- Asta Aleksėjūnaitė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Girtų vairuotojų keliuose nesutramdo ne tik baudos, automobilių konfiskacijos, bet ir baudžiamoji atsakomybė. Buvęs Seimo narys, laidos apie eismą autorius Gintaras Vaičekauskas girtus vairuotojus siūlo tramdyti netradiciniais būdais.
Moterys geria kaip vyrai?
Pastarųjų dienų kriminalinių nusikaltimų suvestinės rodo, kad lietuviai kaip gėrė, taip ir geria.
Vairuotojų įžūlumas į šipulius taško policijos pareigūnų kantrybę.
„Dar prieš vienuoliktą ryto pučia beveik tris promiles? Na ir laikai atėjo. Ką visa tai byloja? Promilių skaičiai rodo, kad net didžiausios baudos vairuotojų neatgraso nuo gėrimo. Dabar jau ir moterys geria taip, kaip vyrai. Niekas nesikeičia. O į policijos suvestines įtraukiami tik tie atvejai, kurie susilaukia baudžiamosios atsakomybės. Kiek tokių atvejų, kai neviršijamas 1,51 prom. girtumas?“ – piktinosi buvęs parlamentaras G.Vaičekauskas.
Įstatymų leidėjai atsakomybę girtiems vairuotojams sugriežtino 2019 m.
Įsigaliojus naujoms Baudžiamojo kodekso pataisoms, baudos už vairavimą išgėrus buvo padidintos du su puse karto.
Dilema: G.Vaičekauskas, aršus kovotojas su pažeidėjais keliuose, ragina susimąstyti, kur ta riba tarp truputį apgirtusio ir girto? (Vytauto Liaudanskio nuotr.)
Baudos nesutramdė
Kaip šie atsakomybės griežtinimai paveikė vairuotojus?
Klaipėdos apskrities vyriausiojo policijos komisariato Kelių policijos tarnybos viršininkas Mindaugas Džermeika atsakymą mato statistikoje.
Per šiuos metus Klaipėdos apskrities keliuose sulaikyti 389 vairuotojai, kuriems buvo nustatytas lengvas girtumas.
Vairuotojai nematuoja girtumo stikliukais.
O tai yra nuo 0,41 iki 1,51 prom. girtumas. Dar 238 vairuotojams iškeltos baudžiamosios bylos, nes jiems nustatytas girtumas, viršijantis 1,51 prom.
Iš viso šiais metais sulaikyti 627 asmenys, kurie automobilius vairavo apsvaigę nuo alkoholio.
„Sugriežtinus vairuotojų atsakomybę, šie skaičiai daug nekito. Tačiau panašu, kad vairuotojų sąmoningumui atsakomybės griežtinimas daug įtakos neturėjo. Žmonės neskiria, kada gali grėsti administracinė, o kada – baudžiamoji atsakomybė. Vairuotojai nematuoja girtumo stikliukais. Jie vis tiek vairuoja, todėl nelabai ir rūpi, ar sulauks baudžiamosios atsakomybės, ar ne“, – pastebėjo M.Džermeika.
Mindaugas Džermeika / Vytauto Liaudanskio nuotr.
Kaip tramdyti erelius?
G.Vaičekauskas siūlo kitomis priemonėmis keisti žmonių sąmoningumą.
„Reikia ieškoti netradicinių būdų. Pavyzdžiui, Estijoje sugalvota netradiciškai kovoti su greičio viršijimu. Sustabdžius pažeidėją, kuris leistiną greitį viršijo nežymiai, jo niekas nebaudžia. Tokiems vairuotojams liepta stovėti kelkraštyje 45 minutes. Įsivaizduokime, kaip turėjo jaustis toks vairuotojas? Kaip vaikas, į kampą pastatytas. Ar jis norės tai pakartoti? Spėju, kad ne“, – pavyzdį pateikė G.Vaičekauskas.
Prieš kelerius metus jis kartu su kolegomis Seimo nariais registravo įstatymo pataisas, kuriomis būtų leistina didinti neblaivumo ribą iki 0,5 prom.
