- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Lietuva, kaip pirmininkaujanti Europos Sąjungai šalis, lapkričio pabaigoje turi pateikti pakoreguotą ES Tarybos pasiūlymą dėl naujų automobilių CO2 taršos reguliavimo po 2020 metų. Kuo mažesnė automobilio CO2 tarša, tuo mažiau kuro jis sunaudoja. Taigi nuo Lietuvos vedamo derybinio proceso priklausys, kiek efektyvūs bus nauji automobiliai ir kiek išleisime degalams ateinančiame dešimtmetyje.
Aplinkosaugos koalicija, atstovaujanti Lietuvos gamtosaugos srityje veikiančias NVO, drauge su susivienijimu Žali.lt, vakar Lietuvos prezidentavimo komandai pateikė poziciją, raginančią atstovauti ne kelis taršių automobilių gamintojus, bet Lietuvos ir visos Europos vartotojų interesus bei klimato kaitos politikos siekius.
Griežtesnis automobilių CO2 emisijų reguliavimas yra neabejotinai naudingas tiek vartotojams, tiek visų ES šalių energetiniam saugumui, tiek aplinkai, tiek verslui: mažėja vartotojų išlaidos transporto kurui, sutaupytos lėšos skatina vartojimą ir ekonomikos augimą kituose sektoriuose, mažėja Europos (tad ir Lietuvos) priklausomybė nuo iškastinio kuro importo, sudaromos sąlygos ilgalaikiam verslo planavimui ir saugioms investicijoms į automobilių efektyvumą didinančias inovacijas, stiprėja Europos gamintojų konkurencingumas pasaulinėje rinkoje ir prisidedama prie ilgalaikių ES klimato kaitos tikslų siekimo. Vieninteliai pralaimėtojai stiprinant CO2 emisijų reguliavimą – automobilių gamintojai, nenorintys investuoti į ekologiškesnį transportą ir naujas technologijas.
Lietuva lapkričio 5 d. neformaliose diskusijose pateikė preliminarų savo pasiūlymą. Jis nuvylė Lietuvos ir Europos NVO, nes pristato 2 didelius pakeitimus, praktiškai atitinka Vokietijos, atstovaujančios prabangių automobilių gamintojus, siekius ir drastiškai silpnina ankstesnį trialogo susitarimą. Aplinkosaugos koalicijos pozicijoje pažymima, kad toks mūsų šalies pasiūlymas neatitinka Europos Sąjungos keliamų ambicingų gamtosaugos tikslų ir prieštarauja vartotojų interesams.
Automobilių gamintojams CO2 taršos tikslai buvo pirmą kartą iškelti dar 2009 m., kai ES šalys sutarė, kad nuo 2015 m. parduodami nauji lengvieji automobiliai galės išmesti ne daugiau kaip 130 g CO2/ km. Tuo pat metu buvo nubrėžtos gairės, jog nuo 2020 m. nauji automobilių tarša turės mažėti iki 95 g CO2/km (kas atitinka apie 4 litrus kuro kilometrui).
Šių metų birželį ES šalys jau buvo pasiekusios neformalų susitarimą patvirtinti 95g CO2 /km tikslą 2020 metams, tačiau tam paskutinę minutę pasipriešino Vokietija (gindama prabangių automobilių gamintojų interesus) ir eilės politinių veiksmų dėka paskatino kitas valstybes pakeisti savo pozicijas. Spalį Europos Sąjungos aplinkos ministrų taryba nubalsavo nesilaikyti ankstesnio susitarimo ir ieškoti naujo kompromiso. Tą kompromisą turi pasiūlyti Lietuva iki šio mėnesio pabaigos.
Pateikti pasiūlymą, tenkinantį tiek Europos Parlamento, tiek Vokietijos, atstovaujančios prabangiųjų automobilių gamintojus, interesus nėra lengva. Europos Parlamentas, siekiantis ambicingų aplinkosauginių tikslų, nepatvirtins pasiūlymo, žymiai silpninančio automobilių reguliavimo nuostatas. Tuo tarpu Europos Sąjungos aplinkos ministrų tarybos sprendimui didelę įtaką turi Vokietija, o tiksliau – Vokietijos automobilių gamintojai, nenorintys mokėti papildomų mokesčių už CO2 išmetimą.
Tiek NVO, tiek visos Europos dėmesys šiuo metu sutelktas į Lietuvą. Tikimasi, kad ji sugebės pateikti subalansuotą pasiūlymą, tinkantį visoms suinteresuotoms šalims, ir kad vardan noro pasiekti narių sutarimą nenukentės visuomeninis interesas.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Eismo sąlygas naktį sunkins rūkas
Penktadienio naktį eismo sąlygas sunkins rūkas, įspėja Automobilių kelių direkcija. 16 val. duomenimis, dėl dulksnos ir silpno lietaus didžiojoje Lietuvos dalyje magistralinių, krašto ir rajoninių kelių dangos buvo šlapios. Klaipėdo...
-
Į ekonomiškiausio titulą pretenduoja ir dyzeliniai, ir hibridiniai automobiliai3
Jau trečią savaitę vykstančiame konkurse „Metų automobilis 2014” vis didesnio šalies gyventojų dėmesio susilaukia ne tik pretendentai į „Tautos automobilį 2014“. Pastaruoju metu, kai degalinėse paliekamos sumos sudaro ...
-
Keičiamas eismas Vakarinio aplinkkelio, Sidaronių ir Šešuolių gatvėse
Vilniaus miesto savivaldybė informuoja, kad nuo lapkričio 21 dienos keičiamas eismas Vakarinio aplinkkelio, Sidaronių, Šešuolių gatvėse. Iš Sidaronių g. ir Viršuliškių skg. išvažiavimai bus galimi deši...
-
Šiemet vilkikų sukeltiems eismo įvykiams atlyginti BTA jau skyrė 23 mln. litų
Ne gyvybės draudimo bendrovės BTA duomenimis, per 2013 m. 10 mėnesių vilkikų patiriamoms žaloms atlyginti bendrovė skyrė daugiau kaip 23 milijonus litų. O tai yra 5 procentais daugiau nei pernai tuo pačiu laikotarpiu. Vilkikų eismo įvyk...
-
Rytoj 10 Vilniaus autobusų ir troleibusų stotelių savanoriai dalins gerves ir tulpes4
VŠĮ „Savanorių centras“ rytoj Vilniuje rengs akciją „Labas rytas, Vilniau!“, kurios metu 40 savanorių dešimtyje Vilniaus autobusų ir troleibusų stotelių išdalins 3000 gervių ir tulpių. Pasak centro vadov...
-
Rekonstruos dar vieną transeuropinio tinklo kelio E77 ruožą
"Avesko kelių" įmonių grupei priklausanti kelių tiesimo ir tiltų statybos įmonė "Šiaulių plentas" už 32,867 mln. litų rekonstruos transeuropinį kelią Ryga-Kaliningradas. Automobilių kelių direkcija pranešė, jog...
-
Naktį eismo sąlygas sunkins rūkas
Trečiadienio naktį eismo sąlygas sunkins rūkas, perspėja Automobilių kelių direkcija. Be to, vietomis gali palyti, temperatūra kai kur nukris iki 0 laipsnių. 16 val. duomenimis, antradienį Telšių apskrityje bei Akmenės rajone magistralini...
-
Ar Kauno autobusuose ir troleibusuose – saugu?8
Statistika teigia, kad nusikalstamų veikų viešajame transporte mažėja. Vis dėlto visuomenę vis dar sukrečia ciniški chuliganizmo, vagysčių atvejai, o kartais net kraujo dėmės troleibuso salone. ...
-
Kelių direkcijos vadovas: pavasarį penktadalis kelių gali būti nepravažiuojami
Lietuvos automobilių kelių direkcijos vadovas perspėjo, kad trūkstant finansavimo keliams, kitą pavasarį penktadalis šalies kelių gali tapti nepravažiuojami. Skirmanto Skrinsko teigimu, po 2009 metų ekonominės krizės metinis kelių finansavi...
-
Vakarinio aplinkkelio II etapas užbaigtas, projekto vertė – 211 mln. Lt
Vilniuje Vakarinio aplinkkelio II etapo statybos darbus, pradėtus prieš kiek daugiau nei dvejus metus, rangovams pavyko pabaigti šešiais mėnesiais anksčiau. Automobiliams nuo šiandien jau atverta šešių eismo ...