- Giedrius Gaidamavičius, BNS
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Nuo liepos vidurio kylant degalų kainoms, dalis rinkos dalyvių ir stebėtojų sako, jog benzino ir dyzelino kainos išliks dabartinio lygio ar net atpigs, tuo metu kiti artėjant žiemai prognozuoja nuo sezonų kaitos priklausomo dyzelinio kuro brangimą.
BNS kalbinti rinkos dalyviai ir ekspertai sutarė, kad viena pagrindinių nuo liepos vidurio besitęsiančio degalų kainų augimo priežasčių – žaliavinės naftos pabrangimas, kurį lėmė Saudo Arabijos sprendimas mažinti jos gavybą.
„Čia turbūt visu pirma geopolitinės priežastys. OPEC ir OPEC+ šalys, pagrinde Saudo Arabija ir galbūt Rusija, nėra patenkintos tokiu (naftos – BNS) kainų lygiu – jos norėtų palaikyti aukštesnes ir puikiai supranta, kodėl tai vyksta. Pasaulyje šiek tiek jaučiasi recesinės nuotaikos, o kai kuriuose regionuose ne šiek tiek – turiu galvoje Europos Sąjungą. Joms (naftą eksportuojančioms šalims – BNS) norisi uždirbti daugiau, todėl jos mažina gavybą“, – BNS teigė kainas sekančio portalo pricer.lt vadovas Arūnas Vizickas.
„OPEC šalys yra toks legalus kartelis – jie gali tų priemonių imtis ir tokiais būdais kainas įtakoja, o Lietuvoje degalinių švieslentėse tai tiesiogiai atsispindi. Tik klausimas, kiek – ar keliais centais, ar cento ribose, priklausomai nuo to, kiek proporcingai biržoje brangsta žaliavinė nafta“, – BNS sakė didžiuosius degalinių tinklus vienijančios Lietuvos naftos produktų prekybos įmonių asociacijos vadovas Emilis Cicėnas.
Rugpjūčio pradžioje Saudo Arabija pranešė dar vienam mėnesiui pratęsianti savanoriško naftos gavybos sumažinimo 1 mln. barelių iki 9 mln. barelių per dieną laiką.
Apie šį gavybos sumažinimą Saudo Arabijos energetikos ministras princas Abdulazizas bin Salmanas pirmą kartą paskelbė po birželį įvykusio 23 šalis vienijančio OPEC+ aljanso, kuriam taip pat priklauso Rusija, susitikimo. Jis tuomet sakė, kad gavybos sumažinimo laikotarpis gali būti pratęstas.
Tuo metu dyzelino kainas, SEB banko analitiko Tado Povilausko teigimu, didina dėl vasarį įsigaliojusio Europos Sąjungos (ES) embargo rusiškiems naftos produktams sumažėjusi jo pasiūla.
„Vėlgi, tie srautai yra pasikeitę. Dyzelinas pradėjo plaukti į Europą iš Artimųjų Rytų šalių, iš Kinijos, Indijos. Tie srautai yra pasikeitę ir tai turbūt irgi lemia, kad tie svyravimai (kainų – BNS) yra didesni. Juolab, kad dyzelino atsargos Europoje nėra labai didelės, ir ta dyzelino kaina augo netgi daugiau nei žaliavinės naftos kaina“, – BNS sakė T. Povilauskas.
Dyzelinas pradėjo plaukti į Europą iš Artimųjų Rytų šalių, iš Kinijos, Indijos. Tie srautai yra pasikeitę ir tai turbūt irgi lemia, kad tie svyravimai (kainų – BNS) yra didesni.
Artėjant žiemai brangs dyzelinas
Rinkos dalyvių ir stebėtojų teigimu, degalų, ypač dyzelino, kainas didina ir artėjantis šildymo sezonas. E. Cicėnas pažymi, jog artėjant šaltajam laikotarpiui degalinių švieslentėse bus matomas vis ryškesnis nuo sezoniškumo priklausančio dyzelinio kuro kainų šuolis.
„Pats produktas vis dar naudojamas iš šildymui, kitas dalykas – degalinėse būtent automobilinis dyzelinas pereis į tą vadinamą tarpinį, vėliau – į žieminį. Technologiškai tai yra kitoks, brangesnis produktas su brangesniais priedais dėl atsparumo šalčiui. Tai dar labiau augins dyzelino kainas“, – sakė Lietuvos naftos produktų prekybos įmonių asociacijos vadovas.
Jo teigimu, žiemą, palyginti su vasaros sezonu, dyzelinas šalies degalinėse gali pabrangti apie 10 centų.
Tuo metu benzino kainos, rinkos dalyvių ir stebėtojų teigimu, tiesiogiai priklausys nuo to, kiek rinkoje kainuos žaliavinė nafta.
Pasak T. Povilausko, SEB bankas prognozuoja, jog paskutinįjį šių metų ketvirtį „Brent“ rūšies nafta vidutiniškai turėtų kainuoti 85 JAV dolerius už barelį, todėl degalų kainos turėtų būti panašios į esančias dabar ir siekti apie 1,5 euro.
„Yra supratimas, kad jeigu naftos kaina eitų arčiau 100 JAV dolerių, tai jie (naftos gavėjai – BNS) patys sau šautų į koją, nes ekonominė situacija pasaulyje yra labiau įtempta ir vis tiek yra daug nerimo, kur toliau judės ekonomikos. Ir čia nenorima pakišti sau kojos, kuomet kainoms užkilus naftos paklausa dar labiau sumažėtų“, – kalbėjo T. Povilauskas.
Pricer.lt vadovas A. Vizickas pažymėjo, kad degalų kainas lemia „daug kintamųjų“ – geopolitinė ir ekonominė situacija, klimatas, palūkanų normų didinimas, todėl esant neapibrėžtumui jas prognozuoti sunku. Jis neatmetė, jog dėl Europos Centrinio Banko (ECB) pinigų politikos, recesinių nuotaikų bei sezoniškumo kainų augimas gali sustoti ar jos gali nežymiai mažėti.
„Atotrūkis tarp didžiųjų ir mažųjų degalinių tinklų yra pakankamai nestabilus. (...) Pavyzdžiui, kaip dabar kalbant apie suskystintas (naftos dujas – BNS), skirtumas yra virš 30 procentų – gali nusipirkti už 50 centų (už litrą – BNS), gali už 68 centus. Tas pats jaučiasi ir kalbant apie benziną ir dyzeliną“, – teigė A. Vizickas.
Didieji (degalinių tinklai – BNS) nežiūrint į apyvartos mastą bando uždirbti nuo kiekvieno litro. Tuo tarpu mažiukai ieškodami galimybių dažnu atveju užsideda nedidelę maržą ir taip prisitraukia vartotojus. (...) Sakyčiau, stiprėjant recesinei nuotaikai ir mažėjant atostoginiams srautams, kurie buvo iš Vilniaus į Palangą, iš didmiesčių kažkur prie ežerų, galimai tas atotrūkis turėtų po truputį trauktis“, – prognozavo pricer.lt vadovas.
Didieji (degalinių tinklai – BNS) nežiūrint į apyvartos mastą bando uždirbti nuo kiekvieno litro.
Praėjusios vasaros kainų neprognozuoja
Vis dėlto rinkos dalyviai ir stebėtojai nemano, kad litras degalų vėl kainuos du eurus – tokį lygį benzino ir dyzelino kainos buvo perkopusios praėjusią vasarą.
„Sakyčiau, čia jau buvo toks labai šokinis variantas, kai iš tikrųjų buvo ir retorika labai kraštutinė, ir sankcijų tempai buvo pakankamai dideli. Dabar rinka jau šiek tiek adaptavosi. Turbūt kontrabandistai surado savo kelius, o sąžiningos kompanijos – savo kelius. Čia nebent jeigu kažkokios konfliktinės situacijos dar labiau paaštrėtų, bet aš sunkiai įsivaizduoju šitą dalyką“, – teigė A. Vizickas.
„Aišku, kad žiūrint tuo bloguoju scenarijumi visko gali būti. Jeigu apskritai smarkiai naftos gavyba yra apribojama arba jeigu yra kažkokia geopolitinė situacija, arba sutrinka tiekimo grandinės. Mes turime netoli „Mažeikių naftą“ („Orlen Lietuvą“ – BNS, kuri čia vietoje gamina, bet žaliavas vežasi iš toli. (...) Šiaip jeigu taip nuoširdžiai mažai tikėtina, kad bus kažkokia anomalija, bet tokiais laikais gyvename, kad niekas čia neduos (garantijos – BNS)“, – teigė Lietuvos naftos produktų prekybos įmonių asociacijos vadovas E. Cicėnas.
