Ar aktorių rasių ir lyčių įvairovė kine turėtų būti priverstinė?

  • Teksto dydis:

Kino svarbos ir įtakos visuomenei paneigti nepavyktų: puikiai įvertintų ar didelį rinkodarinį biudžetą turinčių filmų premjerų metu kino salėms nepavyksta sutalpinti visų žiūrovų. Tačiau pastaruoju metu aršios kritikos iš žiūrovų pelno tos ekranizuotos istorijos, kuriose pasigendama lyčių, kūno sudėjimo ar rasių įvairovės. Kauno technologijos universiteto (KTU) Socialinių, humanitarinių mokslų ir menų fakulteto filosofas Nerijus Čepulis sako, kad ji kine turi atsirasti natūraliai, o bet kokia prievarta, net ir dėl kilnaus tikslo, kūryboje yra žalinga.

Specialus testas

Skirtingų lyčių vaizdavimo kine svarba mūsų visuomenėje nagrinėjama jau ilgai – ne veltui egzistuoja Bechdel ir Wallace testas, kaip moterų vaizdavimo filmuose ir kitoje grožinėje literatūroje matas. Teste klausiama, ar kūrinyje yra bent dvi moterys, kurios kalbasi viena su kita ne apie vyrą arba vyrus. Kartais pridedamas reikalavimas, kad dvi moterys būtų įvardytos vardais. Tačiau dar visai neseniai išleisti kino filmai, pavyzdžiui, 2018-ųjų muzikinė drama „Taip gimė žvaigždė“ ar 2022-ųjų „Elvis“, neišlaiko šio testo, nors reikalavimai – itin paprasti.

KTU filosofas teigia, kad seksizmo ar genderizmo problematikai medijose identifikuoti šis testas nepakankamas, todėl negali būti naudojamas kūrinio vertei nustatyti.

„Pastebėjau, kad akylos kritikos kur kas daugiau susilaukia vadinamieji neišlaikę šio testo filmai, kuriuose dominuoja vyriški personažai, o moterų juos tik paryškina. Ši kritika gali būti visai pagrįsta. Tačiau vien tai, kad kūrinys neišlaikė šio testo, dar nereiškia, kad jam galima inkriminuoti seksizmą“, – sako N. Čepulis.

Anot filosofo, kūrinys gali vaizduoti tokias aplinkas, kur dviejų moterų pokalbis įprastai nevyksta, pavyzdžiui, išskirtinai vyrų bokso ringe ar vyrų vienuolyne, o jei kūrinys atpasakoja istorinius įvykius, – karo fronto apkasuose ar to meto valdžios institucijų būstinėse.

„Dirbtinis tokių scenų įkišimas galėtų sukelti priešingą poveikį, tokias moterų pokalbio scenas interpretuojant kaip ironiją ar net sarkastinį pasityčiojimą iš lygių teisių siekio. Kai kurie, tarkime, „Netflix“ ar „Marvel“ frančizės pastarųjų penketo metų kūriniai kartais man sukeldavo panašių abejonių“, – teigia N. Čepulis.

Dominuoja baltaodžiai

Nors pats dėmesingumas dviem kūrinio herojėms, kurios nėra tik priemonė vyriškiems personažams atskleisti, yra prasmingas atliekant kritinę analizę, N. Čepulio teigimu, ši schema nėra informatyvi, jeigu neatsižvelgiama į kūrinio žanrą ir epizodo kontekstą.

„Bechdel ir Wallace testas dar labiau gali suklaidinti, kai kūrinys išlaiko šį testą. Pavyzdžiui, galėtume pasitelkti žemos meninės vertės muilo operas, kuriose dvi moterys nuolat šnekasi ne apie vyrus, o apie vaikus, apsipirkinėjimą ir grožio procedūras. Tokie kūriniai, lengvai išlaikę šį testą, būtų verti aštrios kritikos dėl moterų ir jų santykio banalaus įvaizdžio sklaidos“, – sako KTU filosofas.

Todėl testas yra prasmingas tik parodant moteriškos reprezentacijos kino industrijoje lygį – mastą ir atsietumą nuo „vyriškų“ temų. Pasak N. Čepulio, tikslinga tirti tam tikrą laikotarpį ar tam tikrą kino industrijos segmentą, bet ne vertinti atskirą kūrinį.

Teisinga interpretacija?

Akyli kino gerbėjai jau spėjo pastebėti, kad iš naujo leidžiamuose filmuose, perpasakotose istorijose atsiranda pakeitimų, kai įprastai baltaodžius veikėjus vaidina kitos rasės aktoriai. Pavyzdžiui, šį pavasarį kino teatrus pasiekusiame filme „Piteris Penas ir Vendė“ fėja tapo juodaode, kaip ir fino juostos „Udinėlė“ pagrindinė veikėja. Tačiau ar tokia originalaus autoriaus kūrinio adaptacija yra etiška?

„Kalbėdamas apie meną, būčiau linkęs vartoti interpretacijos ir atlikimo sąvokas. Buvo laikas, kai meno kūrinio atlikimo, kino atveju – rodymo, ekranizavimo ir interpretavimo, teisingumas buvo siejamas su autoryste. Buvo keliami tokie klausimai kaip: ką norėjo pasakyti autorius, ar nepažeidžiamos autoriaus teisės? Ar tam tikra interpretacija neprasilenkia su autoriaus sumanymu ir neįžeidžia autoriaus? Šiandien toks požiūris tampa vis mažiau populiarus“, – teigia N. Čepulis.

Anot docento, vis mažiau meno filosofų, kritikų ir žiūrovų tiki, kad egzistuoja objektyvi vienintelė teisinga meno kūrinio interpretacija ir atsakymas į klausimą, ką norėjo pasakyti autorius. Ypač kai autorius jau yra miręs.

Nereikia dirbtinumo

Tačiau net jei įvairių lyčių, kūno sudėjimo ir rasių vaizdavimas kine yra reikalingas, filosofas netiki, kad prievarta galima pasiekti teigiamų rezultatų.

„Mano nuomone, prievarta ar griežta cenzūra nedera nei su kūrybine laisve, nei su laisvos rinkos dėsniais. Kas dar pamena sovietinius laikus, supranta, apie ką kalbu. Taip, pasaulis yra daugialypis ir įvairialypis, bet filmas niekada nevaizduoja viso pasaulio, jis pateikia tik jo iškarpą ir ne pačią tikrovę, o tai, kaip norima, galima ją įsivaizduoti ir pamatyti“, – sako N. Čepulis.

Jo požiūriu, bene visas kinas, įskaitant animaciją, vaidybinį kiną ar net dokumentiką, yra fikcija. Įvairių žanrų filmai turėtų atliepti skirtingų žiūrovų estetinius ir etinius lūkesčius, todėl ši fikcija gali būti ir kelianti malonumą, ir kritiškai vertybinė, todėl kūryboje būtina pusiausvyra.

„Vertybiniu požiūriu, mane džiugina, kad sukuriama vis daugiau filmų, kurie parodo pasaulį ne baltaodžio pasiturinčio vyro akimis ir pelno masinės auditorijos – didelės visuomenės dalies – teigiamą įvertinimą. Tai, be abejo, yra susiję su aktorių ir personažų įvairove. Moters nepririšimas prie vyriško personažo taip pat svarbu. Tačiau tam tikra priemonė, net jei ir ypač svarbi, neturėtų tapti prievartiniu standartu ir dirbtine tendencija. Mano galva, įvairovė turi vertę, jei ją palaiko taiki pusiausvyra, o ne agresyvi poliarizacija“, – teigia jis.



NAUJAUSI KOMENTARAI

lietuvos televizijos siukslyno fondas

lietuvos televizijos siukslyno fondas portretas
o musu lietuviska televizija patys nieko doro nesukure ir jau nebesurezisuos tad jiem tik ir belieka supirkineti visoki amerikietiska slamsta tiek kinus tiek animacija ir metu metais sukti ta pacia plokstele

zose

zose portretas
Nežiūriu dabartinių filmų ir serialų, visokių žiedų valdovų,poterių ir panašių nesąmonių.Animaciniai vemt verčia.Ramu!

k

k portretas
Kas per daug tai nesveika, nes aiškiai perlenkta lazda,Naujų komunistų karta aiškina apie lygybę visur ir visose sritysę,l yg žmonės būtų vienos rūšies daržovės ar jau sukurti humanoidai.Be to absurdas ,kai pasitelkiama net šimtmečio senumo istorijos dėl kolonijų ir vergovės aiškinant dėl rasių lygybės,kai 21a reikia dirbti mokytis o ne dėjuoti .
VISI KOMENTARAI 15

Galerijos

  • Aikštei reikia konkretumo
    Aikštei reikia konkretumo

    Svarstydami, už ką balsuoti, žmonės klausinėjo vienas kitą: ar pakeis ką nors naujasis tautos vadas ar ir toliau sruvensime įkyrėjusia vaga? ...

    5
  • Savivertės nuospaudos
    Savivertės nuospaudos

    Šiandien „Eurovizijoje“ nuskambės lietuviškai atliekama daina, pakėlusi visą Malmės areną ant kojų. Koks pasididžiavimas sava kalba! Nereikia nė 1,3 mln. eurų, už kuriuos Valstybinė lietuvių kalbos komisija ketina stiprint...

    6
  • Skaitymo pagirios
    Skaitymo pagirios

    Skaudėjo galvą, nes gegužęs 7 d., kaip ir kasmet, buvo švenčiama Knygos diena. Skaitytoja vėl padaugino – per daug prisiskaitė, nes be saiko varė iki paryčių. Tada prisiekė – daugiau nė puslapio, na, nebent tik savaitgaliais ir t...

    1
  • Lauko išvietės paveldas
    Lauko išvietės paveldas

    Kerenskių giminės atstovas Aleksandras Fiodorovičius (1881–1970) jau buvo dingęs, tačiau Laikinosios vyriausybės nariai to dar nežinojo ir 1917 m. spalio 25 d. (pagal Julijaus kalendorių) popietę susirinko į paskutinį savo posėdį. ...

    19
  • Auksinis aštuonetas
    Auksinis aštuonetas

    Yra toks smagus filmas „Oušeno aštuntukas“ apie pramuštgalvių šutvę ir jų tobulą vagystę. Bet kalba šįkart ne apie holivudišką versiją. Lietuviškas variantas kur kas įdomesnis – čia a...

    2
  • Kodėl mes ne Amerika?
    Kodėl mes ne Amerika?

    Kodėl mūsų rinkimų kampanijos atrodo kaip melancholijos persmelktas moliūgas juodame lauke. Lauke, kur mėnulis šviečia visur, išskyrus jį. ...

    7
  • E. Lucasas: Europa privalo skirti daugiau lėšų gynybai
    E. Lucasas: Europa privalo skirti daugiau lėšų gynybai

    Buvęs (ir galimai būsimas) JAV prezidentas Donaldas Trumpas į aljansus žiūri per sandorių prizmę. Jo kalbose nėra miglotos retorikos apie vadinamosios D dienos išsilaipinimą, Berlyno sieną ar džiaugsmingą Europos susivienijimą 1989–19...

    6
  • Poetų ar miestų karas?
    Poetų ar miestų karas?

    Kiekviena XX a. kauniečių karta užaugo su sava Vilniaus idėja. Dabar nė vienas jų vasaros neįsivaizduoja be pajūrio, tarpukariu ateities neįsivaizdavo be Vilniaus. Jų nenoru „nurimti be Vilniaus“ sumaniai pasinaudojo ir Kremlius, š...

    3
  • Kiekviena diena – lyg asilų šventė
    Kiekviena diena – lyg asilų šventė

    Vos tik dienraštyje pasirodė straipsnis apie trijų Baltijos šalių sėkmę, patirtą per 20 metų Europos Sąjungoje, iškart sučiurleno komentatorių pagiežos upeliai. ...

    21
  • V. Matijošaitis apie verslo pasitraukimą iš Rusijos: visi žinojo, kad čia buvo tik laiko klausimas
    V. Matijošaitis apie verslo pasitraukimą iš Rusijos: visi žinojo, kad čia buvo tik laiko klausimas

    Jeigu iki šiol dirbčiau versle, pastarasis laikotarpis būtų skirtas vien atsakinėjimui į klausimus „kas, kaip, kada ir už kiek“. Tema jau išsemta, bet klausimai pilasi toliau. Kai kas negali susitaikyti su mintimi, kad „Vi...

    104
Daugiau straipsnių