Kanalizacijos dangčiai – kaip meno kūriniai

Dauguma mūsų reminiscencijas, blankius prisiminimus išsaugome mintyse, kartais juos sukelia nuotraukos ar laiškai. Menininkės Marijona Sinkevičienė ir Virginija Kirvelienė elgiasi kitaip – atmintį, paveldą, kasdienybę jos įamžina tekstilės kūriniais.

Dauguma mūsų reminiscencijas, blankius prisiminimus išsaugome mintyse, kartais juos sukelia nuotraukos ar laiškai. Menininkės Marijona Sinkevičienė ir Virginija Kirvelienė elgiasi kitaip – atmintį, paveldą, kasdienybę jos įamžina tekstilės kūriniais. Taip neįprastai saugomus prisiminimus galima pamatyti galerijoje "Aukso pjūvis", čia eksponuojama kūrėjų paroda "Reminiscencijos", tęsianti galerijos rengiamą parodų ciklą "Duetai".

Inovacijos gerbiant tradicijas

M.Sinkevičienė savo darbais nė nesiekia šokiruoti. Iš pirmo žvilgsnio galima pamanyti, kad parodą rengė savo amatą puikiai išmananti tautodailininkė, kurianti vėliavas, staltieses mažesnių miestelių bažnyčioms ir apeigoms. Tekstilės darbai sukurti siekiant gilintis ir atkartoti Lietuvos sakralinės tekstilės bruožus, technikas ir motyvus.

Kaip pastebi menotyrininkė Raimonda Simanaitienė, "Aukso pjūvyje" eksponuojamų M.Sinkevičienės kūrinių atsiradimas yra susijęs su 2008 m. menininkės patirta įdomia veikla – tiriamojo pobūdžio ekspedicija "Kultūros paveldas – sakralinė tekstilė" Raseinių krašte. Šio projekto tikslas buvo įsigilinti į vieną iš žymiausių mūsų krašto kultūros paveldo sričių – bažnytinę tekstilę, nufotografuoti, surinkti jos pavyzdžių.

Toks glaudus darbas leido kūrėjai puikiai pažinti ir perprasti šios taikomosios dailės krypties tradicijas ir technikas. Nors M.Sinkevičienė atidžiai sekė gautomis žiniomis, tekstilės dirbiniai turi ir autorei charakteringų bruožų – juose naudojamos ir plastmasės juostelės. Jos kūriniuose nedominuoja – pastebimos tik pažiūrėjus iš arčiau – kiek neįprastos medžiagos įterpimas atskleidžia autorės norą ne tik gerbti ir saugoti tradicijas, bet ir suteikti joms naujų formų, plėsti technikos galimybes.

Žiūrint į meistrišką audimą, medžiagos valdymą ir pajautimą, galima suprasti, kad, tik puikiai įsigilinus į tradiciją, menininkė gali leisti sau pabandyti eksperimentuoti su unikalia technika. Matant M.Sinkevičienės darbus, suprantama, kad mūsų kultūrinis palikimas – prisiminimai – yra saugojami ir puoselėjami išties patikimų rankų.

Menas po kojomis

V.Kirvelienė archyvuoja miestų vaizdinius, tačiau gana neįprastus – kanalizacijos dangčius. Galbūt kai kurie stengiasi apeiti ar peršokti kelyje pasitaikiusį kanalizacijos dangtį, bijodami nuo vaikystės išlikusių prietarų, bet dangčius kasdien nepastebėdami mina tūkstančiai žmonių. Būtent tokius, dažniausiai purvinus, nepastebimus, ganėtinai ūkišką paskirtį turinčius objektus V.Kirvelienė pateikia kaip meno kūrinius.

Kaip pastebėjo menotyrininkė R.Simanaitienė, dailininkė pamažu atrado spaudo pritaikymo tekstilėje galimybes ir ėmėsi kurti kompozicijas iš lino pluošto, popieriaus, standintos medvilnės.
Pasirinkdama spaudo techniką, menininkė pasinaudoja galimybe tobulai atkartoti formas, reljefus, tačiau dažniausiai atsisako įprasto šaligatvių ir kelių pilko, rusvo purvino kolorito bei renkasi šviesias, neįprastas spalvas. Tai suteikia kanalizacijos dangčiams itin estetiškai patrauklią formą.

Švarioje, šviesioje erdvėje sukabinti kūriniai leidžia geriau pamatyti tai, ko nepastebime kasdien: kanalizacijos dangčius puošiančius užrašus, simbolius ir ornamentus; taip eksponuojami dangčiai veikiau primena heraldinius darbus.

V.Kirvelienė, savo parodos dalyje eksponuodama kanalizacijos dangčių atspaudus, ne tik įamžina urbanistinių erdvių kasdienybę, bet ir suteikia jai meninę plotmę bei leidžia naujai pažvelgti į nepastebimus dalykus.

Priešybių duetas

Šis parodą "Reminiscencijos" surengęs tekstilininkių duetas pasižymi itin puikiai įvaldytomis technikomis ir charakteringa raiška. M.Sinkevičienės tradicijomis ir individualumu paremta kūryba ir neįprasti bei estetiškai itin patrauklūs V.Kirvelienės kūriniai, atrodo, gana skirtingi.

Vis dėlto juos jungia atminties ir tekstilės ryšio idėja – "Aukso pjūvyje" eksponuojami darbai apima tiek praeities tradicijų įamžinimą, saugojimą ir puoselėjimą, tiek urbanistinių erdvių kasdienybės išsaugojimą.


Kas? Paroda "Reminiscencijos".
Kur? Galerijoje "Aukso pjūvis".
Kada? Veikia iki gegužės 9 d.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių