- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Pavojingųjų atliekų sąvoka dažnam gyventojui dar neretai asocijuojasi su žalsvai švytinčiomis, kur nors branduolinėse jėgainėse ar chemijos pramonės gamyklose dūlančiomis medžiagomis. Vis tik realybėje pavojingosios atliekos yra gerokai arčiau mūsų kasdienybės nei gali atrodyti iš pirmo žvilgsnio.
Pavyzdžiui, jei turite automobilį, jūs jau neišvengiamai turėsite reikalų su pavojingomis atliekomis. Tokioms priskiriami panaudoti automobilių akumuliatoriai, alyva, tepalo, kuro ir oro filtrai, amortizatoriai bei įvairi elektronika. Tad ką daryti ir kaip būti tikriems, kad tokios atliekos patektų į tinkamas rankas ir būtų prideramai sutvarkytos?
Atsakomybė tenka ir gyventojams
Anot pavojingųjų ir nepavojingųjų atliekų tvarkymo įmonės „Žalvaris“ laikinai einančio generalinio direktoriaus pareigas Pauliaus Repšio, atsakomybę dėl tinkamo pavojingųjų automobilinių atliekų sutvarkymo turėtų jausti visos jų susidarymo ir gyvavimo cikle dalyvaujančios grandys – nuo automobilių dalių gamintojų bei importuotojų iki transporto priemonių remontu ir priežiūra užsiimančių servisų, taip pat ir automobilių savininkų bei atliekų tvarkytojų.
„Jei elgdamiesi su pavojingosiomis atliekomis visi tinkamai vykdytų tenkančias pareigas, neabejotinai gyventume švaresnėje ir saugesnėje aplinkoje. Deja, vieni iš nežinojimo, o kiti iš savanaudiškų paskatų, pažeidinėja įstatymus ir pavojingosiomis atliekomis dar neretai atsikrato netinkamai“, – sako P. Repšys.
Atliekų tvarkymu užsiimančios įmonės atstovas primena, kad kiekvienas gyventojas privalo rūpintis, kad pavojingosios atliekos nepatektų į aplinką, kur jos gali kelti grėsmę žmonių sveikatai ir gamtai.
Kalbant konkrečiai apie pavojingąsias automobilines atliekas, tai reiškia, kad panaudoti akumuliatoriai, alyva, filtrai, amortizatoriai ir kitos pavojingų cheminių junginių savo sudėtyje turinčios transporto priemonių dalys turi būti paliktos automobilio priežiūrą atliekančiuose servisuose jei naudojamasi jų paslaugomis, tiesiogiai atliekų tvarkytojams arba priduotos į specialias tokių atliekų surinkimo vietas.
Servisams – specialios taisyklės
„Ne mažiau nei gyventojų sąmoningumas tinkamam pavojingųjų automobilinių atliekų sutvarkymui yra svarbi automobilių remontu ir technine priežiūra užsiimančių įmonių atsakomybė. Šios įmonės turi teisės aktais aiškiai apibrėžtas pareigas ir privalo jas vykdyti. Būtent servisuose susidaro didžiausi kiekiai automobilinių atliekų, todėl itin svarbu, kad su jomis būtų elgiamasi tinkamai“, – sako P. Repšys.
Anot P. Repšio, visos automobilių servisuose susidarančios automobilinės atliekos pirmiausiai turi būti rūšiuojamos ir saugomos tinkamomis sąlygomis. Tvarkytojams pavojingąsias atliekas servisai privalo atiduoti kas pusę metų, o nepavojingąsias – kas metus. Šių terminų privaloma griežtai laikytis, o to nedarantiems gresia iki 4 tūkst. eurų siekiančios baudos. Servisai taip pat privalo sąžiningai vesti atliekų apskaitos žurnalus, juose nurodydami tikslius susidariusių ir tvarkymui atiduotų medžiagų kiekius.
Ne visi tvarkytojai sąžiningi
Paskutinė ir bene svarbiausia pavojingųjų atliekų tvarkymo grandis yra tokias atliekas tvarkyti teisę turinčios įmonės. Jų Lietuvoje skaičiuojama daugiau kaip 2 tūkst., tačiau toli gražu ne visos veikia efektyviai ir skaidriai.
P. Repšys pripažįsta, kad problemų Lietuvos atliekų tvarkytojų rinkoje – apstu. Surinktų ir realiai sutvarkytų atliekų kiekių slėpimas, fiktyvus atliekų tvarkymas ir nelegalus atsikratymas jomis yra paplitusios praktikos, dėl kurių kenčia sąžiningai veikiantys tvarkytojai.
„Skaidri atliekų tvarkytojų rinka turėtų būti visos visuomenės interesas. To nepasiekus ir toliau girdėsime apie aptinkamus nelegalius atliekų sandėlius, likimo valiai paliktas ar sąvartynuose nugulančias tonas pavojingųjų atliekų. Prie šiuolaikiškos ir efektyvios atliekų tvarkymo sistemos kūrimo šalyje prisidėti gali ne tik įstatymų leidėjai ir kontroliuojančios institucijos, bet ir gyventojų bei verslo įmonių atsakingumas. Dažnai nuo jų pasirinkimo priklauso pavojingųjų atliekų likimas“, – sako P. Repšys.
Tvarkytojo rinktis vien pagal kainą nerekomenduoja
Anot eksperto, tik imituodami atliekų tvarkymą, o realiai jomis atsikratydami nesąžiningai veiklą vykdantys tvarkytojai geba pasiūlyti automobilių servisams ir kitoms atliekomis pasirūpinti įpareigotoms įmonėms žemesnes atliekų surinkimo ir tvarkymo kainas. Tokiu būdu įmonės sutaupo, tačiau dėl to kenčia visuomenė ir gamta.
„Verslo subjektai, automobilių servisai turėtų atsakingai rinktis atliekų tvarkytojus – įvertindami ne tik jų siūlomas paslaugų kainas, bet ir turimus leidimus bei sertifikatus, reputaciją ir veiklos istoriją. Iš tvarkytojų visuomet derėtų reikalauti atskaitomybės ir deramos dokumentacijos. Savo ruožtu gyventojai taip pat turėtų rinktis tik patikimus ir atsakingai veikiančius servisus, tinkamai besielgiančius su susidarančiomis atliekomis. Galima pastebėti, kad lietuviams tai tampa vis svarbiau, o nuo aplinkosaugos reikalavimų nesilaikančių įmonių klientai nusigręžia vis dažniau“, – tikina P. Repšys.
Nesutvarkytos atliekos – grėsmė žmonių sveikatai
P. Repšys skaičiuoja, kad per praėjusius metus bendrovė „Žalvaris“ iš įmonių ir gyventojų Lietuvoje surinko beveik 10,2 tūkst. tonų pavojingųjų automobilinių atliekų. Daugiausiai – beveik 6 tūkst. tonų – surinkta automobilių akumuliatorių atliekų.
„Galbūt kai kam gali kilti klausimas – kuo tokios atliekos kaip panaudotas akumuliatorius ar oro filtras yra pavojingos? Vis tik užtenka pasinagrinėti tokių dalių sudėtį ir tampa aišku, kad joms turi būti skiriamas išskirtinis dėmesys. Pavyzdžiui, automobilių akumuliatoriuose yra gausu rūgščių, elektrolitų ir kitų cheminių junginių, kurie žmogui tiesioginio kontakto metu gali sukelti įvairius sužalojimus arba per ilgesnį laiką kauptis organizme ir lemti lėtinius susirgimus“, – pažymi P. Repšys.
Pavojų žmonių sveikatai kelia bei žalą gamtai, anot P. Repšio, daro ir kitos pavojingosios automobilinės atliekos. Pavyzdžiui, 1 litras į aplinką patekusios alyvos gali užteršti milijoną litrų vandens ir plėvele padengti 1 ha vandens paviršiaus. Tai tik vienas iš daugybės pavyzdžių, primenančių, kodėl visi turėtume pasistengti, kad pavojingosios atliekos būtų tinkamai sutvarkytos.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Turto banko aukcionuose per dieną buvo parduota patalpų ir pastatų už įspūdingą sumą
Turto banko elektroniniuose aukcionuose per vieną dieną buvo parduoti 5 objektai, kurių bendra vertė siekia 2,7 mln. eurų. Kaip praneša įmonė, už didžiausią sumą buvo įsigytos Buivydiškių valgyklos patalpos. Jos pirkėjui atsiėjo 92...
-
Lietuvos aklųjų ir silpnaregių sąjunga prašo stabdyti diskriminaciją viešajame transporte
Po incidento Klaipėdos viešajame transporte, kuomet silpnaregę merginą su jos šunimi vedliu buvo bandoma išprašyti lauk, Lietuvos aklųjų ir silpnaregių sąjunga (LASS) kreipėsi į šalies viešojo transporto valdy...
-
Pritarimo sulaukusios įstatymo pataisos leistų RRT tikrinti Telecentro paslaugų kainas
Seimas po svarstymo pritarė siūlymui įpareigoti Ryšių reguliavimo tarnybą (RRT) tikrinti Lietuvos radijo ir televizijos centro (Telecentro) Lietuvos nacionaliniam radijui ir televizijai (LRT) teikiamų paslaugų kainų pagrįstumą. ...
-
LTOU: naują atvykimo terminalą Vilniaus oro uoste ketinama pastatyti iki 2028 m. pabaigos
Vilniaus oro uostas dar lapkritį skelbs architektūrinės idėjos konkursą naujo atvykimo terminalo projektui, kurį pastatyti tikimasi per 2028 metus, sako Lietuvos oro uostų (LTOU) Plėtros departamento vadovas Arnas Dūmanas. ...
-
Po Vilniaus oro uosto kvietimo – didelis susidomėjimas
Dalyvauti masiškai testuojant kitų metų vasarį pradėsiantį veikti naują Vilniaus oro uosto keleivių išvykimo terminalą per pusdienį surinkta 1 tūkst. savanorių, antradienį pranešė Lietuvos oro uostai (LTOU). ...
-
„Temu“ kelia naujų įtarimų: pardavinėja žinomų prekių ženklų klastotes?1
Institucijų akys vėl krypsta į „Temu“ elektroninę parduotuvę. Europos Komisija šią Kinijos platformą įtaria tyčia pardavinėjant nelegalias žinomų prekių ženklų klastotes. Neseniai atliktas tyrimas parduodamuose daiktuose parod...
-
Istorinis įvykis: Klaipėdoje startavo Singapūrui skirtų patrulinių laivų statyba2
Lietuvos jūrinė inžinerinė pramonė prisidės Singapūrui plėtojant savo karinį laivyną. Bendradarbiaudama su Vokietijos kompanija „Fr. Fassmer GmbH & Co“, Vakarų laivų gamyklos įmonių grupė statys keturis patrulinius jūrinius laiv...
-
„Citus“ projektai: Druskininkuose įgyvendinta dar viena ambicinga vizija
Kūrybiškų NT projektų ir vietokūros kompanijos „Citus“ Druskininkuose plėtojamame ambicingame projekte „Nemunas by CITUS“ užbaigti du iš keturių numatytų didelio formato paveikslų ant fasadų: žinomiausias Mikalo...
-
Seimas nutarė – ILTE suteiktas nacionalinio plėtros banko statusas
Antradienį Seimas nusprendė pritarti finansų ministrės Gintarės Skaistės inicijuotam įstatymo projektui, kuriuo numatyta nacionalinei plėtros įstaigai ILTE („Investicijos Lietuvos ekonomikai“, buv. „Invega“) suteikti nacionalin...
-
Po skandalingų atsiliepimų „Roblox“ įveda ribojimus jaunesnio amžiaus vartotojams
Pastaruoju metu daug kritikos dėl abejingumo nepilnamečių saugumui sulaukusi žaidimų platforma „Roblox“ imasi pokyčių – įves ribojimus jaunesnio amžiaus vartotojams. ...