Žaliasis kursas: veiklos įpročiai – irgi reikšmingi

  • Teksto dydis:

Stiprėjantis spaudimas Europos šalims mažinti CO2 išlakas vis didesniu svoriu gula ant susisiekimo sektoriaus, o vienas pagrindinių taikinių – daugiausia kilometrų nuvažiuojantis komercinis transportas.

Ar priemonės – efektyvios?

Senojo žemyno transportininkai sulaikę kvapą laukia „Euro 7“ standarto išklotinės, tačiau ir dabar neabejojama, kad Europos Komisijos (EK) kryptis nesikeis: automobiliai turės dar sparčiau judėti ekologiškumo link.

Specialistai pažymi, kad viena didžiausių problemų šiame kelyje – laikas, nes komerciniam transportui reikalingos veiksmingos technologijos dar tik ateina ir šiuo metu reikalauja milžiniškų investicijų. Tačiau, norint ekologinės pažangos, jau dabar reikėtų šimtus tūkstančių dyzelinu varomų transporto priemonių nedelsiant keisti netaršiomis, bet daugelis transporto parkų valdytojų nepasirengę tokio lygio investicijoms.

„Net Europos žaliasis kursas atsidūrė po didinamuoju stiklu, kai praeitą rudenį, smarkiai pašokus energetikos išteklių kainoms Europoje, pavyzdžiui, kaimyninėje Lenkijoje, pasigirdo nuomonių, ar spartus perėjimas prie atsinaujinančių energijos išteklių nevirsta infliaciniais procesais visoje energetikos grandinėje. Dabar papildomą infliacijos impulsą kelia ir Rusijos agresija Ukrainoje. Bet kokiu atveju veiksmingiausias būdas neauginti energijos ištekliams tenkančių išlaidų yra optimalus vartojimas, o siekiant tokio tikslo pirmiausia verta apsvarstyti, ar dabar naudojamos efektyviausios priemonės“, – sakė „Iveco“ prekių ženklo vadovas Baltijos šalyse Ernestas Jakubonis.

Specialistai pažymi, kad viena didžiausių problemų šiame kelyje – laikas, nes komerciniam transportui reikalingos veiksmingos technologijos dar tik ateina ir šiuo metu reikalauja milžiniškų investicijų.

Specifiniai aspektai

Logistikos ir transporto paslaugų įmonės „AD Rem Transport“ vadovas Antanas Šimelis atkreipė dėmesį, kad komercinio transporto parkų valdytojai susiduria su tam tikra specifika.

Asmeninės paskirties automobilių gamintojai elektrifikuojasi tikrai sparčiai, o komercinio transporto srityje proveržio tenka palaukti.

Specialisto teigimu, labai tikėtina, kad galime sulaukti alternatyvių technologijų, kurios prisidės prie ambicingų taršos mažinimo tikslų.

„Automobilis savaime, kol nevažiuoja, nėra tiesioginis taršos šaltinis, taigi svarbu, kaip ir kokiomis aplinkybėmis jis eksploatuojamas. Vertintini keli aspektai – efektyvus maršrutų planavimas, atstumas, nuvažiuojamas be krovinio, optimalus prekių svoris ir tūris, logistikai svarbios infrastruktūros vystymas ir naudojimas. Tad išteklių tarša optimizuota ir dabar naudojamoje visoje tiekimo grandinėje, ir tai taip pat leidžia sumažinti bendrą nuosavybės kainą (angl. „Total cost of ownership“, arba TCO)“, – kalbėjo A.Šimelis.

Siūlo taupymo variantus

Pasak E.Jakubonio, tikėtino masiškumo ir esminio proveržio keičiantis komercinio transporto technologijoms dar teks palūkėti, tačiau veiksmingų sprendimų reikia jau dabar.

Tam, specialisto pastebėjimu, neretai užtenka tik pakoreguoti veiklos įpročius ir pritaikyti logistinius pakeitimus, kurie leis įmonei automatiškai gauti teigiamą finansinį ir tvarumo rezultatą.

„Mes savo klientams siūlome konkretų būdą, kurį pritaikius galima ne tik 48 proc. sumažinti CO₂ taršą, bet ir 32 proc. apkarpyti TCO. Tai visiškai žemiškas sprendimas, leidžiantis optimizuoti veiklą: naudojami tie patys dyzeliniai „Iveco Daily“ furgonai, tačiau iš 3,5 t pakeisti į 5 t ar net 7 t segmentą“, – atskleidė specialistas.

Anot jo, pakeitus populiariausio segmento lengvąjį į didesnio krovumo komercinį automobilį, galima nuvežti anksčiau naudotų dviejų ar net trijų transporto priemonių krovinį, taigi ir įveikti mažiau kilometrų bei sunaudoti mažiau degalų. Visi susiję pokyčiai – nuo vairuotojų kategorijos keitimo iki kelių rinkliavos mokesčių – įtraukti į kalkuliacijas, kurių rezultatas vis vien rodo akivaizdų lėšų sutaupymą ir geresnius ekologinius rodiklius.

„Per penkerius metus galima sutaupyti beveik šešiaženklę sumą. Be to, nuo 2026-ųjų N1 klasės automobiliai praras savo pranašumus prieš N2 klasę, kai komerciniams automobiliams iki 3,5 t reikės naudoti techniką su tachografais, tad šis aspektas taip pat verčia transporto savininkus susimąstyti iš anksto“, – tvirtino E.Jakubonis.

Alternatyvų yra ir bus

Bendrovės „Sixt“ atstovybės mūsų šalyje pardavimo vadovas Valdas Stanislovaitis sakė, kad toks pavyzdys yra vienas iš kelių, ieškant būdų optimizuoti transporto parko naudojimą.

„Paskaičiuokime: vietoj trijų automobilių galima įsigyti du didesnius ir vien perkant sutaupyti bent 10 tūkst. eurų. Didesnis automobilis naudos nežymiai daugiau degalų, tačiau dvi transporto priemonės vietoj trijų leis sutaupyti“, – teigė Lietuvos metų komercinio automobilio rinkimų komisijos narys.

Jo pastebėjimu, 5 t ir didesniuose automobiliuose montuojami varikliai turi nežymiai ilgesnius aptarnavimų intervalus, tad tikėtina, kad rečiau bus gaištama servisuose ir taupiau bus naudojami tiek variklio, tiek paties automobilio ištekliai.

„Be to, N2 klasei nebūtinos žieminės padangos, tai irgi leidžia specifiniams verslams sutaupyti. N2 klasės transporto priemonių kelių rinkliavos mokestis didesnis, tačiau vietoj, pavyzdžiui, trijų vairuotojų, reikėtų tik dviejų“, – skaičiavo V.Stanislovaitis.

E.Jakubonio teigimu, alternatyvų paieška netrukus taps visų rinkos žaidėjų kasdienybe – vieni krovinius pradės gabenti traukiniais, kiti naudosis daugiamodalinėmis galimybėmis, treti ims plukdyti laivais, tad mąstymas tokia kryptimi nebus kažkoks išskirtinumas.

„Industrija reikalauja brangių technologijų. Kalbant apie ilgalaikius procesus net mažytis patobulinimas dėl masto efekto gali sukelti labai didelių pokyčių – tiek išlaidų, tiek teršalų išmetimo sumažinimo“, – reziumavo „Iveco“ atstovas.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių