- „Kauno diena“, atc.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Naudota automobilių alyva – tai pavojingos atliekos, tačiau vis dar dideli jų kiekiai naudojami šildant kai kurių autoservisų, įmonių ar gyventojų patalpas – esą tai padeda amortizuoti itin išaugusias šildymo kainas.
Tendencijos nesikeičia
Gamintojai ir importuotojai vidaus rinkai kasmet pateikia daugiau kaip 21 tūkst. tonų alyvos, tačiau jos atliekų surinkimo ir perdirbimo rodiklis jau daug metų išlieka itin mažas – oficialiai jų sutvarkoma mažiau nei ketvirtadalis.
Aplinkos apsaugos agentūros duomenimis, 2016 m. šalyje buvo perdirbta 27,4 proc. panaudoto tepalo, 2017 m. – 24 proc., 2018 m. – 24,5 proc., o 2019 m. – 23,1 proc.
„Didžiausią dalį, daugiau kaip 70 proc., sudaro būtent variklinės alyvos atliekos, kurias galima surinkti ir perdirbti. Lietuvoje perdirbama tik ketvirtadalis panaudoto tepalo, tad alyvos atliekomis atsikratoma kitais neteisėtais būdais: ją sudeginant, išpilant, panaudojant darbo įrankių tepimui ar patalpų šildymui. Tokiu būdu šių atliekų turėtojai sutaupo lėšų, nes nemoka už panaudoto tepalo perdavimą atliekų tvarkytojams“, – sakė Gamintojų ir importuotojų asociacijos vadovė Asta Pakštaitė-Marcinkienė.
Į gruntą išpiltas litras panaudotos automobilių alyvos gali užteršti milijoną litrų vandens.
Pasak jos, kasmet naudotų tepalų kiekį išaugina ir kartu su importuojamais naudotais automobiliais patenkanti alyva, kurią taip pat būtina sutvarkyti.
„Alyvos atliekų tvarkymo tendencijos Lietuvoje nesikeičia metų metus, o ši problema ypač išryškėja atėjus šaltajam metų sezonui. Šį sezoną iki rekordinių aukštumų pakilusios energijos kainos taip pat atsiliepė panaudoto tepalo surinkimo kiekiams. Deja, turime pripažinti, kad ne visi rinkos dalyviai laikosi teisės aktų ir tinkamai pasirūpina, kad panaudota automobilių alyva būtų tinkamai sutvarkyta“, – teigė pavojingų atliekų surinkimo ir perdirbimo bendrovės „Atliekų tvarkymo centras“ (ATC) vykdomoji direktorė Kristina Štelmokaitienė.
Kenčia ne vien miškai
Daugiausia automobilių atliekų susikaupia transporto priemonių techninės priežiūros ir remonto įmonėse.
Naudota alyva, kaip ir kitos atliekos (padangos, plastikas, stiklas, kilimėliai), rinkoje turi neigiamą vertę ir jų sutvarkymas kainuoja. Pavyzdžiui, autoservisui už vienos variklio, pavarų dėžės ir tepamosios naudotos alyvos tonos perdavimą atliekų tvarkytojui gali tekti mokėti nuo maždaug 130 iki 230 eurų.
Veiklos nedeklaruojantys ir nelinkę teisės aktų laikytis automobilių remonto ūkio subjektai netvarko neigiamą rinkos vertę turinčių atliekų. Dėl to šios atliekos ne tik sudeginamos – jų atsikratoma nuošalesnėse vietose: miškuose, paupiuose, pakelėse.
Teigiamą vertę rinkoje turinčios atliekos (akumuliatoriai, filtrai, amortizatoriai) nesimėto bet kur, nes už jų perdavimą atliekų tvarkytojams mokamas atlygis.
Priminė taisykles
Gamintojų ir importuotojų asociacijos vadovė priminė pagrindines automobilių atliekų perdavimo jų tvarkytojams taisykles.
Pirma: kiekvienas automobilių atliekų, įskaitant panaudoto tepalo, turėtojas (gyventojas, įmonė, servisas) turėtų šias atliekas perduoti licencijas turintiems atliekų tvarkytojams.
Antra: transporto priemonių techninės priežiūros ir remonto paslaugas teikiančios įmonės ir asmenys privalo nemokamai priimti alyvos ir kitas automobilių atliekas iš asmenų, kuriems teikia savo paslaugas.
Trečia: kai gyventojas keičia automobilio tepalus ar kitas detales namuose, atliekomis taip pat būtina tinkamai pasirūpinti. Naudotą automobilių alyvą galima tiesiogiai nuvežti bendrovei „Atliekų tvarkymo centras“ arba į savivaldybių didelių gabaritų atliekų surinkimo aikšteles. Kiek alyvos atliekų priima savivaldybės atliekų surinkimo aikštelė ir kiek už tai reikia mokėti atliekų tvarkytojui, galima rasti internete (www.atliekos.lt.). Šioje gyventojams skirtoje svetainėje taip pat yra autoservisų, registruotų Vieningoje gaminių, pakuočių ir atliekų apskaitos informacinėje sistemoje (GPAIS) ir galimai tinkamai besirūpinančių visomis atliekomis, sąrašas.
Servisai gali kaupti veikloje susidarančias alyvos atliekas ir jas laikyti tik pagal teisės aktuose nustatytus reikalavimus. Draudžiama maišyti alyvos atliekas su kitomis atliekomis ar medžiagomis.
Teršalų debesys
Dėl alyvos atliekų deginimo į aplinką patenka kenksmingos medžiagos, kurios kelia pavojų žmogaus ir gyvūnų sveikatai.
Buitiniuose katiluose deginant tepalą į atmosferą išmetama tokių sunkiųjų metalų kaip kadmis, chromas, švinas, nikelis, arsenas, varis, cinkas ar azotas.
Alyvos atliekų regeneravimas leidžia taupyti gamtos išteklius ir saugoti aplinką. Naudotas tepalas iš Lietuvos eksportuojamas perdirbti į Lenkiją, Vokietiją, Suomiją.
Naudota automobilių alyva teršia aplinką ne tik dėl joje esančių teršalų: į gruntą išpiltas litras alyvos gali užteršti milijoną litrų vandens.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Plikledžio sezonas prasidėjo – ką verta prisiminti vairuotojams?
Artėjant žiemai, į darbą skubantys vairuotojai vis dažniau susiduria su slidžia kelio danga. Ryte netikėtai susiformavęs plikledis pastarosiomis savaitėmis sukėlė ne vieną eismą paralyžavusią avariją. Ką reikėtų prisiminti vairuojant slidži...
-
Naujus pokyčius lėmė poreikiai ir prognozės1
Keleivių vežimo bendrovė „LTG Link“ parengė naują traukinių metinį tvarkaraštį, įsigaliosiantį gruodžio 15 d. Daugiau reisų suplanuota populiariausiuose maršrutuose, trumpės kelionių trukmė. ...
-
Pasaulyje – „Toyota“, Europoje – „Dacia“7
Visų laikų geriausiai parduodamų lengvųjų automobilių lyderė „Toyota Corolla“ pernai pasaulyje buvo tik ketvirta, bet šiemet rudenį susigrąžino prarastą poziciją. ...
-
Griežto žingsnio atsisakė, bet trūkumų netoleruos1
Nuo 2025 m. vasario 1-osios turėjęs įsigalioti griežtesnis valstybinio numerio ženklų būklės vertinimas Techninės apžiūros centre (TAC) atšaukiamas. Taip nusprendė Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA). ...
-
Atšvaitai – niekis? Keiskime požiūrį1
Baltijos šalyse eismo sąlygos šaltuoju sezonu panašios, tačiau pėsčiųjų požiūris į savo saugumą keliuose itin skiriasi. ...
-
Svajonių automobilio kaina – tik išlaidų pradžia
Mažiau patyrę vairuotojai, planuodami įsigyti automobilį, žiūri tik į kainą. Sumokėjai 4 ar 5 tūkst. eurų ir nerūpestingai švilpi Lietuvos keliais! Tačiau realios tokio pirkinio sąnaudos gali nustebinti. ...
-
Primena: dalis vairuotojų nuo sausio gali netekti teisės vairuoti3
Svarbi žinia vairuotojams: lieka pusantro mėnesio pasitikrinti sveikatą tiems, kurie dar to nepadarė. Jeigu jūsų medicininė pažyma nebegalioja, nuo sausio 1-osios nebegalėsite vairuoti. Nuo naujųjų metų įvedama nauja tvarka: vairuotojo pažymėjim...
-
Dėmesio, vairuotojai: demaskavo, kaip jūs elgiatės, pravažiavę greičio matuoklius35
Jau daugiau nei savaitę turėtume važinėti lėčiau, nes įsigaliojo žiemos sezono taisyklės. Autostradoje bei greitkeliuose lengvieji automobiliai iki balandžio mėnesio galės važiuoti ne didesniu nei 110 km/val. greičiu. Automobilininkai kelia klaus...
-
Sukritikavo dėl vairuotojų siaubo – greičio matuoklių: persistengė?5
Vairuotojus drausminančių momentinių ir vidutinio greičio matuoklių kasmet vis daugiau tiek miestuose, tiek užmiesčio keliuose. Tačiau valstybės kontrolė nustatė, kad už kelius atsakinga įmonė „VIA Lietuva“ kelias dešimtis vidu...
-
Lietuvoje labai išaugo greičio matuoklių skaičius: ar jų ne per daug?29
Vairuotojus drausminančių momentinių ir vidutinio greičio matuoklių kasmet vis daugiau tiek miestuose, tiek užmiesčio keliuose. Tačiau Valstybės kontrolė nustatė, kad už kelius atsakinga įmonė „Via Lietuva“ kelias dešimtis vidu...