- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Norą dėl kvapų ar dulkių Klaipėdos uostui uždėti papildomų aplinkosaugos įpareigojimų negailestingai sutaršė Seimo ir Teisingumo ministerijos teisininkai.
Kiltų sąlygos korupcijai
Keli Seimo nariai, tarp jų ir klaipėdietis Simonas Gentvilas, Seime teikė siūlymą dėl taršos koreguoti Klaipėdos valstybinio jūrų uosto įstatymą.
Pasiūlymus sukėlę Klaipėdos miesto gyventojų skundai dėl kvapų, dulkių, taršios krovos. Siekta įteisinti, kad uoste būtų nuolat stebimas taršos lygis, imamasi operatyvių priemonių jai mažinti.
Siekta įpareigoti, kad būtų privaloma informuoti visuomenę apie taršą, kas trejus metus būtų atliktas kompleksinis uosto veiklos vertinimas aplinkosaugos požiūriu ir apie tai viešai pranešta.
Europos teisės departamento prie Teisingumo ministerijos teisininkai pastebėjo, kad valstybinį aplinkos apsaugos valdymą ir apsaugos priemones nustato bendri teisės aktai, tą veiklą kontroliuojančios institucijos. Seimo teisės departamento teisininkai pabrėžė, kad nėra aišku, kokio pobūdžio aplinkosauginius reikalavimus siūloma papildomai taikyti uoste.
Teisininkai iš esmės pasisakė prieš tai, kad uosto verslui Lietuvoje būtų sukurta atskira aplinkosaugos sistema. Uosto naudotojams netgi siekta nustatyti skirtingo pobūdžio reikalavimus, kurie neturi kriterijų. Seimo teisininkai iškėlė abejonę, ar tai nesikirstų su teisinės valstybės principais, ar nebūtų sudarytos korupcijos rizikos sąlygos.
Ignoruojami atskiri laivai
Uosto įstatymo pataisose siūlyta sukurti uoste sistemą, kuri skatintų alternatyviais degalais varomų „švaresnių“ laivų veiklą.
Teisininkams užkliuvo „alternatyvių degalų“ sąvoka. Kokiais kriterijais remiantis vienos degalų rūšys yra priskiriamos alternatyviesiems degalams, o kitos – ne. Iškeltas klausimas, kodėl uoste siūlyta riboti dujinių biodegalų naudojimą? Kodėl nustatant rinkliavų lengvatas uoste siekiama ignoruoti hibridiniu būdu varomus laivus?
Šiuo pereinamuoju laikotarpiu daug kur laivuose kaip tik ir diegiami hibridiniai varikliai, tradiciškai tai būna dyzelinis kuras ir dujos arba dyzelinis kuras ir elektros baterijos.
Seimo teisininkams užkliuvo ir tai, nuo kokių atskaitos taškų ne mažiau nei 50 proc. turėtų būti mažinamos uosto rinkliavos laivams, kurie naudoja alternatyvius degalus.
„Nesant aiškumo dėl diferencijavimo principų ir mažinimo atskaitos taško, siūlomas reguliavimo pobūdis neatitiktų Konstitucinio Teismo formuojamos doktrinos, jog įstatymo turinys turi būti aiškus iš įstatymo turinio“, – sakė Seimo teisės departamento direktorius Andrius Kabišaitis.
Kirstųsi su uosto sutartimis
Pagal Seimo ir Teisingumo ministerijos teisininkų pateiktas pastabas aiškėja, kad Klaipėdos valstybinio jūrų uosto įstatymo pataisos dėl aplinkosauginių priemonių galėjo būti pateiktos dėl to, kad aplinkosaugos tema uoste jau kurį laiką yra „ant bangos“.
Įžvelgiamas ir tam tikras atsainumas. Seimo teisininkai nurodė keletą punktų, kurie rodo, kad įstatymo pataisos pateiktos nesilaikant Lietuvos teisėkūros pagrindų įstatymo ir teisingumo ministro patvirtintų teisės aktų rengimo rekomendacijų.
Tarsi būtų siekta ne pateikti kokybiškas įstatymo pataisas, o tik atkreipti dėmesį.
Esminė teisininkų pastaba yra tokia, kad Klaipėdos valstybinio jūrų uosto įstatymo pataisomis siekiama kelti reikalavimus uosto nuomininkams, dėl kurių išnuomojant uosto žemę su jais nebuvo tartasi. Nauji įpareigojimai dėl aplinkosauginių nuostatų būtų lyg ir primetami atgaline data.
„Teisinio reguliavimo srityje egzistuoja bendra taisyklė, kad teisės norma atgal negalioja, norminiai aktai paprastai netaikomi faktams ir teisinėms pasekmėms, atsiradusioms iki šių norminių aktų įsigaliojimo“, – pabrėžė A. Kabišaitis.
Beveik aišku, kad įstatymo pataisos dėl atskiro aplinkosaugos reguliavimo uoste greičiausiai nebus priimtos. Bent jau tikrai jos nepradės galioti nuo 2020 m. sausio 1 d., nes, kaip teigė teisininkai, „teisės aktai, keičiantys ar nustatantys naują ūkio subjektų veiklos ar jos priežiūros teisinį reguliavimą, paprastai įsigalioja gegužės 1 dieną arba lapkričio 1 dieną, tačiau visais atvejais ne anksčiau kaip po trijų mėnesių nuo jų oficialaus paskelbimo dienos“.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Dėl sprogmenų Klaipėdos Atgimimo aikštėje paskelbta ekstremali situacija
Dėl situacijos uostamiestyje esančioje Atgimimo aikštėje paskelbta ekstremali situacija. ...
-
Nežinia dėl Klaipėdos Atgimimo aikštėje rastų sprogmenų: siūloma skelbti ekstremalią situaciją2
Ekstremalių situacijų operacijų centro posėdyje dalyvavusiųjų dauguma pritarė: Atgimimo aikštę reikia skelbti ekstremaliosios situacijos zona. Kariškių atstovas neatsakė, ar miesto centre, kur rasta daug sprogmenų, darbininkams dirbti ...
-
Darbus Debreceno gatvės daugiabučių kieme lems oro sąlygos
Debreceno gatvės 42 ir 44 daugiabučių namų kieme rugsėjį prasidėję darbai bus tęsiami tol, kol tai leis oro sąlygos. Dalis šaligatvio trinkelių prie daugiabučių jau sudėtos, tad pėstiesiems nereikia klampoti per purvą, o dar neįrengtoje...
-
Dar vienoje uostamiesčio gatvėje – pokyčiai
Paupių kvartale trečiadienį prasidėjo Rasos gatvės rekonstravimo darbai. Klaipėdiečiai netrukus bus informuojami apie būsimus eismo pakitimus. ...
-
Ukrainiečių organizacija Klaipėdoje kartu su lietuviais – 35 metus
Ukrainiečiai Klaipėdoje savo organizaciją pradėjo kurti dar sovietmečiui besibaigiant. Juos subūręs Leonidas Tregub šiemet ketina paminėti 35 metų organizacijos sukaktį pakviesdamas tautiečius ir bendraminčius į konferenciją. ...
-
Studentams – menininko gyvenimo peizažas
Klaipėdos universiteto studentų sąjunga rengė tradicinius rudens susitikimus su žymiais uostamiesčio žmonėmis. Viename jų kalbino įsimintinų instaliacijų, freskų ir paveikslų kūrėją – Rodioną Petrovą. Beveik du dešimtmečius men...
-
Klaipėdos valdininkų kelionės – vis retesnės: įvardijo, kurių komandiruočių nepatvirtino
Šiemet į komandiruotes savivaldybės atstovai vyko 27 kartus, tam iš Klaipėdos biudžeto prireikė 36 tūkst. eurų. Pagal naują tvarką grįžusieji iš darbo kelionių turi paaiškinti komisijai, kokių naudingų miestui patirči...
-
Švieslentė vėl sugedo1
Po vėjuoto savaitgalio pastebėta, kad Rasos stotelėje, esančioje Šilutės plente, neveikia švieslentė, rodanti autobusų grafikus. ...
-
Uostamiesčio senjorus vienija veiklos
Įdomių veiklų ieškantys vyresni klaipėdiečiai renkasi į įvairius užsiėmimus ir kviečia prisijungti visus norinčiuosius. Šiuos žmones vienija bendri pomėgiai, o kassavaitiniai susitikimai su bendraminčiais ne vienam jų praskaidrina ...
-
Pedofilai dar turi laiko1
Įsigalioję Vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymo pakeitimai, pagal kuriuos su nepilnamečiais negali dirbti asmenys, teisti už seksualinius nusikaltimus, taip pat dėl kitų sunkių veikų, kol kas – tik formalumas. ...