- Eleonora Budzinauskienė, ELTA
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Trūkstant profesionalių tolimųjų reisų vilkikų ir autobusų vairuotojų, transporto priemonėms stovint tuščioms, o įmonėms perskirstant krovinių srautus ir skaičiuojant nuostolius, vežėjai prašo susisiekimo ministro Mariaus Skuodžio inicijuoti pakeitimus, kurie ankstintų vilkikų vairuotojų amžių iki 18 metų, o autobusų vairuotojų – iki 21 metų. Tai leistų bent iš dalies sumažinti šių profesionalų trūkumą Lietuvoje, kai būtų sudarytos galimybės tokį darbą dirbti anksčiau.
Šiuo metu vilkikų vairuotojais Lietuvoje galima dirbti sulaukus 21, o autobusų – 24 metų.
Nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava“ teigimu, Lietuvoje vairuotojų trūkumo problema vis labiau aštrėja, kai Socialinės apsaugos ir darbo ministerija neskyrė papildomai prašomų 15 tūkst. kvotų šiems metams, kurios leistų vilkikų vairuotojais lengviau įdarbinti piliečius ne iš Europos Sąjungos (ES) šalių.
„Linavos“ inovacijų ir transporto politikos sekretorius Andrius Burba sako, kad tokie siūlymai teikiami įvertinus tarptautinę praktiką ir Tarptautinės kelių transporto sąjungos (IRU), kuriai priklauso ir „Linava“, rekomendacijas šalims, kaip būtų galima spręsti vairuotojų trūkumo problemą.
„Dabar taikomi amžiaus reikalavimai yra pernelyg dideli, lyginant su kitomis užsienio šalimis, nors Lietuva nėra vienintelė valstybė, kuri turi spręsti vairuotojų trūkumo problemą. Norinčio dirbti jaunimo atsiranda, bet jie negali įsidarbinti dėl taikomo amžiaus cenzo. Esant tokiems reikalavimams, atsiranda didelis atotrūkis tarp mokyklos baigimo ir vairavimo. Ypač kurioziškai atrodo, kai 18 metų jaunuoliai gali vairuoti įvairias transporto priemones, o vilkikų – nebe“, – sako A. Burba.
Būtent todėl, pasak jo, tokias rekomendacijas Lietuvai teikia ir tarptautiniai transporto ekspertai.
Asociacijos viceprezidentas Vytas Bučinskas įsitikinęs, kad tokia naujovė leistų bent šiek tiek sušvelninti įtemptą situaciją transporto sektoriuje ir sumažintų profesionalių vilkikų vairuotojų trūkumą.
„Lietuvoje profesionaliems vilkikų vairuotojams galėtų būti nustatytas minimalus 18 metų amžius, o mokymas, norint jais tapti, prasidėtų nuo 17 metų. Tai leistų išnaudoti visą šios profesijos, kaip pasaulinio darbo variklio, potencialą. Tam pritaria ir IRU, kuri mano, kad profesionaliems vairuotojų mokymams prasidėjus nuo 17 metų, būtų galima kur kas daugiau žmonių sudominti ilgalaikėmis vairuotojo karjeros galimybėmis“, – sako viceprezidentas V. Bučinskas.
Tad, pasak jo, daugelis transporto įmonių ir tarptautinių organizacijų siūlo sumažinti minimalų profesionalių vilkikų ir autobusų vairuotojų amžių.
Ypač, kai šiuo metu Lietuvoje jaunimo nedarbas siekia 19,6 proc., o kai kuriose šalyse – gerokai daugiau nei 30 proc. IRU atlikti tyrimai rodo, kad jaunų vairuotojų pasitenkinimo darbu lygis yra aukščiausias, lyginant su vyresniais kolegomis. Vis tik labai trūksta jaunų žmonių, norinčių dirbti, nes kai kuriose šalyse taikomi apribojimai, kurie neleidžia jauniems žmonėms tapti šios profesijos atstovais. Pavyzdžiui, Vokietijoje jaunuoliai renkasi karjeros sritį iki 16 ar 17 metų, o tolimojo susisiekimo autobusų vairuotojai turi būti bent 21 metų, kad galėtų pradėti dirbti.
IRU duomenimis, Europos transporto sektoriuje vairuotojų trūkumas siekia 21 proc. Pavyzdžiui, prognozuojama, kad Vokietijoje iki 2027 m. į pensiją išeis beveik 40 proc. vilkikų ir 55 proc. autobusų vairuotojų, todėl šalyje trūks 50 proc. (185 tūkst.) vairuotojų. Štai 2018 m. Rumunijoje vairuotojų trūkumas siekė 32 proc., o Norvegijoje – 35 proc. Labiausiai įtempta situacija šiuo metu Jungtinėje Karalystėje, kur vilkikų vairuotojų trūkumas išaugo net iki 65 tūkst.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Merų sukilimas: kaltina pinigų ieškant svetimose kišenėse17
Merai sukilo prieš Laisvės partijos siūlymą lėšų gynybai imti iš savivaldybių. Aiškina, kad ir taip pinigų vos užtenka, tad apie jokį pajamų mokesčio perskirstymą negali būti nė kalbos. Be to, kaltina partijos lyderę ...
-
ŽŪM: iki gegužės 15 dienos smulkūs ūkiai dar gali pretenduoti į palankią paramą3
Smulkieji ūkininkai iki gegužės 15-osios dar gali teikti paraišką negrąžintinai paramai. ...
-
G. Skaistė: dėl didesnės Lietuvos banko įmokos į biudžetą reikia ECB pozicijos2
Finansų ministrė Gintarė Skaistė sako, kad norint padidinti Lietuvos banko (LB) įnašą į valstybės biudžetą, reikia gauti Europos Centrinio Banko leidimą. ...
-
Muitinė tikrina I. Vėgėlės šeimos valdomos „Vilpros“ veiklą, finansinę apskaitą11
Muitinės departamentas, reaguodamas į žurnalistų kolektyvo „Biuro“ tyrimą „Kandidatas ir kondyškės“, ėmėsi tikrinti kandidato į prezidentus Igno Vėgėlės šeimos valdomą įmonę „Vilpra“, prane&scaro...
-
Konkurencijos taryba: viešų elektromobilių stotelių plėtra be viešų konkursų – neskaidri
Siūlymas leisti savivaldybėms viešų elektromobilių įkrovimo stotelių rangovus atrinkti be viešojo konkurso mažintų tinklo plėtros skaidrumą, iškreiptų konkurenciją, teigia Konkurencijos taryba, įvertinusi Susisiekimo ministeri...
-
Sunaikinus Jonavoje rastą sprogmenį, atnaujintas traukinių eismas2
Jonavoje šalia geležinkelio tilto ketvirtadienio rytą aptikus sprogmenį ir sustabdžius traukinių eismą, popiet objektas sunaikintas, eismas atnaujintas. ...
-
LEA: Lietuvoje pabrangus benzinui, Lenkijoje jis kainuoja centu pigiau4
Praėjusią savaitę benzinui brangus 0,3 proc., pirmą kartą nuo praėjusių metų gruodžio mėnesio Lenkijoje jis kainuoja pigiau nei Lietuvoje. Tuo metu dyzelino kaina per savaitę mažėjo 0,6 proc., praneša Lietuvos energetikos agentūra (LEA). ...
-
G. Nausėda pasisakė apie I. Vėgėlės šeimos verslui mestus kaltinimus35
Prezidentas Gitanas Nausėda sako, kad šalies vadovo posto siekiantis advokatas Ignas Vėgėlė turėtų pats paaiškinti situaciją dėl mestų įtarimų jo šeimos valdomai įmonei „Vilpra“. ...
-
Konkurencijos kaina Lietuvoje: prarado 20 investuotojų, pasigenda aukštųjų technologijų darbuotojų5
Pernykštis užsienio investicijų Lietuvoje rekordas gali būti nepakartotas. Investuotojai ant kulno apsisuka visai ne dėl karo baimės. ...
-
Institucijos sutarė stiprinti ir plėsti gynybos inovacijas1
Šalies institucijos sutarė dar labiau stiprinti gynybos inovacijas – bus sudarytos sąlygos Lietuvos gynybos pramonei kurti aukštos pridėtinės vertės produktus, taip skatinant naudoti mokslo potencialą ir stiprinant verslo ir kariuomen...