- Ernestas Zubavičius
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Vėsų rugpjūčio 9 d. vakarą Tado Ivanausko Obelynės sodyba-memorialinis muziejus sutiko naujų potyrių ištroškusius „ConTempo“ lankytojus. Medžių apsuptyje rodytas „El Conde de Torrefiel“ pasivadinusių šveicarės Tanyos Beyeler ir ispano Pablo Gisberto kūrybinio dueto meninis eksperimentas „Ultraficción Nr. 1 / Fracciones de tiempo“.
Menininkai savo naująjį kūrinį publikai dovanojo tik ketvirtą kartą, o tai ypač budino jos vaizduotę ir smalsumą. Apie pasirodymą buvo žinoma nedaug – vieta, laikas ir kelios užuominos apie tai, kad stovės ekranas ir bėgios avelės, iš spektaklį pristatančio vaizdo įrašo.
Atvykus į renginio vietą prieš akis atsiveria mediniais suoliukais apstatyta pieva, prieš ją – didžiulis baltas ekranas. Vakaro drėgmė kviečia prisėsti ir atsivėsinti po karštos dienos. Kelios minutės, ir raudonėjantis dangus „įžiebia“ ekraną, kuriame matome subtitrus dviem kalbomis – lietuvių ir anglų. Tekstuose palengva skleidžiasi istorijos ir puikūs kūrėjų pasakojimo įgūdžiai. Žodžiai leidžia kiekvienam įsivaizduoti aprašomus veikėjus, daiktus, situacijas. Susidaro įspūdis, kad pasirodymas sukurtas trinant ribą tarp knygų skaitytojų ir filmų su subtitrais mėgėjų. Pagrindinė siužeto linija teka lengvai kaip upė, žiūrovas tampa keleiviu, o jo vaizduotė – irklais, kuriais jis gali savarankiškai pasiirti, kai to prireikia.
Po kurio laiko istorijos ima darytis fragmentiškos, pintis tarpusavyje. Vienoje pasakojama apie kelionę į Konstantinopolį lėktuvu, kitoje – valtimi Viduržemio jūra. Galima įsivaizduoti, kad skrydis ir plaukimas vyksta paraleliai. Kalbama apie įprastas keliones, kurių dabar, kai skaitote šią recenziją, vyksta šimtai. Įvairius iš pažiūros nesusijusius žmones jungia bendras skrydis arba pabėgėlių statusas. Apima jausmas, kad tai apie mus – mes, nepažįstamieji, sėdime šio pasirodymo kelionėje. Kiekvienas įnikęs į kūrinį ir vaizduotės piešiamus scenarijus. Viskas sueina į bendrą tašką: lėktuvo sparnas užsidega, valtis pradeda skęsti ir niekas nenori mirti. Šios dalies kulminacija pripildyta įtampos ir nerimo. Juos išsklaido pro sėdinčiųjų kojas prabėgantys šunys, tada pasigirsta trumpi švilptelėjimai ir iš dešiniojo pievos šono atvedamos avys. Jos ganomos aplink ir tarp žiūrovų, kol dingsta taip, kaip ir atsiradusios, – nakties ir lengvai tyvuliuojančio rūko tamsoje.
Spektaklyje judesys atlieka tokį pat svarbų vaidmenį kaip ir žodis. Publika su gamta virsta banguojančia jūra. Ekrane besikeičiantys subtitrai, kad ir kaip hipnotizuotų, negali grumtis su suoliukų kietumu – tai skatina žiūrovus judėti. Regis, išjudinamos net aplink esančios pušys – blausios ekrano spinduliuojamos šviesos apšviesti medžių lapai ir šakos svyruoja ir šlama, kedenami vasaros vėjo. O dangumi skriejantys tiršti debesys užbaigia kompoziciją. Tai sukuria nuostabų besimainančių formų horizontą. Tarsi nesustabdomas nesurežisuotas kraštovaizdis įrėmintų ekraną prieš mūsų akis.
