Infliacija uostininkus nuvarė į teismą

Didžiąją dalį teismo bylų Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcija turėjo su rangovais tiek iš Lietuvos ar Latvijos, tiek ir iš kitų valstybių.

Nesusitarė dėl kainos

Šiuo metu per teismus ritasi byla su uostų gilinimo srityje viena iš labiausiai Europoje žinomų kompanijų „Rohde Nielsen“ iš Danijos. Ši kompanija siekia iš Klaipėdos uosto prisiteisti per 596 tūkst. eurų.

Tai susiję su Klaipėdos uosto eksploatacinio valymo darbais, kurie vyko 2020–2022 m.

Dar 2020 m. birželį Klaipėdos valstybino jūrų uosto direkcija su „Rohde Nielsen“ buvo pasirašiusi sutartį, pagal kurią preliminariai numatė išvalyti ir išgabenti į jūrą 950 tūkst. kub. m grunto. Sutartyje buvo numatyta 2,06 eurų suma už kub. m, kai gruntas gabenamas į artimąją sąvartą jūroje ir 3,47 euro, kai gruntas transportuojamas į tolimąją sąvartą.

„Rohde Nielsen“ kompanija iki tol ne kartą buvo dirbusi Klaipėdos uoste, darbus atlikdavo nepriekaištingai.

Ginčas tarp Klaipėdos valstybino jūrų uosto direkcijos ir „Rohde Nielsen“ iš esmės kilo ne dėl to, kad „Rohde Nielsen“ neturėjo technikos ar buvo nepajėgi dirbti, o dėl infliacijos.

Kai Uosto direkcija 2022 m. paprašė valyti uostą, „Rohde Nielsen“, įvertinusi infliaciją ir kuro kainas, paprašė, kad 3,47 euro už kub. m paslaugos kaina, kai gruntas transportuojamas į tolimąją sąvartą, būtų pakeista į 4,30 eurų. Jos atstovų teigimu, sutarties pasirašymo dieną sąnaudos dėl degalų vienam kub. m iškasto grunto buvusios 0,33 euro, o 2022 m. jos jau pasiekusios 1,16 euro kub. m. Tai yra augo 3,5 karto.

Uosto direkcija vietoje „Rohde Nielsen“ paprašytos didinti kainos 23,92 proc. sutiko ją didinti 16,5 proc.

Teismas matė kompromisą

Klaipėdos apygardos teismas 2023 m. sausio 17 d. „Rohde Nielsen“ ieškinį Uosto direkcijai dėl 596 tūkst. eurų atmetė.

Remtasi nuostata, kad laivų degalų kainos pokyčiai galėjo būti pakeisti tik remiantis Lietuvos statistikos departamento skelbiamų statybos sąnaudų indeksais. Nors „Rohde Nielsen“ tikino, kad laivų kuro kainos augusios daugiau nei tris kartus, Statistikos indeksas konkrečiai kainos, kuri siejama su kuru, nenumatė. Jis apėmė bendrą statybinių darbų išlaidų kilimo indeksą.

Jis buvo toks, kokį sutikusi didinti kainą siūlė pritaikyti Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcija.

Laikęsis nuostatos, kad kuro kaina smarkiai išaugo po sutarties pasirašymo, Klaipėdos apygardos teismas konstatavo, kad „Rohde Nielsen“, pasirašydama sutartį, turėjusi vertinti galimą riziką.

Uosto direkcija siūliusi kainą nuo 2,06 eurų už kub. m, kai transportuojama į artimąją sąvartą, padidinti iki 2,53 euro, o į tolimąją sąvartą nuo 3,47 euro iki 4,27 euro ir ją taikyti ne visai sutarčiai, o tik baigiamiesiems jos darbams.

Pagal Uosto direkcijos siūlymą sutarties kaina nuo 4 mln. 49 tūkst. 586 eurų būtų padidėjusi iki 4 mln. 523 tūkst. 707 eurų be PVM. Pagal „Rohde Nielsen“ prašymą kaina turėjusi didėti iki 4 mln. 645 tūkst. 21 euro.

Klaipėdos apygardos teismas traktavo, kad tokiu būdu Uosto direkcija su rangovu ėjusi į kompromisą ir tuo pat metu laikėsi Statistikos numatyto išlaidų kilimo indekso.

Laikęsis nuostatos, kad kuro kaina smarkiai išaugo po sutarties pasirašymo, Klaipėdos apygardos teismas konstatavo, kad „Rohde Nielsen“, pasirašydama sutartį, turėjusi vertinti galimą riziką.

Skirtingi kuro skaičiavimai

Klaipėdos apygardos teismo 2023 m. sausio 17 d. sprendimas buvo palankus Klaipėdos valstybino jūrų uosto direkcijai. Toks jis išliko ir po 2023 m. birželio 1 d. priimtos Lietuvos apeliacinio teismo nutarties. Ji dar negalutinė, nes ši nutartis gali būti skundžiama Lietuvos vyriausiajam administraciniam teismui.

Lietuvos apeliacinis teismas laikėsi tos pačios nuostatos, kaip ir Klaipėdos apygardos teismas. Uosto direkcija pasielgusi teisingai, kai kainą pasiūlė didinti remdamasi Lietuvos statybos darbų statistikos indeksu.

Tuo tarpu „Rohde Nielsen“ neva rėmėsi vieninteliu rodikliu – laivų degalų kainos augimu. Uosto direkcija teisme įrodinėjo, kad degalų, tai yra naftos produktų, augimą 2022 m. lėmė įvairūs įvykiai pasaulyje, tarp jų ir Rusijos pradėtas karas prieš Ukrainą.

Uosto direkcija taip pat tikino, kad laivų kuro kaina nuo 2020 m. birželio, kai buvo pasirašyta sutartis, iki 2022 m. birželio augusi ne 3,5 karto, kaip tikino „Rohde Nielsen“, o tik 1,7 karto. Laivų kuro kaina Klaipėdos uoste per tą laiką kitusi nežymiai. 2020 m. laivų kuro kaina siekusi apie 600 eurų už t, o 2022 m. ji pakilusi iki 700 eurų už t. Vidutinė kaina siekusi 651 eurą už t. Iškelta prielaida, kad „Rohde Nielsen“ didesnių nuostolių dėl kuro kainos negalėjusi patirti.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių