Transporto investicijų direkcijos netinkamai panaudotų ES lėšų suma dar neaiški

Transporto investicijų direkcija (TID) atlieka tyrimą, kiek Europos Sąjungos (ES) lėšų galėjo būti panaudota netinkamai, vykdant 2007 metais pradėtus transporto infrastruktūros projektus.

Šie projektai buvo užbaigti 2008 metais, o mokėjimai atlikti 2008-2009 metais, pranešė Susisiekimo ministerija.

Pirminiais TID skaičiavimais, ne pagal taisykles galėjo būti panaudoti 341,2 tūkst. litų, o ne 14,77 mln. litų, kaip skelbia Valstybės kontrolė. TID iki šiol teikia savo paaiškinimus pagal Valstybės kontrolės pastabas, todėl galutinė lėšų suma paaiškės baigus tikrinimų procedūras.

Valstybės kontrolės 8-ojo audito departamento direktoriaus pavaduoja Sigita Rojutė BNS sakė, kad atliekant auditą ir rengiant audito ataskaitą ES paramą administruojančioms institucijoms, įskaitant ir TID, buvo pateikti preliminarūs vertinimai, į kuriuos buvo galima pateikti atsiliepimus.

"TID nesutiko su mūsų (Valstybės kontrolės - BNS) vertinimais, tačiau tai pagrindžiančių teisinių argumentų ir dokumentų nepateikė. Todėl mes liekame prie savo nuomonės",- tvirtino S.Rojutė.

Susisiekimo ministerijos teigimu, tarp TID ir Valstybės kontrolės iki šiol tebevyksta diskusija, kokius darbus galima finansuoti iš valstybės lėšų, o kokius - iš ES paramos lėšų. Tuo tarpu, pasak S.Rojutės, Valstybės kontrolė tokių sprendimų nepriima.

"Mes vertiname, ar ES paramos pinigai yra išleisti pagal Lietuvoje galiojančių teisės aktų reikalavimus, o ne nustatom, kam galima skirti paramą, o kam ne", - tvirtino S.Rojutė.

Valstybės kontrolės manymu, inžinerinių tinklų tiesimas atliekant kelių ar kitų infrastruktūros objektų rekonstrukciją ar statybas turėtų būti apmokamas ne iš ES lėšų. TID mano, kad čia pažeidimų nėra, nes dauguma inžinerinių tinklų yra sudėtinė kelio dalis.

Diskusija tebevyksta ir dėl darbų, kurie buvo atlikti už ES lėšas, tačiau nebuvo numatyti pirminiuose planuose. Pavyzdžiui, 2007 metais rekonstruojant kelią Marijampolės savivaldybėje, savivaldybės prašymu avaringame kelio ruože buvo įrengtos papildomos pėsčiųjų perėjos, greitį mažinantys kalneliai, pėsčiųjų takas ir autobusų stotelė.

Valstybės kontrolė mano, kad šie darbai negalėjo būti finansuoti ES lėšomis ir buvo nebūtini. TID manymu, pažeidimų nepadaryta, nes vienas iš ES lėšomis finansuoto projekto tikslų buvo eismo saugumo gerinimas.

TID taip pat ginčija Valstybės kontrolės pastabas dėl būtinybės įrengti VIP salę rekonstruojant Vilniaus oro uostą 2007 metais. Tačiau TID pripažįsta, kad oro uostas galėjo ne pagal paskirtį išleisti 99 tūkst. litų įrengiant papildomus šviestuvus oro uosto C korpuse.

Valstybės kontrolės ataskaitoje daugiausiai priekaištų dėl netinkamai skirstomos paramos sulaukė TID - auditoriai nustatė, kad ES paramos lėšos buvo naudojamos net nuolatinei kelių priežiūrai, nors tai neprisideda prie kelių transporto infrastruktūros plėtotės ir modernizavimo.

Ataskaitoje nurodoma, kad 2009 metais TID iš viso netinkamai apmokėjo mažiausiai 14,77 mln. litų ES paramos, iš jų didžiausia suma - maždaug 6,2 mln. litų - buvo skirta pažeidžiant galiojančius teisės aktus įgyvendinant Tarptautinio Vilniaus oro uosto naujo keleivių terminalo ne Šengeno šalių keleiviams statybos projektą.

Europos Komisija (EK), susipažinusi su Valstybės kontrolės atliktu 2009 metų Europos Sąjungos (ES) struktūrinės paramos panaudojimo auditu, šių metų sausį laikinai sustabdyti mokėjimus transporto srities projektams, kuriuos administruoja TID.

Tai pirmas kartas kai EK stabdo mokėjimus per vieną iš Lietuvoje veikiančių ES paramos administravimo agentūrų.



NAUJAUSI KOMENTARAI

SUSIJĘ STRAIPSNIAI

Galerijos

Daugiau straipsnių