- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Automobilio saugumo klausimas aktualus nuo naujo modelio paleidimo į rinką iki paskutinio jo atodūsio kelyje. Ekspertai dalijasi patarimais, į ką būtina atkreipti dėmesį, norint įsigyti patikimą ir saugų ratuotį.
Sertifikavimas užtrunka
Automobilių gamintojų skaičius pasaulyje – itin didelis. Vien Europoje yra apie 300 įvairių transporto priemonių ir jų priedų gamintojų. Kiekvienas naujas modelis ir jame įdiegtos saugumo sistemos yra griežtai testuojamos. Viena pagrindinių tai atliekančių organizacijų Europoje yra „Euro NCAP“ (angl. The European New Car Assessment Programme).
Anot bendrovės „Longo LT“ vadovo Pauliaus Valiukėno, tai yra tam tikras kvalifikacinis etapas, kurį privalo įveikti absoliučiai visos mašinos.
Patariama pasikonsultuoti su servisų darbuotojais, kad šie įvardytų tipines tam tikrų modelių problemas.
„Jei gamintojas sukūrė naują modelį ir jį nori masiškai parduoti, pirmiausia jis turi būti nusiteikęs nuodugniam ir ilgam jo testavimui. Yra galybė reikalavimų, kuriuos gamintojas privalo atitikti, kad automobilis ir faktiškai, ir teisiškai galėtų išriedėti į gatvę“, – teigė jis.
„Vilnius Tech“ Transporto inžinerijos fakulteto docentas dr. Vidas Žuraulis pabrėžė, kad, atliekant privalomus testus ir laboratorinius bandymus, didelis dėmesys skiriamas saugumo sistemoms ir aplinkosaugai.
„Visos automobilyje įdiegtos sistemos turi būti sertifikuotos. Ypatingi reikalavimai keliami tiems elementams, kurie yra susiję su saugumu. Pavyzdžiui, žibintams, vairavimo sistemai, saugos diržams, oro pagalvėms. Taip pat vertinama tarša, galimas poveikis aplinkai“, – vardino V.Žuraulis.
Patikimumo sąrašai
Nors visi automobiliai turi atitikti bendruosius saugumo reikalavimus, vieni yra saugesni už kitus. Nemaža dalimi tai priklauso nuo šalių išsivystymo lygio ir ekonominės padėties.
Anot „Vilnius Tech“ docento, Europos vakarinėje dalyje – Skandinavijoje, Vokietijoje, Prancūzijoje, Didžiojoje Britanijoje – pragyvenimo lygis yra aukštesnis nei Lietuvoje, todėl ten automobilių vidutinis amžius yra gerokai mažesnis.
„Kuo automobilis naujesnis, tuo turi daugiau saugos sistemų ir efektyviau, sklandžiau veikia. Pagal pragyvenimo lygį Europos kontekste esame vidutiniškai išsivystę, kai kuriose srityse gal net visai neblogai, tačiau automobilių amžius rodo, kad dar turime, kur pasitempti“, – įsitikinęs docentas.
Ne tik automobilio amžius, bet ir jo modelis yra reikšmingas vertinant saugumo potencialą. V.Žuraulio teigimu, pravartu pasiremti internete prieinamais gamintojų sąrašais, kuriuose pagal įvairius kriterijus automobiliai yra vertinami, lyginami ir reitinguojami.
„Galima pastebėti, kad dominuoja didieji gamintojai, pavyzdžiui, vokiečių, japonų, skandinavų, korėjiečių, kurie stengiasi išlaikyti savo vardą. Iš tiesų, negalima išskirti vieno konkretaus gamintojo, kurio automobiliai yra saugiausi, nes visur yra išimčių“, – pabrėžė pašnekovas.
Prieš perkant automobilį patariama pasikonsultuoti su servisų darbuotojais, kad šie įvardytų tipines tam tikrų modelių problemas. Ši informacija padės suprasti, kokios yra silpnosios potencialaus pirkinio pusės.
P.Valiukėnas primena, kokie modeliai yra saugesni avarijos atveju.
„Avarijų analizės rodo, kad su didesnių gabaritų automobiliu nukenčiama mažiau. Vairuoti visureigį yra saugiau nei mažą miesto automobilį. Avarijos metu šie yra labiau pažeidžiami, nes atstumas iki keleivių yra mažesnis ir deformuota konstrukcija greičiau pasiekia ir sužaloja žmones“, – pasakojo jis.
Pasitaiko ir sukčių
Perkant naudotą automobilį turguje ar iš pavienių fizinių asmenų yra rizika įsigyti katę maiše. Perpardavinėtojai ne visada elgiasi sąžiningai ir daugelį faktų apie prekę nuslepia arba juos klastoja. Vengiant tokių rizikų, P.Valiukėnas pataria pirkti naudotą automobilį iš sertifikuotų pardavėjų.
„Asmenys, užsiimantys šiuo verslu, kartais imasi nesąžiningų veiksmų, pavyzdžiui, suklastoja ridos duomenis, nuslepia nusidėvėjimo ar avarijų padarinius. To nebus, jei naudotas automobilis bus perkamas iš sertifikuotų automobilių pardavėjų. Jie gali pateikti išsamią informaciją apie transporto priemonės būklę, saugos sistemų komplektaciją, taip pat pateikti galiojantį techninės apžiūros išrašą“, – tikino bendrovės atstovas.
„Vilnius Tech“ docentas V.Žuraulis pridūrė, kad sertifikuoti naudotų automobilių pardavėjai prisiima atsakomybę už savo prekės vardą.
„Autorizuoti automobilių pardavėjai saugosi, kad klientui neparduotų nekokybiškos prekės, nes kitaip jų vardas nukentės ir verslas žlugs. Dėl to jie nuodugniau tikrina, parduoda geresnės būklės ir mažesnės ridos automobilius. Taip pat siūlo tokias transporto priemones, kurių techninė būklė, istorija yra žinoma iki smulkmenų“, – kalbėjo jis.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Plikledžio sezonas prasidėjo – ką verta prisiminti vairuotojams?
Artėjant žiemai, į darbą skubantys vairuotojai vis dažniau susiduria su slidžia kelio danga. Ryte netikėtai susiformavęs plikledis pastarosiomis savaitėmis sukėlė ne vieną eismą paralyžavusią avariją. Ką reikėtų prisiminti vairuojant slidži...
-
Naujus pokyčius lėmė poreikiai ir prognozės1
Keleivių vežimo bendrovė „LTG Link“ parengė naują traukinių metinį tvarkaraštį, įsigaliosiantį gruodžio 15 d. Daugiau reisų suplanuota populiariausiuose maršrutuose, trumpės kelionių trukmė. ...
-
Pasaulyje – „Toyota“, Europoje – „Dacia“5
Visų laikų geriausiai parduodamų lengvųjų automobilių lyderė „Toyota Corolla“ pernai pasaulyje buvo tik ketvirta, bet šiemet rudenį susigrąžino prarastą poziciją. ...
-
Griežto žingsnio atsisakė, bet trūkumų netoleruos1
Nuo 2025 m. vasario 1-osios turėjęs įsigalioti griežtesnis valstybinio numerio ženklų būklės vertinimas Techninės apžiūros centre (TAC) atšaukiamas. Taip nusprendė Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA). ...
-
Atšvaitai – niekis? Keiskime požiūrį1
Baltijos šalyse eismo sąlygos šaltuoju sezonu panašios, tačiau pėsčiųjų požiūris į savo saugumą keliuose itin skiriasi. ...
-
Svajonių automobilio kaina – tik išlaidų pradžia
Mažiau patyrę vairuotojai, planuodami įsigyti automobilį, žiūri tik į kainą. Sumokėjai 4 ar 5 tūkst. eurų ir nerūpestingai švilpi Lietuvos keliais! Tačiau realios tokio pirkinio sąnaudos gali nustebinti. ...
-
Primena: dalis vairuotojų nuo sausio gali netekti teisės vairuoti3
Svarbi žinia vairuotojams: lieka pusantro mėnesio pasitikrinti sveikatą tiems, kurie dar to nepadarė. Jeigu jūsų medicininė pažyma nebegalioja, nuo sausio 1-osios nebegalėsite vairuoti. Nuo naujųjų metų įvedama nauja tvarka: vairuotojo pažymėjim...
-
Dėmesio, vairuotojai: demaskavo, kaip jūs elgiatės, pravažiavę greičio matuoklius35
Jau daugiau nei savaitę turėtume važinėti lėčiau, nes įsigaliojo žiemos sezono taisyklės. Autostradoje bei greitkeliuose lengvieji automobiliai iki balandžio mėnesio galės važiuoti ne didesniu nei 110 km/val. greičiu. Automobilininkai kelia klaus...
-
Sukritikavo dėl vairuotojų siaubo – greičio matuoklių: persistengė?5
Vairuotojus drausminančių momentinių ir vidutinio greičio matuoklių kasmet vis daugiau tiek miestuose, tiek užmiesčio keliuose. Tačiau valstybės kontrolė nustatė, kad už kelius atsakinga įmonė „VIA Lietuva“ kelias dešimtis vidu...
-
Lietuvoje labai išaugo greičio matuoklių skaičius: ar jų ne per daug?29
Vairuotojus drausminančių momentinių ir vidutinio greičio matuoklių kasmet vis daugiau tiek miestuose, tiek užmiesčio keliuose. Tačiau Valstybės kontrolė nustatė, kad už kelius atsakinga įmonė „Via Lietuva“ kelias dešimtis vidu...