Nors „El Conde de Torrefiel“ pasirodymas krypsta link pozityvumo, neapleidžia mintis, kiek daug pasaulyje yra liūdesio, net ir tuo metu, kai švenčiame. Vilnos purumo priminimas, kad viskas turi savo kainą ir niekas nėra apsaugotas nuo negandų. O mūsų mintys, kaip ant rasa nusėtos žolės bėgiojančios avelės, ramina mus diena iš dienos. Net ir stengiantis ignoruoti aplinkinį pasaulį, jis vis tiek mus pasiveja. „Ultraficción Nr. 1 / Fracciones de tiempo“ suteikė atokvėpio valandą, aplankančią avelėmis prieš miegą.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Jonavoje įžiebta pagrindinė miesto Kalėdų eglė, eglučių miestelis4
Šeštadienio vakarą Jonavoje įžiebta pagrindinė miesto Kalėdų eglė, pranešė Jonavos rajono savivaldybė savo feisbuke. ...
-
„Vienatybė“: A. Ruseckaitės kelionė O. Puidienės pėdsakais1
Yra istorijų, kurios lieka dulkėti literatūros užmarštyje. Yra kadaise kultūrą ir Tėvynę puoselėjusių asmenybių, kurios su laiku nugrimzta užmarštin. Viena tokių – Ona Pleirytė-Puidienė-Vaidilutė, tarpukario rašytoja,...
-
Broliai ir seserys iš gamtos
Nuostaba – atrodo, būtent toks kūrybos tikslas lydi daugelį menininkų. Šiuolaikinė dailė siekia šokiruoti žiūrovą ar sukelti netikėtumo įspūdį. Daugelis mano, kad šis momentas garantuoja sėkmę, žiūrovų gausą. Vis d...
-
Menas, drąsinantis išvalyti gyvenimo peizažą nuo svetimkūnių1
Norint pagyti iš toksiškų santykių, reikia pripažinti senus randus ir savo jausmus, kurie ilgai buvo užkasti, sako menininkė Akvilė Linkevičienė, šiemet įsijungusi į labdaros ir paramos fondo „Frida“ organizuojamo &bd...
-
Triušių parodoje Kaune – daugiau kaip 200 pūkuotų ilgaausių3
Ateinantį savaitgalį, lapkričio 30–gruodžio 1 d., kauniečiai ir miesto svečiai galės pasigrožėti įvairiausių veislių triušiais, sužinoti naudingų dalykų apie jų auginimą ir dalyvauti kitokiose veiklose. Visa tai vyks prekybos mies...
-
Parodoje – roboto atspausdintas porcelianas3
„Nors darbus sukūrė robotas, kūrybinis procesas reikalavo žmogiškos širdies“, – sako šiuolaikinės keramikos kūrėjas dr. Rokas Dovydėnas. Nacionaliniame M. K. Čiurlionio muziejuje pristatoma jo 3D molio spausdintu...
-
Kauno sporto halėje po 20 metų pertraukos ir vėl skambėjo „G&G Sindikatas“11
Lapkričio 23-iąją Kauno sporto halėje įvyko ilgai lauktas „G&G Sindikato“ koncertas, kuris subūrė pilnutėlę salę lietuviško repo gerbėjų. Šis koncertas buvo ypatingas dėl dviejų sentimentalių progų: grupė sugr...
-
Šokio spektaklyje – saiko ir pertekliaus ribos
Du atlikėjai, valandą trunkantis pasirodymas, nenutrūkstamas ryšys, balansuojantis tarp pusiausvyros ir ribų nebuvimo. Taip jau visai netrukus žiūrovus pasitiks naujausias „Nuepiko“ šokio trupės kūrybinis darbas, šokio ...
-
Ilgai laukta „Bohemos“ premjera įvyko!4
Kauno valstybinis muzikinis teatras lapkričio 23 ir 24 dienomis pristatė jau antrąją šio sezono premjerą – scenoje karaliavo legendinė, po šešių dešimtmečių į Kauno teatrą sugrįžusi, Giacomo Puccini opera „B...
-
Kultūros ir sporto renginiai Kauno rajone lapkričio 26–gruodžio 1 d.
LAPKRIČIO 26 D. Babtų kultūros centras: 10 val. – Kauno rajono ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikų dainų festivalis „Skambėk, dainele“. Rokų laisvalaikio salė: 18 val. – Ričardo Elijošiaus (Nakvi&s...