Draugystė su Rusija ima dvokti ir Indijai?

Dėl Kremliaus pradėto karo Ukrainoje įvestų Vakarų sankcijų Rusijai pagrindine rusiškos naftos importuotoja tapusi Indija sumažino jos pirkimus ir pasiryžusi ją visiškai pakeisti žaliava iš Saudo Arabijos. Ekspertai šiuos ketinimus sieja ne su Naujojo Delio vertybiniais prioritetais, bet su išskaičiavimu.

Sutaupė milijardus dolerių

Naujasis Delis ir Maskva santykius užmezgė dar Šaltojo karo laikais ir Rusija vis dar yra didžiausia ginklų gyventojų skaičiumi gausiausiai pasaulio šaliai tiekėja.

Indija vengia aiškiai pasmerkti Rusijos invaziją Ukrainoje, nors ir mėgina stiprinti saugumo ryšius su JAV. Užuot pasekusi Vakarų pavyzdžiu, šalis prisiminė savo ilgametę partnerystę su Rusija, kad apsirūpintų pigia energija, padėsiančia jai augti nedidinant savo finansinio deficito.

Indija yra trečia pagal dydį naftos importuotoja ir vartotoja pasaulyje, importuojanti bemaž 80 proc. viso šalies poreikiams patenkinti reikalingo naftos kiekio. Pagal perkamos naftos apimtį Indija Rusijos klientų sąraše atsidūrė antroje vietoje po Kinijos, o šalies pareigūnai atvirai kalbėjo apie savo sprendimą nacionalinį interesą iškelti virš Maskvai taikomų tarptautinių sankcijų.

Beveik per dvejus metus nuo invazijos Ukrainoje pradžios Indija iš Rusijos nupirko šimtus milijonų barelių nupigintos žalios naftos, taip sutaupydama milijardus dolerių ir papildydama Maskvos karo biudžetą.

Vieno Indijos valdančiajai partijai atstovaujančio parlamentaro paskelbtais duomenimis, per pirmuosius dešimt Rusijos karo Ukrainoje mėnesių Indija, žalią naftą iš Rusijos pirkdama gerokai mažesne kaina, sutaupė 3,6 mlrd. JAV dolerių.

Ažiotažas slūgsta

Iš Rusijos į Indiją importuojamos naftos kiekis piką pasiekė 2023 m. birželį, kai per dieną buvo nuperkama beveik 2 mln. barelių, tačiau nuo to laiko importo apimtis nuolat mažėjo.

Pagal perkamos naftos apimtį Indija Rusijos klientų sąraše atsidūrė antroje vietoje po Kinijos, o šalies pareigūnai atvirai kalbėjo apie savo sprendimą nacionalinį interesą iškelti virš Maskvai taikomų tarptautinių sankcijų.

Tačiau, sumažėjus OPEC+ gamybos apimčiai ir išaugus paklausai iš Kinijos, rusiška žalia nafta pabrango ir tapo mažiau patraukli pirkėjams Indijoje. Bendrovės „Bloomberg“ atliktos analizės ir vyriausybės duomenimis, lapkritį Indijos naftos perdirbimo bendrovės už žalios rusiškos naftos barelį vidutiniškai mokėjo po 85,90 JAV dolerio – kiek daugiau nei Irako siūloma 85,70 JAV dolerio kaina ir maždaug 25 JAV doleriais brangiau nei Didžiojo septyneto nustatyta kainos riba.

Gruodį Indijos naftos perdirbimo įmonės kasdien nupirkdavo po 1,45 mln. barelių rusiškos naftos – pasaulinės prekybos energijos ištekliais duomenų platformos „Kpler“ teigimu, tai mažiausiais kiekis nuo praėjusių metų sausio ir maždaug 16 proc. mažiau nei lapkritį.

Sivaram V. / „Reuters“ / „Scanpix“ nuotr.

Pasikeitė adresatas

„Indijos ir Kinijos sąveika“ buvo pagrindinis šį pokytį lėmęs veiksnys, naujienų agentūrai AFP paaiškino platformos „Kpler“ vyriausiasis žalios naftos analitikas Viktoras Katona, „kadangi dabar abi šalys varžosi dėl tų pačių barelių“.

Be to, rusiškos lengvosios, mažai sieros turinčios naftos rūšies „Sokol“ importą į Indiją lydi problemos dėl atsiskaitymų. Naujasis Delis ir kiti rusiškos naftos pirkėjai už naftą nenori atsiskaityti JAV doleriais, kadangi taip jiems gali būti pritaikyta papildomų sankcijų.

Gruodį Indijos naftos korporacija sutiko iš Rusijai priklausančios Sachalino salos Ramiajame vandenyne pirkti „Sokol“ rūšies naftos ir už ją atsiskaityti JAE dirhamais. Tačiau sandoris neįvyko, kadangi naftos tiekėjas Rusijoje nesugebėjo JAE atidaryti banko sąskaitos, į kurią būtų pervedamos lėšos minėta valiuta. Prekybos energijos ištekliais platformos „Vortexa“ duomenimis, siunta pakeliui pakeitė kursą ir pasuko į naftos perdirbimo įmonę Kinijoje.

Kinija toliau yra didžiausia rusiškos naftos pirkėja, o platformos „Kpler“ stebėjimo duomenys rodo, kad per pastaruosius du mėnesius kursą pakeitė arba staiga sustojo dešimt naftos „Sokol“ krovinį į Indiją gabenusių tanklaivių.

Dairosi į arabų kraštus

Agentūros „Reuters“ šaltinių teigimu, Indijos didžiausios naftos perdirbimo gamyklos – „Bharat Petroleum“ ir „Indian Oil“ – svarsto galimybę iš „Saudi Aramco“ įsigyti po 1 mln. barelių žaliavos, o „Indian Oil“ – dar ir iš Vakarų Afrikos.

Be to, Saudo Arabija savo naftos kainas šį mėnesį sumažino iki žemiausio per 27 mėnesius lygio, o didžiausia Indijos naftos perdirbėja susidomėjo papildomo užsakymo galimybėmis.

Pragmatika, ne politika

Sumažėjusias Naujojo Delio importo apimtį turėtų teigiamai įvertinti kai kurie Europos politikai, nerimavę, kad Indijos naftos perdirbimo gamyklose iš rusiškos naftos gaminami Europos rinkai skirti degalai, taip iš esmės apeinant ES sankcijas.

Valstybės pareigūnų teigimu, toks pokytis yra ne politinis, o grynai pragmatinis ir susijęs su kaina. „Jei mums nesiūlo nuolaidų, kodėl turime iš jų pirkti“, – praėjusią savaitę kalbėdamas su žurnalistais sakė Indijos naftos ministras Hardeepas Singhas Puri.

„Indijos valdžia teturi vienintelį reikalavimą – kad Indijos vartotojai gautų energiją už mažiausią kainą ir be jokių sutrikimų“, – pridūrė jis.

Valstybės pareigūnų teigimu, toks pokytis yra ne politinis, o grynai pragmatinis ir susijęs su kaina.

Ministras teigė, kad importo apimtis sumažėjo ne dėl atsiskaitymo sunkumų, sakydamas, jog „viskas priklauso tik nuo kainos, už kurią mūsų perdirbimo bendrovės sutiks ją pirkti“.

Naujos perspektyvos

Nuo Rusijos Indija tolsta ir kitoje srityje – ginklų importo klausimu. JAV taip pat siekia stiprinti ryšius Indostano ir Ramiojo vandenyno regione, tikėdamosi sulaikyti Kinijos augimą ir susilpninti Rusijos įtaką.

Stokholmo tarptautinio taikos tyrimų instituto duomenimis, per pastaruosius du dešimtmečius Rusija tiekė 65 proc. ginklų, kurių Indija įsigijo daugiau kaip už 60 mlrd. dolerių. Viešai skelbiama, kad Indijos kariuomenė turi Rusijos lėktuvų „Su-30MKI“, sraigtasparnių „Mi-17“, SAM sistemų „S-400“ ir tankų „T-90“.

Tačiau karas Ukrainoje paspartino Naujojo Delio siekį diversifikuoti savo ginklų bazę, stiprinti vidaus gamybą. Be to, pernai Indija ir JAV pasirašė susitarimą dėl gynybos, konkrečiai dėl bendros naikintuvų variklių gamybos.

Kita vertus, kaip pastebi „Reuters“, panašiai kaip ir naftos atveju, Indijai pasitraukus iš artimiausio Rusijos prekybos partnerio klubo, Maskva suartės su Pekinu.

