- Eleonora Budzinauskienė, ELTA
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Nors keliautojų į ateities turizmą orientuotais elektromobiliais daugėja, tačiau jų įkrovimo stotelių prie lankytinų objektų vis dar trūksta. Nacionalinės turizmo skatinimo agentūros „Keliauk Lietuvoje“ inicijuotame šalies turistinių objektų patrauklumo vertinimo tyrime elektromobilių įkrovimo stotelių kriterijus „raudonuoja“ visos Lietuvos mastu. Ekspertai siūlo situacijos sprendimo ieškoti atsižvelgiant į kintančius vairuotojų įpročius ir neatidėliojant, nes taip naudingiau finansiškai.
„Keliauk Lietuvoje“ vadovas Dalius Morkvėnas įsitikinęs, kad ekologiškas keliavimas, įskaitant ir judėjimą elektromobiliais, yra ateities turizmas, kuriam reikia ruoštis. Tačiau, pasak jo, šiuo metu atliktas infrastruktūros vertinimas rodo, kad šalies žalinimui dar esame nepasiruošę.
„Jei kažkada manėme, kad praplėsti ir pritaikyti infrastruktūrą elektromobiliams būtų neblogai, šiandien turime suprasti, kad tai padaryti būtina. Pagrindiniuose keliuose įkrovimo stotelės įrengtos, visgi kalbant apie turizmą ilgalaikis tikslas yra suteikti laisvę keliautojams patogiai judėti po visą Lietuvą, o ne tik iš taško A į tašką B. Be to, dabar šalyje susiduriame su nemažos atskirties tarp didelių miestų ir mažiau žinomų rajonų problema. Tad galimybė įsikrauti elektromobilius tik minėtuose pagrindiniuose keliuose šios problemos tuo labiau nesprendžia, o tik ją pagilina“, – dėsto D. Morkvėnas.
Jei kažkada manėme, kad praplėsti ir pritaikyti infrastruktūrą elektromobiliams būtų neblogai, šiandien turime suprasti, kad tai padaryti būtina.
Du kurortai rodo pavyzdį kitiems miestams
Remiantis atliktu tyrimu, daugiausia elektromobilių įkrovimo stotelių galima rasti pagrindinėse miestų aikštelėse, gatvėse, alėjose, taip pat prie turizmo informacijos centrų. Mažiausiai – prie paminklų ir architektūrinio paveldo objektų bei paplūdimių.
Druskininkų, Jonavos rajonai, Alytaus miestas – savivaldybės, kurios, pasak šalies lankytinų vietų patrauklumo vertintojų, geriausiai pasiruošusios jau dabar priimti turistus su elektromobiliais. Po jų seka Utenos, Anykščių, Kaišiadorių, Švenčionių, Birštono rajonai, kuriuose įvertinimas taip pat buvo geras.
Birštonas – vienas iš miestų, kuriuos galima laikyti pavyzdiniais. Čia įrengtos 2 viešos greito įkrovimo stotelės elektromobiliams: šalia lankomų objektų (Nemuno kilpų regioninio parko lankytojų centro ir Vytauto Jurgio Meškos parko) ir automobilių stovėjimo aikštelėje tik įvažiavus į kurortą. Savivaldybė pagal patvirtintą planą numačiusi įrengti dar 6 stoteles.
Į elektromobiliais atvykusiųjų komfortą investuoja ir šio miesto komercinės paskirties objektai. Prie restorano „Seklytėlė“ įrengta stotelė patogi vykstant į Birštono apžvalgos bokštą ir Škėvonių atodangą. Jas turi ir „Eglės“ sanatorija bei viešbutis „Vytautas Mineral SPA“.
Druskininkuose veikia 4 viešos elektromobilių įkrovimo stotelės, kuriose vienu metu galima įkrauti 8 automobilius. Jų lokacijos – šalia pagrindinių traukos objektų: netoli Vandens parko, šalia Turizmo ir verslo informacijos centro bei Karolio Dineikos sveikatingumo parko, prie pirminės sveikatos priežiūros centro, pačiame kurorto centre šalia bažnyčios. Penkerius metus šiame kurorte numatyta įkrovimo paslaugas teikti nemokamai ir stotelių tinklą plėsti.
Įkrovimo stotelės kilsteli viešbučių reitingą
Apgyvendinimo įstaigos taip pat pamažu ruošiasi svečiams su elektromobiliais. „Keliauk Lietuvoje“ žiniomis, Lietuvos viešbučių ir restoranų asociacija, klasifikuodama viešbučius, už įrengtas elektromobilių stoteles skiria 10 balų – taip viešbučiai turi šansą patekti į aukštesnę klasę.
Įsikrauti elektromobilius, kol mėgaujasi SPA malonumais ar ilsisi, kviečiami populiariųjų kurortų svečiai – apsistoję „Grand SPA Lietuva“ Druskininkuose, „Grand Baltic Dunes“ Palangoje ir „SPA Vilnius“ Anykščiuose.
Infrastruktūrą elektromobiliams turinčių ir intensyviai atsinaujinančių pavienių miestų yra ir daugiau – įkrovimo stotelėmis savo klientų patogumui pasirūpinę verslai Klaipėdoje, Panevėžyje, Trakuose, Ignalinoje.
Elektromobilis nebėra prabangos prekė
Pasak įmonės „Elinta Charge“ vadovo, Lietuvos elektromobilių asociacijos nario Igno Mikučio, visai neseniai perkopėme 4000 elektromobilių šalyje skaičių ir per ateinančius metus jų labai daugės. Pašnekovo teigimu, anksčiau juos vairuodavo tik entuziastai, o dabar prie elektromobilių vairo persėda vis daugiau tvarumo ieškančių žmonių, kuriems rūpi, koks rytojus mūsų visų laukia.
„Nepavadinčiau elektromobilio prabangos preke. Net jei mėnesinė įmoka jį įsigijus yra didesnė, vairuotojai supranta vien tai, kad šios transporto priemonės eksploatacijos išlaidos keliskart mažesnės nei varomos iškastiniu kuru. O juk yra ir kitų pliusų, pradedant elektromobiliams įsigyti taikomų finansinių subsidijų ir baigiant tokia lengvata kaip nemokamas automobilio statymas“, – sako I. Mikutis.
Elektromobilių smarkiai padaugėjus, greitai ir kokybiškai išplėsti jiems reikalingą infrastruktūrą jau gali būti sunku, tad tam tikri veiksmai turėtų būti atlikti šiandien.
„Pavyzdžiui, statant komercinės paskirties pastatą 20 proc. statymo vietų turi būti paruoštos elektromobilių įkrovimo stotelėms instaliuoti. Manau, jog netolimoje ateityje tų procentų netgi neužteks, o elektromobilių skaičiui išaugus esamas stovėjimo aikšteles gali tekti perkonstruoti. Tad būtų išmintinga bei finansiškai labiau apsimokėtų jau dabar apgalvoti ir suplanuoti kelis žingsnius į priekį“ – dėsto I. Mikutis.
Tyrimų bendrovės „BERENT Research Baltic“ vertinimas atliktas rugpjūčio 1–31 d., jis apėmė net 1200 atrinktų valstybinių, privačių ar viešųjų traukos objektų visose 60 šalies savivaldybių. Įgyvendinant tyrimą buvo remtasi kitų šalių gerąja praktika: Lietuvos turistinių vietovių patrauklumo vertinimo metodologijos kūrimui buvo pasitelktos gerosios užsienio šalių patirtys, remtasi Europos Sąjungos turizmo politikos prioritetais ir jos institucijų atliktomis studijomis, atsižvelgta į Lietuvoje jau atliktų tyrimų duomenis bei vadovautasi tarptautinių turizmo ekspertų rekomendacijomis.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Plikledžio sezonas prasidėjo – ką verta prisiminti vairuotojams?
Artėjant žiemai, į darbą skubantys vairuotojai vis dažniau susiduria su slidžia kelio danga. Ryte netikėtai susiformavęs plikledis pastarosiomis savaitėmis sukėlė ne vieną eismą paralyžavusią avariją. Ką reikėtų prisiminti vairuojant slidži...
-
Naujus pokyčius lėmė poreikiai ir prognozės1
Keleivių vežimo bendrovė „LTG Link“ parengė naują traukinių metinį tvarkaraštį, įsigaliosiantį gruodžio 15 d. Daugiau reisų suplanuota populiariausiuose maršrutuose, trumpės kelionių trukmė. ...
-
Pasaulyje – „Toyota“, Europoje – „Dacia“7
Visų laikų geriausiai parduodamų lengvųjų automobilių lyderė „Toyota Corolla“ pernai pasaulyje buvo tik ketvirta, bet šiemet rudenį susigrąžino prarastą poziciją. ...
-
Griežto žingsnio atsisakė, bet trūkumų netoleruos1
Nuo 2025 m. vasario 1-osios turėjęs įsigalioti griežtesnis valstybinio numerio ženklų būklės vertinimas Techninės apžiūros centre (TAC) atšaukiamas. Taip nusprendė Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA). ...
-
Atšvaitai – niekis? Keiskime požiūrį1
Baltijos šalyse eismo sąlygos šaltuoju sezonu panašios, tačiau pėsčiųjų požiūris į savo saugumą keliuose itin skiriasi. ...
-
Svajonių automobilio kaina – tik išlaidų pradžia
Mažiau patyrę vairuotojai, planuodami įsigyti automobilį, žiūri tik į kainą. Sumokėjai 4 ar 5 tūkst. eurų ir nerūpestingai švilpi Lietuvos keliais! Tačiau realios tokio pirkinio sąnaudos gali nustebinti. ...
-
Primena: dalis vairuotojų nuo sausio gali netekti teisės vairuoti3
Svarbi žinia vairuotojams: lieka pusantro mėnesio pasitikrinti sveikatą tiems, kurie dar to nepadarė. Jeigu jūsų medicininė pažyma nebegalioja, nuo sausio 1-osios nebegalėsite vairuoti. Nuo naujųjų metų įvedama nauja tvarka: vairuotojo pažymėjim...
-
Dėmesio, vairuotojai: demaskavo, kaip jūs elgiatės, pravažiavę greičio matuoklius35
Jau daugiau nei savaitę turėtume važinėti lėčiau, nes įsigaliojo žiemos sezono taisyklės. Autostradoje bei greitkeliuose lengvieji automobiliai iki balandžio mėnesio galės važiuoti ne didesniu nei 110 km/val. greičiu. Automobilininkai kelia klaus...
-
Sukritikavo dėl vairuotojų siaubo – greičio matuoklių: persistengė?5
Vairuotojus drausminančių momentinių ir vidutinio greičio matuoklių kasmet vis daugiau tiek miestuose, tiek užmiesčio keliuose. Tačiau valstybės kontrolė nustatė, kad už kelius atsakinga įmonė „VIA Lietuva“ kelias dešimtis vidu...
-
Lietuvoje labai išaugo greičio matuoklių skaičius: ar jų ne per daug?29
Vairuotojus drausminančių momentinių ir vidutinio greičio matuoklių kasmet vis daugiau tiek miestuose, tiek užmiesčio keliuose. Tačiau Valstybės kontrolė nustatė, kad už kelius atsakinga įmonė „Via Lietuva“ kelias dešimtis vidu...