- Marytė Gustainienė, Kauno „Aušros“ gimnazijos lietuvių kalbos mokytoja ekspertė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Šiuolaikinėje mokykloje didaktinės nuostatos orientuotos į tai, kad mokymas(is) remtųsi mokinio sugebėjimais, vertybėmis ir individualiais bruožais.
Mokymosi procese mokytojai siekia, kad mokiniai pamėgtų mokymąsi, pajustų vidinį poreikį domėtis diegiamomis žiniomis ir puoselėtų savo žingeidumą savarankiška veikla. Siekdama ugdyti mokinių kūrybines galias, motyvuodama mokinius skaityti grožinę literatūrą, eiti į teatrą ar patiems kurti, organizuoju pamokas netradicinėje aplinkoje: muziejuje, išvykoje, bibliotekos skaitykloje, teatre.
XVIII klasėje lietuvių literatūros programa plati, nes mokiniai supažindinami su visomis literatūros rūšimis, nagrinėja įvairių žanrų kūrinius: pasakėčias (S. Stanevičius, I. Krylovas), poemas (A. Mickevičius), miniatiūras (B. Ferero), noveles, apsakymus (V. Krėvė), apysakas (S. Šaltenis), romanus (S. Lagerliof), eilėraščius (A. Miškinis, J. Aistis). Kalbant apie dramos kūrinius, geriausia juos pamatyti scenoje, kur vaidmenis atlieka aktoriai, mokiniai gali sekti ne tik siužetą, bet ir palyginti personažus, įvertinti jų poelgius, pasigrožėti dekoracijomis, pajusti, kokią didelę reikšmę spektaklyje turi muzika.
Kauniečiai mokiniai gali džiaugtis, savo žinias turtindami teatrų salėse ar muziejuose. Numačiusi organizuoti integruotą istorijos, dailės ir literatūros pamoką, pakviečiau aštuntokus į valstybinį lėlių teatrą, kur jie žiūrėjo spektaklį „Daktaras Kripštukas pragare“ (pagal Julių Kaupą). Vaidino aktoriai Laima Rupšytė, Remigijus Endriukaitis, Darius Krapikas, Andrius Žiurauskas. Mokiniai jau turėjo literatūros teorijos pagrindus apie dramos rūšį, pokalbio metodu išsiaiškinta, kaip dažnai jie lankosi teatruose, kodėl tai yra naudinga. Tai buvo parengiamasis etapas pamokai, kuri buvo numatyta po mėnesio.
Pasirengiant spektaklio žiūrėjimui, iš anksto nurodoma, kokia gyvenimiškoji problema sprendžiama spektaklyje, bet nekalbama apie tai, kaip režisierius ją sprendžia. Mokiniams keliamas uždavinys pastebėti, kaip ta problema sprendžiama. Labai svarbu, manau, atkreipti mokinių dėmesį į menines raiškos priemones, aktorių kalbą, kalbėjimo manieras. Spektakliai sukelia atskiriems individams nemažai skirtingų minčių, idėjų, jausmų. Kartais tai visai neatspindi spektaklio tikrovės, todėl būtina ją aptarti, vertinti, daryti adekvačias išvadas, diskutuoti.
Mokiniai buvo paskirstyti į keturias heterogenines grupeles (įvairių sugebėjimų ir galimybių mokiniai), duotos užduotys. I grupė turėjo parašyti scenarijų, pagal kurį II grupės mokiniai parengs inscenizaciją. III grupei pavesta aptarti knygos „Daktaras Kripštukas pragare“ iliustracijas, kurias piešė grafikas, tapytojas, knygų iliustruotojas, plakatistas ir ekslibrisų kūrėjas A. Vaičaitis, nuo 1949 m. gyvenantis Australijoje; (galima patiems nupiešti iliustracijas pasirinktiems epizodams). IV grupei teko užduotis apibūdinti istorijos laikotarpį ir tuo laikotarpiu vaizduojamą Kauną. Dirbdami grupelėmis mokiniai išmoksta savarankiškumo. Šis metodas man patinka dėl to, kad lengviau paveikti mokinius, turinčius žodinių – lingvistinių gebėjimų. Jie mėgsta kurti, daug kalbėti, pateikti argumentus. Tokius mokinius galima labiau išugdyti, dirbant grupėmis, dalijantis mintimis, atliekant vaidmenis vaidinimuose. Taikant tokius metodus, mokiniai skatinami ieškoti naujos informacijos bibliotekoje, kad pateisintų mokytojo pasitikėjimą, pagyrimą. Todėl man patinka jungti savarankišką mokymąsi (informacijos ieškojimą, kaupimą, pritaikymą) su darbu grupėse.
