Keturiuose žodžiuose – aibė paklaidos galimybių

Kasdienybėje kiekvienas esame priklausomas nuo įvairiausių instrukcijų, koreguojančių individualų pasaulio suvokimą: jį įrėminančių, standartizuojančių, nustatančių taisykles. Pažangiausieji instrukcijų vartotojai telkiasi į sambūrius – iš jų sudaromos grupės, ilgainiui sukuriančios sistemas, kuriose ryšiai palaikomi remiantis hierarchiniu susiskirstymu. Esant probleminei situacijai, sistemos persigrupuoja, pašalina silpnąsias grandis ir atsinaujina.

Tačiau kiekvienoje sistemoje randasi trinčių. Tarp esančiųjų aukštai ir tų, kurie – dar aukščiau. Sistemas sudarančios dalys nesusikalba ir pradeda irti.

Veikėjai ir jų komunikavimo formos, skatinančios hierarchinių sistemų nestabilumą domina menininkę Bronę Sofiją Gideikaitę, kurios instaliatyvi paroda "Kreipiančioji sistema", eksponuojama Kauno rajono muziejuje Raudondvario pilyje.

Kiek paradoksalu, jog architektūriniame komplekse, statytame XVII a., įkurtoje galerinėje erdvėje eksponuojamas XXI a. menas, tačiau hierarchinės sistemos klesti nuo neatmenamų laikų – skiriasi tik jas suformuojančios ir palaikančios instrukcijos, tad erdvės ir kūrinio kontrastas nebeatrodo toks reikšmingas.

Autorė savo ekspoziciją įvardija kaip natūralų eksperimentą, kurio eiga, kaita ir rezultatai priklausomi nuo publikos aktyvumo – jos fizinio veikimo ekspozicijos erdvėje.

"Pasitelkus informacines technologijas bus apskaičiuotas ir įvertintas kiekvieno žiūrovo judesys ar gestas erdvėje, jo reakcija taps procesu, kurio algoritmas siejamas su smalsia ir visais aspektais reaktyvia žmogaus prigimtimi", – praneša anotacija dar nespėjus įžengti į salę, kuri tai pakviečia užeiti, tai išvaro laukan.

Keturi angliški žodžiai – Go, In, Go, Out – švieslentėje keičiasi vietomis, išnyksta ir vėl atsiranda – po vieną ar poromis. Priklausomai nuo publikos judesių galerijos erdvėje, į kuriuos reaguoja ant grindų žybsintys jutikliai, žodžiai sukrinta atsitiktine tvarka, tačiau jų junginiai išlaiko prasminius ryšius.

Taigi, kiekvienas žiūrovas, vaikštinėdamas po ekspoziciją, užmezga asmeninį kontaktą su autorės kūriniu ir, žengdamas žingsnį po žingsnio, aiškiai apibrėžtoje teritorijoje seka įvykių eigą (žodžių dėliones). Kūrinys ir žiūrovas uždaroje galerijos erdvėje apsikeičia informacija.

B.S.Gideikaitė apsikeitimą informacija "įvardija kaip kažko neutralaus virsmą į emociją". Aiškūs, vienskiemeniai žodžiai, švieslentėje užrašyti atpažįstamais raidiniais simboliais, transformuojami į jausmus ir emocijas, individualiai išgyvenamas kiekvieno žiūrovo viduje. Universalūs simboliai, perskaityti skirtingų asmenų, tampa autentiškais sistemos elementais, iškrentančiais iš jos dėl savo kitoniškumo – emocinės įkrovos, keičiančios jų prasmes.

Keturi žodžiai tampa nebe raidžių junginiais, o emocijomis, gestais, žvilgsniais, judesiais, mintimis. Oficialus pranešimo formatas, išsiųstas menininkės, sugrįžta neformatu – interpretacija, refleksija. Sistema sugriūva. Atsiranda emocinė paklaida.


Kas: S.B.Gideikaitės instaliatyvi paroda "Kreipiančioji sistema".

Kur: Kauno rajono muziejuje Raudondvario pilyje.

Kada: veikia iki gruodžio 18 d.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių