Fotomenininkės I. Giedraitienės kasdienybės (pa)stebėjimai

Kasdieniškus momentus fotografija keičia į išliekančius prisiminimus – akimirkas, į kurias norėsis sugrįžti prabėgus kuriam laikui. Daug kasdienybės blyksnių liktų nepastebėta, jei nebūtų užfiksuota fotoaparatu, nes išskiriame tik tas akimirkas, kurios smarkiai nudžiugina, nustebina, sujaudina, o minutės, kurios plaukia kasdienybės tėkmėje jos nedrumsdamos, lieka nepastebėtos.

Kauno fotografijos galerijoje eksponuojamoje fotomenininkės Irenos Giedraitienės personalinėje parodoje „Irena Giedraitienė. Fotografijos“ autorės užfiksuotos kasdienybės akimirkos jau yra tapusios istorija, todėl kiekvienas kadras kviečia atrasti skirtingą jo sluoksnį ir prasmę.

Platesnis žvilgsnis

Pirmasis įspūdis, kuris kyla pravėrus galerijos duris, – nuostaba. Daug nespalvotų fotografijų tvarkingai sukabinta ant sienų viena šalia kitos. Portretai, akimirkos iš masinių renginių, demonstracijų, asmeninių švenčių momentai, darbininkų kasdienybė, kadrai iš visuomeninių institucijų – vaizdų ir temų įvairovė labai plati.

Kaip pažymima parodos anotacijoje, iki šiol žiūrovams buvo pristatyta tik siaura I. Giedraitienės, kuriai didžiąją gyvenimo dalį inžinierės karjerą teko derinti su pašaukimu fotografijai, archyvo dalis. Naujausioje parodoje atveriamas platesnis žvilgsnis į fotomenininkės kūrybą.

Darbininkė. Šiltnamių kombinantas. Vilnius, 1975 m. I. Giedraitienės nuotr.

Nesuvaidintas gyvenimas

Autorės kurti kadrai – nesurežisuoti. I. Giedraitienė, spausdama fotoaparato užrakto mygtuką, nesistengė pagauti to vienintelio, geriausio kadro. Ji iš tikrųjų buvo kiekvienoje akimirkoje (nesvarbu, ar tai masinis renginys, asmeninis įvykis, ar tiesiog fragmentas iš kasdienos) – tiek kaip stebėtoja, tiek kaip dalyvė. Todėl užfiksuoti „Tautų spartakiados“ (Maskva, 1956) ar „Dainų šventės“ (Vilnius, apie 1974) momentai yra tokie emocionalūs, atspindintys masinių renginių dalyvių nuotaiką, energiją.

Kompoziciškai kiekvienas kadras yra labai dinamiškas, įdomus, skatinantis žiūrovą nusistebėti, nusišypsoti ir pajusti bendrystės jausmą, džiugesį, pakylėjimą drauge su nuotraukose užfiksuotais žmonėmis.

Kitaip nei masinių renginių fotografijose, kuriose I. Giedraitienei buvo svarbu fiksuoti žmonių grupes, serijoje, kurioje įamžinta demonstracija (Kaunas, apie 1970) fotomenininkė objektyvą nukreipė į iš minios išsiskiriančius, pavienius veidus: motinos ir vaiko, savo mintyse paskendusio atsitiktinio demonstracijos dalyvio, dviejų vienas kito idėjas palaikančių bendraminčių. Šioje serijoje svarbi tapo ne grupė, o žmogus, esantis joje, ir jo asmeninis protestas.

Fotografijose svarbus yra ne įvykis, o akimirkos tikrumas, natūralumas, jausmingumas.

 

Neįprasti rakursai

Šiek tiek ironišką žvilgsnį į ją supančią aplinką I. Giedraitienė atskleidžia serijose, kuriose fiksuoja talką sode (Amaliai, 1978), turgų (Panevėžys, 1969), Pagirių šiltnamių kombinatą (1975), batų siuvimo fabriką (Kaunas, 1985). Šiose serijose žmogus – anonimiškas. Pirmajame plane fotografijose yra darbas, kurį jis atlieka. Tikriausiai tai susiję su sovietine ideologija, kai darbas buvo svarbiau už žmogų.