Pasidaliję įspūdžiais ir aptarę kai kurias scenas mokiniai ėmėsi darbo. Jie tarėsi su manimi dėl scenarijaus rašymo, vaidybos. Istorijos mokytoja konsultavo apie tarpukario Kauną, spektaklyje paminėtas vietoves. Dailės mokytoja patarė, kokios dekoracijos geriausiai tiktų spektakliui. Galiojo viena taisyklė: negalima mėgdžioti to, kas buvo pamatyta teatre. Mokiniai turėjo pagal J. Kaupo pasakas patys parašyti scenarijų, Kauną parodyti dar šiuolaikiškesnį, sugalvoti lėles – personažus, priartintus prie šiuolaikinio paauglio mąstysenos ir supratimo.
Darbų pristatymo dieną nustebau ir žavėjausi savo mokinių išmone ir kūrybiškumu. „Istorikų“ grupelė parengė stendą „Tarpukario Kaunas“: nuotraukos, aprašymai ir gyvas mokinių pasakojimas apie svarbias Kauno vietas, gatves, kurios nė iš tolo neprilygo šių dienų Laisvės alėjai. Jaunieji aktoriai žiūrovus užkrėtė gera nuotaika, apgalvoję ne tik savo žodžius, pritaikę lėlėms – personažams judesius, bet ir scenos smulkmenas: dekoracijose atgijo tarpukario Kaunas, Kripštuko būstas, vaizduotės ir išmonės pareikalavęs pragaras. Lėlių – personažų autorė – Gabrielė Kacucevičiūtė. Ji viena ilgus vakarus konstravo, piešė, kūrė personažus, tikriausiai, ne kartą skaitė epizodus, kad perteiktų judesius, veido išraišką, įkūnytų mimiką.
Mokiniui ir mokytojui svarbu žinoti, kokiais požymiais pasireiškia kūrybingumas: smalsumas, emocingumas menui, mokslo žinioms, vaizdų ir minčių sąmonėje skrydis, asociacijų platumas ir greitumas, sąmojus, sugebėjimas iniciatyviai veikti, kelti idėjas, sumanymus, sugebėjimas greitai įžvelgti esmę, atsisakyti klaidingų teiginių.
Kūrybingumo ugdymas yra šių dienų aktualus mokyklos darbo uždavinys. Mokiniai sukuria vertingų dalykų (eilėraščių, inscenizacijų, novelių, paveikslų). Labai teigiamai paveikė mokinių parengtas vaidinimas „Daktaras Kripštukas pragare“. Pirmiausia žavėjo nuoširdumas, kurį jaučiau savo mokinių balsuose, noras susitapatinti su lėle – personažu, susikaupimas ir, žinoma, šiek tiek jaudulio ir džiaugsmo, kad darbas padarytas. Net spektaklio pradžia apgalvota – pasakotojas atverčia seną archyvų knygą – ji pagaminta iš didelės dėžės, užrašas „Daktaras Kripštukas pragare“. Apgalvotos detalės leidžia spręsti apie mokinių įsigilinimą į tekstą, išradingumą ir kruopštumą.
Skatinant mokinius kurti, svarbu nuteikti, stimuliuoti. Veiksmingas yra įkvėpimas, kai sukeliamas teigiamas jausmas, entuziazmas, uždegama troškimu kažką sukurti, padaryti naujai. Su kiekviena grupele aptarus jų parengtus darbus, išsiaiškinta, kokią dalį kuris mokinys įdėjo į bendrą darbą, ką reikėtų dar patobulinti, nes mokiniams numatyta šventė – Kauno lėlių teatro vadovas Sigitas Klibavičius leido „Aušros“ gimnazijos mokiniams mažojoje teatro salėje suvaidinti „Daktarą Kripštuką pragare“ Kauno visuomenei.
Mokiniai galės pasikviesti savo tėvelius, kitus artimuosius į savo pačių parengtą spektaklį. Bilieto kaina – du saldainiai. Po renginio visi aktoriai galės vaišintis saldumynais. Manau, kad pavasarinio džiaugsmo mokiniai įneš ne tik į savo širdis, bet jo padovanos ir savo namams. Kaip gera, kai gali žmogus kurti.
Kovo 22 d. 14 val. Kauno lėlių teatre vyks „Aušros“ gimnazijos mokinių renginys, skirtas Nepriklausomybės 20-mečiui paminėti. Mokiniai vaidins „Daktaras Kripštukas pragare“. Organizacinis vadovas – Sigitas Klibavičius. Organizatorė Marytė Gustainienė. Renginį ves Juozo Naujalio muzikos gimnazijos pirmokė Eglė Gustainytė. |
---|
Nuotraukoje: Kauno „Aušros“ gimnazijos aštuntokai – jaunieji aktoriai su mokytojomis.
Gabrielės Kacucevičiūtės asmeninio archyvo nuotr.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Birutis su 27 ES šalių kolegomis išreiškė paramą programai „Kūrybiška Europa“
Kultūros ministras Šarūnas Birutis kartu su kitų 27-ių Europos Sąjungos (ES) šalių kultūros ministrais laišku kreipėsi į Europos Komisiją (EK). Jame ministrai išreiškė paramą programai „Kūrybiška Eur...
-
Istorija ir interpretacija: kaip atrodė baltų kariai?
Vytauto Didžiojo karo muziejuje vykstančioje parodoje „Drąsos gijos“ galima išvysti rekonstruotų karinių uniformų, kurios dėvėtos VI–XX a. Tarp eksponatų – ir pagal Taurapilio pilkapio radinius atkurti apdarai, leižiant...
-
Rašytojų sąjungos leidykla skelbia 2025 metų „Pirmosios knygos“ konkursą
Lietuvos rašytojų sąjungos leidykla kviečia kiekvieną rašantįjį išbandyti savo kūrybines jėgas – dalyvauti konkurse ir dar šiemet išleisti savo pirmąją knygą. ...
-
Mirė aktorius Sergejus Zinovjevas
Sekmadienį, eidamas 70-uosius metus, mirė Vilniaus senojo teatro (VST) aktorius Sergejus Zinovjevas. Šia žinia VST pasidalino socialinio tinklo „Facebook“ paskyroje. ...
-
Prezidentas: Tolminkiemis ir Donelaičio muziejus su rusų kultūra neturi nieko bendro1
Rusijai Tolminkiemyje, Kaliningrado srityje, pervadinus lietuvių literatūros pradininko Kristijono Donelaičio muziejų, prezidentas Gitanas Nausėda sako, kad ši vieta su rusų kultūra neturi nieko bendro. ...
-
Lietuva neturi ambicijos tirti savo istoriją?2
Nors Vilniaus Katedroje rastas istorinis karalių lobis, istorikai konstatuoja liūdnoką realybę: panašių radinių būtų daugiau, bet Lietuva neturi ambicijos tirti valstybės istoriją. Apie šią savaitę parodytas karalių karūnas žinota ...
-
Aktorius Sigitas Jakubauskas išlydėtas į paskutinę kelionę2
Sekmadienį ištartas paskutinis „sudie“ aktoriui Sigitui Jakubauskui. ...
-
Kada žmonės galės pamatyti arkikatedros požemiuose rastas vertybes?2
Vilniaus arkikatedros rūsyje rastos trijų valdovų laidojimo insignijos bus įrašytos į Kultūros vertybių registrą. ...
-
Draugai ir artimieji atsisveikina su mylimu aktoriumi Sigitu Jakubausku2
Trečiadienio rytą Lietuvą apskriejo liūdna žinia – eidamas 69-uosius metus mirė Valstybinio Šiaulių dramos teatro aktorius Sigitas Jakubauskas. Šeštadienį kolegos ir artimieji susirinko į Valstybinį Šiaulių dramos t...
-
Nacionalinis muziejus sulaukė pustrečio šimto eksponatų apie COVID-19
,Lietuvos nacionalinis muziejus sulaukė apie pustrečio šimto eksponatų, skirtų COVID-19 pandemijai įamžinti. ...