- Eleonora Budzinauskienė, ELTA
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Nors keliautojų į ateities turizmą orientuotais elektromobiliais daugėja, tačiau jų įkrovimo stotelių prie lankytinų objektų vis dar trūksta. Nacionalinės turizmo skatinimo agentūros „Keliauk Lietuvoje“ inicijuotame šalies turistinių objektų patrauklumo vertinimo tyrime elektromobilių įkrovimo stotelių kriterijus „raudonuoja“ visos Lietuvos mastu. Ekspertai siūlo situacijos sprendimo ieškoti atsižvelgiant į kintančius vairuotojų įpročius ir neatidėliojant, nes taip naudingiau finansiškai.
„Keliauk Lietuvoje“ vadovas Dalius Morkvėnas įsitikinęs, kad ekologiškas keliavimas, įskaitant ir judėjimą elektromobiliais, yra ateities turizmas, kuriam reikia ruoštis. Tačiau, pasak jo, šiuo metu atliktas infrastruktūros vertinimas rodo, kad šalies žalinimui dar esame nepasiruošę.
„Jei kažkada manėme, kad praplėsti ir pritaikyti infrastruktūrą elektromobiliams būtų neblogai, šiandien turime suprasti, kad tai padaryti būtina. Pagrindiniuose keliuose įkrovimo stotelės įrengtos, visgi kalbant apie turizmą ilgalaikis tikslas yra suteikti laisvę keliautojams patogiai judėti po visą Lietuvą, o ne tik iš taško A į tašką B. Be to, dabar šalyje susiduriame su nemažos atskirties tarp didelių miestų ir mažiau žinomų rajonų problema. Tad galimybė įsikrauti elektromobilius tik minėtuose pagrindiniuose keliuose šios problemos tuo labiau nesprendžia, o tik ją pagilina“, – dėsto D. Morkvėnas.
Jei kažkada manėme, kad praplėsti ir pritaikyti infrastruktūrą elektromobiliams būtų neblogai, šiandien turime suprasti, kad tai padaryti būtina.
Du kurortai rodo pavyzdį kitiems miestams
Remiantis atliktu tyrimu, daugiausia elektromobilių įkrovimo stotelių galima rasti pagrindinėse miestų aikštelėse, gatvėse, alėjose, taip pat prie turizmo informacijos centrų. Mažiausiai – prie paminklų ir architektūrinio paveldo objektų bei paplūdimių.
Druskininkų, Jonavos rajonai, Alytaus miestas – savivaldybės, kurios, pasak šalies lankytinų vietų patrauklumo vertintojų, geriausiai pasiruošusios jau dabar priimti turistus su elektromobiliais. Po jų seka Utenos, Anykščių, Kaišiadorių, Švenčionių, Birštono rajonai, kuriuose įvertinimas taip pat buvo geras.
Birštonas – vienas iš miestų, kuriuos galima laikyti pavyzdiniais. Čia įrengtos 2 viešos greito įkrovimo stotelės elektromobiliams: šalia lankomų objektų (Nemuno kilpų regioninio parko lankytojų centro ir Vytauto Jurgio Meškos parko) ir automobilių stovėjimo aikštelėje tik įvažiavus į kurortą. Savivaldybė pagal patvirtintą planą numačiusi įrengti dar 6 stoteles.
Į elektromobiliais atvykusiųjų komfortą investuoja ir šio miesto komercinės paskirties objektai. Prie restorano „Seklytėlė“ įrengta stotelė patogi vykstant į Birštono apžvalgos bokštą ir Škėvonių atodangą. Jas turi ir „Eglės“ sanatorija bei viešbutis „Vytautas Mineral SPA“.
Druskininkuose veikia 4 viešos elektromobilių įkrovimo stotelės, kuriose vienu metu galima įkrauti 8 automobilius. Jų lokacijos – šalia pagrindinių traukos objektų: netoli Vandens parko, šalia Turizmo ir verslo informacijos centro bei Karolio Dineikos sveikatingumo parko, prie pirminės sveikatos priežiūros centro, pačiame kurorto centre šalia bažnyčios. Penkerius metus šiame kurorte numatyta įkrovimo paslaugas teikti nemokamai ir stotelių tinklą plėsti.
Įkrovimo stotelės kilsteli viešbučių reitingą
Apgyvendinimo įstaigos taip pat pamažu ruošiasi svečiams su elektromobiliais. „Keliauk Lietuvoje“ žiniomis, Lietuvos viešbučių ir restoranų asociacija, klasifikuodama viešbučius, už įrengtas elektromobilių stoteles skiria 10 balų – taip viešbučiai turi šansą patekti į aukštesnę klasę.
Įsikrauti elektromobilius, kol mėgaujasi SPA malonumais ar ilsisi, kviečiami populiariųjų kurortų svečiai – apsistoję „Grand SPA Lietuva“ Druskininkuose, „Grand Baltic Dunes“ Palangoje ir „SPA Vilnius“ Anykščiuose.
Infrastruktūrą elektromobiliams turinčių ir intensyviai atsinaujinančių pavienių miestų yra ir daugiau – įkrovimo stotelėmis savo klientų patogumui pasirūpinę verslai Klaipėdoje, Panevėžyje, Trakuose, Ignalinoje.
Elektromobilis nebėra prabangos prekė
Pasak įmonės „Elinta Charge“ vadovo, Lietuvos elektromobilių asociacijos nario Igno Mikučio, visai neseniai perkopėme 4000 elektromobilių šalyje skaičių ir per ateinančius metus jų labai daugės. Pašnekovo teigimu, anksčiau juos vairuodavo tik entuziastai, o dabar prie elektromobilių vairo persėda vis daugiau tvarumo ieškančių žmonių, kuriems rūpi, koks rytojus mūsų visų laukia.
„Nepavadinčiau elektromobilio prabangos preke. Net jei mėnesinė įmoka jį įsigijus yra didesnė, vairuotojai supranta vien tai, kad šios transporto priemonės eksploatacijos išlaidos keliskart mažesnės nei varomos iškastiniu kuru. O juk yra ir kitų pliusų, pradedant elektromobiliams įsigyti taikomų finansinių subsidijų ir baigiant tokia lengvata kaip nemokamas automobilio statymas“, – sako I. Mikutis.
Elektromobilių smarkiai padaugėjus, greitai ir kokybiškai išplėsti jiems reikalingą infrastruktūrą jau gali būti sunku, tad tam tikri veiksmai turėtų būti atlikti šiandien.
„Pavyzdžiui, statant komercinės paskirties pastatą 20 proc. statymo vietų turi būti paruoštos elektromobilių įkrovimo stotelėms instaliuoti. Manau, jog netolimoje ateityje tų procentų netgi neužteks, o elektromobilių skaičiui išaugus esamas stovėjimo aikšteles gali tekti perkonstruoti. Tad būtų išmintinga bei finansiškai labiau apsimokėtų jau dabar apgalvoti ir suplanuoti kelis žingsnius į priekį“ – dėsto I. Mikutis.
Tyrimų bendrovės „BERENT Research Baltic“ vertinimas atliktas rugpjūčio 1–31 d., jis apėmė net 1200 atrinktų valstybinių, privačių ar viešųjų traukos objektų visose 60 šalies savivaldybių. Įgyvendinant tyrimą buvo remtasi kitų šalių gerąja praktika: Lietuvos turistinių vietovių patrauklumo vertinimo metodologijos kūrimui buvo pasitelktos gerosios užsienio šalių patirtys, remtasi Europos Sąjungos turizmo politikos prioritetais ir jos institucijų atliktomis studijomis, atsižvelgta į Lietuvoje jau atliktų tyrimų duomenis bei vadovautasi tarptautinių turizmo ekspertų rekomendacijomis.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Planuojate pirkti naudotą automobilį iš užsienio? Atskleidė, kuriose šalyse klastoja ridą6
Dabar pats tinkamiausias metas atsinaujinti ne tik savo drabužius, bet ir transporto priemonę. Ne visi turi galimybę nuvykti į saloną ir nusipirkti patį naujausią automobilį, tuomet tenka rinktis jau važinėtą. Iš kur geriausia rinktis važin...
-
Vasarą – su žieminėmis padangomis: kur čia slypi pavojai?2
Automobilių servisai jau rikiuoja eiles vairuotojų, besiruošiančių keisti automobilių padangas. Meistrai sako, kad pavasarinis keitimas mažiau aktyvus, nei lapkričio mėnesį. Yra vairuotojų, kurie ir vasarą važinėja su žieminėmis padangomi...
-
Seimas svarstys iniciatyvą įpareigoti visus paspirtukų vairuotojus dėvėti šalmus2
Parlamentarai imasi svarstyti iniciatyvą, kuria būtų nustatyta visiems paspirtukų vairuotojams dėvėti šalmus, nepaisant jų amžiaus. ...
-
Pasipiktino dėl automobilių taršos patikrinimų: ar nepermokėjo už aparatus?23
Aplinkosaugininkų planuojami automobilių taršos patikrinimai šiurpą kelia ne vienam vairuotojui. Socialiniuose tinkluose dėl to kilo pasipiktinimo bangos. Kokią teisę aplinkosaugininkai turi tikrinti taršą? O jie turi įstatym...
-
Aplinkosaugininkai pradeda tikrinti automobilių taršą: vairuotojai kai kurių bėdų gali net neįtarti57
Aplinkosaugininkai parodomojoje akcijoje pademonstravo, kaip stabdys automobilius ir tikrins jų taršą. Oficialiai tikrinti automobilius aplinkosaugininkai pradės pavasario viduryje. Kaip viskas vyks ir ką apie tai mano gyventojai, pasakota LNK repor...
-
Perspėja: minti dviratį paskui autobusą – labai pavojinga9
Norėdami išvengti vėjo pasipriešinimo, dviratininkai kartais važiuoja iš paskos didesnių gabaritų transporto priemonėms ar autobusams, tačiau net nenutuokia, kaip arti nelaimės jie atsiduria. Tokie veiksmai kelia pavojų ne tik dvi...
-
Už variklio plovimą – bauda28
Prieš parduodant automobilį pardavėjai neretai stengiasi iššvarinti ne tik mašinos išorę bei vidų, bet ir nuplauti variklį. Tačiau tai daryti autoplovyklose draudžiama, apie tai reikėtų pranešti plovyklos oper...
-
Automobilių vairuotojai turėtų suklusti: techninę apžiūrą gali naikinti iškart4
Aplinkos apsaugos departamento pareigūnai pademonstravo, kaip atrodys vairuotojų stabdymas ir jų turto – automobilių, tikrinimas dėl taršos. Nuo sausio tikrinti taršius automobilius aplinkosaugininkai gali tiesiog kelyje. Jie turi teis...
-
Pervežimai 2023-iaisiais: daugiau keleivių ir krovinių
Lietuvos transporto ir logistikos sektorius 2023 m. išlaikė stabilų augimą ir generavo 18,8 mlrd. eurų pajamų. Pernai 7 proc. išaugo keleivių vežimas visų rūšių transportu. ...
-
Dėl taršos panaikinus automobilio techninę apžiūrą, ji dar galios dvi paras14
Aplinkosaugininkams be kitų institucijų pareigūnams panaikinus automobilio techninę apžiūrą dėl viršytos išmetamųjų dujų normos, ji nuo šiol galios dar dvi paras. ...