Klaipėdos koncertų salėje vėl lis „Žvaigždžių lietus“

  • Teksto dydis:

Šį neįtikėtinai gražų rudenį Klaipėdos koncertų salėje lyja žvaigždžių lietūs. Šio penktadienio vakarą 18.30 val. koncertas „Žvaigždžių lietus II: Lietuvos muzika“ uždarys festivalį „Permainų muzika“.

Koncerto programą su Mindaugo Bačkaus vadovaujamu Klaipėdos kameriniu orkestru parengė tarptautinėse scenose pripažintas dirigentas Vykintas Baltakas. Koncerte pasirodys net trys garsūs šalies solistai, skambės dviejų kūrinių pasaulinės premjeros, du kūriniai bus atlikti pirmąkart Klaipėdoje. Tiek juos parašę kompozitoriai, įvertinti tarptautinėmis ir nacionalinėmis premijomis, tiek jų atlikėjai yra mūsų tautos kultūros stiprybė ir garbė. Tai žvaigždės, rodančios kelią.

Sukūrė specialiai

Dirigentas ir kompozitorius V. Baltakas, ilgai gyvenęs ir karjeros siekęs užsienyje ir sėkmingai integravęsis į tarptautines šiuolaikinės muzikos erdves, jau kurį laiką gyvena ir kuria Lietuvoje. Šio autoriaus kūrybos stiliui turi įtakos jo kaip dirigento muzikinės patirtys atliekant šiuolaikinę muziką. Jo kūriniai išsiskiria gerai apmąstyta idėja ir tiksliomis muzikinės medžiagos manipuliacijomis, struktūrų estetiniu grynumu.

„Permainų muzikos“ baigiamajame koncerte V. Baltakas ne tik diriguos, bet ir pristatys savo naujo kūrinio violončelei ir styginiams „Spicules II“, sukurto specialiai festivaliui, premjerą.

Dirigentas V. Baltakas. / N. Jankausko nuotr.

Muzikiniu labirintu

„Spikulės (lot. spiculum) yra mikroskopiniai adatiški griaučių elementai, sudarantys dalį pinčių vidinio skeleto (pintys, lot. porifera – bestuburių gyvūnų tipas). Jos yra kietos kristalinės struktūros, į adatą panašūs smaigaliai, susidedantys į fantastiškas ir kiekvienu atveju unikalias formas. Tai yra graži mano kūrinio muzikinės struktūros metafora: nuolatinis melodinių ir ritminių konfigūracijų kaitaliojimas, besitęsianti transformacija nuo vieno pavidalo į kitą, taip sukuriant muzikinį labirintą“, – dalijosi mintimis autorius.

Kūrinio solo partiją grieš vienas geriausių šalies violončelininkų M. Bačkus. Jo kūrybinė veikla aprėpia įvairias sritis, tarp kurių svarbiausia – kamerinis ir solo muzikavimas. Įvairių raiškos būdų sąveika kūrybingo atlikėjo interpretaciniam braižui suteikia ryškų koloritą, kuris pasireiškia drąsiu vaizduotės polėkiu, gyvybinga ir įtaigia intonacija ir skoningai kuriama stilistine atmosfera.

Perkusininkas P. Giunteris. / N. Jankausko nuotr.

Ypatinga premjera

Antrosios premjeros autoriaus Jono Tamuliono kūrybos stilių taikliausiai apibūdina virtuoziški, efektingi, linksmi ir dažniausiai labai greiti konkursiniai opusai, kurie jau tapo kompozitoriaus vizitine kortele.

Įdomu, koks bus naujasis jo opusas „Koncertas keturioms“, kurį šiuo metu Ispanijoje gyvenantis žinomas kūrėjas dedikavo M. Bačkui ir Klaipėdos kameriniam orkestrui.

