- Arminas Šileikis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
-
Archeologinės avalynės rekonstruktorius: iš batų žinodavai, kaip žemai reikia lenktis
-
Archeologinės avalynės rekonstruktorius: iš batų žinodavai, kaip žemai reikia lenktis
-
Archeologinės avalynės rekonstruktorius: iš batų žinodavai, kaip žemai reikia lenktis
-
Archeologinės avalynės rekonstruktorius: iš batų žinodavai, kaip žemai reikia lenktis
-
Archeologinės avalynės rekonstruktorius: iš batų žinodavai, kaip žemai reikia lenktis
-
Archeologinės avalynės rekonstruktorius: iš batų žinodavai, kaip žemai reikia lenktis
-
Archeologinės avalynės rekonstruktorius: iš batų žinodavai, kaip žemai reikia lenktis
-
Archeologinės avalynės rekonstruktorius: iš batų žinodavai, kaip žemai reikia lenktis
-
Archeologinės avalynės rekonstruktorius: iš batų žinodavai, kaip žemai reikia lenktis
-
Archeologinės avalynės rekonstruktorius: iš batų žinodavai, kaip žemai reikia lenktis
-
Archeologinės avalynės rekonstruktorius: iš batų žinodavai, kaip žemai reikia lenktis
-
Archeologinės avalynės rekonstruktorius: iš batų žinodavai, kaip žemai reikia lenktis
-
Archeologinės avalynės rekonstruktorius: iš batų žinodavai, kaip žemai reikia lenktis
Prie Vilniaus miesto gynybinės sienos bastėjoje eksponuojamos parodos "200 batų – 700 metų" atsiradimo prisidėjo ir jau penkiolika metų archeologinės avalynės rekonstruktoriumi dirbantis dr. Arūnas Puškorius. Pokalbis su juo – apie senovinę avalynę ir ją nešiojusius žmones.
– Kaip atrodė mūsų seniausias apavas, remiantis archeologijos duomenimis?
– Pats seniausias apavas buvo gaminamas vadovaujantis taisykle – kuo mažiau siūlių, tuo sausesnės kojos. Seniausiu apavu laikomos naginės. Iš vientiso odos gabalo jas buvo nesunku pasigaminti patiems: reikėdavo nudirti nuo gyvulio kailį, pašalinti plaukus ir, įriebinus apavą to paties gyvulio smegenimis, suraukti – ir štai jau yra ką užsimauti ant kojos.
– Kokio gyvulio odą žmonės naudojo dažniausiai?
– Viduramžiais avalynei gaminti kiek dažniau buvo naudojama ožkos oda. Laikui bėgant rinką užkariavo galvijų oda. Seniausioji avalynė buvo siuvama gerąja puse į vidų, o prisiuvus padą ji kaip kojinė būdavo išverčiama į gerąją pusę. Tai buvo paprasčiausias būdas pasigaminti avalynę, tam reikėjo vos dviejų detalių.
– Kas darė poveikį miestiečių dėvimam apavui?
– Avalynės madas ilgus šimtmečius, beveik iki XVIII a., diktavo vyrai, nes apavas buvo labai svarbi visos vyro dėvimos aprangos dalis. Pagal avalynę galėjai spręsti apie žmogaus statusą visuomenėje, pažiūrėjęs į batus žinodavai, kaip žemai reikia lenktis sutiktajam. Viduramžiais galiojo taisyklė, kad kuo ilgesnė avalynės noselė, tuo aukštesnis žmogaus socialinis statusas. Bato noselės ilgis kartais būdavo net toks, kad ją tekdavo rišti prie kelio, o rišdavosi ne bet kuo – auksine grandinėle.
Moterys iki XVI–XVII a. sandūros avėjo tą patį, ką ir vyrai, tik turėjo vienintelį išskirtinį modelį – avalynę su platforma. Venecijoje, iš kur ir kilo ši mada, XV–XVI a. platformos aukštis galėjo siekti net pusę metro. Tai buvo laikas, kai moterys tiesiogine to žodžio prasme į vyrus žiūrėdavo iš aukšto.
