Tamsusis metas: kokios gudrybės padėtų vairuotojams?

  • Teksto dydis:

Geras matomumas vairuotojams reikalingas visada, tačiau lapkritį bei gruodį šios savybės įtaka – didžiausia. Šie mėnesiai pasižymi ne tik ilgu tamsiuoju paros metu, bet ir dažna šlapdriba ar lietumi – oro sąlygomis, akivaizdžiai prastinančiomis matomumą. Europos bendrovės „ERGO Insurance“ Lietuvoje Transporto priemonių draudimo skyriaus vadovas Rimvydas Pocius pataria vairuotojams, kad geriausias būdas norint išvengti nemalonumų tamsiu paros metu yra labai elementarus – važiavimas mažesniu greičiu. Tačiau įvairių gudrybių yra ir daugiau.

Svarbiausia – saugus greitis

„Vairuotojams su tamsa šiuo laikotarpiu susidurti tenka itin dažnai – dalis žmonių į darbą išvažiuoja dar neprašvitus, o grįžta iš jo jau sutemus. Nors šis pokytis po vasaros ateina pamažu, didelis šokas vairuojantiems yra pirmosios lapkričio savaitės – po laiko persukimo valanda atgal vakarai labai sutrumpėja. Be to, lapkritį ir gruodį dėl oro sąlygų padidėja ir eismo įvykių tikimybė“, – sako „ERGO Insurance“ Transporto priemonių draudimo skyriaus vadovas.

R. Pocius pabrėžia, jog esminis elementas saugiam eismui užtikrinti yra važiavimo greitis. Dažniausiai kreipiamas dėmesys į jo apribojimus, tačiau dar svarbesnis yra saugus greitis. O jis – ne visada toks, koks nurodytas ant kelio ženklo.

„Reikėtų atskirti šias dvi sąvokas, nes saugus greitis nėra tapatus leistinam greičiui. Pastarasis yra užrašytas ant kelio ženklo, o saugus greitis – toks, kuriuo važiuodamas vairuotojas visiškai kontroliuoja transporto priemonę ir stebi aplinką. Jis neretai yra mažesnis nei leistinas greitis“, – pastebi draudimo ekspertas.

Situacijų, kuomet saugus greitis yra mažesnis už leistiną, daugybė – pavyzdžiui, daugelyje užmiesčio kelių galima važiuoti 90 km/val. greičiu, tačiau jeigu yra tamsu, oro temperatūra arti nulio ir didelė plikledžio tikimybė, reikėtų važiuoti lėčiau. Net artimųjų šviesų žibintais apšviečiamas kelias yra trumpesnis nei prireiktų sustojimui važiuojant tokiu greičiu ir netikėtai pamačius kliūtį.

Saugų greitį konkrečioje vietoje įvertinti yra sudėtinga, tačiau, pasak R. Pociaus, tą padaryti padės aplinkos sąlygų stebėjimas. Jeigu oro temperatūra yra arti nulio, reikia būti pasiruošus plika akimi beveik nematomam plikledžiui. Jis greičiausiai susiformuoja ant tiltų bei viadukų, o ilgiausiai išlieka miškingose vietovėse, kur nepatenka saulės spinduliai. Jeigu važiuojate gyvenviete ar prasilenkėte su autobusu, pakelėse gali eiti šviesą atspindinčių elementų nenešiojantys pėstieji.

„Atsižvelgiant į tokius faktorius, reikėtų koreguoti važiavimo greitį. Kelio ženkluose nurodytas didžiausias leistinas greitis – jis gali būti saugus dienos metu vasarą, tačiau itin pavojingas šaltą bei tamsų žiemos rytą ar vakarą“, – pabrėžia draudimo ekspertas.

Į ką vertėtų atkreipti dėmesį?

Vairuotojai turi savų būdų, kurie padeda išlaikyti budrumą ir mažinti nuovargį kelionėse tamsiuoju paros metu. Tačiau „Lexus“ vairavimo akademijos vadovas Darius Grinbergas įspėja, jog ne visais jais galima pasitikėti.

Anksčiau pastebėti kliūtį padės tik didesnė koncentracija ir mažesnis greitis.

„Vienu metu buvo paplitusi nuomonė, kad specialūs akiniai su geltonais stiklais naktį padeda matyti geriau, bet jau senokai įrodyta, kad taip nėra. Anksčiau pastebėti kliūtį padės tik didesnė koncentracija ir mažesnis greitis. Stenkitės įžvelgti kuo daugiau objektų priešais save – tai, kas atrodo kaip krūmas šalia kelio, gali būti pasiruošęs bėgti žvėris“, – pataria saugaus vairavimo specialistas.

Neretai manoma, jog užkandžiavimas vairuojant padeda išlikti budriems. Tačiau gali atsitikti priešingai – ką nors kramsnodamas ar siekdamas pasiimti butelį vandens, vairuotojas gali pačiu netinkamiausiu metu nukreipti dėmesį nuo kelio ir nepastebėti ant jo atsiradusio objekto.

Vairavimo instruktorius pataria, kad geriau matyti šalikeles padeda rūko žibintai. Jų apšvietimo spindulys platesnis, tačiau jis gali trukdyti iš priekio atvažiuojantiems vairuotojams, tad siauruose keliuose reikėtų būti itin atidiems.

„Visi žino, kad jei pažiūrėsime tiesiai į saulę, po kurio laiko rega bus sutrikusi. Tas pats įvyks, jei žiūrėsime į priešinga kryptimi važiuojančio automobilio žibintus. Kad to išvengtumėte, nukreipkite žvilgsnį dešiniau, o kryptį išlaikyti padės kelkraščio ar baltos linijos stebėjimas. Mažiau pavargti padės ir važiavimas paskui kitą automobilį, tik reikėtų nepamiršti laikytis saugaus atstumo“, – pataria patyręs vairuotojas.

Dėmesį skirti verta ir savo automobilio apšvietimo įrangai. Instruktorius teigia pastebintis, jog dalies automobilių žibintai šviečia netinkamai, tad juos būtina sureguliuoti. Kartais jie akina priešinga kryptimi važiuojančius vairuotojus, tačiau kartais yra per daug nukreipti žemyn ir apšviečia trumpesnį kelio ruožą nei galėtų.

Specialistas taip pat pataria, jog priekinį stiklą reikėtų valyti ne tik išoriškai, bet ir iš vidaus – čia taip pat kaupiasi daug nešvarumų, o lyjant pravartu įjungti šoninių veidrodėlių šildymą – taip ant jų neliks matomumą apsunkinančių lietaus lašų.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

  • Vairuotojai, dėmesio: įsigalioja KET pakeitimai
    Vairuotojai, dėmesio: įsigalioja KET pakeitimai

    Įsigaliojus Kelių eismo taisyklių (KET) pakeitimams, nuo sekmadienio privaloma laikytis saugaus atstumo lenkiant ar apvažiuojant dviratininkus ir pėsčiuosius, draudžiama palikti automobilius intensyvesnio eismo keliuose, taip pat atsiranda nauji kelio ...

    16
  • Gruodžio 1-ąją įsigalios nauji Kelių eismo taisyklių pakeitimai
    Gruodžio 1-ąją įsigalios nauji Kelių eismo taisyklių pakeitimai

    Jau šį sekmadienį, gruodžio 1 d., įsigalios nauji Kelių eismo taisyklių (KET) pakeitimai, numatantys keletą naujovių šalies keliuose. Reikės laikytis saugaus atstumo lenkiant ar apvažiuojant dviratininkus ir pėsčiuosius, bus draudžia...

    10
  • Paspirtukininkai – vis atsakingesni
    Paspirtukininkai – vis atsakingesni

    Bendrovės „Spinter tyrimai“ apklausa parodė, kad 85 proc. elektrinius paspirtukus vairuojančių asmenų žino apie prievolę laikytis Kelių eismo taisyklių (KET), o 41 proc. dėvi apsaugos priemones. Šie skaičiai didesni nei prie&scaro...

  • Dviratininkų gerovei – papildomi milijonai
    Dviratininkų gerovei – papildomi milijonai

    Susisiekimo ministerija, įvertinusi Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo plano „Naujos kartos Lietuva“ priemones, pasiūlė Finansų ministerijai papildomus 33,7 mln. eurų skirti dviračių infrastruktūros plėtrai. ...

    2
  • Vairuotojų sveikatos patikra – nauja aukso gysla
    Vairuotojų sveikatos patikra – nauja aukso gysla

    Nuo sausio 1-osios vairuotojo pažymėjimo galiojimas bus susietas su sveikatos pažyma. Vairuotojams, kurių sveikatos pažyma baigė galioti, lieka vos mėnuo ją atnaujinti. Nors patikros procedūra itin greita, tokių užuomaršų dar likę gerokai p...

    19
  • Plikledžio sezonas prasidėjo – ką verta prisiminti vairuotojams?
    Plikledžio sezonas prasidėjo – ką verta prisiminti vairuotojams?

    Artėjant žiemai, į darbą skubantys vairuotojai vis dažniau susiduria su slidžia kelio danga. Ryte netikėtai susiformavęs plikledis pastarosiomis savaitėmis sukėlė ne vieną eismą paralyžavusią avariją. Ką reikėtų prisiminti vairuojant slidži...

  • Naujus pokyčius lėmė poreikiai ir prognozės
    Naujus pokyčius lėmė poreikiai ir prognozės

    Keleivių vežimo bendrovė „LTG Link“ parengė naują traukinių metinį tvarkaraštį, įsigaliosiantį gruodžio 15 d. Daugiau reisų suplanuota populiariausiuose maršrutuose, trumpės kelionių trukmė. ...

    1
  • Pasaulyje – „Toyota“, Europoje – „Dacia“
    Pasaulyje – „Toyota“, Europoje – „Dacia“

    Visų laikų geriausiai parduodamų lengvųjų automobilių lyderė „Toyota Corolla“ pernai pasaulyje buvo tik ketvirta, bet šiemet rudenį susigrąžino prarastą poziciją. ...

    7
  • Griežto žingsnio atsisakė, bet trūkumų netoleruos
    Griežto žingsnio atsisakė, bet trūkumų netoleruos

    Nuo 2025 m. vasario 1-osios turėjęs įsigalioti griežtesnis valstybinio numerio ženklų būklės vertinimas Techninės apžiūros centre (TAC) atšaukiamas. Taip nusprendė Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA). ...

    1
  • Atšvaitai – niekis? Keiskime požiūrį
    Atšvaitai – niekis? Keiskime požiūrį

    Baltijos šalyse eismo sąlygos šaltuoju sezonu panašios, tačiau pėsčiųjų požiūris į savo saugumą keliuose itin skiriasi. ...

    1
Daugiau straipsnių