- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Dalis vairuotojų vis dar nesusimąsto, kad kasdienei jų automobilių priežiūrai ir eksploatavimui skirtų cheminių priemonių tara bei kiti reikmenys gali kelti potencialų pavojų ne tik aplinkai, bet ir sveikatai. Specialistai pastebi, jog neįvertinus šios rizikos įvairios langų ar aušinimo skysčių talpos bei tokie daiktai kaip žibintų lemputės ir valytuvai atsiduria įprastuose buitinių atliekų konteineriuose ar kitose jiems neskirtose vietose.
Klaida naudoti dar kartą
Autogamintojų ir importuotojų asociacijos (AGIA) direktorės Ritos Zdanevičienės teigimu, su naudoti netinkamų padangų ar akumuliatorių utilizavimu lietuviai jau yra gana gerai susipažinę, bet kaip tinkamai pasirūpinti įvairiais kitais naudoti nebetinkamais transporto priemonių atributais, tikrai žino ne visi.
„Pirmiausia, reikėtų pažymėti tai, kad automobilių techninė priežiūra turi būti atliekama tik specializuotuose automobilių servisuose, o ne kaip yra įprasta Lietuvoje – daugiabučio kieme, privačioje valdoje ar kitoje tam nepritaikytoje viešoje vietoje. Jei jau atsitiko taip, kad nusprendėte smulkius automobilio remonto darbus atlikti patys, būtina susidariusiomis atliekomis pasirūpinti tinkamai. Iki šiol pastebime, kad įvairi tara nuo vairuotojų dažnai automobilio priežiūrai perkamų šampūnų, poliruoklių, langų ir aušinimo skysčių ar netgi tepalų galiausiai atsiduria ten, kur neturėtų – į konteinerį šalia namų ar garažų arba į šiukšlinę prie degalinės“, – sako Paulius Repšys, didžiausios Lietuvoje pavojingųjų ir nepavojingųjų atliekų tvarkymo įmonės „Žalvaris“ komercijos direktorius.
Specialistas pabrėžia, kad tokių plastikinių bakelių negalima mesti į rūšiavimo konteinerius, nes jie užteršti pavojingomis cheminėmis medžiagomis, o net ir visiškai tuščiose talpose lieka skysčių ar tepalų likučių, kurių paprastai vandeniu išplauti neįmanoma. Itin didelė klaida – tokias talpas naudoti dar kartą.
„Pasitaiko, kad taupumo ar praktiškumo sumetimais vairuotojai įsigudrina įvairius langų ar aušinimo skysčių bakelius išplauti ir naudoti pakartotinai kitiems skysčiams laikyti, o kartais netgi kaip talpas vandeniui gabenti. Deja, tai nėra geras sprendimas, nes tokiai talpai visiškai dezinfekuoti nėra specialių priemonių. Į tokį bakelį pripylus laistymo vandens, dalis teršalų vėliau patenka į dirvožemį, užteršia gruntinius vandenis“, – perspėja P. Repšys.
Tampa žaislais
Kalbėdama apie potencialiai pavojingus automobilių elementus R. Zdanevičienė išskiria ir žibintų lemputes. AGIA direktorės teigimu, nors jose ir nėra skystų teršalų, jos kelia kitokio pobūdžio pavojų.
„Elektros lemputės pavojingos tuo, kad gali sudužti ir sužaloti žmones. Žinome atvejų, kai namų kieme pakeistos automobilio lemputės būna padėtos netinkamoje vietoje namuose ir dėl to visai atsitiktinai tampa vaikų žaislais. Sudužusios lemputės šukės ir kiti aštrūs elementai jose kelia pavojų ne tik žmonėms, bet ir gyvūnams“, – kalba asociacijos vadovė.
„Žalvario“ komercijos direktoriaus teigimu, dėmesį derėtų atkreipti ir į transporto priemonių valytuvus ir kilimėlius. Pakeitus juos naujais, senųjų nederėtų išmesti kartu su komunalinėmis atliekomis, o juo labiau – deginti. Kilimėlių ir valytuvų gamybai naudojami pavojingi naftos subproduktai, kuriuos deginant išsiskiria sieros junginiai. Visa tai turi didelės įtakos oro taršai.
Patikėti specialistams
Kaip ir daugelį potencialiai pavojingų atliekų, įvairias talpas nuo automobilių priežiūrai ir eksploatavimui skirtų skysčių, taip pat elektros lemputes, valytuvus, automobilių kilimėlius ir kitus panašius daiktus, anot R. Zdanevičienės, derėtų atiduoti į profesionalių atliekų tvarkytojų rankas.
„Tikrai derėtų pagalvoti apie pasekmes ir nesirinkti lengviausio kelio – atliekas išmesti į buitinių atliekų konteinerį ar kažkur gamtoje. Tokiu atveju šios šiukšlės ne tik ilgą laiką dūlės, bet ir kels potencialų pavojų aplinkai ir sveikatai“, – teigia AGIA direktorė.
