- Sniegė Balčiūnaitė, Valdas Pryšmantas, BNS
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Kelių transporto kodekso pataisos, kuriomis siekiama pertvarkyti tolimojo susisiekimo autobusais rinką, Seimas priims kovą, teigia Ekonomikos komiteto pirmininkas konservatorius Kazys Starkevičius. Tai reiškia, kad kelionės tarpmiestiniais maršrutais nuo balandžio nesustos, o vežėjams nuo liepos galios naujos taisyklės. Rinkos senbuviams prie jų prisitaikyti numatytas pusantrų metų pereinamasis laikotarpis.
Lietuvos keleivių vežimo asociacijos vadovas Gintaras Nakutis teigė, kad galutinis projekto variantas yra geras.
„Suradome sprendimus, kurie tenkina ir mus, ir, svarbiausia, keleivius. Keleiviai nieko nepajus, viskas bus gerai“, – komiteto posėdyje trečiadienį teigė jis.
„Priimtas (projektas komitete – BNS) bendru sutarimu, tai greitai priimsime ir posėdžių salėje ir kovo mėnesį turėsime naują Kodeksą“, – trečiadienį projektą apsvarsčius ir jam pritarus komitete teigė K. Starkevičius.
Komitetas Kelių transporto kodekso pakeitimams pritarė be balsavimo, bendru sutarimu.
Posėdyje galutinai suderintos vežėjų, Susisiekimo ministerijos, komiteto ir kitų institucijų pozicijos dėl paslaugų tęstinumo garantijų, naujų vežėjų patikros, reikalavimų transportui, pereinamojo laikotarpio, skirto suvienodinti reikalavimus, autobusų ir traukinių tvarkaraščių derinimo, autobusų stočių, taip pat radus kompromisą dėl kitų sąlygų – iš viso 15 punktų.
Dabar neliko jokių kliūčių pataisoms priimti Seime, sako K. Starkevičius.
„Galima tikrai greitai, artimiausioje sesijoje priimti be jokių trukdymų, kad vyktų vežimas, kaip ir numato šis įstatymas“, – po pritarimo pataisoms sakė K. Starkevičius.
Kodekso pataisos Seimui pateiktos pernai lapkritį.
Jų svarstymui užtrukus, keleivių vežimą tarpmiestiniais maršrutais organizuojanti Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA) ir vežėjai baiminosi, kad dėl reformos nuo balandžio gali sutrikti kelionės autobusais.
Reformos prireikė Konkurencijos tarybai paskelbus, kad šiame versle trūksta konkurencijos.
Įpareigota teismo LTSA pernai gruodį paskelbė naują vežėjų konkursą, tačiau teismas vežėjų prašymu jį laikinai sustabdė.
LTSA duomenimis, praėjusių metų pabaigoje Lietuvoje buvo 260 tolimojo susisiekimo maršrutų, kuriuos aptarnavo 35 įmonės, su kuriomis kas penkerius metus būdavo pratęsiamos sutartys. Dabartinės administracijos ir bendrovių sutartys dėl maršrutų aptarnavimo baigiasi kovo pabaigoje.
Manoma, kad liberalizavus rinką, vežėjų gali būti daugiau.
Keleiviai nieko nepajus, viskas bus gerai.
Esminiai pasikeitimai
G. Nakutis sako, kad svarbiausias reformos pokytis – į rinką atveriamas kelias naujiems vežėjams, kurie atitiks reikalavimus.
„Dabar yra atviras, laisvas patekimas į tolimojo susisiekimo autobusais rinką visiems vežėjams, atitinkantiems reikalavimus ir pateikusiems prašymą, kuris turės būti su papildomais dokumentais: maršruto trasa, suderintais tvarkaraščiais“, – BNS po posėdžio sakė G. Nakutis.
Anot jo, Kodekso pataisos turėtų apsaugoti rinką nuo neapgalvotų vežėjų sprendimų.
„Kadangi tai socialinė paslauga, yra maršrutų sudarymo kriterijai, tvarkaraščių derinimo principai, garantijų sistema, kad vežėjas nepultų neapgalvojęs į tą darbą neįvertinęs visų galimų pasekmių teikti paslaugą kuriame nors maršrute“, – sakė G. Nakutis.
Vėžėjai privalės turėti metus galiojančią banko ar draudimo bendrovės garantiją, kurios dydis bus apskaičiuojamas maršruto atstumą kilometrais padauginus iš pusės metinių reisų skaičiaus. Nesilaikant leidimo sąlygų vežėjas privalės mokėti 10 proc. garantijos sumos.
Anot jo, nustatytas pusantrų metų perinamasis laikotarpis, per kurį dabar veikiantys vežėjai nuo liepos 1-osios galės teikti paslaugas dabartinėmis sąlygomis.
„Kad nepajustų keleivis, kad nenukentėtų kokybė. Dabartiniams vežėjams bus išduoti leidimai dabartiniais maršrutais ir tvarkaraščiais, nuo liepos 1-osios visi važiuoja kaip važiuoja dabar, nauji vežėjai ateina ir įsilieja į dabartinių gretas, o po 18 mėnesių pereinamojo laikotarpio dabartiniai vežėjai jau turės atitikti tuos pačius reikalavimus, kaip ir nauji, siekiantys patekti į rinką“, – sakė G. Nakutis.
Jis teigė, kad kodekse numatyta sąlyga, leidžianti LTSA iki liepos pratęsti kovo pabaigoje pasibaigsiančias sutartis su dabartiniais vežėjais.
Tikimasi, kad nauji vežėjai pretenduos ne tik į dabartinių maršrutų aptarnavimą, bet ir plės jų tinklą.
„Tikimės, kad sprendimai dėl dubliavimo skatins juos rinktis tokias maršrutų trasas, gal ir bus išplėstas tinklas“, – sakė G. Nakutis.
Nuostolingų maršrutų aptarnavimui galės būti naudojamos valstybės lėšos: „Jeigu atsirastų poreikis, viešaisiais pirkimais būtų galima pirkti paslaugą, keleivių vežimą maršrutais, kurie socialiai yra būtini, bet neatsiperka“.
Vežėjų autobusai turės būti ne senesni nei 14 metų, o nuo 2026-ųjų – iki 10 metų.
Be to, numatomi aukštesni reikalavimai pirmos kategorijos autobusų stotims, kurių šiuo metu Lietuvoje yra aštuonios iš 58. Aukščiausios kategorijos stotys turės būti pritaikytos žmonėms su negalia, jose turės būti įrengtos bilietų kasos, bagažo saugojimo kameros, poilsio kambariai vairuotojams.
Siekiančioms šios kategorijos stotims nustatytas penkerių metų pereinamasis laikotarpis, joms taip pat gali būti suteiktos žemesnės kategorijos arba gresia prarasti stoties statusą.
„Jeigu nebus bilietų pardavimo vietos, tai jau nebus stotis, o autobusų stotele“, – sakė G. Nakutis.
Pataisos taip pat numato galimybę į rinką bandančius patekti vežėjus tikrinti Lietuvos institucijoms siekiant nustatyti, ar jos neturi sąsajų su priešiškomis valstybėmis, už jų nestovi sankcionuojami asmenys ar įmonės, įmonės Nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos koordinavimo komisijai turės pateikti deklaraciją, jog vežėjas, jo steigėjai, kontroliuojantys asmenys, galutiniai naudos gavėjai nekelia grėsmės šalies saugumui.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
I. Šimonytė su Europos audito rūmų vadovu aptarė Ekonomikos gaivinimo plano įgyvendinimą4
Premjerė Ingrida Šimonytė antradienį susitiko su Lietuvoje viešinčiu Europos audito rūmų pirmininku Tony Murphy (Toniu Merfiu) ir rūmų nare Laima Liucija Andrikiene ir aptarė auditus bei Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo priemon...
-
Seimas svarstys, ar dar labiau apriboti elektroninių cigarečių prekybą2
Siekiant dar labiau apriboti elektroninių cigarečių su aromatais prekybą, nuo lapkričio siūloma uždrausti tokias cigaretes ir jų pildykles su skysčiu, kuriame būtų cukraus ir saldiklių. ...
-
Ar bankams mokėsime mažiau?8
Už pinigų išgryninimą ir kitas paslaugas kiekvienas sąskaitą banke turintis gyventojas kas mėnesį moka skirtingą mokestį. Lietuvos bankas (LB) bazinį paslaugų mokesčio krepšelį siūlo mažinti. Gyventojams per metus tai leistų sutau...
-
Seimas po pateikimo pritarė draudimui į Lietuvą įvežti rusiškas SGD10
Seimas po pateikimo pritarė siūlymui įstatymu uždrausti rusiškų suskystintų gamtinių dujų (SGD) krovą ir išdujinimą Klaipėdos SGD paskirstymo stotyje bei mažos apimties pakartotinio dujinimo įrenginiuose. ...
-
Lietuvoje siūloma palengvinti vežėjų dalią – siūlo leisti nuomotis vilkikus kitose ES šalyse4
Lietuvos vežėjams ketinama suteikti galimybę naudotis vilkikais, išnuomotai bet kurioje Europos Sąjungos (ES) valstybėje, o ne tik Lietuvoje. ...
-
J. Neverovičius: kitam sezonui šilumos tiekėjai turėtų iš anksto pasirūpinti biokuru
Prezidento patarėjas Jaroslavas Neverovičius sako, kad dėl kitą šildymo sezoną turinčio pradėti veikti „Ignitis grupės“ statomos Vilniaus kogeneracinės jėgainės (VKJ) biokuro bloko šilumos tiekėjai šiuo kuru turėt...
-
J. Neverovičius: prireikus subsidijų už elektrą, jos turėtų būti susietos su vartojimu
Vyriausybei praėjusią savaitę nutarus antrąjį pusmetį panaikinti subsidijas už elektrą, prezidento patarėjas Jaroslavas Neverovičius sako, kad jeigu jų vėl prireiktų ateityje, kompensacijos turėtų būti mokamos už tam tikrą dalį suvartotos el...
-
Netvarkingų pašto dėžučių savininkams verta suklusti: galite susidurti su bėdomis10
Nemažai pašto dėžučių yra apleistos ir netvarkingos. Kodėl jos tokios? Apie tai LNK pokalbis su Lietuvos pašto atstove Deimante Žebrauskaite. ...
-
Seimui liko paskutinis balsavimas dėl mažiausių motinystės išmokų didinimo
Seimas antradienį po svarstymo pritarė mažiausių vaiko priežiūros, motinystės ir tėvystės išmokų didinimui. ...
-
Vasara – puikus metas moksleiviams pasisemti žinių darbo rinkoje: kokio atlygio tikėtis?1
Kur ieškoti darbo ir kokio atlygio tikėtis? Apie moksleivių vasaros darbo užimtumą LNK kalbėjosi su Užimtumo tarnybos atstove Egle Šiukščiūte. ...