžta metų renginys „Birželio sodas“3
Metų renginys „Birželio sodas“, minint Gedulo ir vilties dieną, birželio 14 d. 19 val., vėl kviečia susiburti Kauno IX forto muziejuje. Šių metų programoje – pagal autentiškus Lietuvos tremtinių atsiminimus sukurta scen...
-
Kultūros ir sporto renginiai Kauno rajone birželio 10–16 d.
Birželio 10 d. Ilgakiemio laisvalaikio salė: 10:30 val. – edukacinis užsiėmimas „Vasaros nuotykiai smėlyje“. Babtų kultūros centro terasa: 15 val. – projektas „Trys žingsniai link „Obuolinių“. Pirmas žing...
-
„Audra“ tęsiasi: festivalio veiksmas keliasi į Ąžuolyną
Trečiadienį prasidėjęs festivalis „Audra“ įsibėgėja, o stichijos Kaune tęsis iki pat sekmadienio. Apšilus pirmuosiuose festivalio koncertuose ir kultūrinėse veiklose, verta ruoštis ir finaliniams programos akcentams. &Scaron...