Indija ir Prancūzija susitarė bendrai gaminti karinę techniką, įskaitant sraigtasparnius ir povandeninius laivus, Indijos ginkluotosioms pajėgoms ir draugiškoms šalims. Susitarimas pasiektas per Prancūzijos prezidento Emmanuelio Macrono vizitą Indijoje. Pažymima, kad šalys susitarė plėsti dvišalius ryšius gynybos gamybos, branduolinės energijos, kosmoso tyrimų ir dirbtinio intelekto naudojimo viešosioms paslaugoms srityse.

Be to, „Tata Group“ ir „Airbus“ pasirašė susitarimą dėl bendros civilinių sraigtasparnių gamybos. Prancūzijos reaktyvinių variklių gamintoja „CFM International“ taip pat paskelbė apie susitarimą su Indijos bendrove „Akasa Air“ pirkti daugiau kaip 300 „LEAP-1B“ variklių, kurie bus sumontuoti 150 „Boeing“ orlaivių.

Indija ir Prancūzija susitarė intensyvinti bendradarbiavimą pietvakarių Indijos vandenyne.

AFP nuotr.


Šešėlinis Rusijos laivynas

Jungtinės Karalystės įstatymų leidėjų priežiūros komitetas trečiadienį įspėjo, kad randama vis daugiau įrodymų, kad Rusija, naudodamasi vadinamaisiais šešėliniais tanklaivių laivynais, apeina Vakarų nustatytą naftos kainų apribojimą.

Teigdamas, kad Londonas ir jo sąjungininkės turi toliau taikyti sankcijas ir teikti karinę paramą Ukrainai tiek, kiek reikės, nerenkamų Lordų Rūmų komitetas paragino jas imtis ryžtingų veiksmų šiuo klausimu.

Kiek daugiau nei prieš metus Didžiojo septyneto (G7) šalys, ES ir Australija nustatė precedento neturintį kainos apribojimą Rusijos naftai, tikėdamosi atimti iš prezidento Vladimiro Putino labai reikalingas pajamas, kartu užtikrinant, kad Rusija toliau tiektų naftą pasaulinei rinkai.

Iš pradžių sėkmingai taikyta 60 JAV dolerių (55,47 euro) už barelį rusiškos naftos kainos viršutinė riba prarado savo poveikį, kai Maskva rado naujų pirkėjų ir naujų tanklaivių eksportuojamai naftai pristatyti.

Naujausi vertinimai rodo, kad Maskva sumažino savo priklausomybę nuo Vakarų laivybos paslaugų ir išvengė apribojimų sukurdama vadinamuosius šešėlinius tanklaivių laivynus, pirkdama senus laivus ir siūlydama savo draudimo paslaugas.

„Esame susirūpinę atsirandant vis daugiau įrodymų, kad Rusijai pavyko apeiti sankcijas, be kita ko, per trečiąsias valstybes ir neapdraustus šešėlinius tanklaivių laivynus“, – sakoma naujoje Lordų Rūmų Europos reikalų komiteto ataskaitoje, kurioje Londonas ir sąjungininkės raginamos imtis ryžtingų veiksmų.

ES, G7 valstybėse narėse ir Australijoje įsikūrusioms įmonėms uždrausta teikti paslaugas, leidžiančias transportuoti naftą jūra, pavyzdžiui, ją apdrausti, jei jos jos kaina viršija nustatytą viršutinę ribą.

Tačiau Kyjivo ekonomikos mokykla (KSE) atkreipė dėmesį į tai, kokiu mastu Rusija dabar gali apeiti šį mechanizmą.

Gruodį parengtoje, sausį paskelbtoje ataskaitoje „Rusijos naftos sekimas“ apskaičiuota, kad „2023-iųjų lapkritį iš Rusijos uostų išplaukė 179 pakrauti Rusijos šešėlinio laivyno tanklaiviai“. Apie 70 proc. šių laivų buvo pastatyti daugiau nei prieš penkiolika metų.

KSE duomenimis, 2023 m. spalį šešėlinis laivynas eksportavo apie 2,3 mln. barelių naftos žaliavos ir 0,8 mln. barelių naftos produktų per dieną.

Šaltinis: AFP-BNS


Šiame straipsnyje: Indijadraugystė su Rusijakaras Ukrainojesankcijosnaftos importasNaujasis Delis

NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių