- Mantas Lapinskas
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Nepaisant ekonomikos sunkmečio, kelių skandalingų istorijų, dėl kurių darbo turėjo Specialiųjų tyrimų tarnybos (STT) pareigūnai Kaune, šviesoforų būklė po truputį vis gerėja. Nors dauguma jų – vis dar sovietinis palikimas, mieste daugėja ir modernių elektroninių eismo reguliuotojų.
Darbai nestovi
Nors integruotos Kauno šviesoforų sistemos konkursas taip ir neįvyko, jo rengėjus lankė STT, o šiuo metu apie tai savivaldybėje niekas nieko nežino, darbai po truputį juda priekin.
„Tai vienas didžiausių mūsų prioritetų – šviesoforai nuolat atnaujinami tiek, kiek leidžia biudžetas. Šiais metais dar nežinome, kiek gausime pinigėlių, nes biudžetas dar nepatvirtintas. Aišku, pateikėme optimistines paraiškas gauti lėšų šviesoforų modernizavimui, tačiau viską spręs miesto valdžia. Ko gero, ir patys gyventojai supranta, kad poreikis įrengti naujus šviesoforus yra didelis. Šiuo metu senieji šviesoforai sudaro daugiau nei pusę visų miesto šviesoforų, tačiau jų skaičius stabiliai mažėja“, – teigė Kauno miesto savivaldybės Transporto ir eismo skyriaus vedėjo pavaduotojas Gintautas Degutis.
Pastaruoju metu daug avarijų sukelia dieną ir naktimis išjungiami šviesoforai. G.Degutis sakė puikiai žinantis šią problemą Kaune. Pavaduotojas minėjo, kad išjungti šviesoforus naktį nusprendė savivaldybės Eismo saugumo komisija.
Pagrindinė priežastis – naktį sumažėja transporto srautas ir jei šviesoforai veiktų, vairuotojai būtų priversti nuolat sustoti, o tada didėja oro užterštumas, gaištamas laikas, stringa eismo pralaidumas. Pavojingose sankryžose šviesoforai neišjungiami ištisą parą, o dėl avarijų esą kaltas vairuotojų pomėgis naktimis stipriau nuspausti akceleratoriaus pedalą ir neatidumas. Dieną šviesoforai neišjungiami – tai dažniausiai būna dėl gedimo.
Pavasarį vėl mirksės?
Neseniai šalia Kauno mokyklų perėjų įrengtos mirksinčios lemputės sutemus nebešviečia. Jos, kaip ir įrengti paaukštinimai ar raudonais dažais nudažytos perėjos, turėjo atkreipti vairuotojų ir pėsčiųjų dėmesį. Pasak G.Degučio, priežastis, kodėl nebeveikia ši sistema, gan paprasta.
„Mirksinčios lemputės ties mokyklų perėjomis veikia panašiai kaip prožektoriai su saulės baterijomis. Jeigu sniegas uždengė šviesos daviklį – lemputė per dieną nesugeba įsikrauti. Jei toje perėjoje įrengtas papildomas apšvietimas – daviklis taip pat neveiks, nes jis apšvietimą suvokia kaip dienos šviesą“, – teigė pavaduotojas.
Nors ties perėjomis prie mokyklų lemputės nebemirksi, antikvariniai Laisvės alėjos šviesoforai mirksi dieną naktį. Šie šviesoforai patenka į alėjos rekonstrukcijos projekto zoną. Nors rekonstrukciją buvo planuojama pradėti dar praėjusią liepą, pasikeitus valdžiai Kaune, pagrindinės miesto pėsčiųjų arterijos rekonstrukcija nukelta neribotam laikui.
Kaip teigė G.Degutis, Laisvės alėjos šviesoforų likimas spręsis tik tada, kai bus atnaujinama pagrindinė miesto pėsčiųjų gatvė.
"Tai – paveldo zona. Dėl šios priežasties nieko ir nedarome, tik atstatome, jei kas nuverčia. Tai nestandartiniai įrenginiai – pradedant šviestuvais, stulpeliais – visos šios detalės yra unikalaus dizaino ir įtrauktos į paveldo zoną. Kaip bus numatyta rekonstrukcijos projekte, taip ir padarysime – arba atnaujinsime, arba nugriausime.
Privačios iniciatyvos
Pastebima, kad Kaune gerokai greičiau ir efektyviau vykdomos rekonstrukcijos, kurias remia privatus verslas, o ne vykdo tik pati savivaldybė.
G.Degutis įvardijo kelis prekybos centrus, prie kurių perėjos rekonstruotos ar įrengtos naujos su šviesoforais padedant verslininkams.
Nors verslo remiamos sankryžos ir šviesoforai dygsta gan greitai, savivaldybės planai taip pat nemenki. Artimiausiu metu, jei bus skirta lėšų, būtų atliekamos Parodos kalno–Vydūno al., Kęstučio g.– Vytauto pr., Donelaičio g.–Laisvės al., Vydūno al.–K.Petrausko g., K.Petrausko g.– Savanorių pr., Aukštaičių g.–Savanorių pr. šviesoforinių sankryžų rekonstrukcijos.
Pernai kapitalinis perėjų ir šviesoforų remontas atliktas prie mokyklų Petrašiūnuose, Aleksote ir Savanorių prospekte.
Faktai ir skaičiai
Daugelis Kauno šviesoforų įrengti prieš daugiau nei 20 metų, yra ir tokių šviesoforų bei jų valdymo blokų, kurie tarnauja jau tris dešimtmečius. Jie vis dar naudojami, nors šią įrangą gaminę specialistai nurodė, kad jos eksploatacinis laikas – aštuoneri metai.
Ne itin didelės sankryžos šviesoforams atnaujinti reikia nuo 150 iki 200 tūkst. litų.
Šviesoforų su šviesos diodais signalai daug geriau matomi. Be to, jie naudoja beveik dešimt kartų mažiau elektros energijos. Šiuo metu savivaldybė už šviesoforams sunaudojamą elektros energiją kiekvieną mėnesį sumoka apie 17 tūkst. litų.
Modernius šviesoforus galima užprogramuoti, kad jie skirtingai veiktų per piką, naktį ar šventes. Programas galima keisti neiškėlus kojos iš namų. Apie gedimą valdymo pultui praneša signalas iš šviesoforo.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Plikledžio sezonas prasidėjo – ką verta prisiminti vairuotojams?
Artėjant žiemai, į darbą skubantys vairuotojai vis dažniau susiduria su slidžia kelio danga. Ryte netikėtai susiformavęs plikledis pastarosiomis savaitėmis sukėlė ne vieną eismą paralyžavusią avariją. Ką reikėtų prisiminti vairuojant slidži...
-
Naujus pokyčius lėmė poreikiai ir prognozės1
Keleivių vežimo bendrovė „LTG Link“ parengė naują traukinių metinį tvarkaraštį, įsigaliosiantį gruodžio 15 d. Daugiau reisų suplanuota populiariausiuose maršrutuose, trumpės kelionių trukmė. ...
-
Pasaulyje – „Toyota“, Europoje – „Dacia“7
Visų laikų geriausiai parduodamų lengvųjų automobilių lyderė „Toyota Corolla“ pernai pasaulyje buvo tik ketvirta, bet šiemet rudenį susigrąžino prarastą poziciją. ...
-
Griežto žingsnio atsisakė, bet trūkumų netoleruos1
Nuo 2025 m. vasario 1-osios turėjęs įsigalioti griežtesnis valstybinio numerio ženklų būklės vertinimas Techninės apžiūros centre (TAC) atšaukiamas. Taip nusprendė Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA). ...
-
Atšvaitai – niekis? Keiskime požiūrį1
Baltijos šalyse eismo sąlygos šaltuoju sezonu panašios, tačiau pėsčiųjų požiūris į savo saugumą keliuose itin skiriasi. ...
-
Svajonių automobilio kaina – tik išlaidų pradžia
Mažiau patyrę vairuotojai, planuodami įsigyti automobilį, žiūri tik į kainą. Sumokėjai 4 ar 5 tūkst. eurų ir nerūpestingai švilpi Lietuvos keliais! Tačiau realios tokio pirkinio sąnaudos gali nustebinti. ...
-
Primena: dalis vairuotojų nuo sausio gali netekti teisės vairuoti3
Svarbi žinia vairuotojams: lieka pusantro mėnesio pasitikrinti sveikatą tiems, kurie dar to nepadarė. Jeigu jūsų medicininė pažyma nebegalioja, nuo sausio 1-osios nebegalėsite vairuoti. Nuo naujųjų metų įvedama nauja tvarka: vairuotojo pažymėjim...
-
Dėmesio, vairuotojai: demaskavo, kaip jūs elgiatės, pravažiavę greičio matuoklius35
Jau daugiau nei savaitę turėtume važinėti lėčiau, nes įsigaliojo žiemos sezono taisyklės. Autostradoje bei greitkeliuose lengvieji automobiliai iki balandžio mėnesio galės važiuoti ne didesniu nei 110 km/val. greičiu. Automobilininkai kelia klaus...
-
Sukritikavo dėl vairuotojų siaubo – greičio matuoklių: persistengė?5
Vairuotojus drausminančių momentinių ir vidutinio greičio matuoklių kasmet vis daugiau tiek miestuose, tiek užmiesčio keliuose. Tačiau valstybės kontrolė nustatė, kad už kelius atsakinga įmonė „VIA Lietuva“ kelias dešimtis vidu...
-
Lietuvoje labai išaugo greičio matuoklių skaičius: ar jų ne per daug?29
Vairuotojus drausminančių momentinių ir vidutinio greičio matuoklių kasmet vis daugiau tiek miestuose, tiek užmiesčio keliuose. Tačiau Valstybės kontrolė nustatė, kad už kelius atsakinga įmonė „Via Lietuva“ kelias dešimtis vidu...