- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Kelerius metus trukęs Klaipėdos jūrų krovinių kompanijos (KLASCO) bylinėjimasis su aplinkosaugininkais baigėsi uosto krovėjų naudai.
Į teismus dėl taršos
Šiemet rugsėjo 13 d. Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas neskundžiama nutartimi priėmė KLASCO palankų teismo sprendimą dėl krovos taršos.
Ši kompanija Klaipėdos uoste krauna įvairius birius krovinius, žemės ūkio produktus, trąšas, statybines medžiagas, metalus ir kitką. Jiems krauti Aplinkos apsaugos agentūra išduoda vadinamuosius taršos sąlygų leidimus.
Taršos leidimų išdavimo sąlygos buvo nurodytos dar 2014 m. tuometinio aplinkos ministro įsakymu. Po to, kai dėl galimos taršos Klaipėdoje kilo nepasitenkinimas, buvo priimtas jau naujo aplinkos ministro 2020 m. lapkričio 11 d. įsakymas dėl palaidų kietųjų medžiagų gabenimo.
Po šio įsakymo Aplinkos apsaugos agentūra sugriežtino KLASCO taršos leidimų sąlygas, kas ir sukėlė ginčą, kuris nusirito iki teismų. KLASCO atstovai tikino, kad buvę pritaikyti griežtesni reikalavimai nei numatė galiojanti tvarka. Iš kompanijos reikalauta informacijos apie priemonių taikymą, kurios nebuvo privalomos, numatyti įvairūs su taršos leidimų sąlygomis nesusiję įpareigojimai.
KLASCO tikino, kad nepagrįstai buvę apriboti kraunami kroviniai, taip pat jų kiekiai. Aiškinta, kad krovos kompanijai netgi buvę įvesti apribojimai pasirinkti efektyviausias dulkėtumo mažinimo priemones. KLASCO turėjusi krovos poveikio aplinkai mažinimo planą, kurio po taršos leidimo sąlygų sugriežtinimo nebegalėjusi vykdyti.
Klaipėdos miesto gyventojų skundas, kur buvo išdėstyta, kad tarša yra aiškiai matoma ir galimai sklido iš KLASCO teritorijos, netapo tvirtu argumentu teisme.
KLASCO atstovai aplinkosaugininkų veiklą įvertino kaip veikimą viršijant įgaliojimus.
Aplinkosaugininkai su KLASCO svarstymais nesutiko. Jų atstovų teigimu, buvo susidariusi situacija, kai reikėję pasirinkti griežtesnes oro taršos mažinimo priemones uosto teritorijoje. Aplinkosaugininkai tikino, kad jie nekeitę KLASCO krovinių kiekio ir nenurodę ką krauti. Jie tik atsižvelgę į krovinius, kurių sandėliavimo ir krovos metu susidarė tarša, ir pagal tai tikslinę taršos leidimo sąlygas. KLASCO Poveikio aplinkos kokybei mažinimo planu, kuris neva nesprendęs dulkių sklaidos iš uosto problemos, aplinkosaugininkai vadino tik nekonkrečius gairių ir ilgalaikių tikslų planus.
Pradžia – ne KLASCO naudai
Vilniaus apygardos administracinis teismas dar 2021 m. rugpjūčio 31 d. Klaipėdos jūrų krovinių kompanijos skundą buvo atmetęs.
Teismas laikėsi nuostatos, kad aplinkosaugininkai taršos leidimo nekeitę, o tik patikslinę tris jo punktus keliomis lentelėmis su papildoma informacija.
Teismas teigiamai vertino ir papildomus reikalavimus, nes jie buvę nustatyti tam, kad mažintų taršą ir ribotų kenksmingų medžiagų patekimą į aplinką ir Klaipėdos miesto gyvenamąsias teritorijas. Reikalavimo nuostatos neva nebuvusios sugriežtintos ar pakeistos, o buvę tik nurodyta, kaip pasiekti iš uosto mažesnį dulkėtumą.
