- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Praėjusiais metais buvusį suskystintųjų gamtinių dujų terminalų statybos bumą Baltijos jūros regione keičia vėjo jėgainių terminalų statybos.
Klaipėda konkuruos su Paldiskiu
Šiuo metu savo planus dėl vėjo jėgainių terminalų statybos uostuose yra pagarsinusios kelios Lenkijos kompanijos.
Daugiafunkcio terminalo statybos su vėjo jėgainių aptarnavimo infrastruktūra planus prieš kurį laiką pristatė Estijos Paldiskio uostas.
Tokio terminalo statybos planus rengia ir Klaipėdos uostas. Vėjo jėgainių surinkimo ir krovos infrastruktūrą planuojama įrengti buvusioje Tarptautinėje jūrų perkėloje. Šiuo metu toliau vyksta senosios jūrų perkėlos ardymo darbai.
Paraleliai yra rengiami vėjo jėgainių terminalo Klaipėdoje dokumentai. Vėjo jėgainių surinkimo ir krovos terminalą Klaipėdoje planuojama įrengti 21 ha teritorijoje prie 149, 150 ir 151 krantinių. Bendras krantinių ilgis po rekonstrukcijos siektų per 340 m. Prie jų būtų 10 m gylis su galimybe ateityje gilinti iki 16,5 m.
Perspektyva: būsimojo Estijos Paldiskio daugiafunkcio terminalo su vėjo jėgainių krovos infrastruktūra schema. KVJUD nuotr.
Iš dalies galima teigti, kad Klaipėdoje būtų statomas daugiafunkcis terminalas, kurį galima pritaikyti nė tik vėjo jėgainėms surinkti ir krauti. Šį terminalą Klaipėdos uoste planuojama įrengti iki 2026 m. Jis bent kol kas iš esmės prisitaiko prie tų terminų, kurie būtų numatyti dėl Lietuvos pakrantėje planuojamų statyti vėjo jėgainių parkų.
Kol kas yra kalbama apie du vėjo jėgainių parkus jūroje maždaug už 30–40 km nuo Būtingės–Palangos kranto linijos. Bendra jų galia siektų 1,4 gigavato.
Pastaruoju metu vis labiau kaista vėjo jėgainių statybos Baltijos jūroje rinka, ryškėja jos konkurencinės tendencijos.
Latviams estai įdomesni
Klaipėdos uosto vadovybė buvo užsiminusi, kad vėjo jėgainių terminalas buvusios Tarptautinės jūrų perkėlos teritorijoje galės aptarnauti ir kitų šalių vėjo jėgainių statybas jūroje. Labai panašu, kad tai gali neišsipildyti.
Visos aplinkinės šalys, išskyrus Latviją, turės savo vėjo jėgainių terminalus. Ar latviai, kai statys vėjo jėgaines jūroje, prašys, jog jų aptarnavimas vyktų iš Klaipėdos uosto? Tikimybė maža.
Latviai greičiausiai prašytų, kad būsimus jų vėjo jėgainių statybos parkus aptarnautų Estijos Paldiskio uosto daugiafunkcis terminalas. Bent jau tą deklaruoja Talino jungtinio jūrų uosto administracija, kuriai priklauso Paldiskio uostas.
Tam būtų kelios priežastys. Visi Latvijos vėjo jėgainių parkų statybos jūroje planai yra susiję su Rygos įlanka. Iš Paldiskio iki Rygos įlankos yra 2–3 kartus arčiau nei iš Klaipėdos.
Rygos įlankoje vėjo jėgainių parkus planuoja statyti ir Estija. Gali būti, kad ji, statydama parkus, kooperuotųsi su Latvija. Pastarieji keleri metai įrodė, kad latviai jūrinio verslo srityje lengviau suranda bendrą kalbą su estais nei su Lietuva.
Dar viena priežastis yra tai, kad daugiafunkcį terminalą Paldiskio uoste planuojama pastatyti maždaug vieneriais metais greičiau, nei tai numatė Klaipėda. Tai reiškia, kad Paldiskio uosto daugiafunkcis terminalas galės anksčiau nei Klaipėda pradėti vilioti klientus.
Šiomis dienomis Paldiskio uostas su Latvijos kompanija BMGS kaip tik pasirašė šio terminalo krantinių statybos sutartį.
Estai planuoja daugiafunkcį terminalą, skirtą ir vėjo jėgainėms krauti, įsirengti iki 2025 m. vasaros. Paldiskio terminalo statyba, kurios bendra vertė per 56 mln. eurų, gautų maždaug 20 mln. eurų paramą iš ES karinio mobilumo programos. Tai reiškia, kad terminalas iš dalies būtų skirtas ir karinėms reikmėms.
Planas: Klaipėdoje vėjo jėgainių surinkimo ir krovos terminalą planuojama įrengti buvusioje jūrų perkėloje. KVJUD nuotr.
Lenkai renkasi savo bazes
Galbūt Klaipėdos uostui pavyktų įsiterpti į milžinišką vėjo jėgainių statybų rinką Lenkijoje? Ši šalis planuoja didelę dalį savo pakrančių tiek Gdansko įlankoje, tiek Baltijos jūroje apstatyti vėjo jėgainių parkais.
Šiuo metu Lenkijos kompanijos, kurios su partneriais iš kitų šalių rengiasi statyti vėjo jėgainių parkus, jau ieško pakrantės vietų, kur būtų surenkamos vėjo jėgainės, kraunamos į specialius laivus ir gabenamos į jų statybos vietas.
Viena būsimųjų Lenkijos vėjo jėgainių parkų statytojų grupių jau susirado tokią vietą Danijoje. Kita grupė jau paskelbė, kad vėjo jėgainių parko surinkimo ir krovos terminalą statys Svinouisčio uoste.
Tris vėjo jėgainių parkus „Baltic I“, „Baltic II“ ir „Baltic III“, kurių bendra galia 3 gigavatai, planuojančios statyti kompanijos „Equinor“ ir „Polenergia“ aptarnavimo uostu skelbia pasirinksiančios Lebą. Numatyta, kad aptarnavimo bazė Leboje bus įrengta iki 2025 m. antros pusės. Leboje šiomis dienomis kaip tik atidarytas Lenkijos vėjo jėgainių statybos Baltijos jūroje informacinis centras.
Iš Lebos gali būti aptarnaujami ir Gdansko įlankoje planuojami statyti vėjo jėgainių parkai. Pačioje Lenkijoje yra didelė konkurencija dėl vėjo jėgainių aptarnavimo infrastruktūros statybos. Norą įsirengti vėjo jėgainių surinkimo ir aptarnavimo bazę yra pareiškusi ir Gdynės uosto administracija.
Yra didesnė tikimybė, kad lietuviai nesugebės įsisprausti į Lenkijos vėjo jėgainių statybos jūroje rinką, nes ji itin įdomi patiems lenkams. Yra ir kita tikimybė, kad lenkai mėgins užimti vėjo jėgainių statybos rinką ir Lietuvoje. Lenkijos kompanija „Polenergia“ neseniai viešai paskelbė, kad kartu su partneriais rengiasi dalyvauti Lietuvos vėjo energetikos parko statybos jūroje aukcione. „Polenergia“ ketinanti analizuoti ir kitas investavimo galimybes į Lietuvos energetikos rinką.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Kviečia kartu išlydėti „The Tall Ships Races“ burlaivius
Starto uostu pirmą kartą istorijoje tapusi Klaipėda, jau šiandien išlydės „The Tall Ships Races“ burlaivius. ...
-
Pirmadienį vairuotojų laukia košmaras – uždaroma Rimkų pervaža1
Nuo rytojaus, 9 val., remontui uždaroma Rimkų geležinkelio stoties pervaža. Dėl to galima drąsia prognozuoti, kad į uostamiestį vedančiuose keliuose nusidrieks automobilių spūstys. ...
-
Vietoj sporto komplekso Klaipėdoje už 20 mln. eurų iškils ledo arena10
Klaipėdoje vietoj sporto komplekso ruošiamasi statyti ledo areną. Skaičiuojama, kad jos statyba kainuos apie 20 mln. eurų. ...
-
Gelbėtojų darbo iššūkiai: merginų dėmesys, romantika ir patarimai poilsiautojams
Ilgamečio Palangos gelbėtojų vado Jono Pirožniko sūnus Kajus Pirožnikas seka tėčio pėdomis. Vos sulaukęs šešiolikos, jis įveikė fizinės ištvermės ir psichologinius testus, nuplaukė pusę kilometro į jūrą ir parplaukė atg...
-
Trečioji „The Tall Ships Races“ diena: laivų lankymas, koncertai ir pasirengimas lenktynių startui3
Klaipėda pradeda trečiąją „The Tall Ships Races“ dieną, kurioje – burlaivių lankymas, pažintys su įgulomis, „Saulės kliošo“ ir grupės „BA“ koncertai bei pasirengimas lenktynių startui. Birželio 30-...
-
Dangės krantinę nušvietė ypatingos žvaigždės
Klaipėdoje šį savaitgalį vyksta daugybė renginių. Savo turiniu ir kokybe Jūros šventei juos bus sunku aplenkti. Vienas unikalių, visą dieną sutraukiančių būrį žiūrovų, yra Tarptautinis nematerialaus kultūros paveldo festivalis &b...
-
Klaipėdoje pasieniečiai mini profesinę šventę1
Šeštadienį minima Pasieniečių diena. Daugiau kaip pusketvirto tūkstančio Valstybės sienos apsaugos tarnybos (VSAT) pareigūnų, tarnautojų ir darbuotojų birželio 29-ąją mini profesinę šventę. Pagrindiniai jos renginiai &scaron...
-
Klaipėdiečius džiugina istoriniai „The Tall Ships Races“ burlaiviai
Birželio 27-30 dienomis Klaipėdoje vieši istoriniai „The Tall Ships Races“ burlaiviai. ...
-
Uostamiestį sveikino „The Tall Ships Races“ burlaivių įgulos2
Antrąją „The Tall Ships Races“ dieną burlaivių įgulos aktyviai dalyvavo sportinėse rungtyse, varžėsi ir džiaugėsi ne tik puikiu oru, bet ir Baltijos pajūriu. Vakare 800 regatos dalyvių užliejo uostamiesčio centrines gatves. ...
-
Prie Girulių bibliotekos – netikėtumas: staiga atsirado du draudžiamieji kelio ženklai5
Girulių bibliotekininkai praėjusią savaitę sulaukė staigmenos. Prie įvažos į bibliotekos padalinio teritoriją staiga atsirado du draudžiamieji kelio ženklai. Darbuotojai su baime žvalgėsi per įstaigos langus – bene pamatys policininkus ar v...