Tačiau, sulaukęs didelio valdančiosios daugumos pasipriešinimo, šiuos siūlymus tuometis politikas tyliai atsiėmė.
„Mano minties tą kartą niekas nenorėjo iki galo išgirsti. Juk valdančioji dauguma viską tik griežtino. Aš tuomet siūliau įvesti tokią tvarką: leistiną normą didinti iki 0,5 prom., tačiau jei žmogus įkliūtų policijai net ir neviršydamas šios ribos, jam metams arba dvejiems atsirastų atsakomybė neįkliūti neblaiviam. Žmogus turėtų įpareigojimą absoliučiai negerti, nes tuomet jo lauktų didžiausia bauda ir vairuotojo pažymėjimo praradimas“, – tikino G.Vaičekauskas.
G.Vaičekausko teigimu, Lietuva būtų devyniolikta šalis Europoje, kurioje galiotų 0,5 prom. riba.
„Taip, mes šiuo metu turime mažesnę ribą. Na, ir ką? Turime automobilių konfiskaciją, turime pilnus kalėjimus. Ar pažeidimų mažėja? Nemažėja. Vadinasi, reikia netradicinių priemonių. Esmė ta, kad dabar, net ir įpūtęs 0,4 prom., žmogus ir toliau gali važinėti truputėlį kvanktelėjęs. O kur ta riba tarp truputį apgirtusio ir girto? Negali taip būti, kad išgėręs bokalą žmogus ramiausiai važinėtų. Turi atsirasti atsakomybė. Prisiminkime balų sistemą. Žmogų, surinkusį šešis pažeidimų balus, kaustydavo baimė nusižengti. Ir tai veikė. Veikė taip gerai, kad ne tik girti nevažinėjome, bet ir mašiną pastatyti netinkamai bijodavome“, – kalbėjo G.Vaičekauskas.
Akcijos kaina – milijonas eurų
G.Vaičekauskas abejojo, ar iš tiesų veikia net ir policinės priemonės keliuose.
„Pastebėjau, kad įpučiančiųjų virš trijų promilių ėmė daugėti. Ką tai reiškia? Jie nieko nebijo. Nebijo, kad pagaus reido metu, nebijo baudų. O kai kuriais atvejais nulinės tolerancijos akcijos, kalbant apie greitį, valstybei kainuoja nežmoniškus pinigus. Pavyzdžiui, vieno buvusio policijos komisaro iniciatyva šalyje visą savaitę patruliai nieko neveikė, tik stabdė keliais kilometrais viršijančius greitį ir išrašinėjo įspėjimus. Ir kam to reikėjo? Kad milijoną eurų išleistų nuobaudų administravimui? Absurdas. Gal vis dėlto reikia paieškoti kitokių būdų?“ – klausė G.Vaičekauskas.
„Tokiam – tik kalėjimas“
Prieš savaitę Rimkuose įvykęs eismo įvykis gali būti pavyzdžiu, įrodančiu, kad baudos ir pažymėjimų atėmimas mažai keičia vairuotojų sąmonę.
Prieš septynias ryto Rimkuose automobilio „Ford Galaxy“ vairuotojas, gimęs 1993 m., vairavo automobilį neturėdamas teisės vairuoti, teisė vairuoti jam yra atimta.
Vyras nesuvaldė automobilio, nuvažiavo nuo kelio, atsitrenkė į kelio ženklą ir apsivertė. Vairuotojui nustatytas 2,06 prom. neblaivumas.
„Tokiam – tik kalėjimas“, – taip į įvykį reagavo G.Vaičekauskas.
Tačiau tokių veikėjų, panašu, kalėjimas neišauklės. G.Vaičekauskas prisiminė prieš kelerius metus tarp klaipėdiečių sklandžiusį gandą.
„Kai tik prasidėjo arešto skyrimai už vairavimą išgėrus, visi veržėsi paras atsėdėti Šilutės komisariate. Kodėl? Ten gerai maitino. Skaniai duoda valgyti, guli sau“, – juokėsi G.Vaičekauskas.
Kelių policijos tarnybos viršininkas M.Džermeika apie Rimkų įvykį taip pat turi savo nuomonę.
„Lietuvoje atėmus vairavimo teisę, žmogus toliau vairuoja. Tai ir yra didžiausia problema. Tokiam vairuotojui teisė atimama, bet pats dokumentas neatimamas. Vakarų šalyse dažniausiai ir pažymėjimas laikinai paimamas. Užsienietis ir taip supras, kad jam vairuoti negalima. O mūsų ereliai, jei teisės kišenėje, važiuoja ir bėdos nemato. Tokie vairuoja ir tikisi, kad neįklius“, – pastebėjo M.Džermeika.
Su promilėmis – į kamerą?
„Baudų didinimas problemos neišsprendė. Gal reikėtų papildomų prievartos priemonių? Kitose valstybėse nustačius neblaivų vairuotoją, jis iš karto vežamas į sulaikymo kamerą ir taip nušalinamas nuo vairavimo. Gal tai padėtų ir pakeistų situaciją? Vairuotojas iš ryto darbo vietos nepasiektų, o atsidurtų areštinėje, kad ir penkioms valandoms. Gal susivoktų pagaliau?“ – savo siūlymą teikė M.Džermeika.
Dėl G.Vaičekausko siūlymo didinti leistiną normą iki 0,5 prom. M.Džermeika abejoja.
„Mes juk privalome leisti vairuotojui pūsti antrą kartą. O dažniausiai šie matavimai būna mažesni. Vėl atsiranda problema. Vadinasi, leisime į kelius išvažiuoti dar girtesniems? Aš nemanau, kad tai pagerins situaciją. Bet reikia rasti kitų, papildomų poveikio priemonių. Jei mes kokią nors ponią, pagavę su 0,41 prom., nušalinome nuo vairavimo, tai tik tam, kad ji neužmuštų vaiko artimiausioje perėjoje“, – kalbėjo M.Džermeika.
Bausmė – rūšiuoti rūbus
Tačiau M.Džermeika pritaria G.Vaičekauskui, kad užkietėjusius pažeidėjus reikia auklėti netradiciniais būdais.
„Man kyla klausimas dėl estų pavyzdžio apie vairuotojus gėdos eilėje. Kas su jais stovėjo tas 45 minutes? Vadinasi, policija jokio kito darbo negali tuo metu daryti“, – priemonės efektyvumu suabejojo M.Džermeika.
Tačiau įvairių akcijų M.Džermeika matė ir kitose šalyse.
Didžiojoje Britanijoje policijos pareigūnai taip pat taikė auklėjimo būdą.
„Pažeidėjams buvo skiriamos nuobaudos viešaisiais darbais. Teko tokiems padirbėti dėvėtų rūbų tinklo „Humana“ sandėliuose. Nelabai kas norėjo lyginti, į maišus dėlioti dėvėtus drabužius. Žmonės ėmė jausti diskomfortą, emocinį nepasitenkinimą, ir tai labai gerai suveikė. Kažko panašaus ir mums reikėtų. Jei pats žmogus nežino, kur yra elgesio riba, valstybė turi jam tai parodyti. Žmogus privalo nedaryti pažeidimo ne tik dėl to, kad jis turi ar neturi pinigų ir gali susimokėti baudą. Jis turi jausti gėdą prieš visuomenę už savo elgesį“, – sakė M.Džermeika.
Leistinas alkoholio kiekis Europoje ir pasaulio šalyse
Airija – 0,8 prom.
Austrija – 0,5 prom.
Baltarusija – 0 prom.
Belgija – 0,5 prom.
Bulgarija – 0,5 prom.
Čekija – 0 prom.
Danija – 0,5 prom.
Estija – 0 prom.
Jungtinė Karalystė – 0,8 prom.
Latvija – 0,5 prom.
Lenkija – 0,2 prom.
Suomija – 0,5 prom.
Švedija – 0,2 prom.
Ukraina – 0 prom.
Vokietija – 0,5 prom.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Skelbiami priėmimo į Klaipėdos mokyklas rezultatai2
Ketvirtadienį būsimųjų pirmokų, penktokų, devintokų bei kitų klasių mokinių tėvai jau gali sužinoti priėmimo į Klaipėdos mokyklas rezultatus. Mokyklos priskirtos 4027 vaikams. ...
-
Klaipėdoje pradedamas antrasis hidraulinių bandymų etapas
Pirmojo etapo metu, gegužės 13 d., šilumos trasų bandymai buvo atlikti teritorijoje nuo Stadiono iki Danės gatvės. Darbai vyko sklandžiai, todėl šilumos karšto vandens ruošimui tiekimas atnaujintas jau kitos dienos ryte. Jano...
-
Liūdnos žinios norintiems patekti į Neringą: ragina rinktis vandens kelius6
Žadama, kad vasarą didelių eilių Smiltynės perkėloje neturėtų būti. Net keturių krantinių rekonstrukcija užtikrins efektyvesnį ir saugesnį perkėlimą per marias. Bet panašu, kad automobiliai visą vasarą strigs pačioje Kurši...
-
Dėl planinių darbų nedidelei daliai Klaipėdos gyventojų laikinai sutriks vandens tiekimas1
AB „Klaipėdos vanduo“ informuoja, jog šį šeštadienį – gegužės 18 d. – bus vykdomi planiniai vandentiekio tinklų modernizavimo darbai, todėl nuo 8.30 iki 17 val. laikinai sutriks vandens tiekimas nedidelėje T...
-
Uostamiestyje pradės tvarkyti jaunavedžiams svarbią aikštę23
Dar šiais metais planuojama atnaujinti aikštę prie Klaipėdos santuokų rūmų. Darbai bus atliekami pagal anksčiau atliktą techninį projektą – įrengiant parkavimo vietas, daugiau žaliųjų zonų ir sukuriant vientisą vaizdą su M. ...
-
Bronzinė mergaitė – be rankos: kas galėjo nutikti?10
Bronzinės Romualdo Kvinto skulptūros „Bučinys“ mergaitė liko be rankos. Kol kas nežinia, ar tai vandalizmo, ar netyčinis atvejis. Nepaisant to, viliamasi, kad ranką pritvirtinti pavyks, kadangi nukritusi ji nesutrupėjo, tad, panaudojus tink...
-
Sugrįš tradicinis Laivų paradas1
Klaipėdoje šį šeštadienį, gegužės 18-ąją, po metų pertraukos vyks tradicija tapęs 13-asis Laivų paradas. Nuo pat ryto Dangės upėje, o vėliau ir Kruizinių laivų terminale bei Kuršių mariose vyks ne tik įvairios var...
-
Atliekų kultūros egzamine klaipėdiečiai rinko maksimalius balus
Šiemet jau penktą kartą visoje šalyje vyko aplinkosauginis konkursas – Atliekų kultūros egzaminas, subūręs virš 16 000 Lietuvos gyventojų, gvildenusių ekologijos bei tvarumo klausimus. Bet kas galėjo prisijungti prie https:/...
-
„Meridianas“ išskleis Švyturių metams dedikuotas bures
Šiemet sukanka lygiai 10 metų, kai Klaipėdoje gyvuoja tradicija kiekvieną vasaros sezoną pasitikti šventiškai išskleidžiant uostamiesčio simbolio burlaivio „Meridianas“ bures. Šių metų burių pakėlimo cer...
-
Penki „Okinavos“ auklėtiniai iškovojo kelialapius į Europos čempionatą
Lietuvos jaunučių ir jaunimo čempionate susigrūmė net 22-iejų šalies kiokušin karatė klubų sportininkai. Jame čempiono titulus iškovoję kovotojai užsitikrino vietą dalyvauti Europos U16 ir U20 čempionate, vyksiančiame spalį ...