Nors nuotraukose gausu darbinės aplinkos detalių, rakursai, kuriuos fotomenininkė pasirinko fiksuodama kadrus, suteikia papildomą kontekstą. Anonimiški žmonės, lenkiantys nugaras, kad galėtų patenkinti pagrindinius savo poreikius, tampa personažais: moterimis su kiaulių galvomis, močiute skerdykloje, titaniškų jėgų turinčiu vyru, milžiniško ilgio gyvatę pažabojančiomis merginomis, klonuotomis panelėmis, sinchroniškai atliekančiomis tuos pačius veiksmus.

Fotografijose atrasti personažai priklauso nuo žiūrovo vaizduotės. Tačiau dėl autorės pasirinktų neįprastų rakursų nuotraukoms būdingas subtilus siurrealizmas, kuris ir atveria erdvę naujoms istorijoms.

Mykolo Žilinsko dailės galerija. 1989 m. Giedraitienės nuotr.

Magiški momentai

Jautrią savo pusę I. Giedraitienė atveria kadruose, kuriuose pagauna magiškus kasdienybės momentus: vaikus, nerūpestingai žaidžiančius paplūdimyje, savo dukreles su katinėliu, mažylės ir motinos pokalbį ir kt. Šios serijos kompozicijose dažniausiai dominuoja vienas ar du žmonės, neretai žvelgiantys tiesiai į fotografuojančios I. Giedraitienės akį.

Nespalvotų fotografijų koloritas sutelkia žiūrovo dėmesį ieškoti esmės, neklaidžioti tarp pavienių detalių. Šiose fotografijose svarbus yra ne įvykis, o akimirkos tikrumas, natūralumas, jausmingumas.

I. Giedraitienės kurtų asmenybių – Romualdo Ozolo (Nida, apie 1976), teatro veterano M. Stulpino (Kaunas), savo tėvų (1955), dukros (1952) fotografijų akcentas – nesuvaidinta momento emocija. Į antrąjį planą patraukdama fotografuojamai asmenybei kartais įprastą, o kartais – naują aplinką, tačiau jos neniveliuodama, fotomenininkė tarsi bando į kadrą perkelti ir fotografuojamojo mintis, kurios sukasi galvoje, nuotaikas, kurios išgyvenamos tą konkrečią fotografavimo akimirką, jauseną. Tai nėra formalūs, reprezentatyvūs kadrai. Juose I. Giedraitienė neturi noro parodyti asmenybės titulų, akcentuoti pareigų, atkreipti dėmesį į fotografuojamojo autoritetingumą. Tai žmonės, su kuriais fotomenininkė susitiko. Vieni susitikimai truko trumpai, kiti – tebesitęsia iki šiol.

 Pokalbiai apie fiziką. Kaunas, 1986 m. I. Giedraitienės nuotr.

Matyti ir įžvelgti

Parodoje eksponuojami ir keli I. Giedraitienės autoportretai (Kaunas, 1958; Panevėžys, 1970; Kaunas, 1985). Trijose nuotraukose – trys vienos asmenybės pusės: ikona, fotomenininkė, kasdienybės (pa)stebėtoja. Nuotraukų kompozicijos labai skirtingos, tarsi siekiant parodyti skirtingus savęs matymo ir suvokimo tarpsnius. Veidas, kuris žvelgia iš fotografijų, tas pats, bet vis kitoks.

I. Giedraitienės darbuose išryškėja visa fotografijos magija – būti tarsi burtų lazdele fotografuojančiojo rankose, kuri sustabdo akimirką, ją sandariai ir saugiai uždaro kadre ir suteikia galią keliauti laiku, pasakojant savo istoriją.


Kas? Paroda „Irena Giedraitienė. Fotografijos“.

Kur? Kauno fotografijos galerijoje.

Kada? Veikia iki rugpjūčio 27 d.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Birutė

Birutė portretas
Tikrai verta apsilankyti.

jos fotografijos

jos fotografijos portretas
tikrai puikios. Gerai kad surengė. Būtinai eisim į parodą.

Trolis

Trolis portretas
Labai geros nuotraukos. Nėr ko trolinti :(
VISI KOMENTARAI 3

Galerijos

  • Gegužė – su poezijos žiedais
    Gegužė – su poezijos žiedais

    Tradiciškai Kaune šį savaitgalį jau 60-ąjį kartą prasidės tarptautinis poezijos festivalis „Poezijos pavasaris 2024“, kurį rengia Lietuvos rašytojų sąjunga (LRS), Rašytojų klubas. Seniausio Lietuvos poezijos k...

    1
  • Baimę mirti užgožė žmogiškumas
    Baimę mirti užgožė žmogiškumas

    Žydus gelbėjusių žmonių garbei tradiciškai kasmet Kaune surengiama vakarienė, persmelkta prisiminimų, dėkingumo ir džiaugsmo pabendrauti, pasimatyti. ...

  • Pamatyti M. K. Čiurlionio jūrą
    Pamatyti M. K. Čiurlionio jūrą

    Nacionaliniame Kauno dramos teatre (NKDT) – premjera „Čiurlionio peizažai: jūra“. Spektaklyje skamba Mikalojaus Konstantino Čiurlionio simfoninės poemos „Jūros sonata“ garsai, jo ir sutuoktinės Sofijos Kymantaitės-Čiurlio...

    1
  • Jau gegužės 24 dieną Kaune vyks didžiausia diskoteka Baltijos šalyse
    Jau gegužės 24 dieną Kaune vyks didžiausia diskoteka Baltijos šalyse

    Pasak renginio organizatorių, į 90-tųjų festivalį „90‘s Disco Fest“ „Žalgirio“ arenoje, kuris įvyks gegužės 24 dieną, jau dabar yra parduota virš 10 tūkst. bilietų, o prekyboje liko tik beveik 1 tūkst. biliet...

    5
  • Pianistė M. Lozinskienė: miškas Kanadoje pilnas čiurlioniško misticizmo
    Pianistė M. Lozinskienė: miškas Kanadoje pilnas čiurlioniško misticizmo

    Mikalojaus Konstantino Čiurlionio drąsa būti kitokiu, novatorišku, jo talentas žvelgti į meną skirtingais rakursais, gebėjimas neriboti savo kūrybinių galių – šios Lietuvos genijaus savybės įveikia dešimtmečius, kultūri...

    1
  • „Romuvą“ užliejo mielumas
    „Romuvą“ užliejo mielumas

    Kawaii mados karalius Sebastianas Masuda savo kolekcijos pristatymui pasirinko neįprastą formatą ir modelius – „Romuvos“ kino teatro scena žengė mielumą įkūniję „Auros“ šokėjai. ...

    4
  • VDU ŽŪA 100-mečio Gegužinė-piknikas: nemokamos pramogos, koncertas ir staigmenos
    VDU ŽŪA 100-mečio Gegužinė-piknikas: nemokamos pramogos, koncertas ir staigmenos

    Šiais metais 100-mečio veiklos sukaktį mininti Vytauto Didžiojo universiteto Žemės ūkio akademija (VDU ŽŪA) visus, norinčius švęsti kartu, gegužės 18 d. kviečia dalyvauti 100-mečio Gegužinėje. Tai vienos dienos festivalis, kuris v...

  • Kauno miesto simfoninis orkestras sezoną uždarys su Niujorko „Metropolitan Opera“ žvaigždėmis
    Kauno miesto simfoninis orkestras sezoną uždarys su Niujorko „Metropolitan Opera“ žvaigždėmis

    2022 metų gegužę operos gerbėjai Lietuvoje turėjo nuostabią galimybę kino teatrų ekranuose stebėti tiesioginę Niujorko „Metropolitan Opera“ transliaciją, kurioje pagrindinį vaidmenį G. Puccini operoje „Turandot“ atliko Ukra...

    5
  • G. Visockis: džiaugiuosi, kad vis dar galiu kurti ir gyventi šokiu
    G. Visockis: džiaugiuosi, kad vis dar galiu kurti ir gyventi šokiu

    Gegužė Kauno valstybinio muzikinio teatro (KVMT) baleto trupės repetitoriui ir choreografui, vienintelės Lietuvoje profesionalios stepo šokio trupės „Funny Beat“ įkūrėjui Gintarui Visockiui – ypatingas mėnuo. Šią gegu...

  • KMN programa kvies mąstyti ir kurti
    KMN programa kvies mąstyti ir kurti

    Rytoj Kauno menininkų namai (KMN) pakvies į Žygimanto Kudirkos parodą, kuri veiks neįprastoje vietoje – prie Kauno traukinių stoties, bare „O kodėl ne?“. Čia bus rodoma menininko, atlikėjo, rašytojo Ž. Kudirkos autorinė vide...

Daugiau straipsnių