- DMN inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Europos Komisija priėmė pasiūlymą, kurio tikslas – padidinti konkurenciją geležinkelių rinkoje, sustiprinti nacionalinių reguliavimo institucijų galias, patobulinti investicijų į geležinkelius reglamentavimą ir taip užtikrinti, kad traukinių keleiviams ir krovinių vežimo geležinkeliais paslaugų gavėjams būtų teikiamos kokybiškesnės paslaugos.
Direktyvos, kuria sukuriama bendra geležinkelių erdvė, pasiūlymas – tai teisės aktų paprastinimo ir konsolidavimo rezultatas: trys šiuo metu galiojančios direktyvos ir vėlesni jų pakeitimai sujungiami į vieną rišlų tekstą. Šiuo pasiūlymu taip pat siekiama išspręsti pagrindines problemas, dėl kurių geležinkelių rinka negali tinkamai veikti.
Už transportą atsakingas Europos Komisijos pirmininko pavaduotojas Siimas Kallasas sakė: „Europa pirmauja geležinkelių technologijų srityje. Ji turi šiuolaikiškiausius geležinkelių tinklus. Tačiau norėčiau ypač pabrėžti, kad Europai reikia ir ji yra nusipelniusi kokybiškesnių vežimo geležinkeliais paslaugų. Keleiviams ir krovinių vežimo paslaugų gavėjams turime užtikrinti kokybiškesnes, patikimesnes, naujoviškesnes paslaugas ir suteikti daugiau galimybių rinktis. Tai ir yra šio teisės aktų rinkinio tikslas. Mano siekis – užtikrinti didesnę konkurenciją keleivių ir krovinių vežimo paslaugų srityje. Tai bus naudinga ir keleiviams, ir krovinių vežimo paslaugų gavėjams, ir labai aukštos kokybės geležinkelių įrangos gamintojams, ir aplinkai.“
Šia direktyva siekiama išspręsti tris pagrindines problemas:
1. Konkurencijos klausimai
Siūloma direktyva siekiama padidinti konkurenciją geležinkelių rinkoje sudarant skaidresnes patekimo į rinką sąlygas ir suteikiant geresnes prieigos galimybes, pavyzdžiui:
• reikalaujama, kad krovinių ir keleivių vežimo geležinkeliais srityje būtų sudarytos (o tam tikrais atvejais – ir garantuojamos) geresnės sąlygos naudotis su geležinkeliais susijusiomis paslaugomis – pavyzdžiui, naudotis techninės priežiūros infrastruktūra, terminalais, keleivių informavimo ir bilietų pardavimo įranga ir pan.;
• nustatomos aiškios interesų konflikto sprendimo ir su diskriminacine veikla susijusios taisyklės geležinkelių sektoriuje;
• reikalaujama išsamesnių tinklo nuostatų – kasmet skelbiamų dokumentų, iš kurių nauji rinkos dalyviai gali aiškiai matyti esamos infrastruktūros charakteristikas ir jos naudojimo sąlygas.
2. Reguliavimo priežiūros stiprinimas
Pasiūlymu stiprinamos nacionalinių geležinkelių veiklos reguliavimo institucijų galios, taip pat siūloma imtis šių priemonių:
• Išplėsti nacionalinių reguliavimo institucijų kompetenciją, kad ji apimtų ir su geležinkeliais susijusias paslaugas. Anksčiau nacionalinės reguliavimo institucijos ne visuomet turėjo galių spręsti problemas, susijusias su teise naudotis su geležinkeliais susijusiomis paslaugomis.
• Reikalauti, kad nacionalinės geležinkelių veiklos reguliavimo institucijos būtų nepriklausomos nuo visų valstybės institucijų.
• Stiprinti nacionalinių geležinkelių veiklos reguliavimo institucijų galias (tokiose srityse, kaip poveikio priemonės, auditas ir pačios institucijos iniciatyva atliekami tyrimai), įpareigoti šias institucijas bendradarbiauti su kitų šalių geležinkelių veiklos reguliavimo institucijomis sprendžiant tarpvalstybinius klausimus.
3. Viešųjų ir privačiųjų investicijų reglamentavimo tobulinimas
Naujų infrastruktūros finansavimo ir apmokestinimo taisyklių tikslas – sukurti darnią finansų struktūrą, kad būtų skatinamos investicijos. Siūlomos priemonės:
• Reikalauti, kad būtų parengtos ilgalaikės strategijos ir daugiametės sutartys tarp valstybės ir infrastruktūros valdytojų (finansavimas bus susietas su veiklos rezultatais ir verslo planais). Taip siekiama užtikrinti, kad rinkos dalyviai galėtų lengviau nuspėti, kaip bus plėtojama infrastruktūra, ir paskatinti juos našiau dirbti.
• Reikalauti, kad būtų nustatytos tikslesnės ir racionalesnės infrastruktūros apmokestinimo taisyklės. Jeigu galiojančiuose teisės aktuose nustatytų apmokestinimo principų būtų laikomasi geriau, daugelio valstybių narių geležinkelių transporto operatoriams reikėtų mažiau mokėti už naudojimąsi geležinkeliais. Be to, naujos apmokestinimo taisyklės (jose numatoma geležinkelių sektoriuje taikyti su triukšmo lygiu susietą mokesčių moduliavimą, analogišką išorinių sąnaudų apmokestinimui kelių transporto srityje, taip pat taikyti nuolaidas už sąveikumą) turėtų paskatinti privačias investicijas į ekologiškesnes sąveikias technologijas.
Kas bus toliau?
Kartu su šiuo pasiūlymu Komisija šiandien priėmė komunikatą, kuriame pristatoma strategija, kaip baigti kurti bendrą Europos geležinkelių erdvę, ir aprašomos papildomos iniciatyvos, kurias Komisija galėtų pradėti įgyvendinti per artimiausius penkerius metus. Remiantis šiuo dokumentu vyks konsultacijos. Taip pat skelbiama išsami studija apie rinkos atvėrimą keleivių vidaus vežimo veiklai.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Eismo sąlygas naktį sunkins rūkas
Penktadienio naktį eismo sąlygas sunkins rūkas, įspėja Automobilių kelių direkcija. 16 val. duomenimis, dėl dulksnos ir silpno lietaus didžiojoje Lietuvos dalyje magistralinių, krašto ir rajoninių kelių dangos buvo šlapios. Klaipėdo...
-
Į ekonomiškiausio titulą pretenduoja ir dyzeliniai, ir hibridiniai automobiliai3
Jau trečią savaitę vykstančiame konkurse „Metų automobilis 2014” vis didesnio šalies gyventojų dėmesio susilaukia ne tik pretendentai į „Tautos automobilį 2014“. Pastaruoju metu, kai degalinėse paliekamos sumos sudaro ...
-
Keičiamas eismas Vakarinio aplinkkelio, Sidaronių ir Šešuolių gatvėse
Vilniaus miesto savivaldybė informuoja, kad nuo lapkričio 21 dienos keičiamas eismas Vakarinio aplinkkelio, Sidaronių, Šešuolių gatvėse. Iš Sidaronių g. ir Viršuliškių skg. išvažiavimai bus galimi deši...
-
Šiemet vilkikų sukeltiems eismo įvykiams atlyginti BTA jau skyrė 23 mln. litų
Ne gyvybės draudimo bendrovės BTA duomenimis, per 2013 m. 10 mėnesių vilkikų patiriamoms žaloms atlyginti bendrovė skyrė daugiau kaip 23 milijonus litų. O tai yra 5 procentais daugiau nei pernai tuo pačiu laikotarpiu. Vilkikų eismo įvyk...
-
Rytoj 10 Vilniaus autobusų ir troleibusų stotelių savanoriai dalins gerves ir tulpes4
VŠĮ „Savanorių centras“ rytoj Vilniuje rengs akciją „Labas rytas, Vilniau!“, kurios metu 40 savanorių dešimtyje Vilniaus autobusų ir troleibusų stotelių išdalins 3000 gervių ir tulpių. Pasak centro vadov...
-
Rekonstruos dar vieną transeuropinio tinklo kelio E77 ruožą
"Avesko kelių" įmonių grupei priklausanti kelių tiesimo ir tiltų statybos įmonė "Šiaulių plentas" už 32,867 mln. litų rekonstruos transeuropinį kelią Ryga-Kaliningradas. Automobilių kelių direkcija pranešė, jog...
-
Naktį eismo sąlygas sunkins rūkas
Trečiadienio naktį eismo sąlygas sunkins rūkas, perspėja Automobilių kelių direkcija. Be to, vietomis gali palyti, temperatūra kai kur nukris iki 0 laipsnių. 16 val. duomenimis, antradienį Telšių apskrityje bei Akmenės rajone magistralini...
-
Ar Kauno autobusuose ir troleibusuose – saugu?8
Statistika teigia, kad nusikalstamų veikų viešajame transporte mažėja. Vis dėlto visuomenę vis dar sukrečia ciniški chuliganizmo, vagysčių atvejai, o kartais net kraujo dėmės troleibuso salone. ...
-
Kelių direkcijos vadovas: pavasarį penktadalis kelių gali būti nepravažiuojami
Lietuvos automobilių kelių direkcijos vadovas perspėjo, kad trūkstant finansavimo keliams, kitą pavasarį penktadalis šalies kelių gali tapti nepravažiuojami. Skirmanto Skrinsko teigimu, po 2009 metų ekonominės krizės metinis kelių finansavi...
-
Vakarinio aplinkkelio II etapas užbaigtas, projekto vertė – 211 mln. Lt
Vilniuje Vakarinio aplinkkelio II etapo statybos darbus, pradėtus prieš kiek daugiau nei dvejus metus, rangovams pavyko pabaigti šešiais mėnesiais anksčiau. Automobiliams nuo šiandien jau atverta šešių eismo ...