Avalynę su pakulniu pirmieji pradėjo avėti vyrai XVI a. pabaigoje. Vyriškos avalynės masyvus pakulnis atsirado XVII a. pirmoje pusėje. Tai susiję su Vakarų Europą siaubusio Trisdešimtmečio karo įtaka karinio vyrų aprangos stiliaus atsiradimui.
– Ar batai anuomet buvo prabangos prekė?
– Batai kainavo tikrai nemažai. Juk vien žaliavai pasiruošti reikėjo labai daug laiko ir materialinių sąnaudų. Plonos odos išdirbimas rauginant ją tradiciškai, ąžuolo žievės ekstrakte, trukdavo nuo pusės metų, padų odoms – 4–6 mm storio ar netgi storesnėms – oda būdavo rauginama trejus ar net ketverius metus. XIX a. pabaigoje buvo išrastas kitoks odos išdirbimo būdas, populiariai vadinamas chrominiu, tad visas šitas procesas sutrumpėjo iki savaitės.
Seniausias apavas buvo gaminamas vadovaujantis taisykle – kuo mažiau siūlių, tuo sausesnės kojos. Seniausiu apavu laikomos naginės.
– Sunku įsivaizduoti, kad kai kurie batai išsilaikė daugiau nei 700 metų.
– Kad batai žemėje išliktų iki mūsų dienų, jiems reikėjo tinkamų sąlygų. Odinės avalynės ir įvairiausių odinių gaminių randama ten, kur yra storas, humusingas, pilnas organinių liekanų kultūrinis sluoksnis. Parodoje "200 batų – 700 metų" pristatoma autentiška penkiuose miestuose – Vilniuje, Kaune, Kernavėje, Klaipėdoje ir Gdanske – archeologų surasta ir restauruota šimtmečių senumo avalynė. Nėra jokių abejonių, kad avalynės buvo primėtyta daugelyje miesto vietų, tačiau ji pateko į archeologų rankas tik dėl palankiai susiklosčiusių aplinkybių. Taigi mūsų laikus pasiekė labai menka anuomet gamintos produkcijos dalis. Ten, kur buvo sausiau, ji suiro.
– Kokius praėjusio laikmečio batus įvardytumėte kaip išskirtinius?
– Parodoje aprėpiamas 700 metų laikotarpis atskleidžia didelę skirtingų socialinių sluoksnių nešiotos avalynės įvairovę – ji skiriasi ne tik aukščiu, forma, bet ir medžiagų panaudojimu. Lankytojo dėmesio verti labai retai Lietuvoje aptinkami modelinės, t.y. aukščiausios kokybės, avalynės radiniai. Žmonės nešiojo ir tokius batus, kuriuos vadindavo labai specifiškai – karvės snukiu, vilko nasrais ar anties snapu. Pavadinimas atspindėdavo bato noselės dalies formą. Tiek daug archeologinės avalynės vienoje vietoje, ko gero, dar niekada nebuvo eksponuojama. Gausiausią ekspozicijos dalį sudaro Renesanso laikotarpio avalynė. Tai miestų klestėjimo metas. Milžiniškas ir įvairių tuo metu vyravusių madų spektras.
– O jeigu ano laikotarpio avalynę apsiautume šiandien, ar būtų patogu?
– Turiu patirties avėti tokią avalynę, nes esu rekonstruktorius. Tiesą sakant, reikia priprasti prie jos plonumo, bet viską galima būtų kompensuoti tais pačiais būdais, kaip būdavo palengvinamas vaikščiojimas senovėje, t.y., pavyzdžiui, į bato vidų įsidedant šieno. Šienas puikiai sulaiko drėgmę, pastorina bato apačios konstrukciją, antra vertus, galima įsidėti vidpadį, pagamintą iš vilnos; gelbsti ir vilnonė kojinė. Šioji, tiesą pasakius, ne tik apsaugo nuo šaltesnio grindinio, bet vaikštant suteikia minkštumo ir patogumo.