Anotacijoje autorius rašė: „Kūrinio idėja – koncertas keturioms orkestro grupėms: 1 d. – smuikams, 2 d. – altams, 3 d. – violončelėms, 4 d. – kontrabosams. Kūrinio pabaigoje visų grupių tematinė medžiaga sujungiama polifoniškai.“

V. Baltako ir J. Tamulionio kūrinių premjeros festivalyje pristatomos bendradarbiaujant su Lietuvos kompozitorių sąjunga, parėmusia jų sukūrimą.

Klaipėdos kamerinis orkestras. / E. Sabaliauskaitės nuotr.

Tikras fenomenas

Skirtingų kartų kompozitoriai Osvaldas Balakauskas ir Žibuoklė Martinaitytė buvo įvertinti prestižiškiausiu šalies apdovanojimu – Lietuvos nacionaline kultūros ir meno premija.

Sakoma, kad savo originalią kūrybos sistemą sukūrusio O. Balakausko muzika yra ypatingas, išskirtinis fenomenas turbūt dar ir tuo, kad į ją veda ilgiausias kelias, reikalaujantis suvokimo pastangų ir įsiklausymo. Tarytum savotiškas kamertonas, jo kūryba padeda mums pasitikrinti šiuolaikinės muzikos supratimo galimybes, o jos įstabus garsų pasaulis atveria naujos muzikos eros horizontus.

Pasirodys net trys garsūs šalies solistai, skambės dviejų kūrinių pasaulinės premjeros, du kūriniai bus atlikti pirmąkart Klaipėdoje.

Koncerte skambės O. Balakausko opusas smuikui ir kameriniam orkestrui „Concerto brio“. Kai kurios šios kompozicijos dalys primins barokinį koncertą, bus galima išgirsti ir džiazo muzikos elementų.

Dedikuotas solistei

Kūrinio solo partijos atlikėja – entuziastinga šiuolaikinės muzikos propaguotoja smuikininkė Rusnė Mataitytė. Ji noriai imasi sudėtingiausių dabarties autorių partitūrų, kurios dažnai būna jai dedikuotos.

„O. Balakausko muzika – labai originali, tai ypač akivaizdu dabartiniame muzikinių vaizdinių pasaulyje, pripildytame „dėvėtų ir skolintų“ garsinių struktūrų. Esu laiminga, galėdama sugrįžti prie jo švarios, rafinuotos, elegantiškos estetikos, kuri nestokoja kunkuliuojančios energijos ir orkestriniame peizaže grakščiai, tarsi upė, besirangančios melodikos. Manau, kad esu gimusi po laiminga žvaigžde, nes teko pagroti turbūt visus O. Balakausko kūrinius smuikui, o šis – pats nuostabiausias, net man dedikuotas“, – džiaugėsi smuikininkė.

Violončelininkas M. Bačkus. / D. Matvejevo nuotr.

Kūrinys apie laiką

Niujorke gyvenančios ir svarbiausiose tarptautinėse scenose vis dažniau skambančios lietuvių autorės Ž. Martinaitytės kūrinys „Nunc fluens. Nunc stans“ mušamiesiems ir styginių orkestrui dedikuotas architektui Audriui Karaliui. Autorė pasakojo, kad kūrinio pavadinimas kilo iš lotyniško Boecijaus posakio „Nunc fluens facit tempus. Nunc stans facit aeternitatum“, lietuviškai skambančio taip: „Dabartis, kuri teka, kuria laiką. Dabartis, kuri išlieka, kuria amžinybę.“ Ši mintis apie galimas skirtingas dabarties patirtis – vieną tekančią ir kitą stovinčią – itin rezonavo su išgyvenamu viruso pandemijos laikotarpiu. Šis kūrinys yra diptikas, kurio dvi dalys atliekamos be pertraukos. Pirmoji atspindi tekantį, o antroji – sustojusį laiką.

Kūrinio solo partiją gros bene garsiausias šalies perkusininkas Pavelas Giunteris. Jo nuomone, „tai ne koncertas, o muzika mušamiesiems melodiniams metaliniams solo instrumentams su styginių orkestru. Tai minimalistinis, filosofinis kūrinys apie laiką ir jo tekėjimą“.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių