- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Jei koks nors XIX a. burlaivio kapitonas prisikeltų, jis greičiausiai vėl griūtų negyvas pamatęs, kiek įvairiausių dokumentų privalo būti šiuolaikiniame laive.
Biurokratija suklestėjo
Nuo šių metų spalio Lietuvoje įsigaliojo naujas jūrų laivuose privalomų būti dokumentų sąrašas.
Mūsų laikų jūriniuose laivuose privalo būti trijų tipų dokumentų rinkiniai.
Pirmąjį iš jų sudaro konvencijos, kodeksai ir kiti su laivyba susiję teisės aktai. Lietuvos jūrų laivų registre įregistruotuose laivuose privalo būti 29 tipų šio pobūdžio dokumentų rinkiniai.
Nors gyvename elektronikos amžiuje, laivuose dokumentai privalo būti tiek popieriniai, tiek skaitmeniniai variantai. Laivų įguloms tai sukelia tam tikro keblumo, nes dokumentai privalo būti atnaujinami, kai tik atliekami kokie nors jų pakeitimai.
Įprasta, kad laivuose už dokumentų atnaujinimą, jų saugojimą atsakomybė paprastai yra skiriama vienam iš laivo kapitono padėjėjų. Taip pat įprasta, kad dokumentai turi būti laikomi bet kuriam įgulos nariui lengvai prieinamoje vietoje. Įprastai tai būna vieta šalia laivo kapitono tiltelio.
Biurokratija laivuose ypač suklestėjo maždaug nuo XX a. vidurio. Iš pagrindinio jūros laivų konvencinių dokumentų paketo seniausiai, 1965 m., yra priimta Konvencija dėl tarptautinės jūrų laivybos sąlygų lengvinimo (FAL).
Visiems ir atskiriems laivams
Pagal Lietuvos klasifikaciją, išskiriami 9 tipų jūriniai laivai: keleiviniai, tanklaiviai, konteinervežiai, sausakrūviai, krovininiai ir krovininiai keleiviniai jūrų keltai, kroviniai, SGD laivai-saugyklos, žvejybos, nekonvenciniai. Tarptautinėje klasifikacijoje laivų yra dar daugiau.
Įvairių dokumentų yra tiek daug, kad jau sugalvotas netgi atskiras privalomų laivų žurnalų registras.
Visuose šiuose laivuose privalo būti keturi dokumentai: 1973 m. Tarptautinė konvencija dėl teršimo iš laivų prevencijos (MARPOL), 1972 m. Konvencija dėl tarptautinių taisyklių, padedančių išvengti laivų susidūrimų jūroje (COLREG), 1979 m. Tarptautinė jūrų paieškos ir gelbėjimo konvencija (SAR) ir 1965 m. Konvencija dėl tarptautinės jūrų laivybos sąlygų lengvinimo (FAL).
Bene svarbiausias tarptautinis laivybos dokumentas yra 1974 m. priimta Tarptautinė konvencija dėl žmogaus gyvybės apsaugos jūroje (SOLAS), bet ji nėra privaloma žvejybos ir nekonvenciniams laivams. Jūrininkams itin svarbi 2006 m. Konvencija dėl darbo jūrų laivyboje (MLC), tačiau ji taip pat nėra privaloma žvejybos ir nekonvenciniams laivams.
Žvejai turi savą, tik jiems vieniems skirtą dokumentą – 2007 m. Konvencija dėl darbo žvejybos sektoriuje (Konvencija Nr. 188).
Tam tikra prasme dar svarbesni yra lietuviški teisės dokumentai. Iš 29 laivuose privalomų būti jūrinės teisės aktų 12 yra Lietuvos įstatymai, statutai, taisyklės ar aprašai.
Laivuose su Lietuvos vėliava privalo būti nuolat atnaujinamas Lietuvos saugios laivybos įstatymas, Lietuvos prekybinės laivybos įstatymas, išskyrus žvejų laivus, Klaipėdos valstybinio jūrų uosto naudojimo taisyklės, laivų avarijų ir incidentų tyrimų aprašas, pranešimų apie laivų avarijas aprašas, tarnybos Lietuvos jūrų laivuose statutas, su darbo sauga ir priešgaisrine sauga susiję dokumentai.
Atsirado net žurnalų registras
XIX a. burlaivio kapitonui visos tos konvencijos, įstatymai ar taisyklės būtų tarsi siuntiniai iš pragaro. Jo laikais visuose burlaiviuose buvo privalomas vienintelis dokumentas – laivo žurnalas.
Dabar laivuose, be laivo žurnalo, yra privalomi dar 65 įvairūs žurnalai, planai, vadovai, instrukcijos, procedūrų aprašymai, sąrašai. Iš esmės viskas, kas vyksta laive, privalo būti fiksuojama kokiame nors atskirame žurnale, išraše ar dar kokiame dokumente.
Įvairių dokumentų yra tiek daug, kad laivuose jau sugalvotas netgi atskiras privalomų laivų žurnalų registro žurnalas.
Dar vieną 66 dokumentų rinkinį laivuose sudaro įvairūs liudijimai (sertifikatai). Laivuose privalo būti vos ne viską, kas juose vyksta, patvirtinantys liudijimai, sertifikatai, specifinių reikalavimų dokumentai ir panašiai. Laivuose turi būti netgi triukšmo lygio matavimo protokolai, reiso duomenų registratoriaus atitikties liudijimas, automatinės indentifikavimo sistemos ataskaitos forma, laivo istorijos tęstinio įrašo dokumentas, netgi laivo navigacinių žibintų atitikties sertifikatai. Taip pat laivuose privalo būti sertifikuoti vos ne visi jų svarbiausi veiklos, saugumo ir energetiniai mazgai ir elementai.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Į Teatro aikštę atkeliavo Kalėdų pranašas – eglutė
Trečiadienio rytą į Teatro aikštę atkeliavo svarbiausias Kalėdų elementas – eglutė, pranešė miesto savivaldybė. ...
-
Klaipėdoje bus atnaujinami pėsčiųjų ir dviračių takai
Ateinančiais metais Klaipėdoje bus pradėti pėsčiųjų ir dviračių takų tinklo atnaujinimo darbai Smiltelės ir Minijos gatvių atkarpose, pranešė savivaldybė. ...
-
Žvejybos uosto rajone teko stabdyti darbus: nepagelbėjo net skambutis policijai
Žvejybos uosto rajone rangovai buvo priversti stabdyti darbus dėl gyventojų paliktų automobilių. Paaiškėjo, kad statybininkams nepagelbėjo net skambutis policijai. ...
-
„Mano būsto“ taurės siekia aštuonios komandos
Klaipėdos krepšinio mėgėjai, praeitą sezoną dalyvavę „Bendruomenių“ turnyruose, šiemet kovoja „Mano būsto“ taurės varžybose. ...
-
Senamiestyje pajudėjo viešbučio statybos
Po septynerių metų atkaklios kovos su vietos biurokratais senamiestyje, Tomo gatvėje, viešbutį ketinantys statyti verslininkai pagaliau gavo statybos leidimą. Šioje vietoje, kur dar visai neseniai archeologų kadaise išraustose ir pal...
-
Virš jūros – atominis debesis?
Tarp Klaipėdos ir Palangos sekmadienio popietę užfiksuotas įspūdingos formos debesis. Danguje pasirodė atominės bombos sprogimo metu susiformuojančio grybo formos debesis. ...
-
Klaipėdoje – Kalėdų eglutės įžiebimas: šventę stebėti galės visi
Lapkričio 30-ąją uostamiestyje sužibs šventinio stebuklo laukimo simbolis. Klaipėdiečiai ir miesto svečiai kviečiami į Teatro aikštę, kur vyks šventinis koncertas ir bus įžiebta pagrindinė uostamiesčio eglė bei atverta ledo ...
-
Siuntų patikra – tik kilus įtarimų
Vienas būdų į mūsų šalį atgabenti draudžiamus dalykus – atsisiųsti juos siuntiniais. Nors pareigūnai neretai randa tokių neteisėtų siuntinių, kiek jų pasiekia adresatus, atsakyti niekas negali. ...
-
Ko Lietuvos švietimo sistema galėtų pasimokyti iš tarptautinio bakalaureato programos?
Kodėl Lietuvoje verta mokytis pagal tarptautinę programą? Kokios jos stipriosios pusės lyginant su lietuviška nacionaline švietimo programa, kokias galimybes ji padidina? Į šiuos klausimus atsakė Lietuvoje apsilankę tarptautinio bak...
-
„Klaipėdos vanduo“ informuoja: naktį iš ketvirtadienio į penktadienį vyks vandentiekio darbai
„Klaipėdos vanduo“ informuoja, kad naktį iš lapkričio 28 d. į 29 d., t. y. iš ketvirtadienio į penktadienį, nuo 22 val. iki 6 val. bus vykdomi vandentiekio modernizavimo darbai. Dėl jų galimi laikini geriamojo vandens kokybės...