- Gabrielė Grigošaitytė / lnk.lt
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Lietuvos kelių būklei – prastas šešetas. Tokį pažymį rašo Valstybės kontrolė po atlikto audito valstybinės reikšmės kelius valdančioje įmonėje „Via Lietuva“.
„Vienas dirba, trise prie kastuvo šneka“, – spalio 11 dieną teigė pašnekovas.
Vaizdingais posakiais gyventojai jau kurį laiką šneka apie magistralės tiesimą iki Lenkijos. Darbai įgriso, o ir sutvarkytose atkarpose vyrauja chaosas.
„Kodėl nežiūri į Vakarus, pavyzdžiui, Vokietijoje tokių nesąmonių kaip čia nėra. Pridarė žiedų, nesąmonių, čia ant Kauno daug kas pasiklysta“, – šnekėjo kitas pašnekovas.
Magistralei iki Lenkijos kantrybės reikės iki kitų metų. Dar nenutiesti 12 kilometrų, o tada „Via Balticos“ darbai persikels ties Latvija dar bent šešeriems metams.
„Žemės paėmimas, projektavimas, planų parengimas – trys geri metai, tikimės, kad ranga galėtų prasidėti 2028 metais“, – kalbėjo susisiekimo viceministras Julius Skačkauskas.
LNK stop kadras.
Užsitempė ne tik jungtys su kaimynais. Iš 21 tūkst. kilometrų kelių daugiau nei trečdalis – nesutvarkyti ir darbai jau vėluoja nuo pusmečio iki trejų metų. Taip konstatuoja Valstybės kontrolė po atlikto audito.
„Matematiškai skaičiuojant 36 proc. kelių yra prastos būklės, apvertus iš kitos pusės – prastas šešetas galėtų būti“, – nurodė valstybės kontrolierius Mindaugas Macijauskas.
Prastą pažymį auditoriai rašo valstybinės reikšmės kelius valdančiai įmonei „Via Lietuva“, o ši teisinasi, kad kalta ne ji, o samdomi kelininkai.
„Tie vėlavimai dažniausiai buvo nustatomi dėl rangovų vėlavimų atlikti darbus, dėl defektų taisymo ir dėl atsiradusio poreikio papildomiems darbams“, – teigė „Via Lietuvos“ atstovė Jolita Orentaitė.
Apverktinos būklės keliuose žmonės, vykdami į darbus, gydymo įstaigas, mokyklas, praranda laiką, mažina greitį ir gadina savo automobilius.
„Kiekvienais metais kelių būklė tik blogėja, negerėja. Jeigu laiku neinvestuoji į kelių būklės priežiūrą, po keleto metų tai pačiai kelio atkarpai turėsi skirti 30–40 proc. daugiau lėšų“, – pabrėžė Seimo narys (DS-VL) Algirdas Butkevičius.
D. Labučio/ELTA nuotr.
Valstybės kontrolę apstulbino ir finansavimas. Keliams tvarkyti iš valstybės biudžeto kasmet skiriami šimtai milijonų. Kaip lėšos panaudojamos, auditoriai taip ir nesuprato.
„Pasigedome skaidrumo, kokiais kriterijais vadovaujantis priimami sprendimai asfaltuoti, taisyti vienokią ar kitokią kelio atkarpą“, – kalbėjo M. Macijauskas.
„Via Lietuvos“ pagrindinė akcininkė – Susisiekimo ministerija – aiškina, kad šios problemos jau praeityje. Pernai kelius valdanti įmonė iš valstybės pertvarkyta į akcinę bendrovę.
„Visos reformos padarytos, pirkimai vyksta laiku, konkurencija padidėjusi, daugeliu atvejų nuperkamos paslaugos pigiau“, – aiškino susisiekimo viceministras Julius Skačkauskas.
D. Labučio/ELTA nuotr.
Pateikiamas ir pavyzdys. Anksčiau kelių tvarkymo įmonių ieškodavo pavasarį, šiemet tą padarė dar žiemą.
„Tai reiškia, visi didieji darbai keliuose gali prasidėti pavasarį, kai prasideda darbų keliuose sezonas, o ne nusitempti į vasarą, rudenį“, – sakė „Via Lietuvos“ atstovė.
Tačiau pertvarka turėjo leisti lengviau pritraukti viešų pinigų keliams remontuoti. Valstybės kontrolė pažymi, kad įmonė jau trejus metus vėluoja surinkti papildomų pajamų iš elektroninės kelių rinkliavos sistemos, įsteigti infrastruktūros plėtros fondą.
„Šiuo metu pagal paskaičiavimus įdiegtos finansavimo priemonės galėtų per metus atnešti apie 90 milijonų eurų“, – tvirtino M. Macijauskas.
O ir ateinantys metai keliams nežada nieko gero. Auditoriai skaičiuoja, kad realus poreikis bus 3–4 kartus didesnis nei planuojama skirti pinigų.
LNK stop kadras.
„Reikia palaikymo Finansų ministerijos, Vyriausybės, tas palaikymas buvo ne visą laiką“, – kalbėjo susisiekimo viceministras.
„Ar galime mes daugiau pasiskolinti ir padidinti, šiai dienai tik galima pasakyti, jeigu surasime galimybę mažinti biudžeto išlaidas“, – aiškino A. Butkevičius.
Visas LNK reportažas – vaizdo įraše:
Viceministrui belieka apgailestauti, kad susisiekimas tik blogės.
„Turime, berods, 110 tiltų, kurių būklė bloga arba labai bloga, jie gali būti uždaromi, ribojamas eismas“, – pabrėžė susisiekimo viceministras.
Kelių finansavimas kitąmet smunka dėl mažesnio laikinojo bankų solidarumo įnašo.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Siūlo išeitį ilgalaikiam nedarbui: trūksta bendruomenės poreikius atliepiančių veiklų2
Šią savaitę Trišalei tarybai buvo pristatytos Vakarų šalių patirtis įgyvendinant kovai su nedarbu skirtas darbo garantijos programas. Pasak Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (SADM) atstovės Ingos Liubertės, darbo garantijos...
-
Tarnyba: didelė dalis vyresnių žmonių susiduria su sunkumais naudojantis skaitmeninėmis paslaugomis1
Skaitmeninės paslaugos sunkiai prieinamos didelei daliai vyresnio amžiaus žmonių. Neretai šie asmenys, neužtikrinus alternatyvų paslaugoms internetu, lieka socialinio gyvenimo paraštėse, konstatavo skaitmeninės atskirties tyrimą atlikusi...
-
Situacija Lietuvoje – tragiška: brangsta mėgiamas tautiečių produktas52
Pieno produktai vis labiau brangsta ir viskas dėl Europoje nykstančių mažųjų ūkių. Mažėjant pieno pasiūlai, didėja jo paklausa, o kartu auga ir pieno produktų kainos. Pirkėjai baiminasi, kad jeigu pienas brangs ir toliau, teks jo atsisakyti. ...
-
Panaikinus „Foxpay“ licenciją VPT siūlo įsivertinti atsiskaitymo būdų alternatyvas
Lietuvos bankui (LB) penktadienį panaikinus finansinių technologijų bendrovės „Foxpay“ licenciją Viešųjų pirkimų tarnyba (VPT) pirkimų vykdytojams siūlo įsivertinti kitų atsiskaitymo būdų alternatyvų pasiūlymą klientams. ...
-
I. Trinkūnaitė Lietuvos banko sprendimą panaikinti „Foxpay“ licenciją vadina susidorojimu6
Lietuvos banko (LB) sprendimą už šiurkščius ir nuolatinius pažeidimus panaikinti finansinių technologijų bendrovės „Foxpay“ licenciją, jos vadovė Ieva Trinkūnaitė vadina susidorojimu bei siekiu pagrįsti kuo griežtesnę ba...
-
Alytuje atidaryta nauja „Kauno grūdų“ gamykla2
Žemės ūkio ir maisto gamybos grupės „Akola group“ valdoma bendrovė „Kauno grūdai“ Alytuje atvėrė dar vieną gamyklą. ...
-
S. Krėpšta: panaikinus „Foxpay“ licenciją, bendrovės klientai neturėtų pajusti nepatogumų
Lietuvos banko (LB) valdybos narys Simonas Krėpšta tvirtina, kad nutraukus mokėjimo bendrovės „Foxpay“ licenciją, klientai nepatogumų nepajus. ...
-
Baltijos šalių ministrai ragina suvienodinti tiesiogines žemės ūkio išmokas1
Lietuvoje vykusiame susitikime Baltijos šalių žemės ūkio ministrai paragino visas Europos Sąjungos valstybes nares suvienodinti tiesiogines išmokas žemės ūkiui. ...
-
Nuo gruodžio baisogališkiai traukiniais į Vilnių keliaus be persėdimų2
Nuo gruodžio vidurio, savaitgaliais, į šalies sostinę nuvykti norintys Baisogalos gyventojai tą galės padaryti keliaujant vienu traukiniu. ...
-
BFK vadovas: vienkartinių pensijų fondų išmokų nereikia apmokestinti
Naujasis Seimo Biudžeto ir finansų komiteto (BFK) pirmininkas mano, kad ir toliau nereikėtų apmokestinti vienkartinės išmokos iš antros pakopos pensijų fondų. Tačiau socialdemokratas Algirdas Sysas mano, jog valstybės įmokėta dalis ar ...