- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Latvijos uostai per pastaruosius metus krovinių neteko dėl objektyvių priežasčių, o Klaipėdos uostas – dėl valdžioje esančių politikų grubių klaidų.
Ką tyliai kalba uostininkai
Nepaisant bendros krovinių krizės rytinės Baltijos jūros regione Klaipėdos uostas demonstruoja raumenis prieš Latvijos uostus.
Visi trys Latvijos uostai šiemet per 8 mėnesius krovė 21,38 mln. tonų krovinių, o Klaipėdos uostas vienas pats per tą patį laiką krovė 22,32 mln. tonų.
Jei ne Lietuvos Vyriausybės per pastarųjų ketverių metų kadenciją padarytos rimtos ekonominės klaidos, Klaipėdos uosto krova po 8 mėnesių galėjo siekti apie 35–37 mln. tonų.
Apie tai tyliai kalba ir patys uostininkai, tik nedrįsta viešumoje, mat Lietuvoje, anot vieno kunigo, daugiau kaip 80 proc. žmonių bijo pasakyti tiesą, ypač jei tai susiję su valdančiąja dauguma.
Tiesa yra tokia, kad Lietuva, tiksliau jos valdžia, savo noru atsisakė baltarusiškų krovinių tranzito per Klaipėdos uostą. Visas baltarusių tranzitas nukeliavo į Rusijos uostus. Baltarusija tapo visiškai priklausoma nuo Rusijos.
Ypač keista padėtis dėl kalio trąšų. Kol „Belaruskalij“ trąšos keliavo per Klaipėdos uostą, jos veikė kaip konkurencinis įrankis prieš Rusijos „Uralkalij“ trąšas.
Kai Lietuvos valdžia atsisakė „Belaruskalij“ trąšų tranzito per Klaipėdos uostą, jos pasuko į Rusiją, iš esmės susiliejo su „Uralkalij“ trąšų srautu, padidino trąšų kainą ir padėjo su Ukraina kariaujančiai agresorei Rusijai iš trąšų susikrauti papildomus milijardus ne rublių, o JAV dolerių.
Slūgo dominavę kroviniai
Ne viskas Klaipėdos uoste yra taip gražu, kaip gali atrodyti palyginus jo krautas tonas su Latvijos uostais.
Didžiausią krovinių dalį iš Latvijos uostų atėmė įvairūs ES sankcijų paketai, o iš Lietuvos – jos valdžios nenuovokumas.
Šiais metais, palyginti su 2023 m., Klaipėdos uostas teigiamą krovą išlaiko dėl jūrų keltais gabenamų transporto priemonių, statybinių medžiagų, geležies ir plieno gaminių, metalo laužo ir medienos krovos.
Prieš penkerius metus į šias krovinių grupes, išskyrus gabenimą jūrų keltais, niekas didesnio dėmesio nekreipdavo. Tuomet Klaipėdos uoste dominavo trąšos, konteineriai, skystieji naftos produktai.
Šiemet nieko iš tų dominavusių krovinių nėra, kaip sakoma, ant bangos. Netgi konteinerių skaičius, kuris bent pastaruosius dvejus metus Klaipėdos uoste rodydavo vieną rekordą po kito, ėmė slūgti.
Visai realu, kad gal dar šiais metais atoslūgio tendencija išryškės ir kalbant apie jūrų keltais gabenamus krovinius. Tokių požymių yra. Pastarąsias kelias savaites Centrinis Klaipėdos terminalas yra pustuštis. Gerokai sumažėjo per Klaipėdos uostą sunkvežimiais gabenamų krovinių srautas į Latviją, įskaitant ir Rygą.
Anksčiau nuostabą kėlė tai, kad per Klaipėdą į Rygą važiuoja palyginti daug sunkvežimių. Tuo stebėdavosi ir patys latviai, žinodami, kad pas juos yra gerokai daugiau jūrų uostų nei Lietuvoje.
Valdžia stokojo nuovokos
Didžiulė Latvijos jūrų uostų tragedija dėl krovinių yra todėl, kad jie per pastaruosius dvejus metus neteko beveik viso rusiško tranzito.
Dalį jo per savo uostus nukreipė patys rusai, tačiau daugumą krovinių iš Latvijos uostų atėmė įvairūs Europos Sąjungos sankcijų paketai.
Būtų buvę logiška, kad priėmusi panašius paketus ES būtų pasirūpinusi paribio su Rusija valstybių uostų ir geležinkelių ekonominiais reikalais. Tai aktualiausia Latvijos ir Estijos uostams.
Iš dalies tai aktualu ir Lietuvai, bet per ją sankcionuotų rusiškų prekių keliavo nedaug. Daugiau keliavo baltarusiškų prekių, kurios nebuvo sankcionuotos, bet Lietuvos valdžia savo noru atsisakė jų tranzito. Tai atrodo labiau nei keista, jei palygini, kad Rusijai užpuolus Ukrainą per šią šalį į Europą vamzdynu vis tiek keliauja rusiškos dujos.
O Lietuva su Baltarusija nekariauja, bet visas tranzito linijas nukirto. Ekonomistai svarstė, kad Lietuvos valdžioje pastaruosius ketverius metus nebuvo nuovokos. Kas trukdė Lietuvai pakelti Baltarusijos tranzito kainas, o papildomą antkainį perduoti nuo Rusijos agresijos kenčiančiai Ukrainai?
Būtingė aplenkė Ventspilį
Latvijos uostų fone Klaipėdos uostas atrodo lyg ir gerai. Juo labiau kad bendrą neigiamą šių metų Latvijos ir Lietuvos uostų krovą sugeria vien latviai.
Netgi Būtingės terminalas su tokiu pat teigiamu penkių procentų krovos augimu kaip ir Klaipėda prieš latvius atrodo gerai. Šiemet jis po 8 mėnesių su 6,37 mln. tonų krova pirmą kartą aplenkė antrą pagal dydį Latvijos Ventspilio uostą.
Šių metų 5,12 mln. tonų krova su 29 proc. kritimu daugiafunkciam Ventspilio uostui yra tragedija. O Būtingei, kuri turi vos vieną krovinį – „Orlen Lietuva“ gamyklos importuojamą naftą, tai yra didžiulė sėkmė.
Nuostabą kelia ir tai, kad Ventspilio uostas net 31 proc. kritimą patyrė jūrų keltais gabenamų krovinių srityje, kai, tarkim, tas pats Klaipėdos uostas džiaugiasi, jog jūrų keltų kroviniai šiemet jį gelbsti nuo galimo kritimo.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Gimtadienį švenčiantis V. Grubliauskas – apie vertybinį kursą gyvenimo „navigacijoje“4
Gruodžio 1-ąją buvęs ilgametis Klaipėdos meras, šiuo metu Seimo narys bei Ateities komiteto pirmininkas Vytautas Grubliauskas pasitinka 68-ąjį gimtadienį. Nors šios charizmatiškos asmenybės gyvenime netrūksta amerikietišk...
-
Žiemą uostamiestis pasitinka mažesne šildymo kaina nei pernai
Bendrovė „Klaipėdos energija“ skelbia gruodžio mėnesio centralizuotai tiekiamos šilumos kainą Klaipėdoje ir Gargžduose. Ji sieks 6,68 ct/kWh (be PVM) arba 7,28 ct/kWh (su 9 proc. PVM). Tai yra 4 procentais mažiau nei pernai gruodį, ...
-
Dovanos idėja, kuri džiugins ilgiau nei Kalėdos!
Artėjant šventiniam laikotarpiui, visi pradedame svarstyti, kaip nustebinti savo artimuosius ir suteikti jiems ne tik džiaugsmo, bet ir naudos. Šiais metais siūlome apsvarstyti ypatingą ir originalią idėją – Klaipėdos baseino dovan...
-
Klaipėdos baleto mokyklos misija
Klaipėdos baleto mokyklos įkūrėja Alina Velykienė, dar ne taip seniai aktyvi politikė, jau metus vadovauja mokyklai, taip tęsdama žinomos balerinos Beatos Molytės baleto mokyklos tradiciją uostamiestyje. Šį savaitgalį klaipėdiečiai turės ...
-
Klaipėdiečius baugino plojantis vyras
Policijos ir greitosios pagalbos pajėgos skubėjo į Debreceno gatvę, kur žmonėms nerimą kėlė neadekvačiai besielgiantis vyras. ...
-
Idėja uostamiestyje – visos dienos mokykla
Klaipėdos politikams bus teikiamas svarstyti visos dienos mokyklos projektas. Sumanymas iš esmės orientuotas į socialinės rizikos šeimų vaikus, kad jie turėtų lygias neformaliojo ugdymo galimybes ir saugią aplinką visą dieną. ...
-
Lietuvos jūrų muziejuje tarptautiniai ekspertai aptaria Baltijos jūros žinduolių būklę
Lietuvos jūrų muziejaus Baltijos jūros gyvūnų reabilitacijos centre tris dienas vyksta HELCOM Jūros žinduolių ekspertų grupės darbinis susitikimas. ...
-
Klaipėdoje – pokyčiai vienoje iš pagrindinių miesto eismo ašių
Klaipėdos savivaldybė planuoja pokyčius vienoje iš pagrindinių miesto eismo ašių – projektas apims ruožą nuo Smiltelės gatvės, tęsis Taikos prospektu, Herkaus Manto, Liepojos gatvėmis iki pat Vasaros estrados. ...
-
Vaikų rankose – tikra bėda
Daugiabučių namų kvartaluose arčiau mokyklų gyvenantys klaipėdiečiai nebeapsikenčia griaudinčios pirotechnikos. Policija ketina imtis griežtesnių priemonių tramdant tiek prekeivius pirotechnika, tiek ją naudojančius nepilnamečius. ...
-
Į Teatro aikštę atkeliavo Kalėdų pranašas – eglutė
Lietingą trečiadienio vidurdienį iš Jakų į uostamiestį atkeliavo Klaipėdos Kalėdų eglutė. Ji bus puošiama iki savaitgalio, o jau šeštadienį vyks žaliaskarės įžiebimo šventė. Šalia besisukančiu miesto &...