Euras ir sena jūreivystės mokykla

Šiais metais minimos Ainaži jūreivystės mokyklos įkūrimo 150-osios metinės. Ta proga Latvijos bankas išleido pirmąją kolekcinę euro monetą, kurią sukūrė latvių dailininkas Ivars Drulle.

Monetas išpirko per dieną

Latviai dar tik nuo šių metų pradžios turi eurą, tačiau jau spėjo išleisti ir pirmą naujo pinigo kolekcinę monetą. Pasak Latvijos žiniasklaidos, keli šimtai žmonių dar iš vakaro laukė eilėse, kad galėtų įsigyti 5 eurų nominalo kolekcinę monetą, kuri buvo pardavinėjama už 36 eurus.

Iš viso buvo nukaldinta 5 tūkst. egzempliorių sidabrinių eurų ir visi jie buvo parduoti per vieną dieną, nors kiekvienam jų pirkėjui buvo leidžiama įsigyti ne daugiau, kaip tris monetas.

Latvijos bankas ne atsitiktinai pirmajai kolekcinei euro monetai pasirinko Ainaži jūreivystės mokyklos jubiliejaus temą. Prieš 150 metų Latvijos ir Estijos pasienyje pradėjusi veikti pirmoji visoje tuometėje Rusijos imperijoje liaudiško tipo jūreivystės mokykla padėjo pajūrio gyventojams įveikti atsilikimą ir izoliaciją, išplaukti į platųjį pasaulį, integruotis į civilizuotą Vakarų pasaulį. Latvijos banko lankstinuke rašoma, kad per tuos 150 metų latviai tapo laisvi, perplaukė septynias jūras, tyrinėjo pasaulį, įsiliejo į Europos Sąjungą ir prisijungė prie euro zonos. Ant šios monetos pavaizduotas laivas įkūnija nostalgišką praeitį, didžius siekius, svajones ir jis tikrai sėkmingai turėtų plaukti per pasaulį.

Šlovingos istorijos pėdsakais

Vieną 1864 metų šaltą rudens dieną susirinko keletas Ainaži kaimo valstiečių – kabotažinio plaukiojimo laivų savininkai. Pagrindinis jų susirinkimo tikslas – jūreivystės mokyklos prastuomenei steigimas. Vėliau tas jų užmojis įgavo poetinę išraišką latvių romantiškojo poeto Mikelio Kruogzemio (1850–1879) eilėse „Latvji, brauciet Jurina!“ (Eikit į jūrą, latviai!).

Laivų savininkai Janis Mikelsonas, Juris Veide ir valstietis Semionas Zakas pirmieji sumetė pinigus, reikalingus mokyklos steigimui, ir paskelbė aukų rinkimą tam pačiam tikslui.

Už aukas, surinktas iš vietos gyventojų ir kitų rėmėjų, 1864 metų lapkričio 23 dieną Ainaži kaimelyje buvo atidaryta jūreivystės mokykla, kurioje galėjo mokytis visi pajūrio žvejai, nepriklausomai nuo amžiaus ir išsilavinimo lygio.

Jai vadovauti ėmėsi Taline gimęs švedų kilmės jūrų kapitonas Christianas Dalis, paruošęs darnią mokymo programą ir dėstymo metodiką. Šiai mokyklai jis atidavė beveik 30 savo gyvenimo metų.

Beje, vėliau jis buvo paskirtas Liepojos jūreivystės mokyklos, kurią baigė pirmasis lietuvių jūrų kapitonas Liudvikas Stulpinas, direktoriumi.

Keturiasdešimt devynerius metus veikė Ainaži jūreivystės mokykla. Joje buvo dėstoma geometrija, algebra, astronomija, locija, navigacija, laivo architektūra, garlaivio mechanika, higiena, medicina, rusų ir anglų kalbos.

Laikui bėgant, ji tapo pavyzdžiu kuriant panašias jūreivystės mokyklas. 1880 m. Ainaži jūreivystės mokyklai buvo suteiktas aukščiausios kategorijos mokslo įstaigos statusas, o tai reiškė, kad dabar ji galėjo ruošti ne tik kabotažinio, bet ir tolimojo plaukiojimo navigatorius. Mokykla savo auklėtiniams organizavo jūrinę praktiką burlaivyje „Katarina“, kuris buvo pastatytas Ainaži.

Burlaivių meka

Ainaži jūreivystės mokykla veikė iki Antrojo pasaulinio karo pradžios. Per visą savo gyvavimo laiką mokykla paruošė per tūkstantį diplomuotų šturmanų. Į jūreivystės istoriją jie įrašė ne vieną šlovingą puslapį.

Apie šios mokyklos absolventus, Latvijos ir Estijos kapitonus bei šturmanus, pasakojama buvusios mokyklos pastate įrengtame muziejuje, kuris yra Rygos istorijos ir jūreivystės muziejaus filialas.

Prieš keletą metų čia lankydamasis vienoje muziejaus salių pastebėjau valingo žmogaus portretą, o šalia jo – tristiebės gafelinės škunos maketą.

Ši kaimynystė neatsitiktinė. Jūrų kapitonas Peteris Šnorė su pagyrimu baigęs Ainaži mokyklą, burlaiviu „Rota“, kurį Lielupėje pastatė nagingi vietos meistrai, 1887 m. perplaukė Atlanto vandenyną. Tolimą kelionę nuo Rygos iki Trinidado salos drąsi latvių įgula įveikė per 67 paras.
Tuo metu tai buvo didelis įvykis.

Ainaži mokyklos veikla buvo glaudžiai susijusi ir su laivų statyba. Muziejaus duomenimis, XIX a. Ainaži buvo pastatyta mažiausiai 50 burlaivių, kurie plaukiojo ne tik į Europos uostus, bet leisdavosi ir per Atlantą.

Nuo 1869 metų veikiantis Ainaži jūreivystės mokyklos memorialinis muziejus gausiai lankomas visais metų laikais. Dabar jį dar labiau išgarsins pirmoji latvių kolekcinė euro moneta, skirta Ainaži jūreivystės mokyklos įkūrimo 150-mečiui.
 



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių