- Akvilė Melkūnaitė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Vasario 28 ir 29 dienomis Klaipėdos dramos teatre įvyks režisieriaus Dariaus Rabašausko spektaklio „Demonai“ pagal to paties pavadinimo švedų dramaturgo Larso Noreno pjesę premjera. Drauge su kūrybine grupe – scenografe ir kostiumų dailininke Laura Luišaityte, aktoriais Jonu Baranausku ir Toma Gailiute, Vaidu Jočiu ir Justina Vanžodyte-Šurajeva – teatre dirba kompozitorius Jonas Jurkūnas. Artėjant premjerai jis pasidalijo mintimis apie muzikos kūrimą šiam spektakliui.
Didysis stebuklas
– Kaip atsidūrėte teatre?
– Į šiuolaikinę muziką atėjau iš džiazo. Džiazas – tai nuolatinis muzikos komponavimas čia ir dabar, tiesiog scenoje – tai improvizacija. Taigi muzika scenoje man nebuvo naujiena. Su bendramoksliais J.Tallat-Kelpšos muzikos mokykloje esame pastatę miuziklą „Aidas ir Aida“. Vėliau, studijuojant kompoziciją, tuometė LMTA Teatro fakulteto dėstytoja Silva Krivickienė pakvietė sukurti muziką studentų spektakliui pagal Sauliaus Šaltenio pjesę „Jasonas“. Vėliau parašiau muziką dar keliems LMTA studentų spektakliams. Tai buvo puiki mokykla. Tačiau vieno lemiamo įvykio negalėčiau įvardyti, nebuvo tokio jausmo, kad štai – aš jau teatre. Muzika randa daug kelių, kad būtų išgirsta, vienas tų kelių – teatras.
– Kuo jums įdomus teatras – kuo muzikos rašymas spektakliui skiriasi nuo šiaip muzikos rašymo? Ar tai yra apribojimas, ar suteikia kokių nors kitų galimybių?
– Teatre man patinka kolektyvinė kūryba. Kartu sukuriame žymiai daugiau, nei sukurtume pavieniui. Kartais labai nustembu, kokių fantastiškų idėjų kyla kuriant kartu. Tai, mano manymu, yra didysis teatro stebuklas. Kurdamas koncertinę ar elektroninę muziką, žymiai daugiau laiko esu vienas su savo idėjomis, nei kurdamas muziką teatrui. Muzika filmui irgi turi daug kolektyvinio darbo elementų, bet filmas – kiek kitokia, modernesnė ir savaip žavi medija – skirtinguose etapuose užfiksuojami galutiniai rezultatai, aktorius suvaidina – viskas, montuotojas sumontuoja – viskas ir t. t. Teatre – stebuklas gali įvykti ir likus akimirkai iki premjeros pradžios, niekada neapleidžia archajiškos ir antikinės tradicijos dvasia.
Nesakyčiau, kad tai apribojimas. Kiekviena meno sritis – tai savotiškas iššūkis. Tereikia suprasti jos sąlygas, susigyventi su jomis ir stengtis pasiekti tobuliausią rezultatą.
Pro šokio prizmę
– Kaip gimsta muzika spektakliui – ar po pokalbio su režisieriumi, aktoriais, ar tiesiog perskaičius pjesę?
– Kiekvienas etapas – tarsi naujas, švarus baltas lapas, be išankstinių formulių. Kaskart mėginu apgauti save ir išbandyti naujus muzikos ir kitų teatre veikiančių elementų sąveikos būdus. Dažnai susėdę su režisieriumi aptariame būsimą spektaklį, galimas žaidimo taisykles, tuomet vyksta pjesės skaitymai su aktoriais. Būna, kad ir pati pjesė suteikia savotiškų užuominų apie galimą muzikinį sprendimą.
– Kaip jums atrodo, apie ką pjesė „Demonai“ ? Kas joje įdomiausia? Ar tekstas įkvepia kokius nors muzikos motyvus?
– Šią pjesę matau kaip sudėtingą ir dažnai neatkoduojamą žmonių santykių veidrodį. Daugelis dalykų mūsų gyvenime tėra paviršiniai, nors gana įprasti. Kita vertus, dažnai kasdienybę sujaukia sunkiai paaiškinami, gal net absurdiški, bet žavūs jausmų šuorai. Esu įsitikinęs – žmonių santykių negalime vertinti kaip plokščio grafiko „myliu-nemyliu“ arba „melas-tiesa“ ir panašiai, nes reiškinys yra daugialypis, skleidžiasi per begalę neišmatuojamų aspektų. Šią pjesę regiu pro šokio prizmę. Muziką padiktavo pjesės veikėjų gebėjimas peržengti kasdienio kalbėjimo barjerą ir atverti sunkiau įžodinamus siekius ar troškimus. Nesvarbu, ar jie apsimestiniai, žaidybiniai, o gal tikri ir giliai paslėpti. Tai padėjo atrasti muzikos raktą: užsimiršimas, šokis, kūno judesys. Supratau, kad geriausiai tiktų techno muzikos stilius. Šis stilius žavus tuo, kad jame negalioja tradicinė melodijos ir harmonijos samprata. Svarbiausia jame būsena. Tiesa, dabar mes techno vertiname kitaip nei 90-aisiais – pro postinterneto akinius, kurie suteikia muzikai papildomų spalvų.
Išleis vinilinę plokštelę
– Kokia muzikos funkcija „Demonuose“?
– Su kūrybine komanda stengėmės ieškoti mažiau įprastų muzikos veikimo teatre būdų. Šio spektaklio muzikinis simbolis – vinilinė plokštelė. Siekiame, kad aktoriai patys valdytų muziką, grotų ją iš plokštelių. Ketiname išleisti vienetinių vinilinių plokštelių kolekciją, kuri bus pagrindinė muzikinė medžiaga spektakliui. Tokiu būdu ji vienu metu gali tapti ir fonu, ir ritminiu pagrindu, ir dominante.
– Kodėl norite išleisti vinilinę plokštelę? Ar ji savarankiškas objektas, ar lieka susijusi su spektakliu?
– Tai nėra sprendimas dėl sprendimo ar dėl mados. Vinilinė plokštelė – tai savotiškas muzikos fizinis būvis, kuriantis tarsi muzikinę aurą, kuri, tikiuosi, padės ryškiau išsiskleisti esminiams pjesės aspektams. Iš kitos pusės, plokštelė – ji bus mono formato – turi įtakos ir muzikos kompozicijai, jos tembrinėms savybėms bei klausymuisi. Be abejo, bus galima įsigyti riboto tiražo kolekcinių egzempliorių – tai savotiškai pratęs spektaklio gyvavimą už teatro sienų.
– Ar aktorių balsai turi įtakos jums rašant muziką?
– Visi garsai teatre turi įtakos. Aktorių balsai – taip pat. Neturiu tiesioginio pavyzdžio, kaip jie paveikė mano kuriamą muziką, bet galiu pateikti kelias istorijas iš teatro muzikos kūrybos.
Su režisieriumi D.Rabašausku kurdami ankstesnį spektaklį, repeticijos metu už sienos išgirdome saviveiklos ansamblio repeticiją. Jo grojama muzika idealiai susiliejo su mano sukurta ir tuo pačiu metu skambančia muzika. Griebiau garso rašytuvą, nulėkiau iki repetuojančio ansamblio durų ir įrašiau. Ši tolima melodija tapo vienu iš pagrindinių leitmotyvų. Kito spektaklio garsiniu pagrindu tapo betonmaišė, tuomet garsiai dirbusi rekonstruojamo Klaipėdos dramos teatro fojė.
Spektaklio „Demonai“ premjera Klaipėdos dramos teatro Mažojoje salėje – vasario 28 ir 29 d. 18.30 val. Bilietus platina „Tiketa.lt“.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Sujungė ypatinga šventė
Žemaitijos ir Klaipėdos krašto paribyje esančiuose Doviluose etnokultūros centro darbuotojai puoselėja abiejų kultūrų palikimą. Taip minint evangelikų liuteronų šventę „Amžinybės sekmadienis“ prisimintos ir ikikrik&scaro...
-
Europinė premjera: Toto Cutugno ir grupės „L’italiano“ šou Palangoje ir Vilniuje!1
Pirmą kartą Lietuvoje įvyks europinė muzikinio šou iš Italijos premjera: oficialus Toto Cutugno pagerbimo reginys, lydimas italų muzikinės grupės „L’italiano“. ...
-
Kameriniame koncerte salės „Jūra“ scenoje pristatytos talentingų kompozitorių moterų sukurtos dainos
Antrajame Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro (KVMT) kamerinių koncertų ciklo vakare „Moterų dainos“ skambėjo įvairių epochų kompozitorių moterų sukurti kūriniai, atliekami KVMT choro dainininkių. Šis koncertų ciklas ypatinga...
-
Užgeso rašytojas ir skulptorius J. Šikšnelis1
Klaipėdą pasiekė liūdna žinia apie netikėtą rašytojo, skulptoriaus ir buvusio Klaipėdos I. Simonaitytės bibliotekos vadovo Juozo Šikšnelio mirtį. Gruodžio pradžioje jis planavo pristatyti klaipėdiečiams savo naujausią roman...
-
Naujas muzikinis projektas „Dovanota“ pristato pirmąjį savo kūrinį „Viena daina“1
„Dovanota“ – naujas projektas, įkvėptas sintezatorių skambesių bei šokių muzikos ir disco energijos. Jį įkūrė du Lietuvos naktinio gyvenimo scenos entuziastai: Ramūnas Tamošauskas (UraganiuS) ir Žilvinas Juodis (DJ Bl...
-
Baleto „Legenda“ scenografė S. Šimkūnaitė: norėčiau, kad žiūrovas pajustų laiko tėkmę1
„Tai bus mano pirmas darbas naujoje Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro salės „Jūra“ scenoje, pirma šokio spektaklio premjera teatre. Man tai be galo svarbus įvykis, kurio laukiu“, – sakė Antano Jasenkos baletui &bd...
-
Etnokultūros puoselėtojams – premija: jūs esate tokie vieninteliai Lietuvoje
Daugiau nei 30-metį gyvuojantis Klaipėdos etnokultūros centras (KEC) šiemet apdovanotas Kultūros ministerijos Kultūros centrų premija už pastarųjų penkerių metų aktyvią veiklą. Tad šiandien, lapkričio 16-ąją, klaipėdiečiai buvo ...
-
Įsikūnijimas – tarsi į paveikslą
Kokie šamaniški dalykai vykdavo užkulisiuose, kiek žingsnių per repeticiją nueidavo aktoriai ir kaip vyko įsikūnijimas į Baroko amžiuje kūrusio dailininko paveikslus – apie tai ir kita buvo galima sužinoti Klaipėdos dramos teatro...
-
Klaipėdos pilies teatras kviečia į premjerą
Klaipėdos pilies teatras kviečia į pirmąją 39-ojo kūrybinės veiklos sezono premjerą – Keren Klimovsky komediją „Jūs užstojate man vandenyną“. ...
-
Klaipėdos kamerinis orkestras – nauja Italijos publikos žvaigždė
Italija – baroko gimtinė, tad nieko keisto, kad į šią šalį sugrįžta violončelininko Mindaugo Bačkaus vadovaujamas Klaipėdos kamerinis orkestras, ne kartą muzikos gerbėjų įvardintas kaip baroko muzikos stiliaus geriausias atlik...