Pykdo biurokratijos šleifas: kiek dar teks laukti?

Dar pernai lapkritį kauniečiai užpildė dokumentus, kad gautų paramą katilui pakeisti, bet Lietuvos energetikos agentūra (LEA) vilkina procesą. Paraiškos tvirtinimo data atidėta ne kartą.

Viskas užsitęsė

Kauniečių šeima spėjo pasikeisti taršų kietojo kuro katilą į šilumos siurblį, užpildyti reikalingus dokumentus ir pamiršti, kad LEA turėtų skirti paramą. Biurokratiniuose vingiuose šeima įstrigusi daugiau nei pusę metų ir dar neaišku, kada bus pabaiga.

„Čia kaip APVA (Aplinkos projektų valdymo agentūra – red. past.), kurie teikia paramą gyventojams, tik LEA dirba gerokai lėčiau. APVA buvau užpildęs paraišką saulės elektrinei. Tai viskas puikiai suveikė, o LEA dėl katilo keitimo į oras–vanduo šilumos siurblį paramos viskas gerokai lėčiau. Dar lapkritį išsiunčiau paraišką ir jie dingo. Gavau automatinį laišką, kad paraiška užregistruota, per 40 darbo dienų bus išnagrinėta ir gausiu atsakymą. Praėjus tam terminui, gavau laišką, kad paraiškos nagrinėjimas pratęsiamas dar 30 darbo dienų, nes esą didelis krūvis“, – apie skirtingą patirtį gaunant paramą, pasakojo kaunietis Rimas.

Gegužės pradžioje jis iš LEA gavo laišką, kad paraiška patenkinta ir jis pereina į kitą etapą. „Įdomu, kad tas antrasis etapas vėl truks dar 60 darbo dienų. Čia, matyt, jau iš karto užmetė į priekį dienų. Dabar reikia vėl pateikti dokumentus ir jie vėl kažką nagrinės. Turėtų paramą skirti, tačiau viskas taip ištęsta. Praėjus pusmečiui gauti laišką, kad patekome į kitą etapą, kuris vėl truks ilgai, yra nenormalu“, – biurokratija piktinosi kaunietis.

Jis svarstė, kiek dar tų etapų numatyta ir kiek dar teks laukti, kol galiausiai bus skirta parama už katilo keitimą. „Ką galima tiek laiko tikrinti? Juk jie nevažinėja po kaimus ir netikrina, ar iš tiesų malkomis kūrena, ar pakeistas tas katilas“, – retoriškai klausė Rimas.

„Žmonės juk planuoja savo išlaidas, įsirengia modernius siurblius, kurie nemažai kainuoja, tikisi dalį sumos susigrąžinti, bet tenka laukti nežinia kiek laiko“, – pridūrė kaunietis.

Nusivylimas: norintiems pasikeisti senus katilus teks apsišarvuoti kantrybe ir ilgai palaukti. / LEA nuotr.

Sudėtinga susisiekti

Vyras pasakojo, kad dėl savo paraiškos statuso per tą pusmetį ne kartą bandė pasidomėti LEA nurodytais kontaktais, tačiau nieko nepešė.

„Elektroniniu paštu jie siunčia automatinius atsakymus, kad laiškas užregistruotas ir su manimi susisieks nurodytais kontaktais, bet taip nieko ir nesulaukiau. Taip ir liko neaišku, ar man priskirtas koks konkretus specialistas. Nėra telefono numerio, kuriuo galėčiau skambinti, nes bendruoju numeriu irgi dažnai išgirsdavau tik muzikėlę“, – apie savo patirtį bendraujant su LEA pasakojo Rimas.

Rado pasiteisinimų

LEA komunikacijos vadovė Vida Danilevičiūtė-Černiauskienė „Kauno dienai“ bandė aiškinti, kad paramos skyrimo terminai kartais esą pailgėja, nes tenka tikslinti paraiškas.

„Lietuvos gyventojų susidomėjimas šia paramos priemone labai didelis ir tai džiugina, nes keisdami taršius katilus, jie prisideda prie taršos mažinimo. LEA paskelbus pirmuosius kvietimus, gyventojai labai nerimavo, kad jiems nepakaks paramos lėšų, todėl skubėjo kreiptis ir per pirmąsias paraiškų teikimo savaites jų buvo gauta labai daug. Beveik 80 proc. jų reikėjo tikslinti, nes pasitaikė įvairių neatitikimų. Kadangi tūkstančiai paraiškų buvo gauta vienu metu, galutinis įvertinimo terminas joms visoms sueina vienu metu“, – bandė teisintis LEA atstovė.

Žmonės juk planuoja savo išlaidas, tikisi dalį sumos susigrąžinti, bet tenka laukti nežinia kiek laiko.

Ji nurodė, kad pagal visus pirmo etapo kvietimus iki šios dienos gauta apie 5,5 tūkst. gyventojų paraiškų, kuriose prašoma paramos suma siekia daugiau nei 20 mln. eurų. Iš visų jau įvertintų paraiškų, apie 10 proc. pripažintos netinkamomis finansuoti arba atsiimtos pačių pareiškėjų. Tinkamoms finansuoti paraiškoms jau skirta apie 8 mln. eurų paramos.

„LEA specialistai šiuo metu jau baigia vertinti 3 tūkst. gautų paraiškų, o į gyventojus kreiptasi dėl 1 tūkst. paraiškų patikslinimo ir dirbama su jų dokumentais. Agentūros darbuotojai, vertindami paraiškas ir radę klaidų, kurias galima ištaisyti, visuomet susisiekia su paraišką pateikusiu asmeniu ir paprašo patikslinti paraišką, siekdami, kad kuo daugiau pateiktų paraiškų būtų įvertinta teigiamai ir joms skirtas finansavimas.

Gaila, tačiau specialistams dažnai tenka papildomai kreiptis į daugelį paraiškas užpildžiusių gyventojų, kad jie tikslintų savo pateiktas paraiškas, mokėjimo prašymus ir ištaisytų juose aptiktas klaidas. Dėl didelėje dalyje paraiškų aptinkamų klaidų ir joms ištaisyti skiriamo papildomo laiko, visas gyventojų paraiškų vertinimo procesas lėtėja ir galutiniai sprendimai dėl jų finansavimo nepriimami taip greitai, kaip buvo planuota ir norėtųsi tiek paraiškas pateikusiems gyventojams, tiek ir jų vertintojams“, – sakė V. Danilevičiūtė-Černiauskienė.

Pasak jos, visi gyventojai gaus atsakymus dėl pateiktų paraiškų, mokėjimo prašymų, nes jie visi bus patikrinti ir įvertinti. „Jeigu paraiška atitinka kvietimo reikalavimus, finansavimas bus skiriamas ir lėšų niekam nepritrūks, nes paraiškų surinkta tiek, kiek kvietimo biudžete buvo numatyta paskirstyti lėšų. Jeigu paraiška užpildyta be trūkumų, ją pateikusiam gyventojui elektroniniu paštu išsiunčiamas agentūros raštas dėl finansavimo skyrimo. Įsirengęs naują šilumos gamybos įrenginį per ne ilgesnį kaip aštuoniolikos mėnesių laikotarpį, gyventojas gali teikti mokėjimo prašymą dotacijai gauti“, – pažymėjo LEA atstovė.

„Norint, kad paraiškų vertinimo terminai trumpėtų, gyventojų prašome atidžiau pildyti paraiškas ir mokėjimo prašymus, o visus pagal nustatytus reikalavimus prašomus pateikti dokumentus pasitikrinti, pasiruošti ir pateikti iš karto. Kuo mažiau reikės tikslinti paraiškas, tuo greitesnis bus jų vertinimo tempas“, – pridūrė LEA atstovė.

Paramos skyrimo etapai

Siekiant pasikeisti taršų kietojo kuro katilą į šilumos siurblį ir gauti paramą, teks įveikti keletą etapų. LEA atstovai dienraščiui vardijo, kiek tų etapų yra.

V. Danilevičiūtė-Černiauskienė aiškino, kad gautos paraiškos vertinamos ir atrenkamos eilės tvarka, pagal jų registracijos datą. Vertinimas paprastai turėtų užtrukti iki 40 darbo dienų. Tačiau, esant dideliam paraiškų srautui ir prireikus gauti informaciją iš kitų institucijų ir įstaigų, vertinimo terminas gali būti pratęstas.

„Pagal esamus reikalavimus, naujas šilumos gamybos įrenginys turi būti įrengtas ir tik jį įrengus turi būti teikiamas LEA mokėjimo prašymas kartu su naujo šilumos gamybos įrenginio įsigijimo ir įrengimo sąskaita, jo technine specifikacija, montavimo, įrengimo perdavimo–priėmimo aktu ir kitais privalomais dokumentais ne vėliau kaip per aūtuoniolika mėnesių nuo LEA rašto apie skirtą finansavimą gavimo dienos“, – kitą žingsnį įvardijo LEA komunikacijos vadovė.

Pasak jos, mokėjimo prašymai vertinami taip pat eilės tvarka, pagal jų registracijos datą. Šis vertinimas paprastai turėtų trukti iki 60 darbo dienų. Tačiau, esant dideliam mokėjimo prašymų srautui, terminas gali būti pratęstas.

20 mln. eurų – tiek numatyta skirti atsisakantiems taršių šildymo katilų.

„Patvirtinus mokėjimo prašymą, kompensacija paprastai išmokama per dešimt darbo dienų“, – paskutinį etapą nurodė LEA atstovė.

Svarbūs terminai

Pasak LEA, šiuo metu kompensacijos dydis, išmokamas gyventojui (namų ūkiui), priklausys nuo įrengto naujo šilumos gamybos įrenginio tipo, jo galios.

Didžiausia galima finansuoti išlaidų, patirtų neefektyviam ir taršiam katilui keisti, suma – ne daugiau kaip 50 proc. tinkamų finansuoti išlaidų, apmokamų taikant fiksuotuosius įkainius, nustatytus Europos socialinio fondo agentūros atliktame tyrime.

„Namų ūkis (gyventojas) jau nuo 2023 07 26 gali būti pakeitęs neefektyvų ir taršų katilą į efektyvesnį šilumos gamybos įrenginį iki LEA kvietimo paskelbimo teikti paraiškas dienos, o dėl kompensacijos gali kreiptis LEA paskelbus kvietimą teikti paraiškas.

Taigi, galima kreiptis paramos arba jau įsirengus naują šilumos gamybos įrenginį po 2023 m. liepos 26 d., arba dar tik planuojant jį įsirengti“, – teigė V. Danilevičiūtė-Černiauskienė.



NAUJAUSI KOMENTARAI

>}}}

>}}} portretas
Visiškai jums pritariu. Vietoje nusistovėjusios, kad ir senoviškos tvarkos, prievartauja su tuo savo elekltroniniu būdu, o kai įsivelia klaidos - eik paskui pats ieškot. O kaip ieškot jeigu pas ,,gyvą žmogų" tose įstaigose nepateksi kol nesulauksi eilės, talono eilei ir pan.? Manau kad čia yra bendros šalies valdymo sistemos mutacija dirbtinai sugalvota kad tik aptarnavimas būtų pigesnis, kad tik mažiau būtų darbo tarnautojams, kitiems paslaugų tiekėjams...Įvedinėja be galo-be krašto naujoves nepaisydami kad kuo toliau, tuo blogiau pačiam vartotojui(klijentui) TAM KURIS DUODA JIEMS PINIGUS. Ir dar durnių ieško kad patys kalti..

}}}

}}} portretas
"...specialistams dažnai tenka papildomai kreiptis į daugelį paraiškas užpildžiusių gyventojų, kad jie tikslintų savo pateiktas paraiškas"? Matyt dokumentų tvarkymas elektroniniu būdu yra netinkamas kelias. Jei žmogus atneštų, kaip seniau, savo dokumentus, specialistai čia pat, vietoje pamatytų klaidas ir jos būtų pataisomos per kelias minutes, o ne pe mėnesius. Elekroninis kelias tapo našta žmonėms.

Keiskite,

Keiskite, portretas
keiskite tuos katilus! "Nepriklausomi tiekejai" krakoviaka is dziaugsmo soka! O psichiatrai irgi algas uz dyka gauna,jei tiek durniu laisveje.
VISI KOMENTARAI 9

Galerijos

Daugiau straipsnių