- Žaneta Skersytė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
-
Dirigentė A. Čepaitė kviečia teatro publiką į naujų patirčių „Kelionę“
-
Dirigentė A. Čepaitė kviečia teatro publiką į naujų patirčių „Kelionę“
-
Dirigentė A. Čepaitė kviečia teatro publiką į naujų patirčių „Kelionę“
-
Dirigentė A. Čepaitė kviečia teatro publiką į naujų patirčių „Kelionę“
-
Dirigentė A. Čepaitė kviečia teatro publiką į naujų patirčių „Kelionę“
-
Dirigentė A. Čepaitė kviečia teatro publiką į naujų patirčių „Kelionę“
Naujausias ir moderniausias Baltijos šalyse Klaipėdos valstybinis muzikinis teatras gali pasigirti dar vienu išskirtinumu: čia pradėjo dirbti simfoninio orkestro dirigentė moteris. Maestros Adrijos Čepaitės, kaip menininkės, pašaukimas apima daugelį krypčių – ji dirigentė, grigališkojo choralo žinovė ir atlikėja, muzikos kūrėja. Dirigentė pasakoja apie pasiruošimą Philipo Glasso operai „Kelionė“, džiaugiasi Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro repertuaru ir dalinasi savo mintimis apie naują etapą pradedantį teatrą.
– Miela Adrija, tapote Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro dirigente. Ką jums tai reiškia?
– Savo atėjimą čia, į šiuos naujai pastatytus ir įspūdingus Muzikos namus, matau kaip simbolinį reiškinį. Keliauju savitu muzikiniu keliu, kuris veda per įvairų profesinės patirties kraštovaizdį. Nors nemaža dalis mano veiklos vyksta ir Vakaruose, aš nuoširdžiai manau, kad jokie pasiekimai svetur neatstos džiaugsmo kurti ir dalinti muzikos grožį savo žmonėms. Aš užaugau Lietuvos muzikinėje tradicijoje ir man svarbu matyti, kaip auga savos tautos kultūra. O ji nuo amžių turtinga ir gali dar laisviau kvėpuoti, dar veržliau skambėti. Tad esu čia, vėjuotoje Klaipėdoje. Suklususi, stebinti, žiūrinti į Teatro būvį tarsi į jūros gelmę ir skleidžianti rankas muzikos skrydžiui.
Adrija Čepaitė. D. Kažukausko nuotr.
– Turite įvairiapusės patirties. Būtų įdomu išgirsti, kaip vertinate KVMT repertuarą?
– Repertuaras tarpsta klasikinės krypties rėmuose. Tarsi mozaikoje – yra įvairių langelių, atspindinčių ir įvairų publikos skonį. Kadangi čia esu naujas žmogus, žvelgiu ne tik į dabartį, bet ir į tolesnę repertuaro viziją. Tačiau negaliu nepaminėti fakto, jog visą laiką, kol vyko statybos, teatras neturėjo savo scenos, o ir deramų patalpų repeticijoms. Repertuaras, kaip ir teatro žmonės, turėjo prisitaikyti prie piligrimo gyvensenos. Išties įspūdinga tai, jog nepaisant tokių sunkumų, komanda, atlikėjai gebėjo išlaikyti kantrybę, pastangą, siekiant aukščiausio profesionalumo tiek muzikiniame, tiek režisūrinės minties lygyje. Tai įrodo solidūs tarptautiniai ir nacionaliniai apdovanojimai. O dabar teatro repertuaras iš piligriminės kelionės grįžo į naują salę. Jis tarsi gimsta iš naujo. Vyksta įsikūrimo naujoje erdvėje etapas, o ir nepaliaujama pastanga ieškoti, pritaikyti ir įgyvendinti naujas idėjas.
– Papasakokite apie mūsų orkestro perspektyvas. Ką norėtumėte su šiuo kolektyvu nuveikti?
– Prisiminsiu istorinį vakarą – naujojo Klaipėdos muzikinio teatro pastato atidarymo koncertą. Jo metu išgirdusi orkestrą supratau (ką, matyt, suprato ir daugelis klausytojų): salė „Jūra“ turi visas galimybes, įskaitant ir gerą akustiką, kad joje kuo dažniau skambėtų taip pat ir simfoninės muzikos koncertai. Tiesiog privalu, kad Klaipėdos muzikinis teatras garsėtų savo išskirtiniu muzikiniu paveikslu, vadinasi, ir išskirtiniu orkestru. Tai – darbštus, potencialus kolektyvas. Jį daugelį metų ugdė visų gerbiamas maestro Stanislavas Domarkas, dabar jo prasmingą darbą tęsia vyriausiasis dirigentas Tomas Ambrozaitis. Aš esu tos pačios sutartinos minties – stiprinti orkestrą įvairiais atžvilgiais. Dabar, kai atgimusio teatro darbinis sūkurys labai intensyvus, atrodo, ne tik palinkėjimai, bet ir atlikėjų poilsis neįsiterpia. Ir visgi manau, jog orkestrui svarbu reguliariai prisiliesti ir prie simfoninės muzikos repertuaro. Jam reikia būti ant scenos, su visa kūrybine galia kreiptis į savo miestą įdomiomis koncertinėmis programomis. O pastarosios apjungtų ir prezentuotų publikai iš arčiau ir kitus čia esančius talentus – solistus, chorą. Mano nuomone, Klaipėdai to išties trūksta.
Klaipėdos valstybinis muzikinis teatras. L. Garbačausko nuotr.
– Ruošiatės operai „Kelionė“. Kokia ji bus? Ko reikia, kad ši kelionė būtų kuo lengvesnė kolektyvui bei patrauklesnė žiūrovui?
– Vėl grįšiu prie simbolikos. Mano kaip dirigentės „kelionė“ šiame Muzikiniame teatre, o ir pastarojo naujas etapas, prasideda su Philipo Glasso „Kelione“. Kas bent šiek tiek žino šio garsaus amerikiečių kompozitoriaus kūrybą, atpažįsta ir jo savitą minimalistinę, segmentiškai pulsuojančią muzikinę kalbą. Pasaulio scenose pastatyta vos kelis kartus, „Kelionė“ yra didelis iššūkis atlikėjams. Ir ne todėl, jog šį kietą riešutėlį sunku įveikti dėl pačios muzikos ar režisūrinės minties sudėtingumo. Tiesiog „Kelionei“ reikia ryžtis. Orkestrui ir solistams tai reiškia patirti kitą lygmenį, kitokį muzikinio mąstymo ir atlikimo stilių, kuris pareikalauja iš jų ir intensyvios koncentracijos dozės. Bet įsibūnant šioje muzikoje, įvyksta įdomus dalykas – tai, kas gali būti neįprasta klasikinės operos žanro mylėtojui, staiga priartėja, pagauna, hipnotizuoja. Tad „Kelionė“ lyg ateivis atsiranda Klaipėdos muzikinio teatro repertuare šalia garbingų operų, patrauklių operečių ir kviečia it Kolumbą į Naująjį pasaulį. Tikiu, jog Klaipėdos publika yra atrandanti naujoves, gyva, smalsi ir stipriai palaikanti savo teatro ryžtingus žingsnius.
Adrija Čepaitė. E. Aidukonio nuotr.
– Šiuo metu esate bene vienintelė simfoninio orkestro dirigentė moteris, dirbanti savo Tėvynėje. Ar buvimas moterimi tarp profesijos atstovų vyrų kelia iššūkių, o gal suteikia palengvinimų?
– Dirigento profesija – tiek vyrui, tiek moteriai yra dosni iššūkiais. Jų yra įvairiausio pobūdžio, tokių kaip fizinių jėgų išbandymas ar net susidūrimas su priešiškumu. Iššūkius stengiuosi kuo ramiau priimti ir nealpti nuo kiekvieno kreivo žvilgsnio. Tarpe talentingų dirigentų vyrų (jei dar ir tikrų džentelmenų!) man tiesiog gera būti moterimi ir natūraliai moteriškai išgyventi muziką. O muzikos kelyje palengvinimas tėra vienas – tai tikrumas dėl savo pašaukimo. Dirigento profesija yra tarnystė. Tą reikia giliai suprasti. Šiuolaikinio dirigento ar dirigentės kulto kūrėjai ir pardavėjai diktuoja madas, kuria įvaizdžius ir apie tai nesvarsto.
– Esate ir grigališkojo choralo, bažnytinės muzikos specialistė. Gal šią sritį atskleisite ir Klaipėdoje?
– Paminėsiu, jog šiemet šio miesto publika jau turėjo progos išgirsti profesionaliai atliekamą grigališkąjį choralą viename iš festivalio „Klaipėdos muzikos pavasaris“ koncertų. Jame pasirodęs tarptautinis moterų ansamblis „Graces & Voices“ (Austrija), kuriam vadovauju ir dainuoju nuo 2011 metų, yra vienas šio unikalaus muzikos žanro lyderių ir aktyviai koncertuoja Europoje.
E. Aidukonio nuotr.
Šiais metais taipogi buvau pakviesta vesti ir meistriškumo kursus, kuriuos jauniesiems dirigentams kasmet rengia Lietuvos nacionalinis kultūros centras ir Vilniaus savivaldybės choras „Jauna muzika“ (meno vadovas ir dirigentas Vaclovas Augustinas). Savaitę trukusiose studijose dalyvius supažindinau su grigalinio giedojimo specifika, teoriniais pagrindais. Gilinomės ir į sakralinės chorinės polifonijos atlikimo subtilumus. Kursus vainikavęs koncertas ir rezultatas parodė, jog susidomėjimas ir noras profesionaliai pažinti tūkstantmečio Vakarų muzikinės tradicijos pamatą yra augantis. Manau, tokias žinias įgyti aktualu pirmiausia patiems chorų vadovams bei kompozitoriams. Lietuvoje grigališkasis choralas nėra atskirai dėstomas jokioje aukštojoje muzikos institucijoje. O ir tikrų šios srities profesionalų yra vos keli. Tad jeigu ir Klaipėdoje toks poreikis augtų, be abejo, pasidalinsiu savo žiniomis.
– Įdomu, kokios muzikos klausotės laisvalaikiu?
– Kai manęs paklausia apie laisvalaikį, man visuomet norisi šypsotis... Bet mielai į šį klausimą atsakysiu. Būti tyloje – tobuliausias laisvalaikis. Esant kitokiam nusiteikimui – klausomos muzikos paletė yra labai plati. Vieni kūriniai nurungia kitus, muzikos stiliai keičia vienas kitą. O neretai mintyse sukasi ir mano pačios kompozicinės idėjos. Stengiuosi domėtis, atrasti vis naują, man nežinomą atlikėją, sekti muzikos kryptį. Kadangi daug keliauju, o ilgesnio skrydžio metu norisi atsijungti nuo išorės, turiu sau itin mielos muzikos grojaraštį. Jame yra įvairiausių skambesių – ir AC/DC, ir lietuviškoji Jurga.
– Ar turite muzikinių svajonių – kūrinių, kuriuos norėtumėte padovanoti publikai kaip dirigentė?
– Muzikinių svajonių turiu. Jų išpildymui, manau, ateis tinkamiausias laikas. Tai, kad dabar dažniau draugausiu su Klaipėdos muzikinio teatro publika, mane inspiruoja geriau pažinti ne tik ją, bet ir šio miesto žmonių pulsą apskritai. Man visuomet svarbu telkti žmones muzikos pagalba, kviesti kartu išgyventi muzikos gaivinančią galią. Planuose gyvena daug kas: ir James’o McMillano pasija, ir Giacomo Puccini tragizmas, ir Johanno Sebastiano Bacho dvasia, ir Wolfgango Amadeus Mozarto lengvumas, ir Einojuhani Rautavaaros mistika.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Užgęso rašytojas ir skulptorius J. Šikšnelis
Klaipėdą pasiekė liūdna žinia apie netikėtą rašytojo, skulptoriaus ir buvusio Klaipėdos I. Simonaitytės bibliotekos vadovo Juozo Šikšnelio mirtį. Gruodžio pradžioje jis planavo pristatyti klaipėdiečiams savo naujausią roman...