Vertingi radiniai
Vilniaus gynybinės sienos bastėjoje iki balandžio 19 d. vyksianti archeologinės avalynės paroda "200 batų – 700 metų" yra didžiausia tarptautinė tokio pobūdžio paroda Lietuvoje ir pasaulyje. Jos pagrindu tapo vertingiausi archeologiniai radiniai iš Gdansko archeologijos muziejaus ir Lietuvos nacionalinio muziejaus. Pastarojo radiniai – XIII–XIV a. datuojama ankstyviausia žinoma vilniečių avalynė – specialiai šiai parodai buvo atrinkta, restauruota ir eksponuojama pirmą kartą.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Tarp Kultūros ministerijos premijų laureatų – režisierė Y. Ross, prodiuserė U. Kim
Sapiegų rūmuose Vilniuje ketvirtadienio vakarą apdovanoti šių metų Kultūros ministerijos premijų laureatai, tarp jų – teatro režisierė Yana Ross, kino prodiuserė Uljana Kim ir buvęs ambasadorius Prancūzijoje Nerijus Aleksiejūnas. ...
-
Pirmą knygą išleidusi G. Gudelytė: Brazilijoje jaučiuosi kaip medis, kuris moko gėles apie karą
Greta Gudelytė, laimėjusi šių metų Pirmosios knygos konkursą (rengia Lietuvos rašytojų sąjungos leidykla) ir išleidusi savo pirmąją prozos knygą „Žiemojimas su mirusiais“, daugiau yra žinoma teatro pasaulyje –...
-
Šokiu – apie prūsų vadą ir išlikimą
Daugybės žmonių primiršta didžiojo prūsų sukilimo vado Herkaus Manto istorija, pasirodo, būtent šiuo metu yra itin aktuali. Apie tai kalba naujausiam Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro baletui „Legenda“ muziką sukūręs l...
-
Menas, drąsinantis išvalyti gyvenimo peizažą nuo svetimkūnių
Norint pagyti iš toksiškų santykių, reikia pripažinti senus randus ir savo jausmus, kurie ilgai buvo užkasti, sako menininkė Akvilė Linkevičienė, šiemet įsijungusi į labdaros ir paramos fondo „Frida“ organizuojamo &bd...
-
Š. Birutis apie S. Nėries gatvių pervadinimą: menininkai nėra politikai13
Kandidatas į kultūros ministras socialdemokratas Šarūnas Birutis kritikuoja Desovietizacijos komisijos ir Genocido centro direktoriaus sprendimus pervadinti Salomėjos Nėries vardo gatves, nukelti jos paminklą. ...
-
Sapiegų rūmuose bus įteiktos Kultūros ministerijos premijos
Sapiegų rūmuose Vilniuje ketvirtadienį bus apdovanoti šių metų Kultūros ministerijos premijų laureatai. ...
-
Sujungė ypatinga šventė
Žemaitijos ir Klaipėdos krašto paribyje esančiuose Doviluose etnokultūros centro darbuotojai puoselėja abiejų kultūrų palikimą. Taip minint evangelikų liuteronų šventę „Amžinybės sekmadienis“ prisimintos ir ikikrik&scaro...
-
Tarp pretendentų į nacionalines premijas – M. Drėmaitė, M. Kavtaradzė, A. Kėleris
Lietuvos nacionalinių kultūros ir meno premijų komisija paskelbė sąrašą 12-os kūrėjų, kurie pretenduoja gauti šių metų nacionalines premijas. ...
-
Kitąmet planuojama steigti vardines M. K. Čiurlionio stipendijas, paskatas restauratoriams
Lietuvos kūrėjo Mikalojaus Konstantino Čiurlionio palikimą tyrinėjantiems ir patiems kuriantiems magistrantūros studentams nuo kitų metų planuojama skirti vardines stipendijas, trečiadienį pranešė Vyriausybė. ...
-
Parodoje – roboto atspausdintas porcelianas3
„Nors darbus sukūrė robotas, kūrybinis procesas reikalavo žmogiškos širdies“, – sako šiuolaikinės keramikos kūrėjas dr. Rokas Dovydėnas. Nacionaliniame M. K. Čiurlionio muziejuje pristatoma jo 3D molio spausdintu...