Lietuvos energetikos agentūros (LEA) duomenimis, praėjusią savaitę benzino litras šalyje vidutiniškai kainavo 1,55 euro, dyzelino – 1,47 euro. Tuo metu liepos viduryje degalų kainos šalyse atitinkamai siekė 1,47 ir 1,36 euro.
Kainas sekančio portalo pricer.lt duomenimis, rugpjūtį, palyginti su liepa, litras A95 markės benzino Lietuvos degalinėse brango 6,8 proc., arba 10 centų, tuo metu litras dyzelinio kuro kainavo 10,9 proc., arba beveik 15 centų brangiau.
Antradienį popiet ryte spalio mėnesio ateities sandorių „Brent“ rūšies naftos kaina Londono biržoje „ICE Futures“ siekė 84,34 JAV dolerio už barelį.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
G. Nausėda ir I. Šimonytė susiginčijo dėl pensijų mažinimo 2009 m.7
Kandidatai į prezidentus Gitanas Nausėda ir Ingrida Šimonytė susiginčijo dėl vykdytos pensijų mažinimo politikos 2009 m. krizės metu. ...
-
„S&P Global Ratings“ patvirtino „Akropolis Group“ turėtą kredito reitingą
Tarptautinė kredito reitingų agentūra „S&P Global Ratings“ trečius metus iš eilės patvirtino prekybos ir pramogų centrus valdančios bendrovės „Akropolis Group“ turėtą BB+ kredito reitingą su stabilia perspektyva. ...
-
I. Šimonytė Vyriausybės išvadą dėl G. Nausėdos siūlytų viešojo transporto lengvatų žada kitą savaitę
Prezidentui Gitanui Nausėdai teigiant, kad jis jau metus laiko nesulaukia vertinimo iš Ministrų kabineto dėl savo siūlomų viešojo keleivinio transporto lengvatų, premjerė Ingrida Šimonytė tvirtina, jog Vyriausybė išvadą pa...
-
Automechanikos mokykla Vilniuje atidarė atnaujintą mokymo centrą1
Šią savaitę Vilniaus automechanikos ir verslo mokykla (VAVM) atidarė atnaujintą sektorinį praktinio mokymo centrą, kuriame bus engiami būsimi automechanikai, penktadienį pranešė Švietimo, mokslo ir sporto ministerija (ŠMSM)...
-
Degalai šią savaitę pigo Lietuvoje ir Latvijoje
Mažmeninės degalų kainos per pastarąją savaitę Lietuvoje ir Latvijoje kiek sumažėjo, o Estijoje – beveik nepakito, rodo agentūros BNS kaupiami duomenys pagal vidutines kainas viename didžiausių regione „Circle K“ degalinių tinkle....
-
D. Matukienė: smulkiojo verslo nuomonės dėl lėšų gynybai niekas neklausė
Smulkiojo verslo nuomonės dėl papildomo krašto gynybos finansavimo neklausė nei valdžia, nei stambusis verslas, sako Smulkaus ir vidutinio verslo tarybos pirmininkė Dalia Matukienė. ...
-
M. Navickienė: bus peržiūrima pensijų apskaičiavimo formulė34
Socialinės apsaugos ir darbo ministrė žada peržiūrėti pensijų apskaičiavimo formulę. Pasak Monikos Navickienės, tam jau artimiausiu metu ketinama suburti ekspertų, politikų ir specialistų darbo grupę. ...
-
Turto ir paskolų dalybos susaisto labiau nei santuoka
Advokatas Dainius Židanavičius pakomentavo, kaip dalijamas turtas ir paskolos skyrybų metu. ...
-
L. Kasčiūnas: dalis Lietuvos dronų gamintojų atsisakys kiniškų komponentų dar šią vasarą8
Krašto apsaugos ministras Laurynas Kasčiūnas sako, jog dalis Lietuvos gynybos pramonės įmonių, kuriančių dronų sistemas, kelių mėnesių bėgyje ketina visiškai atsisakyti Kinijoje gaminamų komponentų. Politiko teigimu, tai leis geroka...
-
Apklausa: užtikrintai dėl savo senatvės jaučiasi ketvirtadalis gyventojų2
Ramūs dėl savo finansinės padėties išėjus į pensiją jaučiasi ketvirtadalis darbingo amžiaus Lietuvos gyventojų, o jų nuomonė nepakito nuo 2019 metų, rodo bendrovės „Luminor investicijų valdymas“ užsakymu atlikta apklausa. ...