-
Naujas muzikinis projektas „Dovanota“ pristato pirmąjį savo kūrinį „Viena daina“1
„Dovanota“ – naujas projektas, įkvėptas sintezatorių skambesių bei šokių muzikos ir disco energijos. Jį įkūrė du Lietuvos naktinio gyvenimo scenos entuziastai: Ramūnas Tamošauskas (UraganiuS) ir Žilvinas Juodis (DJ Bl...
-
Baleto „Legenda“ scenografė S. Šimkūnaitė: norėčiau, kad žiūrovas pajustų laiko tėkmę1
„Tai bus mano pirmas darbas naujoje Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro salės „Jūra“ scenoje, pirma šokio spektaklio premjera teatre. Man tai be galo svarbus įvykis, kurio laukiu“, – sakė Antano Jasenkos baletui &bd...
-
Etnokultūros puoselėtojams – premija: jūs esate tokie vieninteliai Lietuvoje
Daugiau nei 30-metį gyvuojantis Klaipėdos etnokultūros centras (KEC) šiemet apdovanotas Kultūros ministerijos Kultūros centrų premija už pastarųjų penkerių metų aktyvią veiklą. Tad šiandien, lapkričio 16-ąją, klaipėdiečiai buvo ...
-
Įsikūnijimas – tarsi į paveikslą
Kokie šamaniški dalykai vykdavo užkulisiuose, kiek žingsnių per repeticiją nueidavo aktoriai ir kaip vyko įsikūnijimas į Baroko amžiuje kūrusio dailininko paveikslus – apie tai ir kita buvo galima sužinoti Klaipėdos dramos teatro...
-
Klaipėdos pilies teatras kviečia į premjerą
Klaipėdos pilies teatras kviečia į pirmąją 39-ojo kūrybinės veiklos sezono premjerą – Keren Klimovsky komediją „Jūs užstojate man vandenyną“. ...
-
Klaipėdos kamerinis orkestras – nauja Italijos publikos žvaigždė
Italija – baroko gimtinė, tad nieko keisto, kad į šią šalį sugrįžta violončelininko Mindaugo Bačkaus vadovaujamas Klaipėdos kamerinis orkestras, ne kartą muzikos gerbėjų įvardintas kaip baroko muzikos stiliaus geriausias atlik...
-
Jaunavedžiams skirta paroda Klaipėdoje: naujos idėjos, tendencijos ir vertingi patarimai
Lapkričio 10 dieną Klaipėdoje, restobare „Džonis ir citrinos“, įvyko pirmasis didelis informatyvus renginys, skirtas jaunavedžiams. Įvairūs vestuvių industrijos specialistai suteikė vertingų patarimų ir dalijosi šiuolaikinėmis t...
-
Klaipėdos etnokultūros centras kviečia į premijos įteikimo iškilmes
Klaipėdos miesto savivaldybės etnokultūros centras, džiaugdamasis Lietuvos kultūros ministerijos skirta Kultūros centrų premija už mėgėjų meno ir dainų švenčių tradicijų puoselėjimą ir sklaidą bei už etninės kultūros ir nematerialau...
-
Lapkritį Klaipėdos dramos teatre pirmieji naujų spektaklių žingsniai
Antroje 89-ojo sezono pusėje Klaipėdos dramos teatre vyks didelė premjera. Jau trečią kartą šiame teatre dirbsiantis žymus latvių režisierius Elmārs Seņkovs vasario 14 d. pristatys spektaklį pagal kultinio populiarumo Latvijoje sulaukus...