Ji primena, kad atliekos turėtų būti išvežtos į specializuotus surinkimo taškus ir priduotos atliekų tvarkytojams, kurie turi leidimus pavojingąsias atliekas tvarkyti. Įprastai kiekvienoje savivaldybėje yra bent po keletą taškų, kur galima nemokamai priduoti naudoti netinkamus daiktus.
„Jeigu lankėtės automobilių servise, įsigijote jų platinamos produkcijos – keitėte lemputes, valytuvus, kilimėlius ar papildėte transporto priemonės sistemas reikiamais skysčiais, servisas privalo priimti susidariusias atliekas. Jei tokius darbus darėte patys, tai atliekos turi būti pristatytos į stambiagabarites atliekų aikšteles“, – sako AGIA vadovė R. Zdanevičienė.
AGIA primena, kad dauguma automobilio sudedamųjų dalių ir komponentų yra pavojingosios atliekos, kurių netinkamas tvarkymas kelia pavojų aplinkai. Itin pavojingos gamtai yra eksploatuoti netinkamos transporto priemonės. Gyventojai norėdami pasirūpinti tokio automobilio utilizavimu gali užpildyti užklausą asociacijos tinklapyje www.agia.lt.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Plikledžio sezonas prasidėjo – ką verta prisiminti vairuotojams?
Artėjant žiemai, į darbą skubantys vairuotojai vis dažniau susiduria su slidžia kelio danga. Ryte netikėtai susiformavęs plikledis pastarosiomis savaitėmis sukėlė ne vieną eismą paralyžavusią avariją. Ką reikėtų prisiminti vairuojant slidži...
-
Naujus pokyčius lėmė poreikiai ir prognozės1
Keleivių vežimo bendrovė „LTG Link“ parengė naują traukinių metinį tvarkaraštį, įsigaliosiantį gruodžio 15 d. Daugiau reisų suplanuota populiariausiuose maršrutuose, trumpės kelionių trukmė. ...
-
Pasaulyje – „Toyota“, Europoje – „Dacia“7
Visų laikų geriausiai parduodamų lengvųjų automobilių lyderė „Toyota Corolla“ pernai pasaulyje buvo tik ketvirta, bet šiemet rudenį susigrąžino prarastą poziciją. ...
-
Griežto žingsnio atsisakė, bet trūkumų netoleruos1
Nuo 2025 m. vasario 1-osios turėjęs įsigalioti griežtesnis valstybinio numerio ženklų būklės vertinimas Techninės apžiūros centre (TAC) atšaukiamas. Taip nusprendė Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA). ...
-
Atšvaitai – niekis? Keiskime požiūrį1
Baltijos šalyse eismo sąlygos šaltuoju sezonu panašios, tačiau pėsčiųjų požiūris į savo saugumą keliuose itin skiriasi. ...
-
Svajonių automobilio kaina – tik išlaidų pradžia
Mažiau patyrę vairuotojai, planuodami įsigyti automobilį, žiūri tik į kainą. Sumokėjai 4 ar 5 tūkst. eurų ir nerūpestingai švilpi Lietuvos keliais! Tačiau realios tokio pirkinio sąnaudos gali nustebinti. ...
-
Primena: dalis vairuotojų nuo sausio gali netekti teisės vairuoti3
Svarbi žinia vairuotojams: lieka pusantro mėnesio pasitikrinti sveikatą tiems, kurie dar to nepadarė. Jeigu jūsų medicininė pažyma nebegalioja, nuo sausio 1-osios nebegalėsite vairuoti. Nuo naujųjų metų įvedama nauja tvarka: vairuotojo pažymėjim...
-
Dėmesio, vairuotojai: demaskavo, kaip jūs elgiatės, pravažiavę greičio matuoklius35
Jau daugiau nei savaitę turėtume važinėti lėčiau, nes įsigaliojo žiemos sezono taisyklės. Autostradoje bei greitkeliuose lengvieji automobiliai iki balandžio mėnesio galės važiuoti ne didesniu nei 110 km/val. greičiu. Automobilininkai kelia klaus...
-
Sukritikavo dėl vairuotojų siaubo – greičio matuoklių: persistengė?5
Vairuotojus drausminančių momentinių ir vidutinio greičio matuoklių kasmet vis daugiau tiek miestuose, tiek užmiesčio keliuose. Tačiau valstybės kontrolė nustatė, kad už kelius atsakinga įmonė „VIA Lietuva“ kelias dešimtis vidu...
-
Lietuvoje labai išaugo greičio matuoklių skaičius: ar jų ne per daug?29
Vairuotojus drausminančių momentinių ir vidutinio greičio matuoklių kasmet vis daugiau tiek miestuose, tiek užmiesčio keliuose. Tačiau Valstybės kontrolė nustatė, kad už kelius atsakinga įmonė „Via Lietuva“ kelias dešimtis vidu...