- Marius Eidukonis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Kai kalbama apie ekologiškas transporto priemones, dažniausiai tai susiję su elektromobiliais, tačiau dar prieš dešimtmetį ekologiškiausių automobilių gretose buvo tie, kurie buvo varomi dujomis. Mašinų su dujų įranga dalis šalies automobilių parke kasmet vis mažėja, tačiau dujų įrangos montuotojai darbo dar turi.
Paklausa nenuolatinė
Didžiausią Lietuvos automobilių parko dalį sudaro transporto priemonės, varomos dyzelinu. Tokių mašinų dabar yra apie 870 tūkst., jų skaičius kasmet vis didėja, o benzininių vis labiau traukiasi. Tokios transporto priemonės sudaro 26 proc. visų šalies automobilių. Dar 9 proc. vairuotojų renkasi automobilius, kurie varomi ir benzinu, ir dujomis. Tokių šalyje yra apie 115 tūkst.
Viename populiariausių automobilių pardavimo portalų į paieškos laukelį įvedus degalų rūšį "benzinas/dujos", gauname apie 1,5 tūkst. paieškos rezultatų. Palyginti benzininių automobilių – apie 7,5 tūkst., dyzelinių – apie 21 tūkst.
Lietuvos automobilių dujų įrangos montuotojų asociacijos "Autoekologija" valdybos pirmininkas Remigijus Jonaitis teigia, kad perpus mažesnė nei benzino suskystintųjų gamtinių dujų kaina yra svarbiausias faktorius tiems, kurie nusprendžia dujų įrangą montuoti į automobilius. Asmenų, nusprendusių į automobilius įmontuoti dujų įrangą, skaičius taip pat labai kintamas. Pašnekovo teigimu, vienais metais jis išauga, kitais susitraukia.
"Italijoje, Beniliukso šalyse ir Vokietijoje dujų įrangą į automobilius montuoja žmonės ne tik norintys sutaupyti, tačiau galvojantys ir apie ekologiją. Mūsų šalyje ekologijos faktorius dar nėra svarbiausias", – "Kauno dienai" sakė R.Jonaitis. Jis svarstė, kad automobiliams su dujine įranga galėtų būtų taikomos ir kokios nors lengvatos, pavyzdžiui, kaip Romoje. Vis dėlto pašnekovas sutiko, kad rinkoje daugėjant elektromobilių ir hibridinės pavaros automobilių tokių vilčių puoselėti nereikėtų.
Dabar populiariausios IV kartos dujų įrangos kaina prasideda maždaug nuo 550 eurų. "Vidutiniškai tokią įrangą montuojantis žmogus išleidžia apie 650 eurų", – tikino "Autoekologijos" valdybos pirmininkas. Pasak jo, labiausiai kainą lemia tai, kokio gamintojo dalys pasirenkamos montuojamai įrangai.
Įmonių nedomina
Šiuo metu jau nebemontuojamos anksčiau populiarios II ir III kartos dujų įrangos sistemos, nors yra dar nemažai automobilių, važinėjančių būtent su šiomis dujų įrangomis. Daugiausia šalyje registruota automobilių, kurių amžius apie 13–15 metų, tad senosios kartos įrangos jiems nebetinkamos. Yra galimybė rinktis ir dar tobulesnę V kartos dujų įrangą, tačiau jos kaina yra du kartus didesnė nei IV kartos, todėl ją montuoti nusprendžia tik pavieniai asmenys.
IV kartos dujų sistemose dujų mišinys įpurškiamas tiesiai į cilindrus, kaip ir benzino padavimo sistemoje. Pasak R.Jonaičio dujų įrangą į automobilius daugiausia montuoja privatūs asmenys, kai tokį sprendimą priima įmonė, tai būna dalis jos politikos.
"Lietuvoje įmonės dažniausiai renkasi dyzelinius automobilius. Ypač tos, kurios turi sunkiasvorių transporto priemonių parkus. Dėl lengvesnės degalų apskaitos, perkami ir dyzeliniai lengvieji automobiliai", – tvirtino pašnekovas.
Dujų įrangos montuotojų asociacijos vadovas tvirtino, kad eksploatuodami automobilį su dujų įranga savininkai dažniausiai pamiršta laiku pakeisti kuro filtrus. "Yra privalomi paprasčiausi aptarnavimai, kurie numatyti pagal nuvažiuotą ridą. Laikantis visų priežiūros nurodymų, dujų įranga neturėtų sugesti", – pasakojo R.Jonaitis.
Dujų įranga dažniausiai atsiperka nuvažiavus apie 30 tūkst. km. "Toks skaičiavimas tinkamas vidutinės klasės automobiliui ir, be abejo, labai priklauso nuo vairavimo būdo. Skaičiuojama, kad automobilis sunaudoja 15 proc. daugiau dujų nei benzino", – kalbėjo dujų įrangos specialistas.
Svarbiausia – sandarumas
Paprašytas pakomentuoti praėjusių metų rudenį sostinėje įvykusią nelaimę, kai po avarijos, užsiliepsnojus automobilio dujų įrangai, sudegė trys jaunuoliai, pašnekovas teigė, kad nelaimės priežastimi galėjo tapti netinkamai sumontuota dujų įranga.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Plikledžio sezonas prasidėjo – ką verta prisiminti vairuotojams?
Artėjant žiemai, į darbą skubantys vairuotojai vis dažniau susiduria su slidžia kelio danga. Ryte netikėtai susiformavęs plikledis pastarosiomis savaitėmis sukėlė ne vieną eismą paralyžavusią avariją. Ką reikėtų prisiminti vairuojant slidži...
-
Naujus pokyčius lėmė poreikiai ir prognozės1
Keleivių vežimo bendrovė „LTG Link“ parengė naują traukinių metinį tvarkaraštį, įsigaliosiantį gruodžio 15 d. Daugiau reisų suplanuota populiariausiuose maršrutuose, trumpės kelionių trukmė. ...
-
Pasaulyje – „Toyota“, Europoje – „Dacia“7
Visų laikų geriausiai parduodamų lengvųjų automobilių lyderė „Toyota Corolla“ pernai pasaulyje buvo tik ketvirta, bet šiemet rudenį susigrąžino prarastą poziciją. ...
-
Griežto žingsnio atsisakė, bet trūkumų netoleruos1
Nuo 2025 m. vasario 1-osios turėjęs įsigalioti griežtesnis valstybinio numerio ženklų būklės vertinimas Techninės apžiūros centre (TAC) atšaukiamas. Taip nusprendė Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA). ...
-
Atšvaitai – niekis? Keiskime požiūrį1
Baltijos šalyse eismo sąlygos šaltuoju sezonu panašios, tačiau pėsčiųjų požiūris į savo saugumą keliuose itin skiriasi. ...
-
Svajonių automobilio kaina – tik išlaidų pradžia
Mažiau patyrę vairuotojai, planuodami įsigyti automobilį, žiūri tik į kainą. Sumokėjai 4 ar 5 tūkst. eurų ir nerūpestingai švilpi Lietuvos keliais! Tačiau realios tokio pirkinio sąnaudos gali nustebinti. ...
-
Primena: dalis vairuotojų nuo sausio gali netekti teisės vairuoti3
Svarbi žinia vairuotojams: lieka pusantro mėnesio pasitikrinti sveikatą tiems, kurie dar to nepadarė. Jeigu jūsų medicininė pažyma nebegalioja, nuo sausio 1-osios nebegalėsite vairuoti. Nuo naujųjų metų įvedama nauja tvarka: vairuotojo pažymėjim...
-
Dėmesio, vairuotojai: demaskavo, kaip jūs elgiatės, pravažiavę greičio matuoklius35
Jau daugiau nei savaitę turėtume važinėti lėčiau, nes įsigaliojo žiemos sezono taisyklės. Autostradoje bei greitkeliuose lengvieji automobiliai iki balandžio mėnesio galės važiuoti ne didesniu nei 110 km/val. greičiu. Automobilininkai kelia klaus...
-
Sukritikavo dėl vairuotojų siaubo – greičio matuoklių: persistengė?5
Vairuotojus drausminančių momentinių ir vidutinio greičio matuoklių kasmet vis daugiau tiek miestuose, tiek užmiesčio keliuose. Tačiau valstybės kontrolė nustatė, kad už kelius atsakinga įmonė „VIA Lietuva“ kelias dešimtis vidu...
-
Lietuvoje labai išaugo greičio matuoklių skaičius: ar jų ne per daug?29
Vairuotojus drausminančių momentinių ir vidutinio greičio matuoklių kasmet vis daugiau tiek miestuose, tiek užmiesčio keliuose. Tačiau Valstybės kontrolė nustatė, kad už kelius atsakinga įmonė „Via Lietuva“ kelias dešimtis vidu...