Vyriškumo paieškos: nuo budizmo iki „kačialkės“

Nacionaliniame Kauno dramos teatre režisierė Kamilė Gudmonaitė pristatė naujausią spektaklį "Panika" pagal šiuolaikinio suomių dramaturgo Mikos Myllyaho pjesę. Šiuolaikinės visuomenės kuriamas moteriškumo ir vyriškumo koncepcijas analizuoti mėgstanti režisierė tęsia ankstesniuose darbuose pradėtą tyrimą.

Smūgis paplitusiam įsitikinimui

K.Gudmonaitė stebina su kiekvienu nauju spektakliu. Drąsa, profesionalumu, originalia interpretacija, atvirumu, aktualumu, minties branda ir didele pagarba savajam "aš". Kurdama režisierė nesistengia atstovauti kuriai nors pasaulėžiūros ar teatro tradicijai, nesiekia būti niekuo kitu, išskyrus savimi. Tai vienas svarbiausių jos darbų skiriamųjų bruožų, padedančių įsitikinti, kad buvimas savimi yra raktas į kūrybinę sėkmę, ir leidžia naujai premjerai tapti vis kitokiai.

Savo kūrybiniais principais K.Gudmonaitė jau natūraliai sulaužo visus visuotinius įsitikinimus apie moterų režisierių kuriamų spektaklių savybes ar net vertę. "Režisierė moteris, ar ne?" – šį klausimą (ar greičiau pasitikslinimą) ne sykį tenka nugirsti žiūrovų pokalbiuose pertraukos metu ar stovint eilėje prie rūbinės. Ir iš tikrųjų, jeigu iš anksto nežinotum, kad spektaklį statė režisierė moteris (dar gi jauna, graži ir protinga!), gali būti ir keblu atspėti šį faktą.

Kad ir kokią dramaturgiją rinktųsi – klasiką ar šių dienų autorius – režisierės spektakliuose dėmesio centre atsiduria jaunas žmogus, sunkiai randantis išėjimą egzistuojančių mąstymo ir elgesio stereotipų ir madų, tradicijų priekaištų ir patarimų, įvairiausių laimingesnio gyvenimo teorijų, religinės išminties ir gyvenimo tikrovės prieštarų gausybės labirintuose. Veikėjai bando įminti neįmenamą mįslę – būties prasmę, kuri galėtų leisti išvysti tikrąją tiesą, kokiam reikėtų būti ir kaip geriau nesielgti. Ne išimtis ir "Panika".

Prieš keletą metų Kaune K.Gudmonaitė pristatė spektaklį "Keturi", kuriame gyvenimo prasmės apraiškų ieškojo treninguoti vyrukai (forsai, marozai, gezai ar dar kitaip vadinami). Trys draugai susitinka linksmai praleisti laisvalaikį ir pakalbėti apie tuos dalykus, kurie iš pirmo žvilgsnio nebūdingi tokios charakteristikos vyrams. Kalbasi jie apie budizmo tiesas, apie tai, kiek iš tiesų yra realus šis pasaulis, ar įmanoma žmogui patekti ten, kur jis visada jaustųsi laimingas, ir kitomis visai nebanaliomis temomis. Kuriasi natūraliai juokingos ir absurdiškos situacijos, galiausiai nuvedančios prie ne visai linksmų išvadų.

Trys vyrų tipai

"Panikoje" taip pat susitinka trys draugai. Tik šį sykį jie nevilki treningais, nemėgsta tupinėti ir tarp pirštų mėtyti peteliške vadinamo peilio. Vienas jų – grafikos dizaineris, kitas – žurnalistas, trečias dirba inžinieriumi. Bet ne tai svarbu. Kur kas svarbiau tai, kad abejuose spektakliuose vyriški veikėjai išgyvena tas pačias vidines krizes ir neranda sėkmingo jų sprendimo būdo. Galbūt jis ir neegzistuoja? O gal jie tiesiog bėga nuo savęs? Pasinerdami į įvairias veiklas, ar tai būtų meditacija, psichoterapija, knygų skaitymas, darboholizmas, nesibaigiantys vakarėliai ar intensyvios treniruotės sporto salėje.

Spektakliuose "Keturi" ir "Panika" vaidina tie patys du aktoriai Mantas Zemleckas ir Gytis Laskovas. Stebina tai, kad jų veikėjai čia visiškai kitokie. Tiesiog neįtikėtina, kaip tie patys aktoriai gali būti tokie skirtingi net ir fiziškai.

M.Zemlecko Maksas – stilingame bute gyvenantis grafikos dizaineris, aktyviai besidomintis Rytų filosofija, budizmu, meditacija ir psichoterapija. Tai savimi pasitikintis, orus, ramus, giliai mąstantis, kūrybingas, regis, savąjį gyvenimo tikslą atradęs jaunas vyras, galintis didžiuotis savo vidine harmonija, patraukliu ištreniruotu kūnu ir nebanaliu gyvenimo būdu. Tai vyriškumo standartus laužantis individualistas.

Stebėdamas personažus matai save ir visai negalvoji apie jų ir savo lytį.

G.Laskovo Leo – inžinierius nuobodyla. Aplinkos verčiamas įsisprausti į visuomenėje egzistuojančių "tikro" vyro stereotipų rėmus. Jis neišsiskiria niekuo – nei aprangos stiliumi, kūno sudėjimu, nei elgesiu ir pasaulėžiūra. Tarsi jis to net sąmoningai siekia. Jis lyg būtų vaikas suaugusio vyro kūne – drausmingas, neprieštaraujantis, baikštus, normalus berniukas, kažkur pasąmonės rūsiuose įkalinęs savo tikrąją tapatybę.

Į kelionę vyriškumo sampratos vingiais įsitraukia ir aktorius Vaidas Maršalka, kuriantis trečią vyrų tipą. Jo veikėjas Jonis – žurnalistas, autorinės TV laidos vedėjas, Makso brolis. Priešingai nei pastarasis, jis nemėgsta ilgai užsibūti vienumoje ir vienu metu telefonu kalbasi su keliais pašnekovais. Galima sakyti, tipiškas ekstravertas. Apie V.Maršalkos veikėją būtų galima pasakyti "tobulybė".

Drąsus, charizmatiškas, įtikinantis bet kuria idėja, neabejojantis savo galimybėmis, visur dalyvaujantis, lyderio savybių kupinas, madingas jaunas vyras. Tiksliau, daugumos moterų vyro idealas. V.Maršalka puikiai jaučia savo vaidmenį, kiekvienoje scenoje atveria vis kitą Jonio savybę, formuojančią jo tobulumo aurą. Ir visiškai pribloškis antroje dalyje nusimetęs visus drabužius, taip pat ir apatinius, įtikindamas ir savo ištreniruoto kūno patrauklumu.

Ta pati gyvenimo krizė

Aktoriai kuria kasdienybėje lengvai atpažįstamus tipažus. Visų trijų tipų vyrus identifikuoti itin lengva ir stebint veiksmą negali nusikratyti turima patirtimi, kaip šie vyrai atrodo iš pirmo žvilgsnio ir kokie jų likimai yra artimiau juos pažinus. O dažnai po išorinėmis kaukėmis slepiasi visai kitas pasaulis. Taip nutinka ir spektaklyje, kai sąvokos "drąsa" ir "baimė", "tobulumas" ir "nuobodumas" apsiverčia aukštyn kojomis. Spektaklio pradžioje buvę aiškūs Makso, Leo ir Jonio portretai pradeda eižėti, trupėti, šios nuotrupos maišosi, sulipdamos į naujus paveikslus.

Leo virsta patraukliu ir įdomiu, Maksas, pasirodo, nėra tokios stiprios dvasios ir laimingo gyvenimo pavyzdys, o jo brolio Jonio entuziazmas nėra nepažeidžiama duotybė. Leo neįspėjęs naktį atvyksta pas Maksą prašydamas draugo pagalbos – mergina inicijuoja skyrybas, bet dar suteikia šansą, jeigu šis permąstys savąjį gyvenimą. Maksas ima taikyti psichoterapiją, norėdamas draugui pagelbėti, tačiau ima ryškėti netikėta tiesa. Tai, kad jam pačiam psichologinė pagalba reikalinga kur kas labiau. Jį kamuoja depresija ir panikos priepuoliai. Jonis, vis užsukdamas į brolio namus, taip pat čia ieško dvasinės ramybės ir atspirties taško. Bičiulius suvienija ta pati gyvenimo krizė.

Spektaklis įrodo, kad nėra didelio skirtumo tarp vyrus ir moteris ištinkančių psichologinių ir socialinių problemų. Stebėdamas personažus matai save ir visai negalvoji apie jų ir savo lytį. "Prisijaukinkite nerimą ir mėgaukitės gyvenimu", – pataria Dale'as Carnegie knygoje "Būk lyderis". "Įsivaizduokite, kaip palengvės sėkmės siekimas gyvenime, jei visą laiką manysite, kad pasaulis nori padėti jums ir teikia vis naujų galimybių", – siūlo Jackas Canfield knygoje "Sėkmės principai". Labai šaunūs ir teisingi patarimai, kaip ir kitose sėkmės teorijų knygose, tačiau nepriklausomai nuo jų skaitytojų amžiaus, lyties, tautybės, išsilavinimo ir dedamų pastangų, jie dažnai lieka abstrakčiomis frazėmis. Nenugalimą pasąmonės drakoną ilgam užmigdyti yra sunku.

Kam turėtų patikti "Panika"? Visiems. Ir tiems, kurie nenori pripažinti, kad patiria nerimą, nesėkmę ir vidinę tuštumą. Prajuokinantis, nustebinantis ir labai atviras K.Gudmonaitės ir aktorių darbas stipriai paliečia. Junti, kad kūrėjai dalijasi ir savo asmeninėmis patirtimis. Spektaklis virsta psichoterapijos seansu, kuriame matytus veiksmingus pratimus galima lengvai pakartoti namie. Svarbiausias jų – netapti savo pačių svajonių vagimis, patikėjus iliuzija (ypač – įsijungus feisbuką), sakančia: "Žiūrėk, visi laimingi, narsūs, lydimi sėkmės, tik tau vienam niekaip nepavyksta pakeisti likimo."



NAUJAUSI KOMENTARAI

Koks skirtumas

Koks skirtumas portretas
Tai kad dabar "pliušiniai meškučiai", kuriuos merginos kabina, o tie telefonus tik maigyt temoka. Tėliukai. Ką jie toj kariuomenėj...

I kariuomene juos.

I kariuomene juos. portretas
Ten vyriskumo mokykla.Paskaitos ir treniruotes nemokamos. Ir dar alga moka.
VISI KOMENTARAI 2

Galerijos

  • Džiazo muzika – laisvės ambasadorius
    Džiazo muzika – laisvės ambasadorius

    Kaune, kuris visada garsėjo savo kultūrinio gyvenimo gausa, atgimsta, o gal ir gimsta iš naujo džiazo muzikos puoselėjimo tradicijos, kurias puikiai atvaizduoja ir įgarsina Teatro klube rengiami „Jam Sessions“. ...

  • Kaune nuskambėjo Gatvės muzikos diena: liūtis žiūrovams – ne kliūtis
    Kaune nuskambėjo Gatvės muzikos diena: liūtis žiūrovams – ne kliūtis

    Šeštadienį, gegužės 18 d., Kauno senamiestyje, Vilniaus gatvėje įkurtose septyniose salose susirinko daugiau kaip 25 kolektyvai ir atlikėjai, nuo beatboxo ir jamo iki gyvu garsu lepinusio pankroko ar country roko atlikėjų, smuiko, akordeo...

    2
  • Kultūros ir sporto renginiai Kauno rajone gegužės 22–26 d.
    Kultūros ir sporto renginiai Kauno rajone gegužės 22–26 d.

    Gegužės 22 d. Kauno rajono muziejaus Antano ir Jono Juškų etninės kultūros muziejus: 16 val. tarptautinio poezijos festivalio „Poezijos pavasaris“ vakaras. Gegužės 23 d. Rokų laisvalaikio salė: 17.30 val. klasikinės muzikos ko...

  • Raudondvaryje šurmuliavo Šeimų šventė ir Muziejų naktis
    Raudondvaryje šurmuliavo Šeimų šventė ir Muziejų naktis

    Gegužės 11 d. susirinkusius į Raudondvario dvaro sodybą lepino ne tik puikus oras. Čia vyko ir Šeimų šventė, ir Muziejų nakties fiesta. Skaičiuojama, kad abiejuose renginiuose pabuvojo tūkstančiai žmonių, norintiems dalyvauti nemokam...

  • Nemuno pakrantės virs fantazijos, gamtos ir istorijos įkvėpto meno galerija
    Nemuno pakrantės virs fantazijos, gamtos ir istorijos įkvėpto meno galerija

    Iki pat kito savaitgalio Panemunės ir Šančių paplūdimiuose, Nemuno saloje, vyks Upės ir Žemės meno pleneras, kurio dalyviai iš natūralių gamtinių medžiagų kuria pasirinktos vietos savitumą atspindinčius kūrinius, integruojant juos ...

  • K. Navakas ir bohemiški nuotykiai
    K. Navakas ir bohemiški nuotykiai

    Maironio lietuvių literatūros muziejuje trečiadienį rinkosi neabejingieji poeto, rašytojo, vertėjo Kęstučio Navako kūrybai ir jo asmenybei. Čia skambėjo eilės ir prisiminimai. ...

    5
  • Gyvūnų pėdsakais su M. Čepuliu
    Gyvūnų pėdsakais su M. Čepuliu

    Kaunas gausus ne tik invaziniais gyvūnais, bet ir smalsiais žmonėmis. Į gamtos fotografo Mariaus Čepulio knygos pristatymą plūdo minios. Norintys netilpo net ant bibliotekos laiptų. ...

    1
  • Karališkajam mecosopranui scenoje svarbiausia – vaidmuo
    Karališkajam mecosopranui scenoje svarbiausia – vaidmuo

    Paskutinę pavasario dieną Pažaislio muzikos festivalį pradės prancūziškosios romantikos kūrinių programa, kurią pristatys britų karališkasis mecosopranas dama Sarah Connolly. „Labai svarbu domėtis tuo, kas vyksta aplink, eiti į ...

    1
  • Dizainerė G. Labanauskaitė: pati gražiausia kūryba gimsta tamsoje
    Dizainerė G. Labanauskaitė: pati gražiausia kūryba gimsta tamsoje

    „Nors regime, neretai daug ko nematome“, – neabejoja dizainerė Gretė Labanauskaitė. Kauno paveikslų galerijoje pristatoma jos atskirtį tarp neregių ir reginčiųjų mažinanti paroda „Pasimatuok jausmą“. ...

    3
  • Menininkė stiklui įpučia gyvybės
    Menininkė stiklui įpučia gyvybės

    Karštam stiklui įkvepianti gyvybę, menininkė Irina Peleckienė savo darbais kalba apie jo trapumą, kuris lygiai toks pats, kaip ir žmogaus gyvenimas. ...

    4
Daugiau straipsnių