Teismas iš esmės pritarė ir aplinkosaugininkų pozicijai dėl KLASCO pateikto taršos mažinimo priemonių plano. Jis neva buvęs abstraktus su ilgais įvykdymo terminais, nors tam tikra tarša iš uosto reikalavo nuolatinių priemonių ir itin konkretaus veiksmų plano.
Vilniaus apygardos administracinis teismas rėmėsi ir Klaipėdos miesto gyventojų skundu, kur buvo išdėstyta, kad tarša yra aiškiai matoma ir galimai sklido iš KLASCO teritorijos. Teismas darė išvadą, kad uosto taršos ir dulkėtumo mažinimo klausimai turi būti tiksliai reglamentuoti su aiškiomis nuostatomis, ko privalo laikytis krovos kompanija.
Aplinkosaugininkų dviprasmybės
Kas atsitiko, kad pirminis 2021 m. rugpjūčio 31 d. Vilniaus apygardos administracinio teismo sprendimas, buvęs aplinkosaugininkų naudai po teismų maratono neskundžiamoje nutartyje, virto KLASCO laimėjimu.
KLASCO atstovai įrodė, kad 2021 m. rugpjūčio 31 d. Vilniaus apygardos administracinis teismas jų skundą nagrinėjo ne pilna apimtimi. Teismas neanalizavęs visų ginčijamų taršos leidimo sąlygų. Jis, neva, tik atkartojęs aplinkosaugininkų argumentus.
Iškeltas klausimas, kuo vadovaujantis buvo keičiamos taršos leidimo sąlygos. Teismas, KLASCO atstovų nuomone, be jokio teisinio pagrindo nusprendęs, kad aplinkosaugininkai galėję keisti taršos sąlygas, nors nebuvę pagrįstų aplinkybių.
Po konkrečių ir detalių KLASCO argumentų Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas 2022 m. gruodžio 28 d. panaikino Vilniaus apygardos administracinio teismo 2021 m. rugpjūčio 31 d. sprendimą ir perdavė jį tam pačiam teismui nagrinėti iš naujo.
Tokiais atvejais jau būna beveik aišku, kad byla verčiasi į kitą pusę. Vilniaus apygardos administracinis teismas 2023 m. gegužės 11 d. KLASCO skundą tenkino. Jis panaikino Aplinkos apsaugos agentūros nuostatas dėl taršos leidimo tikslinimo. Tai yra taršos leidimo sąlygas sugrąžino į pradinę būseną, pagal kurią jis buvo išduotas. Aplinkosaugininkai neva negalėję pakankamai aiškiai pagrįsti, kokiu pagrindu reikėję griežtinti taršos leidimą. Susidariusios sąlygos, kai, patikslinus taršos leidimą, buvusios išbrauktos tam tikros krovinių rūšys neišsiaiškinus ateities krovos galimybių.
Teisme atkreiptas dėmesys ir į tai, kad vienu atveju aplinkosaugininkai nurodė griežtinę reikalavimus tikslindami taršos leidimo sąlygas, kitu atveju nurodė, kad sąlygų negriežtinę, o tik ieškoję tinkamiausio būdo, kaip mažinti dulkėtumą iš uosto. Tai teismas kvalifikavo kaip dviprasmybę, nes nėra aiškaus pasirinkimo pagrindo. Tai irgi tapo pretekstu naikinti aplinkosaugininkų sprendimą. Pagal Viešojo administravimo principus priimtas sprendimas negali turėti jokių dviprasmybių.
Lietuvos vyriausiajam administraciniam teismui dar kartą teko atversti KLASCO ir aplinkosaugininkų ginčo dėl taršos leidimo bylą. KLASCO nebuvo patenkinta jai priteistų teismo išlaidų dydžiu. Aplinkosaugininkai nesutiko su teismo išvada, kad jų sprendimas dėl taršos leidimo tikslinimo buvo su dviprasmybėmis, abstraktus, grindžiamas prielaidomis. Aplinkosaugininkų vertinimu, teismas nesigilinęs į aplinkos apsaugą ir leidimų priežiūrą reglamentuojančius teisės aktus.
Iškelta ir daugiau argumentų dėl uosto krovinių dulkėtumo, reikalavimų juos laikyti atvirose aikštelėse, krovos technologijų ir kita.
Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas atmetė tiek KLASCO skundą dėl teismo išlaidų dydžio, tiek aplinkosaugininkų argumentus. Kadangi Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas nepanaikino Vilniaus apygardos administracinio teismo 2023 m. gegužės 11 d. sprendimo, laimėtoju šioje byloje pripažinta KLASCO.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Klaipėdoje baigiamas šildymo sezonas
Antradienį uostamiestyje baigiamas šildymo sezonas, praneša miesto savivaldybė. Skelbiama, kad kada tiksliai butuose atšals radiatoriai, priklauso nuo pastatų šilumos sistemų prižiūrėtojų. ...
-
Palangos oro uosto teritorijoje bus kertamas miškas18
Užtikrinant orlaivių saugą, Palangos oro uosto teritorijos rytinėje dalyje bus naikinamas anksčiau valstybei priklausęs miškas. ...
-
Išleistas ar ištaškytas milijonas?27
Klaipėdos tarybos posėdyje opozicijos atstovai miesto merui Arvydui Vaitkui uždavė klausimą – koks viešosios įstaigos „Klaipėda ID“ likimas? ...
-
Trumpam užsuks vasara
Nuo šiandienos žvarbų orą kuriam laikui pamiršime, laukia gana vasariški orai, bent jau šį savaitgalį ir pirmąją kitos savaitės pusę. Sinoptikai žada kai kuriomis dienomis orą sušilsiant net iki 23 laipsnių &scaro...
-
Neringos skulptūra dar nesutvarkyta11
Nuo kovo pabaigos nubyrėjusios Neringos skulptūros plokštės kol kas dar nepakeistos naujomis. Jau surinktos plokščių liekanos, tačiau stop juosta ar kitais skiriamaisiais ženklais skulptūra neapjuosta. ...
-
Jakų gyventojai sunerimę: tamsaus gymio vyras į savo automobilį mėgino įsisodinti berniuką?10
Jakų gyventojai ne juokais sunerimę. Maždaug dešimties metų berniuką autobusų stotelėje, kaip įtarta, tamsaus gymio vyriškis mėgino įsisodinti į savo automobilį. Vaikas nuo vyro paspruko. ...
-
Prie parduotuvės Žardės kvartale – netvarka14
Žardės kvartale prie įėjimo į „Iki“ parduotuvę sutrupėjusios laiptų plytelės dar nepradėtos tvarkyti, tik apjuostos stop juosta. Klaipėdiečiai piktinasi, esą ši problema daugiau negu mėnesį nesprendžiama. Be to, į parduotuv...
-
I. Kanto viešojoje bibliotekoje – pokyčiai: Laukininkų padalinys laikinai uždarytas
Klaipėdos savivaldybės Imanuelio Kanto viešosios bibliotekos Laukininkų padalinyje vyksta remonto darbai, kurie truks apie tris mėnesius. Bus atnaujintos bibliotekos knygų lentynos, pakeistos grindys, padažytos sienos ir atlikti kiti būtini darba...
-
Uostamiestyje daugės žaidimų aikštelių3
Daugiabučių kvartaluose gyventojai pasigenda naujų žaidimų erdvių savo vaikams, tačiau situacija pamažu keičiasi ir naujų žaidimų aikštelių daugėja. Kasmet savivaldybė uostamiestyje įrengia po vieną didelę laisvalaikio erdvę, kurioje ...
-
Klaipėdiečiai vėl atakuoja savivaldybę: kiemuose – šimtai apleistų automobilių6
Klaipėdiečiai vėl atakuoja savivaldybę dėl kiemuose rūdijančių apleistų automobilių. Aiškėja, kad pernai surašyta daugiau nei 500 protokolų dėl apleistų mašinų. ...